En helt masse bits fra CBA til dk.fritid.bil gav følgende:
[...]
> Skal du bruge en håndværkerbil eller er det International kurérservice du
> udfører...........
Da jeg alligevel passerede det nye operahus i København, kiggede jeg lige ind
over P-pladsen med alle håndværksbilerne. Sjovt nok så var der langt flere
LT'ere end Sprintere blandt håndværkerne. Selv Transit'er var der flere af.
[...]
> 7 ud af 10 biler 3500 Kg totalvægt der er beskæftiget med transport og
> kurérservice, er Sprintere og ikke uden grund.
Jeg finder det faktisk en lille smule sjovt at der er så tydeligt et skel. At
LT'en åbentbart er en håndværkerbil, mens Sprinter'en er en budbil.
Så vidt jeg kan se står en ny Sprinter 313/30 3500 (156 hk?) i ca. 275.000,-
(ex. moms), mens en LT 3550 2,8 TDI CR (158 HK) står i 228.101,- (ex. moms)
ifølge
www.vw.dk.
Om det er fordi håndværkerne vælger den lidt billigere bil, eller fordi der er
tradition for at de kører VW og bude kører i Mercedes ved jeg ikke.
> Som nævnt længere oppe tråden, er Sprinteren 5-cylinderet (216/316/416) og
> LT 4-cylinderet og ja, man kan både mærke og høre forskel. Sprinteren er
> uden tvivl mere omdrejningsvillig og mere "smooth" i sin motorgang Teoretisk
> har de vist nogenlunde det samme drejningsmoment, Sprinteren leverer det
> bare på en "pænere" måde.
De er angivet til ca. samme moment og samme heste.
Begge to er så vidt jeg lige kan se 5 cylindret.
VW'en kan åbentbart køre på Repsmethylester biodisel - det kan Sprinteren
sikekrt også når det kommer til stykket (jeg fandt det dog ikke nævnt nogle
steder).
Jeg kørt lidt i begge to, og mit umiddelbare indtryk falder lidt for VW'en.
Ikke så meget på grund af motorerne (som jeg opfatter noget nær værende ens),
men jeg syntes at støjniveauet i VW'en var lidt lavere end i Sprinteren, men
det kan nok lige så meget være forskelle i dæk.
[...]
> Design mæssigt synes jeg ikke at der er så meget at være i tvivl om,
> Sprinteren er helt klart mere up to date end LT, som jo på snart 10ende år
> kører med det interieur, som Mercedes-Benz og Volkswagen var fælles om i
> Sprinterens og LT 32/35/46, spæde barndom og mht. Eksterieur er Sprinterens
> front, efter min menning, også klart pænere en LT fronten
Interiøret opfatter jeg som værende tæt på ens må jeg nok tilstå. Jeg ser ikke
den store forskel ud over at komponenterne sidder lidt anderledes, men jeg
skal da også ærligt tilstå at det ikke var det jeg kiggede mest efter.
Eksteriørmæssigt har jeg ca. samme holdning til, bortset fra at jeg syntes at
LT'en er bedre til at stå i mod vind der kommer vinkelret på siden (som man
oftest oplever det på f.eks. Storebæltsbroen). Om det skyldes et lavere
tyngdepunkt eller et design der gør at vinden er mere tilbøjelig til at
strømme over, ved jeg ikke. Jeg har heller ikke nogle tal der underbygger
det, så det er ren fornemmelse.
[...]
> Skal du køre køre langt kan en Iveco blive en dyr fornøjelse mht.
> Brændstofforbrug (skulle dog være forbedret på den nye "14 & "17" motorserie
Personligt syntes jeg også at Iveco'erne er nogle rumlekasser. Lidt ligesom en
ældre Fiat Ducato.
> Ford Transit er efter min mening undermotoriseret. Ingen power og de lyder
> som om de vil slide sig selv ihjel på ingen tid (om det sidste er tilfældet,
> ved jeg ikke, men de lyder altså sådan).
Desuden har Transitten så vidt jeg ved nogle helt sindsyge reservedelspriser.
Sammenlignet med både MB og VW.
> Mit bud : Sprinter
Jeg har ingen argumenter jeg føler der rigtigt flytter hverken i retning af VW
eller Mercedes, men når det skal være "hjertet" der bestemmer vil jo nok
vælge VW'en.
Når det så er sagt skal det tilføjes at jeg er i et firma (Forsvaret) der har
en stor mængde VW'er (transportere, LT'er, Passater m.fl.) og begge mine
forældrer samt en hel del andre i min omgangskreds kører VW, så jeg er nok
også noget påvirket af det.
> Claus
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh ||
http://lagengymnastik.dk/
"Oh shit! I'm fucked...."
-- Shaun Toub as store clerk in 'Bad Boys'