/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kobling glider - Yamaha XS 400 Seca 1984
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 09-09-04 10:41

I forbindelse med gearskifte-/koblingsproblemer, havde jeg besluttet at
skifte fiberskiver og fjedrer. Da jeg lukkede op i koblingssiden opdagede
jeg hvorfor jeg havde problemer og fik løst problemet, men da jeg nu havde
købt de nye dele og alligevel havde skidtet skilt ad, kunne jeg jo lige så
godt skifte delene med det samme. Ved sammenspænding af trykplade/fjedre
skal der spændes med 12Nm. Til min undren går alle boltene i bund og
momentet bliver altså ikke fjedrernes tryk på koblingspladerne men blot
boltenes tilspænding. Nå, da der ikke er forskel på de nye og gamle
fiberskivers tykkelse går jeg ud fra at det er som det skal være. Nu har jeg
efterfølgende konstateret, at koblingen glider i en situation, hvor jeg ikke
tidligere har mærket noget. Når jeg ved varm motor (på en lang tur Jylland
t/r) kører omkring 6000 o/m i 6. gear, og giver fuld gas kan den gå op i
omdrejningerne (til ca. 8000 o/m) momentant. Meget generende ryk. Det skal
siges, at den altid har gledet lidt i koblingen under fuld accelleration fra
stående start og op igennem alle gearerne. Jeg har ikke gjort noget ved det
da jeg kun sjældent har "fyret" den af på den måde. Under normale
accellerationer har der aldrig været noget - før nu.
Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.
---
Georg Lorentzen



 
 
Martin Sørensen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-09-04 11:05

> I forbindelse med gearskifte-/koblingsproblemer, havde jeg besluttet
> at skifte fiberskiver og fjedrer.

Fiberskiver, er det koblingspladerne?

> Da jeg lukkede op i koblingssiden
> opdagede jeg hvorfor jeg havde problemer og fik løst problemet, men
> da jeg nu havde købt de nye dele og alligevel havde skidtet skilt ad,
> kunne jeg jo lige så godt skifte delene med det samme. Ved
> sammenspænding af trykplade/fjedre skal der spændes med 12Nm. Til min
> undren går alle boltene i bund og momentet bliver altså ikke
> fjedrernes tryk på koblingspladerne men blot boltenes tilspænding.

Sådan mener jeg også at det skal være.

> Nå, da der ikke er forskel på de nye og gamle fiberskivers tykkelse
> går jeg ud fra at det er som det skal være. Nu har jeg efterfølgende
> konstateret, at koblingen glider i en situation, hvor jeg ikke
> tidligere har mærket noget. Når jeg ved varm motor (på en lang tur
> Jylland t/r) kører omkring 6000 o/m i 6. gear, og giver fuld gas kan
> den gå op i omdrejningerne (til ca. 8000 o/m) momentant. Meget
> generende ryk. Det skal siges, at den altid har gledet lidt i
> koblingen under fuld accelleration fra stående start og op igennem
> alle gearerne. Jeg har ikke gjort noget ved det da jeg kun sjældent
> har "fyret" den af på den måde. Under normale accellerationer har der
> aldrig været noget - før nu.

Min Seca har aldrig gledet i gearene, så det er ihvertfald ikke noget den
skal gøre, heller ikke en lille smule.
Du har skiftet koblingsplader og fjedre, så dem må vi regne med er som de
skal være. Er det originale reservedele?

Har du justeret koblingen efterfølgende? Hvis koblingssneglen presser en
lille smule på koblingspinden når koblingen er sluppet, så kan det få den
til at glide under acceleration og specielt hvor momentet er størst, dvs.
ved høje omdrejninger.

> Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.

Jeg håber da at mit bud er sriøst nok.

signing off.. Martin Sørensen



Georg Lorentzen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 09-09-04 11:34


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:chp9sa$17b8$1@news.cybercity.dk...
> Fiberskiver, er det koblingspladerne?

Ja, koblingen består jo af 4 stålskiver og 5 fiberskiver.

>
> > Da jeg lukkede op i koblingssiden
> > opdagede jeg hvorfor jeg havde problemer og fik løst problemet, men
> > da jeg nu havde købt de nye dele og alligevel havde skidtet skilt ad,
> > kunne jeg jo lige så godt skifte delene med det samme. Ved
> > sammenspænding af trykplade/fjedre skal der spændes med 12Nm. Til min
> > undren går alle boltene i bund og momentet bliver altså ikke
> > fjedrernes tryk på koblingspladerne men blot boltenes tilspænding.
>
> Sådan mener jeg også at det skal være.

Ja det virker rigtigst, hvis boltene kun spændte på fjedrerne og ikke i
bund, så kunne de vel gå løse

> Min Seca har aldrig gledet i gearene, så det er ihvertfald ikke noget den
> skal gøre, heller ikke en lille smule.

Hmm, så har jeg altid haft problemet, men hvilket??

> Du har skiftet koblingsplader og fjedre, så dem må vi regne med er som de
> skal være. Er det originale reservedele?

De er indkøbt hos Sydfyns Mc-service og er af mærket Vesrah, som skulle være
ok.

>
> Har du justeret koblingen efterfølgende? Hvis koblingssneglen presser en
> lille smule på koblingspinden når koblingen er sluppet, så kan det få den
> til at glide under acceleration og specielt hvor momentet er størst, dvs.
> ved høje omdrejninger.

Da kobling og gearskifte gå så let som aldrig før, har jeg været særligt
opmærksom på justeringen af koblingstrækket. Det er justeret lidt løsere end
manualen foreskriver så der er helt sikkert ikke noget der trykker bare en
lille smule på stangen (push rod) til trykpladen.

>
> > Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.
>
> Jeg håber da at mit bud er sriøst nok.

Jo jo, det er ok, men bringer mig desværre ikke nærmere en løsning. Iøvrigt
er det samme mc-olie jeg har brugt hele tiden (fra Sydfyn), der skulle vist
heller ikke være noget dér.
---
Georg



Torben Scheel (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-09-04 14:26

Georg Lorentzen wrote:
> Jo jo, det er ok, men bringer mig desværre ikke nærmere en løsning.
> Iøvrigt er det samme mc-olie jeg har brugt hele tiden (fra Sydfyn),
> der skulle vist heller ikke være noget dér.

Måske lige bortset fra at du altid har haft problemer med glid. Jeg kører
med Delo 20w-40 som foreskrevet på familiens 2 luftkølede Yamahaer - er din
olie tyndere? Syntetisk? Benzinbesparende?

Bare mit bud på et problembarn (olien, ikke dig

vh
Torben



Georg Lorentzen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 09-09-04 14:29

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:41405403$1@news.carlbro.dk...
> Georg Lorentzen wrote:
> > Jo jo, det er ok, men bringer mig desværre ikke nærmere en løsning.
> > Iøvrigt er det samme mc-olie jeg har brugt hele tiden (fra Sydfyn),
> > der skulle vist heller ikke være noget dér.
>
> Måske lige bortset fra at du altid har haft problemer med glid. Jeg kører
> med Delo 20w-40 som foreskrevet på familiens 2 luftkølede Yamahaer - er
din
> olie tyndere? Syntetisk? Benzinbesparende?

Jeg kører på en semisyntetisk 10w/40. Olien i manualen er jo fra ruder
konges tid som knægt; iflg. den skal jeg skifte olitype sommer og vinter.
Det gør man vist ikke mere . Jeg har ikke hørt at den olie skulle give
problemer, men hvad véd jeg *tsk*tsk*.

> Bare mit bud på et problembarn (olien, ikke dig
>
Jeg er altid villig til at lære
---
Georg



Tony Lorentzen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 09-09-04 14:53

> Jeg er altid villig til at lære
> ---
> Georg

Så vil jeg gerne lære dig noget (nu har du lært mig så meget i årenes løb).
Før signaturen skal du kun bruge to bindestreger - således:

--
Tony (sønneke)
Fazer 1000 o>'o



Martin Sørensen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-09-04 14:53

>> Fiberskiver, er det koblingspladerne?
> Ja, koblingen består jo af 4 stålskiver og 5 fiberskiver.

Ok, så er vi enige.

