Dansk kørekort i USA?
Fra : -V-

Dato : 09-09-04 12:54

Jeg skal på en mindre bilrejse til USA's vestkyst inden længe - virker mit
danske kørekort (af den lidt ældre, laminerede type) dér, eller skal jeg
have et midlertidigt kørekort eller lignende hjemmefra?

PFT,

-V-

Fra : anders majland

Dato : 09-09-04 13:25

> Jeg skal på en mindre bilrejse til USA's vestkyst inden længe -
> virker mit danske kørekort (af den lidt ældre, laminerede type) dér,
> eller skal jeg have et midlertidigt kørekort eller lignende hjemmefra?

Hvis du vil være sikker får du lavet et "gammeldags" internationalt
kørekort på den lokale politistation.

En kollega har fornyligt haft en del bøvl med sit da amerikanerne
skriver datoen i en anden rækkefølge end herhjemme. Han fik da leget bil
men havde efterfølgende også bøvl med at bruge det som legitimation for
at få lov at få en øl....

Citat:
Internationalt-/nødkørekort:
Hvis du skal køre i udlandet, kan du få et internationalt- eller et
nødkørekort.
Medbring: Foto (str. 3,5 x 4,5 cm).

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 09-09-04 14:38

> Citat:
> Internationalt-/nødkørekort:
> Hvis du skal køre i udlandet, kan du få et internationalt- eller et
> nødkørekort.
> Medbring: Foto (str. 3,5 x 4,5 cm).

Og det koster kun 25 kr at få det lavet, og det er gyldigt i et år.

Mvh

Emil

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-09-04 19:06

On Thu, 09 Sep 2004 15:37:59 +0200, Emil Jensen [2100] wrote:

> Og det koster kun 25 kr at få det lavet, og det er gyldigt i et år.

Men husk nu at tage det andet med også! Det er altså ikke ligefrem fordi
det internationale kort ser voldsomt professionelt ud (medmindre de har
lavet det om) så der er faktisk strissere derovre som undre sig meget
over et foldet A4 ark/pap med alm. skrift og et påklistret foto.

Jeg har selv været i USA og gad egentlig ikke få lavet et int.
kørekort, og det gik fint med leje af bil og lign. Blev dog ikke standset
af politiet så jeg ved ikke hvordan de ville reagere.

Heldigvis er det nemt at overtale dem til at min fødselsdato er "rigtig"
da 23. april ikke kan misforstås ret meget

Ellers har man jo også pas med som de kan kigge på hvis det skulle blive
helt tovligt.

Mvh
Thomas

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 09-09-04 21:30

> Jeg har selv været i USA og gad egentlig ikke få lavet et int.
> kørekort, og det gik fint med leje af bil og lign. Blev dog ikke standset
> af politiet så jeg ved ikke hvordan de ville reagere.

Da jeg var derovre med min far engang, blev han stoppet for at køre for
stærkt. Da politiet så det danske kørekort droppede de at give ham en bøde -
de kunne nok ikke lige overskue alt papirarbejdet.
Min far er nu bosiddende i Skotland, men har stadig dansk kørekort. Derovre
er det også en stor success - de kører jo med "klippekort", og der kan de
altså heller ikke lige magte hvordan de skal håndtere det danske kort =
ingen bøder.

/Kasper Hansen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-09-04 11:08

En helt masse bits fra -V- til dk.fritid.bil gav følgende:

> Jeg skal på en mindre bilrejse til USA's vestkyst inden længe - virker mit
> danske kørekort (af den lidt ældre, laminerede type) dér, eller skal jeg
> have et midlertidigt kørekort eller lignende hjemmefra?

Da jeg var i USA med en kammerat i 2002 oplevede vi en enkelt gang at blive
bedt om at vise kørekort i Miami. Jeg havde et nyt visitkorts-format og min
kammerat det gamle.
Da vi begge to også havde vores pas var der ingen problemer, men efterfølgende
fik vi at vide, at det lettede "postgangen" en helt del, at have sit pas
(eller også er det et krav - fik ikke helt fat i det).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If i didn't know you i'd say you have ... feelings ..."
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Christian H

Dato : 15-09-04 14:50

-V- wrote:

> [...]
> danske kørekort (af den lidt ældre, laminerede type) dér, eller skal jeg
> have et midlertidigt kørekort eller lignende hjemmefra?

Det danske virker fint. Jeg rejser derover 2-3 gange om
året, og har ingen problemer med det danske laminerede
når jeg lejer bil. Jeg har heller ikke haft problemer de
par gange jeg er blevet stoppet.

C.

Fra : -V-

Dato : 20-09-04 00:23

-V- wrote:
> Jeg skal på en mindre bilrejse til USA's vestkyst inden længe -
> virker mit danske kørekort (af den lidt ældre, laminerede type) dér,
> eller skal jeg have et midlertidigt kørekort eller lignende hjemmefra?

Jeg takker for samtlige svar.
Jeg skal på biltur, og har mit pas på mig at all times, så jeg nøjes nok med
mit almindelige kørekort.

Hvis jeg skal købe alkohol skal jeg nok kunne overbevise dem om, at jeg er
over 21....

-V-