Megane 1.9 dci st.car
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-09-04 20:58

Erfaringer med med subjekt søges.

Bemærk det er modellen indtil 2003 der er tale om - altså den gamle
model, hvor motoren er på 102hk.

Er motoren overhovedet sammenlignelig med den nuværende 120hk dci?
Holder snittet på 18,5 km/l?
Hvordan er bilens generelle mekaniske holdbarhed?

Oplysninger om generelle svagheder på modellen er også ønskelige...

Pft
/Jakob

Fra : KASO

Dato : 07-09-04 15:43

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan er bilens generelle mekaniske holdbarhed?
>
> Oplysninger om generelle svagheder på modellen er også ønskelige...

Ingen erfaringer med dieselversionen. Jeg har dog erfaring med Mégane-serien
fra 2 x Scénic og 1 x Coupé - alle 1.6 (8V og 16V) fra 1997 og frem og med
ca.250.000km tilsammen:

1. Scénic (1997) : Fejl ved vindafviser på soltag v. levering, rettet på
garanti. Efter 4 år (80.000km) kunne lampe til ABS lyse i regnvejr eller
efter vask - problemet forsvandt i tørvejr - og blev ikke rettet før salg.

2. Scénic (2000) : Har nu kørt 70.000km. Forreste skiver skiftet v. ca.
30.000 km - bagerste v. 65.000km. Derudover kun alm. service.

Coupé: (1999): Har nu kørt 81.000 km. Fejl på tændspoler (generel - fandtes
også på samtidige Opel/VW - samme underleverandør?) - rettet under garanti.
El-åbning af bagerste sideruder ustabil (ikke rettet pt. - jeg bruger dem
ikke, da jeg har A/C). Knirkeri forfra endnu ikke identificeret - formentlig
bøsninger som i så mange andre "moderne" biler. Bilen er iøvrigt sænket -
jeg ved ikke, om det kan forårsage unormal slidtage.
Skiver foran skiftet v. 60.000 km - derudover kun alm. service (inkl tandrem
efter 4 år (interval: 4 år/120.000km). Udstødning begynder dog at se "brugt"
(rusten) ud, men er stadig tæt. Udstødning regnes for at være et "svagt
punkt" - gennemtærer normalt hurtigt, men vi har endnu ikke skiftet
udstødning på vores varianter - vi kører dog primært lange turer, hvilket
hjælper på levetiden. Rustfri udstødninger kan købes uoriginalt.

Visse Mégane varianter blev tilbagekaldt sidste år for gratis Pava - bl.a.
min Coupé, men ikke vores Scénic. Coupé blev desuden hjemkaldt for
udskiftning af vacuumslange til bremseforstærker (værkstedet havde dog
aldrig hørt om problemer, men de havde fået besked på at udskifte uden
beregning).

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 07-09-04 20:08

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:413dc8ea$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ingen erfaringer med dieselversionen. Jeg har dog erfaring med Mégane-serien
> fra 2 x Scénic og 1 x Coupé - alle 1.6 (8V og 16V) fra 1997 og frem og med
> ca.250.000km tilsammen:

Lækkert - modellen er jo mekanisk den samme...

> [...]
> udskiftning af vacuumslange til bremseforstærker (værkstedet havde dog
> aldrig hørt om problemer, men de havde fået besked på at udskifte uden

Mange gode punkter - tak for det!

Hvordan er priserne generelt på reservedele (kan sliddele fås som
uorginale, eller er det umuligt)?

/Jakob

Fra : KASO

Dato : 08-09-04 06:55

> Mange gode punkter - tak for det!

Selv tak!

> Hvordan er priserne generelt på reservedele (kan sliddele fås som
> uorginale, eller er det umuligt)?

Jeg har som skrevet ikke brugt mange dele - faktisk kun bremsedele +
tandrem, så jeg har ikke den store erfaring.

Renault har været forholdsvis dyre, men har for nylig sænket priserne - jeg
har ingen erfaring med de nye priser. Meget kan fåes uoriginalt - men ikke
alt. F.eks. kan skivebremserne bag på Scénic'en kun fåes originalt.
Udskiftning af tandrem + vandpumpe+ div. strammerhjul (skiftes samtidig)
kostede ca. 4.500kr. på aut. værksted.

Fra : akj

Dato : 08-09-04 17:03

Her er lidt links jeg fandt.
gl. 102 hp dci
http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=460
ny 80 hp dci
http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=584

Har du kik på en magane dci stc car da.
hvad skal du give for den ?

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-09-04 17:47

"akj" <kkk@ee.ru> skrev i en meddelelse news:413f2d24$0$25994$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Her er lidt links jeg fandt.
> gl. 102 hp dci
> http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=460

Jep - den har jeg også fundet - ikke den mest positive omtale af
motoren.

> ny 80 hp dci
> http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=584

Ikke rigtig relevant - motoren findes kun i megane II og jeg har kig på
megane I - men tak alligevel

> Har du kik på en magane dci stc car da.
> hvad skal du give for den ?

Tjah - det er der jo ingen der ved endnu . Jeg har dog fundet et par
stykker og priserne starter omkring 155k for 2002 modeller....

/Jakob

Fra : Uni Bull

Dato : 09-09-04 09:31

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> Ikke rigtig relevant - motoren findes kun i megane II og jeg har kig på
> megane I - men tak alligevel

Hold fingrene væk fra den. Jeg kørte i en ny af slagsen i min ferie.
Den er ganske rigtig *meget* støjsvag, den har moment næsten som en
benziner, men den er dræbende langsom specielt ved overhalinger.
--
Uni Bull
København K

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-09-04 17:49

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:413e9eb3$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> alt. F.eks. kan skivebremserne bag på Scénic'en kun fåes originalt.
> Udskiftning af tandrem + vandpumpe+ div. strammerhjul (skiftes samtidig)

Ok. Ringede til renault i dag og fik også en pris på ca. 4500,- for
tandremsskift, så det er måske fast pris uanset motor

Nu må vi se hvad det bliver til - umiddelbart skuffer det mig lidt at
man nok ikke kan regne med 18km/l i snit, men snarere 16 km/l ....