>>> Da jeg lukkede op i koblingssiden
>>> opdagede jeg hvorfor jeg havde problemer og fik løst problemet, men
>>> da jeg nu havde købt de nye dele og alligevel havde skidtet skilt
>>> ad, kunne jeg jo lige så godt skifte delene med det samme. Ved
>>> sammenspænding af trykplade/fjedre skal der spændes med 12Nm. Til
>>> min undren går alle boltene i bund og momentet bliver altså ikke
>>> fjedrernes tryk på koblingspladerne men blot boltenes tilspænding.
>> Sådan mener jeg også at det skal være.
> Ja det virker rigtigst, hvis boltene kun spændte på fjedrerne og ikke
> i bund, så kunne de vel gå løse

Nu mente jeg faktisk at de skulle skrues i bund, men det må du ikke hænge
mig op på, for jeg har endnu ikke været inde og kigge i den del af min
motorcykel, men jeg har set dem være skruet i bund på andre motorer.
Manualen forklarer det heller ikke tydeligt, men hvis de 12Nm først nås når
bolten er i bund, så må det jo være rigtigt, hvis fjedrene ikke er for
slappe, og det er de jo nok ikke når de er nye.

>> Du har skiftet koblingsplader og fjedre, så dem må vi regne med er
>> som de skal være. Er det originale reservedele?
> De er indkøbt hos Sydfyns Mc-service og er af mærket Vesrah, som
> skulle være ok.

Nu er det godtnok møntet på XS1100, men det kan da sikkert være interessant
at læse alligevel:
http://www.xs11.com/tips/maintenance/maint24.shtml

>> Har du justeret koblingen efterfølgende? Hvis koblingssneglen
>> presser en lille smule på koblingspinden når koblingen er sluppet,
>> så kan det få den til at glide under acceleration og specielt hvor
>> momentet er størst, dvs. ved høje omdrejninger.
> Da kobling og gearskifte gå så let som aldrig før, har jeg været
> særligt opmærksom på justeringen af koblingstrækket. Det er justeret
> lidt løsere end manualen foreskriver så der er helt sikkert ikke
> noget der trykker bare en lille smule på stangen (push rod) til
> trykpladen.

Godt nok.

>>> Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.
>> Jeg håber da at mit bud er sriøst nok.
> Jo jo, det er ok, men bringer mig desværre ikke nærmere en løsning.

Det har da udelukket nogle forskellige fejlmuligheder, så på den måde er vi
da nærmere på en løsning.

> Iøvrigt er det samme mc-olie jeg har brugt hele tiden (fra Sydfyn),
> der skulle vist heller ikke være noget dér.

Jeg kører på andet år med Delo 10W-40 (API SL) semisyntetisk, og det virker
helt som det skal. Jeg har før kørt med BelRay 10W-40 (API SG) semisynt. og
diverse mineralske olier, og det fungerede også fint. Har aldrig oplevet
koblingsproblemer.

signing off.. Martin Sørensen



Georg Lorentzen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 09-09-04 16:40


> Nu er det godtnok møntet på XS1100, men det kan da sikkert være
interessant
> at læse alligevel:
> http://www.xs11.com/tips/maintenance/maint24.shtml

Jeg læser det med stor interesse - også advarslen om at placere shims
forkert. Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvad der menes dér. Men
hvis jeg kunne få fat i nogle shims var det måske værd at prøve.

> Jeg kører på andet år med Delo 10W-40 (API SL) semisyntetisk, og det
virker
> helt som det skal. Jeg har før kørt med BelRay 10W-40 (API SG) semisynt.
og
> diverse mineralske olier, og det fungerede også fint. Har aldrig oplevet
> koblingsproblemer.

Det er da en værdifuld oplysning. Der er mange meninger om olie og det er
svært at sortere skidt fra kanel. Hvis du kan køre med de olier kan jeg vel
også. Den jeg bruger pt. svarer til den BelRay du angiver.

--
Georg
(med det rigtige antal bindestreger, hvad det så skal betyde. Men lært, det
har jeg )



Tony Lorentzen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 10-09-04 09:57


"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
news:4140795a$0$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> (med det rigtige antal bindestreger, hvad det så skal betyde. Men lært,
det
> har jeg )

De to bindestreger gør at de forskellige newsreadere kan "se" at den
efterfølgende tekst er en signatur

Min OE (jeg har installeret OE Quotefix) fjerner automatisk signaturen på
indlæg jeg besvarer - og indfarver teksten så man nemt kan skelne besked,
besvarelse og signatur fra hinanden.

Hvis du ikke allerede har den installeret så kan det anbefales - den hentes
gratis fra http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

--
Tony
Fazer 1000 o>'o



Bjørn S (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 09-09-04 15:04


"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> skrev i en meddelelse
news:4140253d$0$241$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> skal der spændes med 12Nm. Til min undren går alle boltene i bund og
> momentet bliver altså ikke fjedrernes tryk på koblingspladerne men blot
> boltenes tilspænding. Nå, da der ikke er forskel på de nye og gamle
> fiberskivers tykkelse går jeg ud fra at det er som det skal være.

Har du kontrolmålt nye og gamle skiver ? Det lyder lidt underlig at skruerne
går i bund uden at påvirke fjedrene.
Har du, (eller en tidligere ejer) måske kommet til at forvæksle skruerne fra
dekselet og koblingen, eller har de blevet udskiftet på et tidligere
tidspunkt ?

Noget helt andet, har du tjecket at forreste kæde-tandhjul sidder ordentlig
fast på udgående aksel fra motoren ? !

--
/Bjørn



Georg Lorentzen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 09-09-04 17:51


"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> wrote in message
news:414062cc$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har du kontrolmålt nye og gamle skiver ? Det lyder lidt underlig at
skruerne
> går i bund uden at påvirke fjedrene.
> Har du, (eller en tidligere ejer) måske kommet til at forvæksle skruerne
fra
> dekselet og koblingen, eller har de blevet udskiftet på et tidligere
> tidspunkt ?
>
> Noget helt andet, har du tjecket at forreste kæde-tandhjul sidder
ordentlig
> fast på udgående aksel fra motoren ? !
>
Tak for rådene, ingen af dine forslag passer dog i dette tilfælde.
--
Georg



Rasmus Hauch (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Hauch


Dato : 09-09-04 22:16

> Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.

Når du skifter fiber pladerne uden at skifte metal pladerne er det en god
ide at give metal pladerne en tur med lidt finkornet smergellærred.
Bare lige så de bliver matte igen.
Da du fortæller at du altid har haft problemet er dine metal plader
sandsynligvis slidt helt blanke og derfor har dine nye fiber plader ikke
meget at bide i.
Hvis ikke de er så dyre,så evt skift dem,for at være sikker.
Og så lige et lille trick.
Du behøver ikke tappe olien af for at rode med koblingen.
Bare stil cyklen så den hælder langt nok over til den anden side.
Så går det fint uden oliespild.
Mvh
Rasmus ZX9R-C



Georg Lorentzen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 10-09-04 04:06


"Rasmus Hauch" <ditrasSLET@greennet.gl> wrote in message
news:8H30d.8669$tJ3.1839@news.get2net.dk...
> > Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.
>
> Når du skifter fiber pladerne uden at skifte metal pladerne er det en god
> ide at give metal pladerne en tur med lidt finkornet smergellærred.
> Bare lige så de bliver matte igen.
> Da du fortæller at du altid har haft problemet er dine metal plader
> sandsynligvis slidt helt blanke og derfor har dine nye fiber plader ikke
> meget at bide i.
> Hvis ikke de er så dyre,så evt skift dem,for at være sikker.
> Og så lige et lille trick.
> Du behøver ikke tappe olien af for at rode med koblingen.
> Bare stil cyklen så den hælder langt nok over til den anden side.
> Så går det fint uden oliespild.
> Mvh
> Rasmus ZX9R-C
>
Jeg har ikke undersøgt prisen på metalpladerne, men det vil jeg gøre. Nu har
jeg aldrig før haft en mc-kobling skilt ad, men da jeg kiggede på pladerne
var de ikke bare blankpolerede. Faktisk ligner overfladen mere noget
Mariekiks-agtigt, hvis du forstår :-/, men ind imellem alle "kikseprikkerne"
er der selvfølgelig blank overflade. Jeg vil næste gang forsøge at stille
mc'en på sidestøtten og se om det kan lade sig gøre uden at tappe olien af -
tak for tippet.
--
Georg
>



Ukendt (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-04 07:58


Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<41411a1a$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>Faktisk ligner overfladen mere noget
>Mariekiks-agtigt, hvis du forstår

Skift ! De har haft det meget for varmt. Måske en god idé at rense
bundkarret for resterne.

mvh
Orla

>--
>Georg





Georg Lorentzen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 10-09-04 08:10

> >Faktisk ligner overfladen mere noget
> >Mariekiks-agtigt, hvis du forstår
>
> Skift ! De har haft det meget for varmt. Måske en god idé at rense
> bundkarret for resterne.

Ok!! Hvordan ser de ud når de er iorden?? Jeg må hellere få et nyt sæt -
asap. Tak!

--
Georg



Martin Sørensen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-09-04 08:58

>>> Faktisk ligner overfladen mere noget
>>> Mariekiks-agtigt, hvis du forstår
>> Skift ! De har haft det meget for varmt. Måske en god idé at rense
>> bundkarret for resterne.
> Ok!! Hvordan ser de ud når de er iorden?? Jeg må hellere få et nyt
> sæt - asap. Tak!

Prøv lige at måle de gamle først. Iflg. manualen skal de minimum være 2.8mm
tykke, og det skal måles minimum 3-4 steder rundt på skiven. De skal være
ensfarvede og ikke have tegn på overophedning. Det vurde være til at se,
hvis de har været overophedede.

Som sagt, så har mariekiks-overfladen ikke noget med varme at gøre, sådan
ser de ud fra fabrikken.

signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-09-04 08:53

>> Faktisk ligner overfladen mere noget
>> Mariekiks-agtigt, hvis du forstår
> Skift ! De har haft det meget for varmt. Måske en god idé at rense
> bundkarret for resterne.

Hvor får du det fra?
Overfladen _skal_ se mariekiks-agtig ud. De små huller sidder i et mønster,
så det burde ikke være til at tage fejl af at de skal være der. Imellem
hullerne skal metallet dog være glat og ensfarvet.

signing off.. Martin Sørensen



Ukendt (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-04 12:14


Martin Sørensen skrev i meddelelsen ...
>>> Faktisk ligner overfladen mere noget
>>> Mariekiks-agtigt, hvis du forstår
>> Skift ! De har haft det meget for varmt. Måske en god idé at rense
>> bundkarret for resterne.
>
>Hvor får du det fra?
>Overfladen _skal_ se mariekiks-agtig ud. De små huller sidder i et mønster,
>så det burde ikke være til at tage fejl af at de skal være der. Imellem
>hullerne skal metallet dog være glat og ensfarvet.


Alle de koblinger jeg har set incl. Yamaha har været helt plane og uden
"kiks", så jeg antog såmænd bare at det var overophedning, der havde revet
op i overfladen. Nu ved jeg så at XS 400 Seca er anderledes. Men normalt vil
der da også være farveændringer fra en evt. overophedning.

I øvrigt, er der andet tilbage at skifte.....

mvh
Orla
VTR, som iflg. Haynes har helt "glatte" stålplader i koblingen

>
>signing off.. Martin Sørensen




Gert Bo thorgersen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 10-09-04 08:34


"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
news:41411a1a$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Rasmus Hauch" <ditrasSLET@greennet.gl> wrote in message
> news:8H30d.8669$tJ3.1839@news.get2net.dk...
> > > Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.
> >
> > Når du skifter fiber pladerne uden at skifte metal pladerne er det en
god
> > ide at give metal pladerne en tur med lidt finkornet smergellærred.
> > Bare lige så de bliver matte igen.
> > Da du fortæller at du altid har haft problemet er dine metal plader
> > sandsynligvis slidt helt blanke og derfor har dine nye fiber plader ikke
> > meget at bide i.
> > Hvis ikke de er så dyre,så evt skift dem,for at være sikker.
> > Og så lige et lille trick.
> > Du behøver ikke tappe olien af for at rode med koblingen.
> > Bare stil cyklen så den hælder langt nok over til den anden side.
> > Så går det fint uden oliespild.
> > Mvh
> > Rasmus ZX9R-C
> >
> Jeg har ikke undersøgt prisen på metalpladerne, men det vil jeg gøre. Nu
har
> jeg aldrig før haft en mc-kobling skilt ad, men da jeg kiggede på pladerne
> var de ikke bare blankpolerede. Faktisk ligner overfladen mere noget
> Mariekiks-agtigt, hvis du forstår :-/, men ind imellem alle
"kikseprikkerne"
> er der selvfølgelig blank overflade. Jeg vil næste gang forsøge at stille
> mc'en på sidestøtten og se om det kan lade sig gøre uden at tappe olien
af -
> tak for tippet.
> --
> Georg
> >
>
Nu har jeg desværre ikke dit oprindelige indlæg fra lang tid siden, men jeg
kan da sige at det med kikseoverfladen er jo ok.

Men vedr. koblinger så det jeg altid gør er at måle pladetykkelserne og
fjederlængderne i relation til hvad der opgives i værkstedshåndbøgerne.
Deraf kan jeg jo for det første se om skiverne er blevet for tynde - under
eller tæt ved det tilladelige - eller fjedrene for korte.

Og jeg udregner hvilket tryk der af fjedrene ydes på skiverne når fjedrene
er sammentrykket til den i værkstedshåndbøgerne opgivne højde, og hvad det
vil være når pladerne er slidt til det maksimale.

Og når jeg udtager bundtet af koblingsskiver gør jeg før noget andet at jeg
med en nedstryger saver to mærkelinier ned af bundtet, en parallel med
akslen og en skrå i forhold til denne. Derved er jeg sikker på bagefter at
kunne få skiverne ind i samme rækkefølge som før, hvis jeg genbruger dem.
Dette kunne have sparet mig for meget mas da nogle thailændere som jeg
forklarede dette ikke gjorde det og da jeg så kom igen var det et pusleslip
at samle det hele igen for det viste sig at der var en forkert skive i
bundtet de havde taget ud af koblingen (udover den anderledes der ofte er);
og hvor havde denne tidligere passet ind i systemet på deres motorcykels
kobling.

Da de prøvede at samle koblingen igen fik de den først uden tryk på
fjedrene - som en anden her har været inde på - fordi de ikke fik
koblingsskålen korrekt i indgreb med et tandhjul som ikke kunne ses. Men jeg
fik da samlet det korrekt for dem da jeg overtog det.

På min Honda CB 750 som jeg købte i 1974, vidste jeg inden da at den fra
fabrikken fedtede lidt i koblingen, og bestilte derfor hårdere
koblingsfjedre fra England for vist 1,5 £. Og da jeg så tunede på den måtte
jeg senere skifte til et sæt med endnu hårdere koblingsfjedre. Og da jeg
tunede endnu mere endte det med at jeg blev nødt til at købte en komplet
kobling fra Ros Colins; garanteret til 250 Hp.

Mvh.Gert


Jeg har i tidens løb rodet meget med kobling



Rasmus Hauch (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Hauch


Dato : 11-09-04 21:30

Jeg vil
> næste gang forsøge at stille mc'en på sidestøtten og se om det kan
> lade sig gøre uden at tappe olien af - tak for tippet.

Kør lige forhjulet op på et eller andet,så den hælder lidt mere end normalt.
Jeg tror ikke at det er nok kun at stille den på sidestøtten.
Mvh
Rasmus ZX9R-C



Georg Lorentzen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 11-09-04 08:51

"Rasmus Hauch" <ditrasSLET@greennet.gl> wrote in message news:<8H30d.8669$tJ3.1839@news.get2net.dk>...
> > Er der nogen, som har et seriøst!! bud på problemet.
>
> Hvis ikke de er så dyre,så evt skift dem,for at være sikker.

Jeg har checket prisen, og de koster ca. 80,- kr. stykket så jeg
skifter dem og vender tilbage med resultatet
--
Georg

mikkel paulsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 12-09-04 13:58

georg_lorentzen@hotmail.com (Georg Lorentzen) wrote in message news:<caa6ad05.0409102351.3e5a0cdc@posting.google.com>...
> "Rasmus Hauch" <ditrasSLET@greennet.gl> wrote in message news:<8H30d.8669$tJ3.1839@news.get2net.dk>...

Lyder som noget lumsk noget, glæder mig ikke til at rode med sådan
noget selv!

Jeg købte en Ny renoveret XS 400 i slutningen af juli i år, derfor har
jeg ikke rodet med den endnu. Men nu hvor jeg har kørt 5000km, var det
nok på tiden at sætte sig ind i hvordan sådan en MC virker. Jeg er 19
og har aldrig rodet med MC'er så jeg er helt blank hvad dem angår, har
i nogen råd ang bøger om motorcykel vedligeholdelse osv? desuden
fulgte der ingen orginale bøger med, såååå hvis nogen ligger inde med
2 vil jeg da gerne købe den ene.

mvh mikkel glad ejer af en XS 400

Martin Sørensen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-09-04 14:09

> Lyder som noget lumsk noget, glæder mig ikke til at rode med sådan
> noget selv!

Det er jo ikke sikkert at du kommer til det.. Jeg har haft min XS400 i over
tre år, og den har som sagt aldrig haft koblingsproblemer.

> Jeg købte en Ny renoveret XS 400 i slutningen af juli i år, derfor har
> jeg ikke rodet med den endnu. Men nu hvor jeg har kørt 5000km, var det
> nok på tiden at sætte sig ind i hvordan sådan en MC virker.