/Jakob

Fra : KASO

Dato : 08-09-04 18:38

> Nu må vi se hvad det bliver til - umiddelbart skuffer det mig lidt at
> man nok ikke kan regne med 18km/l i snit, men snarere 16 km/l ....

Det lyder ikke af meget. Min Coupé kører 16-17 km/l om sommeren og 15 km/l
om vinteren (m. konstant A/C) - Scénic'en går ca. 13,5-15 km/l (også m.
konstant A/C). Forskellen på de to ligger primært i Scénic'ens større
frontareal, der giver større luftmodstand - v. landevejskørsel kører de
omtrent lige langt på literen.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-09-04 18:51

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:413f4357$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> konstant A/C). Forskellen på de to ligger primært i Scénic'ens større
> frontareal, der giver større luftmodstand - v. landevejskørsel kører de

Det lyder noget mere positivt. Desværre læste jeg i en fdm-test at de
ikke kørte længere end 16 km/l med dieselmotoren. Jeg ved så ikke
om fdms folk er notorisk kendt for at behandle bilerne på en måde, så
snittet aldrig nåes (?)

/Jakob

Fra : KASO

Dato : 08-09-04 22:05

> [...]
> ikke kørte længere end 16 km/l med dieselmotoren. Jeg ved så ikke
> om fdms folk er notorisk kendt for at behandle bilerne på en måde, så

Jeg kan huske, at FDMs 1. test af Scenic 1.6 8V gav et gennemsnit på
10-11km/l - modsat vores erfaring med samme bil, der kørte 14-15 km/l (vores
8V havde dog ikke A/C - men kørte ofte med åbne soltage (2 stk.)) - så hvis
du kører fornuftigt, burde du sagtens kunne nå et væsentlig bedre resultat
end FDM's, der bl.a. også dækker over banekørsel.

Fra : akj

Dato : 08-09-04 21:43

hvis du er heldig , kan du finde en stc car på auktion .
der blev solgt mange til leasing selskaber i 2002, der kommer til salg nu.
der er som regel med mere udstyr end normalt .bla. aircon

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-09-04 22:23

Jakob Jeppesen skrev:

> Hvordan er priserne generelt på reservedele (kan sliddele fås som
> uorginale, eller er det umuligt)?

Den er ikke nem at skaffe uoriginalt til.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Claus

Dato : 08-09-04 21:14

> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg har for nylig skilt mig af med en Megane Stc. (99) og kan bekræfte det
de andre skriver om. Derudover kan jeg tilføje at min havde en irriterende
svaghed som den havde fra ny og gentog sig med ca. 2 års mellemrum: Der
sidder en kontraventil til lygtevaskerne som skal forhindre dyserne i at
virke som en hævert. Den går som skrevet i stykker med 2 års mellemrum med
det resultat at alt sprinklervæsken løber ud. Ikke noget alvorligt, blot
lidt irriterende da forkofangeren skal afmonteres for at skifte dem.

Mit værksted har altid stillet op og skiftet kontraventilen uden beregning.
Det tager ca. en time i alt.

Smid en mail til mig (fjern SLET) hvis du ønsker yderligere oplysninger. Jeg
havde bilen i 4½ år og 120000 km. Så jeg har prøvet lidt af hvert.

Vh. Claus

Fra : Ronaldo

Dato : 08-09-04 22:46

Hej

Jeg har en renault megane 1.9 dci (102 hk) hatchback fra 12-2002. Jeg kører
til dagligt mellem horsens og århus, dvs. primært motorvejskørsel. Ved
110-120 km/t kører den ca. 18-19 km/l og ved ca 130 km/t (som jeg normalt
ligger på) kører den ca. 16-17 km/l

> Er motoren overhovedet sammenlignelig med den nuværende 120hk dci?

don't know...

> Holder snittet på 18,5 km/l?

min er opgivet til 19.2 km/l, tror det afhænger meget af hvordan man kører.
Da jeg var oppe og se dragracing i mantorp park i sverige, kørte jeg ca.
21-22 km/l over de små 1200 km der var derop og hjem igen, der var selvf.
heller ikke ret mange start/stop.

> Hvordan er bilens generelle mekaniske holdbarhed?

Har ikke oplevet nogen problemer indtil videre....

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-09-04 06:41

"Ronaldo" <nosp@m.dk> skrev i en meddelelse news:chnuhu$8b2$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> til dagligt mellem horsens og århus, dvs. primært motorvejskørsel. Ved
> 110-120 km/t kører den ca. 18-19 km/l og ved ca 130 km/t (som jeg normalt

Fedt! - rart med en der kender motoren også

> min er opgivet til 19.2 km/l, tror det afhænger meget af hvordan man kører.

Ok - jeg mener st.car modellen er opgivet til 18,5 men den er formodentlig
også en anelse tungere.

> Da jeg var oppe og se dragracing i mantorp park i sverige, kørte jeg ca.
> 21-22 km/l over de små 1200 km der var derop og hjem igen

Et resultat jeg kan li' at høre

> Har ikke oplevet nogen problemer indtil videre....

Jeg har efterhånden fået den fornemmelse at modellen er mekanisk stabil

Mange tak

/Jakob