Det lærer man bedst ved at reparere cyklen når den går i stykker. Man kan
ikke blot læse i en bog og lære det, man skal have delene i hånden, og der
er jo ingen grund til at skille noget ad, hvis det virker.

Når der så går et eller andet i stykker, så kigger man i sine bøger, spørger
evt. herinde, går systematisk til værks og finder roden i problemet. Det kan
godt være at det kan være frustrerende og langsommeligt, når man hellere vil
ud at køre, men når man så endeligt er færdig, så har man også lært en del..

> Jeg er 19
> og har aldrig rodet med MC'er så jeg er helt blank hvad dem angår, har
> i nogen råd ang bøger om motorcykel vedligeholdelse osv? desuden
> fulgte der ingen orginale bøger med, såååå hvis nogen ligger inde med
> 2 vil jeg da gerne købe den ene.

Har du fået de bøger jeg har liggende som PDF? Jeg har så selv skrevet dem
ud og sat en ryg på, så jeg også har en papir-udgave liggende.

signing off.. Martin Sørensen



mikkel paulsen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 13-09-04 15:14

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<ci1hpj$44s$1@news.cybercity.dk>...

>
> Har du fået de bøger jeg har liggende som PDF? Jeg har så selv skrevet dem
> ud og sat en ryg på, så jeg også har en papir-udgave liggende.
>
Så det er dig der har bøgerne :D jeg havde læst om en herinde, men
kunne ikke finde dig. Jeg vil herre gerne have dem, det er ligemeget
om det er PDF eller printet, du bor i aalborg ikke? vil du have noget
for det, eller skal jeg bare smide en kasse øl af næste gang jeg er i
aalborg, du kan evt. bare sige til hvis du mangler nogle reservedele,
jeg har en hel reservecykel i laden.

Jeg tænkte ikke bare på når den går i stykker, men også om almendelig
vedligeholdelse som vinter opbevaring, olie skift, smøring af diverse
ting og sager, som sagt ved jeg intet om cykler men køre gør den sgu
:D

hvis du er på MSN kan du bare sende dem over det ellers så kan de
måske være på en mail? min mail er Mikkel _ paulsen@hotmail.com

Tony Lorentzen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 13-09-04 22:14

mikkel paulsen wrote:

> jeg har en hel reservecykel i laden.

Orv! Du skulle ikke tilfældigvis være interesseret i at sælge bagsvingeren
(inkl. lejer) vel?

--
Tony



Gert Bo thorgersen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-09-04 01:30


"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
news:a7ec204f.0409120457.1abaf9d0@posting.google.com...
> georg_lorentzen@hotmail.com (Georg Lorentzen) wrote in message
news:<caa6ad05.0409102351.3e5a0cdc@posting.google.com>...
> > "Rasmus Hauch" <ditrasSLET@greennet.gl> wrote in message
news:<8H30d.8669$tJ3.1839@news.get2net.dk>...
>
> Lyder som noget lumsk noget, glæder mig ikke til at rode med sådan
> noget selv!
>
> Jeg købte en Ny renoveret XS 400 i slutningen af juli i år, derfor har
> jeg ikke rodet med den endnu. Men nu hvor jeg har kørt 5000km, var det
> nok på tiden at sætte sig ind i hvordan sådan en MC virker. Jeg er 19
> og har aldrig rodet med MC'er så jeg er helt blank hvad dem angår, har
> i nogen råd ang bøger om motorcykel vedligeholdelse osv? desuden
> fulgte der ingen orginale bøger med, såååå hvis nogen ligger inde med
> 2 vil jeg da gerne købe den ene.
>
> mvh mikkel glad ejer af en XS 400
>
Hej Mikael, jeg er noget uenig med Martin som jo har svaret. Jeg køber altid
Haynes og Clymer manuals til en motorcykel jeg ejer.Har for 2 uger siden
bestilt Haynes til den Honda VFR 400 R som jeg får om nogle dage; og sådan
har det også været med de andre motorcykler, altså straks/før manualer.

Grunden er at løber man en dag ind i problemer er det jo ærgerligt så først
da at få fat i værkstedshåndbog og så vente på den i et stykke tid før man
kan komme i gang med arbejdet på motorcyklen. Samtidig står der jo også som
det første kapitel i værkstedshåndbøger og hvad der er almen vedligeholdelse
og tekniske data desangående.

Og den brugte Honda som jeg altså får i vel denne uge, til den vil jeg i dag
købe olie, og når jeg får manualen så købe tændrør (altså de rette) og
sikkert købe en komplet kobling; den koster ikke meget her i Thailand for en
dansker; koblingsskiverne vist 240 THB/36 Kr. Jeg har forgaffelolie og
bremsevæske på lager.

Så når jeg får den brugte motorcykel skifter jeg straks forgaffelolie og
tændrør, kører den en tur til den er var og skifter så motorolie og tjekker
/ synkroniserer karburatorerne. Og så efter nogen tid kigger på koblingen;
kan jo måle skivetykkelser og fjederlængerne og hvis de ikke er tilladelige
så køre til forhandleren 8 km fra hjemmet og dér købe delene.

Jeg skifter altid straks forgaffelolie fordi det er en ting som de fleste
nærmest aldrig for gjort, hvorfor aftappet olie i disse tilfælde altid viser
sig at være godt sort og uden smøringseffekt. For min off-roader står der i
manualen at olien skal skiftes for hver 1.500 km, men for andre motorcykler
siger man ofte 1 gang årlig. Og motorolie koster jo lidt i sammenligning med
en hovedreparation, og man ved jo ofte ikke hvor mange km det er siden den
tidligere ejer har skiftet olie; sparet penge fordi han ville sælge den. Og
tændrør skal normalt skiftes efter senest 10.000 km, for biler har vi langt
flere km opgivne. Og mange glemmer også at skifte tændrør hvorved motoren
mister ydelse.

Koblingen vil jeg helst skifte for det er grufuldt at måtte efterlade en
motorcykel på landevejen, og søge hjem på en anden måde (især her i
Thailand) hvis man ikke har Falk abonnement, fordi en kobling lige pludselig
ophøre med at virke. Det så jeg for en af thailændernes Honda VFR 400 for 3
mdr. siden på vej hjem fra Burma.

På den Honda VFR 400 jeg får er der splinternye dæk, ellers ville jeg kigge
efter på dem for at se hvor gamle de var og skifte hvis de var over 4 - 5 år
selvom de så gode nok ud.

Mvh. Gert
Honda Wave 125 cc, Honda XR 250, Honda VFR 400 R, Honda VTR 1000, BMW R100,
Honda Civic 1,7.



Tony Lorentzen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 13-09-04 12:04

Gert Bo thorgersen wrote:

> Mvh. Gert
> Honda Wave 125 cc, Honda XR 250, Honda VFR 400 R, Honda VTR 1000, BMW
> R100, Honda Civic 1,7.

Sikke et udvalg - hvorfor er der ikke nogle billeder af dem på DFMC.dk? Vi
kunne godt bruge nogle billeder af motorcykler i godt vejr på sitet. Ind og
opret dig!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o



Martin Sørensen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-09-04 16:21

> Hej Mikael, jeg er noget uenig med Martin som jo har svaret.

Jeg kan ikke se hvordan du er uenig. For mig virker vi rimeligt enige..

> Jeg
> køber altid Haynes og Clymer manuals til en motorcykel jeg ejer.Har
> for 2 uger siden bestilt Haynes til den Honda VFR 400 R som jeg får
> om nogle dage; og sådan har det også været med de andre motorcykler,
> altså straks/før manualer.

Ja, jeg synes også at man skal skaffe sig en manual eller flere så hurtigt
som muligt, så man ikke står og mangler når man har brug for den. Man kan
godt lære noget ved at sidde og studere den, men den rigtige viden først man
først når man har haft fingrene i maskinen og afprøvet teorien.

> Grunden er at løber man en dag ind i problemer er det jo ærgerligt så
> først da at få fat i værkstedshåndbog og så vente på den i et stykke
> tid før man kan komme i gang med arbejdet på motorcyklen. Samtidig
> står der jo også som det første kapitel i værkstedshåndbøger og hvad
> der er almen vedligeholdelse og tekniske data desangående.

Jeps, lige akkurat. Man kan slet ikke undvære en manual..

signing off.. Martin Sørensen



Gert Bo thorgersen (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-09-04 01:34

Af egne oplevelser gennem livet ser jeg at det er bedst at læse om noget man
skal have med at gøre før man "manuelt"går i gang med det.

Da jeg gik i gymnasiet var jeg og min nærmest bekendte i gang med at bygge
speedbåde. En dag da jeg kom forbi ham så jeg at han stod med højre fod imod
Könick
påhængsmotoren og med begge arme/hænder trak alt hvad han kunne under
arbejdet med at spænde en bolt. Jeg nåede heldigvis at komme, og få standset
ham, inden han havde sprængt bolten. Folk har mange gange ikke fornemmelser
af mange af den slags ting før det læser, eller spørger om det; hvilket de
jo desværre også ofte glemmer netop fordi de ikke har fornemmelser.

Og f.eks. så jeg da jeg var ansat i Risø, en dag jeg gik over på værkstedet
et planetgear som jeg straks ( under 5 sekunder ) erklærede værende en
"misforståelse", selvom jeg ikke var spurgt om noget og intet havde med den
at gøre; ikke var blevet vist den. Det viste sig så at den ikke duede og var
kommet retur fra et forskningscenter i Tyskland og de på værkstedet netop
skulle finde ud af hvorfor den var slidt op/ikke duede. Jeg svarede straks
hvad side dette var vist i Maskinståbi.

Det viste sig at det var Fysik afdelingen (hed den dengang i 1989), som til
salg i forskningscentre havde konstrueret dette planetgear og solgt 26 stk.
af dem. Og konstrueret af teknikere som uden at slå op om gear/tænder og
aldrig have lært om det altså pr. føling havde konstrueret denne
misforståelse. Resultatet var et planetgear som var i indgreb UNDER 100 % af
omdrejningen, kontra hvis det var lavet korrekt - som jeg blev sat til -
ville være ca. 190 % indgreb. Og ved den misforståelse Fysikafdelingen havde
planetgearet jo en levetid på vel 1 TIME ( ! ) og samtidig total
misforståelse af kundernes forskningsresultaterne hvor det brugte
planetgearene til at dreje spejle.

Altså igen et tilfælde visende at det er bedst først at læse om det man skal
pille ved/lave.

PS. Efter opdagelsen af andre groteske fejl i Risøs arbejder blev jeg fyret;
forøvrigt en fejl opdaget via min erfaring med motorcykelforgafler.

Mvh.Gert

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:ci4dse$2pq$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Mikael, jeg er noget uenig med Martin som jo har svaret.
>
> Jeg kan ikke se hvordan du er uenig. For mig virker vi rimeligt enige..
>
> > Jeg
> > køber altid Haynes og Clymer manuals til en motorcykel jeg ejer.Har
> > for 2 uger siden bestilt Haynes til den Honda VFR 400 R som jeg får
> > om nogle dage; og sådan har det også været med de andre motorcykler,
> > altså straks/før manualer.
>
> Ja, jeg synes også at man skal skaffe sig en manual eller flere så hurtigt
> som muligt, så man ikke står og mangler når man har brug for den. Man kan
> godt lære noget ved at sidde og studere den, men den rigtige viden først
man
> først når man har haft fingrene i maskinen og afprøvet teorien.
>
> > Grunden er at løber man en dag ind i problemer er det jo ærgerligt så
> > først da at få fat i værkstedshåndbog og så vente på den i et stykke
> > tid før man kan komme i gang med arbejdet på motorcyklen. Samtidig
> > står der jo også som det første kapitel i værkstedshåndbøger og hvad
> > der er almen vedligeholdelse og tekniske data desangående.
>
> Jeps, lige akkurat. Man kan slet ikke undvære en manual..
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>



Kenneth Sørensen (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 14-09-04 12:10

> Af egne oplevelser gennem livet ser jeg at det er bedst at læse om noget
man
> skal have med at gøre før man "manuelt"går i gang med det.
>
> Da jeg gik i gymnasiet var jeg og min nærmest bekendte i gang med at bygge
> speedbåde. En dag da jeg kom forbi ham så jeg at han stod med højre fod
imod
> Könick
> påhængsmotoren og med begge arme/hænder trak alt hvad han kunne under
> arbejdet med at spænde en bolt. Jeg nåede heldigvis at komme, og få
standset
> ham, inden han havde sprængt bolten. Folk har mange gange ikke
fornemmelser
> af mange af den slags ting før det læser, eller spørger om det; hvilket de
> jo desværre også ofte glemmer netop fordi de ikke har fornemmelser.
>
> Og f.eks. så jeg da jeg var ansat i Risø, en dag jeg gik over på
værkstedet
> et planetgear som jeg straks ( under 5 sekunder ) erklærede værende en
> "misforståelse", selvom jeg ikke var spurgt om noget og intet havde med
den
> at gøre; ikke var blevet vist den. Det viste sig så at den ikke duede og
var
> kommet retur fra et forskningscenter i Tyskland og de på værkstedet netop
> skulle finde ud af hvorfor den var slidt op/ikke duede. Jeg svarede straks
> hvad side dette var vist i Maskinståbi.
>
> Det viste sig at det var Fysik afdelingen (hed den dengang i 1989), som
til
> salg i forskningscentre havde konstrueret dette planetgear og solgt 26
stk.
> af dem. Og konstrueret af teknikere som uden at slå op om gear/tænder og
> aldrig have lært om det altså pr. føling havde konstrueret denne
> misforståelse. Resultatet var et planetgear som var i indgreb UNDER 100 %
af
> omdrejningen, kontra hvis det var lavet korrekt - som jeg blev sat til -
> ville være ca. 190 % indgreb. Og ved den misforståelse Fysikafdelingen
havde
> planetgearet jo en levetid på vel 1 TIME ( ! ) og samtidig total
> misforståelse af kundernes forskningsresultaterne hvor det brugte
> planetgearene til at dreje spejle.
>
> Altså igen et tilfælde visende at det er bedst først at læse om det man
skal
> pille ved/lave.
>
> PS. Efter opdagelsen af andre groteske fejl i Risøs arbejder blev jeg
fyret;
> forøvrigt en fejl opdaget via min erfaring med motorcykelforgafler.
>
> Mvh.Gert
>

Cand.Opblæst?

Kenneth S



mikkel paulsen (14-09-2004)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 14-09-04 18:23

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message news:<ci6gpc$uuh$1@news.loxinfo.co.th>...

hvor kan jeg købe Haynes til XS 400?

Mikkel Paulsen
XS 400 "som 7-9-13 aldrig må gå i stykker"

PS har været i Thailand Fedt land!

Martin Sørensen (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-09-04 20:48

> hvor kan jeg købe Haynes til XS 400?

Findes ikke til XS400 Seca.
Den findes til den gamle XS400 (SOHC), men den er så anderledes, at det kan
man ikke bruge til noget.

Jeg tror ikke at der findes flere værkstedshåndbøger end dem jeg har
liggende på PDF.

signing off.. Martin Sørensen



Gert Bo thorgersen (15-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 15-09-04 14:21


Hej Mikkel, jeg modtog i går min bestilte Haynes: "Honda VFR400R (NC30) &
RVF400R (NC35)", efter at den var bestilt via adressen i www for 2 uger
siden.

Adressen dertil er www.haynes.co.uk og
sales@haynes-manuals.co.uk .

Jeg vil nu efter at dette svar er sendt gå til Amazon for at se om jeg dér
kan få en Clymer manual. Jeg har flere Haynes og Clymer manuals, men jeg kan
nu bedre lide den måde de lavede deres manuals for mange år siden, nemlig
med flere eksploderede tegninger. Altså eksploderede tegninger af
karburatore, motor, stel osv. istedet for blot af forgaffelbenene. Stilarten
nu er jo mest med kun foto og mindre tekst.

Mvh.Gert

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
news:a7ec204f.0409140923.5d46968a@posting.google.com...
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:<ci6gpc$uuh$1@news.loxinfo.co.th>...
>
> hvor kan jeg købe Haynes til XS 400?
>
> Mikkel Paulsen
> XS 400 "som 7-9-13 aldrig må gå i stykker"
>
> PS har været i Thailand Fedt land!



Georg Lorentzen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 23-09-04 10:13

Så er der kommet nye metalplader - de bliver skiftet snarest og så får i
resultatet. (Jeg har lidt travlt med at glæde mig over min nye viffer - VFR
750 F - men den gamle XS'er er ikke opgivet)
--
Georg



Georg Lorentzen (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 24-10-04 16:16

Georg Lorentzen wrote:
> Så er der kommet nye metalplader - de bliver skiftet snarest og så
> får i resultatet. (Jeg har lidt travlt med at glæde mig over min nye
> viffer - VFR 750 F - men den gamle XS'er er ikke opgivet)

Så er metalpladerne endelig blevet skiftet. Det er blevet bedre, men
koblingen glider stadig når der lukkes op i 6. gear fra 6000 o/m. Så ved jeg
ikke hvad der kan gøres mere
--
Georg



Steen E. (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 24-10-04 16:34

> Så er metalpladerne endelig blevet skiftet. Det er blevet bedre, men
> koblingen glider stadig når der lukkes op i 6. gear fra 6000 o/m. Så
> ved jeg
> ikke hvad der kan gøres mere
> --
> Georg
>
>
check at du ikke bruger "for god" en olie, lavfriktions fuldsyntetiske
olier som fx Mobil 1 til biler kan en MC-vådkobling ikke klare. Hvis i
tvivl skift til en olie med JASO MA specs = godkendt af de 4 japanske
mc-fabrikker

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Georg Lorentzen (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 24-10-04 16:46

Steen E. wrote:
> check at du ikke bruger "for god" en olie, lavfriktions fuldsyntetiske
> olier som fx Mobil 1 til biler kan en MC-vådkobling ikke klare. Hvis i
> tvivl skift til en olie med JASO MA specs = godkendt af de 4 japanske
> mc-fabrikker
Det er jo netop sådan en olie jeg har kørt med hele tiden JASO MA .
--
Georg



Ukendt (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-04 19:19


Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<417bce3f$0$211$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Steen E. wrote:
>> check at du ikke bruger "for god" en olie, lavfriktions fuldsyntetiske
>> olier som fx Mobil 1 til biler kan en MC-vådkobling ikke klare. Hvis i
>> tvivl skift til en olie med JASO MA specs = godkendt af de 4 japanske
>> mc-fabrikker
>Det er jo netop sådan en olie jeg har kørt med hele tiden JASO MA .


Det er jo det jeg altid har sagt, det JASO-pjat er kun for at tjene ekstra
penge, påfyld Du bare en Mobil synt-S så er alle problemer løst.

Spøg til side, det vil sige, Du har skiftet koblingsplader,stålplader og
fjedre. Du er vis på at der ikke er mærker efter pladerne i nav og skål ?!
Stangen, der går gennem gearkassen, og over til sneglen, går den frit i
akslen ? Den kunne være bøjet. Sneglen, går den helt tilbage mod sit stop ?
Er der frigang mellem sneglens justerskrue og stangen gennem gearkassen ?
Stangen _skal_ have en anelse slup når koblingshåndtaget er sluppet.

Alt det her er vist bare en repetition af hvad Du allerede har fået at vide,
men der må være et eller andet mekanisk galt, med mindre da olien er helt
umulig, vel ikke en Motul eller Silkolene olie ? De er kun egnet til B&S
motorer :-|

Du kunne prøve med Mobil synt-S, det koster ikke en formue, men den er nok
lige i det tyndeste til en luftkølet motor og sommervarme....

mvh
Orla


>--
>Georg
>
>



Georg Lorentzen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 25-10-04 11:32

Orla Pedersen wrote:
> Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
> <417bce3f$0$211$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

....
> Alt det her er vist bare en repetition af hvad Du allerede har fået
> at vide, men der må være et eller andet mekanisk galt, med mindre da
> olien er helt umulig, vel ikke en Motul eller Silkolene olie ? De er
> kun egnet til B&S motorer :-|
>
> Du kunne prøve med Mobil synt-S, det koster ikke en formue, men den
> er nok lige i det tyndeste til en luftkølet motor og sommervarme....

Ak ak den olie den olie! Jo jeg kører rigtig nok med Silkolene - men - hver
gang oliespørgsmålet kommer op her i gruppen, ender det med en religiøs
diskussion, som jeg ihverttilfælde ikke er i stand til at gennemskue. Alle
jer - og der må vel være nogle - som har reel viden om oliens egenskaber og
motocyklernes behov, må vel kunne gøre fælles sag og frembringe et
skrift/nogle anbefalinger, som alle vi måbende og uvidende hoveder kan drage
nytte af. Og hvis så alle, som ikke har reel viden, men bare snakker om hvad
de ikke har forstand på vil holde sig udenfor, så kunne det være at det
endeligt vil lykkes at få noget brugbart på banen. Hvor svært kan det være?
Kære Orla, du har ofte været på banen i oliespørgsmål. Hvorfra har du din
viden? Kan du give mig (og muligvis andre) en ide om dine akkreditiver på
området? Jeg vil være taknemmelig for at kunne gribe til en autoritet på
området, så jeg slipper for i fremtiden at skulle spekulere over
oliereligionen. Kan jeg f.eks. også anvende Mobil synt-S til min VFR750F??
--
Georg

> mvh
> Orla




Steen E. (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 25-10-04 15:32

> området? Jeg vil være taknemmelig for at kunne gribe til en autoritet
> på
> området, så jeg slipper for i fremtiden at skulle spekulere over
> oliereligionen. Kan jeg f.eks. også anvende Mobil synt-S til min
> VFR750F??
> --
> Georg
>
>> mvh
>> Orla
>
>
>
Olier, dæk og er Yamaha eller Honda bedst ? "Tja, bum-bum.." som de
radikale ville sige - naturligvis er det personligt og dermed lidt
religiøst, når der er flere udbydere

Her er et par links fra 2 af de store i MC-olie markedet : Mobil,
Castrol og så en ganske sober beskrivelse af problemerne med bil-olier i
MC'er (koblingsproblemet)

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/NAUSE2PVLMOMobil_1_Motorcycle_Oils.asp

http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=82915310&contentId=6008562

http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm

Såvidt jeg kan se er der enighed om, at MC-olie og bil-olie skal opfylde
forskellige krav, og at JASO MA specifikationen netop tager hensyn til
oliebadskoblingen på MC'er. Det betyder naturligvis ikke, at man sagtens
kan være heldig og ikke have problemer med f.x. den syntetiske bilolie
Mobil 1.

Men glider koblingen ved fuldt drejningsmoment, og plader + fjedre +
udrykkermekanisme er OK, så er olien IMHO det næste jeg ville kigge på.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Armand (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-04 21:02

Steen E. <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417d0e59$0$221$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> Men glider koblingen ved fuldt drejningsmoment, og ...........

Nu husker jeg ikke hvad der er budt tidligere; men når nu du bruger lige
dét
udtryk, så undrer det mig egentlig at det kun er i højgear at den glider.
Drejningsmomentet på koblingen skulle da være det samme uanset hvilket gear
man befinder sig i, og endvidere ligger XS'erens max-moment så højt i
omdrejningsområdet at det i højgear må svare til en halvkriminel hastighed
:-/

--
Armand.






Martin Sørensen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 25-10-04 21:53

>> Men glider koblingen ved fuldt drejningsmoment, og ...........
> Nu husker jeg ikke hvad der er budt tidligere; men når nu du bruger
> lige dét udtryk, så undrer det mig egentlig at det kun er i højgear at den
> glider. Drejningsmomentet på koblingen skulle da være det samme
> uanset hvilket gear man befinder sig i, og endvidere ligger XS'erens
> max-moment så højt i omdrejningsområdet at det i højgear må svare til
> en halvkriminel hastighed :-/

Ja, men nu nævnte Georg 6000 rpm, hvilket svarer til godt 110 km/t, altså
ikke helt kriminelt.
Max-momentet skulle gerne ligge omkring 8000rpm.

Jeg synes også at det lyder lidt underligt at den glider i 6. gear, men ikke
i 5. gear. Jeg har kørt med flere forskellige olier i min XS400, også de
tvivlsomme af slagsen (i mangel af bedre), men der har aldrig været
problemer med en glidende kobling, heller ikke i 6. gear ved
motorvejshastighed.

signing off.. Martin Sørensen



Squish (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 25-10-04 22:11

Armand wrote:
> Steen E. <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:417d0e59$0$221$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Men glider koblingen ved fuldt drejningsmoment, og ...........
>
> Nu husker jeg ikke hvad der er budt tidligere; men når nu du bruger lige
> dét
> udtryk, så undrer det mig egentlig at det kun er i højgear at den glider.
> Drejningsmomentet på koblingen skulle da være det samme uanset hvilket gear
> man befinder sig i, og endvidere ligger XS'erens max-moment så højt i
> omdrejningsområdet at det i højgear må svare til en halvkriminel hastighed
> :-/

Tja.. Det er jo netop i højgear at baghjulet yder den største
"modstand".. :-/ Altså hér den største kraftoverførsel sker!

--
Squish (Som har haft en bil, med slidt kobling, der lavede samme nummer
i 5.)

Gert Bo thorgersen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 26-10-04 01:09


"Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> wrote in message
news:417d6bab$0$18209$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand wrote:
> > Steen E. <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en
> > nyhedsmeddelelse:417d0e59$0$221$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> >> Men glider koblingen ved fuldt drejningsmoment, og ...........
> >
> > Nu husker jeg ikke hvad der er budt tidligere; men når nu du bruger lige
> > dét
> > udtryk, så undrer det mig egentlig at det kun er i højgear at den
glider.
> > Drejningsmomentet på koblingen skulle da være det samme uanset hvilket
gear
> > man befinder sig i, og endvidere ligger XS'erens max-moment så højt i
> > omdrejningsområdet at det i højgear må svare til en halvkriminel
hastighed
> > :-/
>
> Tja.. Det er jo netop i højgear at baghjulet yder den største
> "modstand".. :-/ Altså hér den største kraftoverførsel sker!
>
> --
> Squish (Som har haft en bil, med slidt kobling, der lavede samme nummer
> i 5.)
>
Og min BMW R100 - med tørkobling - lavede det samme nummer for 4 år siden da
jeg fik den på gaden ved sæsonens start.

Altså samme nummer som bilen, men havde dog ikke slidt kobling idet
koblingspladen kun var 1 sæson gammel, lig med en 9.000 km, og ikke rørt ved
under vinter stilstanden. På koblingspladen kunne ikke måles difference i
tykkelsen sammenlignet med den nye modtagne, og uden udskiftning af andet
end blot koblingsskiven har der ikke siden været nogen problemer med
koblingen; og BMWén er tunet optimalt, hvis man ser bort fra de 10 -15 Hk
mere turbo eller kompressor kunne give.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda XR250, Honda VFR 400, Honda VTR 1000.



Armand (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-04 22:42

Squish <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417d6bab$0$18209$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand wrote:
> > Steen E. <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en
> > nyhedsmeddelelse:417d0e59$0$221$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > ......så undrer det mig egentlig at det kun er i højgear at den glider.
> > Drejningsmomentet på koblingen skulle da være det samme uanset hvilket
> > gear man befinder sig i, og endvidere ligger XS'erens max-moment så højt
i
> > omdrejningsområdet at det i højgear må svare til en halvkriminel
hastighed
> > :-/
>
> Tja.. Det er jo netop i højgear at baghjulet yder den største
> "modstand".. :-/ Altså hér den største kraftoverførsel sker!

Øhh?

Koblingen sidder umiddelbart efter krumtappen, hvorfra drejningsmomentet
kommer, og uanset i hvilket gear man giver gas vil max. moment på koblingen
være det samme :-|

Kontraspørgsmål til Steen: Glider den også i næsthøjeste gear hvis du tager
en passager med??

--
Armand.





Steen E. (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 29-10-04 07:57

>
> Kontraspørgsmål til Steen: Glider den også i næsthøjeste gear hvis du
> tager
> en passager med??
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
Fazerens kobling glider ikke - her er problemet at få bagdækket til
at holde fast, og holde forhjulet ved jorden, men det er en helt anden
historie - det er Georg Lorentzens XS 400 kobling

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 08:48


Armand skrev i meddelelsen ...
>Squish <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:417d6bab$0$18209$14726298@news.sunsite.dk...

>> Tja.. Det er jo netop i højgear at baghjulet yder den største
>> "modstand".. :-/ Altså hér den største kraftoverførsel sker!
>
>Øhh?
>
>Koblingen sidder umiddelbart efter krumtappen, hvorfra drejningsmomentet
>kommer, og uanset i hvilket gear man giver gas vil max. moment på koblingen
>være det samme :-|


Ja, og nej ! Hvis hastigheden tilnærmelsesvis holdes, (6. gear), tabes der
ikke moment>hk til accelleration af krumtappen. Kører man i et lavere gear
accellereres der i en eller anden grad, og der fragår koblingen den energi,
som krumtappen mm. bruger til egenaccelleration. Det var vist Gert Bo, der
havde regnet på den slags i hans afgangsproject, og kommet til et
betragteligt tab her.

Jeg har overvejet hvordan man kunne lægge "moment behovet" ind i de
kætteriske momentsammenligninger jeg fremførte tidligere.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment/

>Kontraspørgsmål til Steen: Glider den også i næsthøjeste gear hvis du tager
>en passager med??


Nu var det Georg, der døjede, men i den situation er det nu nok samme
problem. I øvrigt et lidt svært tilfælde, Georg efterspørger gode råd, når
man så kommer med en håndfuld råd, så bliver han lettere fornærmet. Han ér
sgu' da nødt til at se lidt "indad", de andre XS'ere på gruppen fungerer
tilsyneladende uden koblingsproblemer.....

mvh
Orla

>
>--
>Armand.




Armand (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-10-04 14:35


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41822030$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >Squish <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en
> >nyhedsmeddelelse:417d6bab$0$18209$14726298@news.sunsite.dk...
>
> >> Tja.. Det er jo netop i højgear at baghjulet yder den største
> >> "modstand".. :-/ Altså hér den største kraftoverførsel sker!
> >
> >Koblingen sidder umiddelbart efter krumtappen, hvorfra drejningsmomentet
> >kommer, og uanset i hvilket gear man giver gas vil max. moment på
> > koblingen være det samme :-|
>
> Ja, og nej ! Hvis hastigheden tilnærmelsesvis holdes, (6. gear), tabes der
> ikke moment>hk til accelleration af krumtappen. Kører man i et lavere gear
> accellereres der i en eller anden grad, og der fragår koblingen den energi,
> som krumtappen mm. bruger til egenaccelleration. Det var vist Gert Bo, der
> havde regnet på den slags i hans afgangsproject, og kommet til et
> betragteligt tab her.

OK!
Men med steady hastighed i et hvilketsomhelst andet gear burde forholdet
så være det samme :-/

Opfølgning GEORG(!)??

> Jeg har overvejet hvordan man kunne lægge "moment behovet" ind i de
> kætteriske momentsammenligninger jeg fremførte tidligere.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment/

Hey!
Det minder mig om at jeg skal have listet det seneste eksemplar af
MOTORRAD med hjem til en scanning:
Deri er en sammenligningstest hvor kombattanternes effektkurver udover den
sædvanlige fremstilling, også er præsenteret relateret til hastigheden,
ligesom at drejningsmomentet er vist relateret til hastigheden i hhv. 1.
og højeste gear - Altså fuld ud som du har haft gang i.
Resultatet er som også man kan se på dine kurver: Selv en GSX1400's moment
på asfalten er kun akkurat over en FZ6's

> ..... I øvrigt et lidt svært tilfælde, Georg efterspørger gode råd, når
> man så kommer med en håndfuld råd, så bliver han lettere fornærmet. Han ér
> sgu' da nødt til at se lidt "indad",

Har jeg ikke noteret mig :-/
Han har da ellers fået udskiftet nogle sager!!

--
Armand.


Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 16:17


Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:41822030$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Ja, og nej ! Hvis hastigheden tilnærmelsesvis holdes,......

>OK!
>Men med steady hastighed i et hvilketsomhelst andet gear burde forholdet
>så være det samme :-/

Klart !

>Opfølgning GEORG(!)??
>
>> Jeg har overvejet hvordan man kunne lægge "moment behovet" ind i de
>> kætteriske momentsammenligninger jeg fremførte tidligere.
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment/
>
>Hey!
>Det minder mig om at jeg skal have listet det seneste eksemplar af
>MOTORRAD med hjem til en scanning:
>Deri er en sammenligningstest hvor kombattanternes effektkurver udover den
>sædvanlige fremstilling, også er præsenteret relateret til hastigheden,
>ligesom at drejningsmomentet er vist relateret til hastigheden i hhv. 1.
>og højeste gear - Altså fuld ud som du har haft gang i.
>Resultatet er som også man kan se på dine kurver: Selv en GSX1400's moment
>på asfalten er kun akkurat over en FZ6's


Det var da heller ikke ét sekund for tidligt.... Gad vide hvor mange læsere
de taber på den konto, det er jo ikke just hvad "folket" forventer at høre


>> ..... I øvrigt et lidt svært tilfælde, Georg efterspørger gode råd, når
>> man så kommer med en håndfuld råd, så bliver han lettere fornærmet. Han
ér
>> sgu' da nødt til at se lidt "indad",
>
>Har jeg ikke noteret mig :-/
>Han har da ellers fået udskiftet nogle sager!!


Det var ikke så slemt, jeg "ramte" ham på olien. Jeg er jo selv lidt ateist
på den konto, og da jeg har rigtigt gode erfaringer med en højkvalitets
bilolie, så foreslog jeg den, også fordi Georg netop _har_ skiftet stortset
hver eneste stump i den kobling. Forsøget med olien kan gøres for Kr. 176,-
At en 5-40 olie så vil være i det tyndeste til en luftkølet motor på en varm
sommerdag er en anden sag, det ville stadig være en billig måde at få
afklaret hvor et evt. problem har rod.

mvh
Orla

>--
>Armand.
>



Georg Lorentzen (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 31-10-04 02:12

Orla Pedersen wrote:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>> Men med steady hastighed i et hvilketsomhelst andet gear burde
>> forholdet så være det samme :-/
>
> Klart !
>
>> Opfølgning GEORG(!)??

Jeg har kun kunnet konstatere dette særlige glid i 6. gear. Men som nævnt i
begyndelsen glider koblingen under fuld accelleration fra stilstand i alle
gearskift.

>
>>> ..... I øvrigt et lidt svært tilfælde, Georg efterspørger gode råd,
>>> når man så kommer med en håndfuld råd, så bliver han lettere
>>> fornærmet. Han ér sgu' da nødt til at se lidt "indad",
>>
>> Har jeg ikke noteret mig :-/
>> Han har da ellers fået udskiftet nogle sager!!
>
>
> Det var ikke så slemt, jeg "ramte" ham på olien. Jeg er jo selv lidt
> ateist på den konto, og da jeg har rigtigt gode erfaringer med en
> højkvalitets bilolie, så foreslog jeg den, også fordi Georg netop
> _har_ skiftet stortset hver eneste stump i den kobling. Forsøget med
> olien kan gøres for Kr. 176,- At en 5-40 olie så vil være i det
> tyndeste til en luftkølet motor på en varm sommerdag er en anden sag,
> det ville stadig være en billig måde at få afklaret hvor et evt.
> problem har rod.
>
> mvh
> Orla

Jeg er desværre blevet misforstået på dette punkt. Jeg er meget glad for de
råd jeg har fået og har ikke på noget tidspunkt været fornærmet. Jeg har
skiftet dele - og justeret kobling - i en uendelighed. Alle mulige
indstillinger er blevet afprøvet uden held. Da så olieproblematikken kom op
igen frygtede jeg, at det igen skulle fyge gennem æteren med alle mulige og
umulige betragtninger over olie til motorcykler; og så står jeg igen dér
uden at vide op eller ned på den sag . Det suk jeg gav udtryk for, var
mit spæde forsøg på at få de der virkelig har forstand på olie (det har jeg
ikke) til at give os/mig reelle og værdifulde oplysninger - og alle andre
til at holde sig borte med al andenhåndsviden lige i denne sag.
Min uforbeholdne undskyldning til Orla, hvis det er trængt igennem på en
anden og fornærmet måde.
Et filter og olieskift er undervejs som sidste udvej på problemet.
--
Georg

>
>> --
>> Armand.



Ukendt (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-10-04 10:23


Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<41842dcd$0$86927$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Jeg er desværre blevet misforstået på dette punkt. Jeg er meget glad for de
>råd jeg har fået og har ikke på noget tidspunkt været fornærmet. Jeg har
>skiftet dele - og justeret kobling - i en uendelighed. Alle mulige
>indstillinger er blevet afprøvet uden held. Da så olieproblematikken kom op
>igen frygtede jeg, at det igen skulle fyge gennem æteren med alle mulige og
>umulige betragtninger over olie til motorcykler; og så står jeg igen dér
>uden at vide op eller ned på den sag . Det suk jeg gav udtryk for, var
>mit spæde forsøg på at få de der virkelig har forstand på olie (det har jeg
>ikke) til at give os/mig reelle og værdifulde oplysninger - og alle andre
>til at holde sig borte med al andenhåndsviden lige i denne sag.
>Min uforbeholdne undskyldning til Orla, hvis det er trængt igennem på en
>anden og fornærmet måde.
>Et filter og olieskift er undervejs som sidste udvej på problemet.


Alt forladt Kender godt fornemmelsen af at alle ved lige hvad der skal
til, men alligevel er det en selv der står med lortet. Tankevækkende er det,
at de dele Du _har_ skiftet ikke har givet nogen synderlig virkning. Altså
fejlen er der endnu, hvis olien ikke hjælper, så er der stadig en mekanisk
defekt :-| Jeg kan bare ikke komme på hvad der er overset ??

Et sidste vildskud, har akslen, hvorpå koblingen er monteret, nævneværdigt
endeslør ? Og er tænderne på primærgearet skråtskårne i sædvanlig Yamaha
stil ? I så fald kunne det tænkes, at primærgearet trykker
koblingsakslen/(indgående gearaksel) i retning mod gearkassen, og udligner
den justering Du har foretaget på "sneglen" og koblingsstangen. Det vil
netop kun forekomme under belastning.

mvh
Orla

>--
>Georg




Armand (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-10-04 22:41


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4184ae93$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>

> .................................. Tankevækkende er det,
> at de dele Du _har_ skiftet ikke har givet nogen synderlig virkning. Altså
> fejlen er der endnu, hvis olien ikke hjælper, så er der stadig en mekanisk
> defekt :-| Jeg kan bare ikke komme på hvad der er overset ??
> Et sidste vildskud, har akslen, hvorpå koblingen er monteret,
nævneværdigt
> endeslør ? Og er tænderne på primærgearet skråtskårne i sædvanlig Yamaha
> stil ? I så fald kunne det tænkes, at primærgearet trykker
> koblingsakslen/(indgående gearaksel) i retning mod gearkassen, og udligner
> den justering Du har foretaget på "sneglen" og koblingsstangen. Det vil
> netop kun forekomme under belastning.

Ohh, en detalje!
Hvis jeg stod med problemet ville jeg under forsøget på at justere det væk,
nok have endt med på det nærmeste at afmontere koblingsmekanismen, hvorved
dét problem også ville have været elimineret - Eller sagt på en anden måde:
med mistanke til denne forekomst bør man fejlsøge ved at løsne
koblingsjusteringen (der IKKE er på kablet!) så meget som overhovedet
muligt
og derefter testkøre!

--
Armand.






Ukendt (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-04 17:25


Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<417cd622$0$297$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Kære Orla, du har ofte været på banen i oliespørgsmål. Hvorfra har du din
>viden? Kan du give mig (og muligvis andre) en ide om dine akkreditiver på
>området

Jeg har kun min egen erfaring over 25 år, sidst ca. 15.000 Km med Synt-S på
min VTR-F. Hvis der var et problem med kontaminering af koblingspladerne, så
havde det nok vist sig ! ?

Jeg er på banen i alle de tilfælde hvor et "produkt" har ekseptionelt gode
egenskaber... Jeg fik engang et sådant, til mig, specielt tilpasset
"produkt", i min daværende bank. Behøver jeg at fortælle mere ?

Den "Motorex reklame" Steen henviser til, tjae det forklarer vel sig selv,
ikke at Motorex produkter er specielt dårlige, de laver i hvert fald en
udmærket kædespray.


Du bestemmer selv om Du vil følge mit råd, men din kobling reparerer jo nok
ikke sig selv........


>Kan jeg f.eks. også anvende Mobil synt-S til min VFR750F??

Det ved jeg ikke, men havde jeg en VFR750F, så kunne _jeg_ bruge Mobil
synt-S på den.

mvh
Orla

>--
>Georg
>
>> mvh
>> Orla




Gert Bo thorgersen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 25-10-04 01:17


"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
news:417bc73f$0$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Georg Lorentzen wrote:
> > Så er der kommet nye metalplader - de bliver skiftet snarest og så
> > får i resultatet. (Jeg har lidt travlt med at glæde mig over min nye
> > viffer - VFR 750 F - men den gamle XS'er er ikke opgivet)
>
> Så er metalpladerne endelig blevet skiftet. Det er blevet bedre, men
> koblingen glider stadig når der lukkes op i 6. gear fra 6000 o/m. Så ved
jeg
> ikke hvad der kan gøres mere
> --
> Georg
>
>
Som jeg vel har nævnt i første omgang: "Hvad med koblingsfjedrene". Har du
checket dem, eller skiftet dem? Eller om muligt, hvis de originale fjedres
mål var gode nok da prøvet med skiver under dem; huskende på hvilken
tykkelse der er tilladelig så koblingsgrebet stadig kan fuldt aktiveres.

I nogle manualer står der at koblingsskiver skiftes i forbindelse med
samtidig skiftning af fjedrene.

På min BMW R100 ændrer tolerancen for wiren i koblingsgrebet fra den er kold
til den er varm efter få km, så jeg må skrue på den for at koblingen ikke,
når den er varm, begynder at fedte, og i starten så lidt at det ikke
observeres.

Mvh.Gert





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste