Toning af ruder
Fra : Frank Hansen

Dato : 06-09-04 16:22

Hejsa,

vi sidder netop og diskuterer toning af ruder, og følgende 2 påstande kom
frem, vedr. toning af ruder i fordøre:

1) Ingen anden toning af fordør-ruder må laves, andet end det er monteret ab
fabrik.

2) Der må godt tones på fordør-ruderne, bare ikke så kraftigt som
bagruderne - kan dog ikke huske hvor meget lysgennemgang der skal være
(måske 70%?).

Nogen der kan fortælle hvad der er det rigtige - evt. med henvisninger til
love el. lign.

På forhånd tak

Frank Hansen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 15:27

"Frank Hansen" <fhansen@delete.spinner.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> frem, vedr. toning af ruder i fordøre:
>
> 1) Ingen anden toning af fordør-ruder må laves, andet end det er monteret

Korrekt.

> 2) Der må godt tones på fordør-ruderne, bare ikke så kraftigt som
> bagruderne - kan dog ikke huske hvor meget lysgennemgang der skal være
> (måske 70%?).

Nix.

Der skal være mindst 40% lysgennemgang efter (ekstra)toning af bagerste
sideruder og bagruden. Og INGEN ekstra toning i forreste sideruder og
forruden.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 15:41

"Jacob" <no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der skal være mindst 40% lysgennemgang efter (ekstra)toning af bagerste
> sideruder og bagruden. Og INGEN ekstra toning i forreste sideruder og

Det er faktisk korrekt, at der skal være min 70% lysgennemgang i de forreste
ruder, men det må IKKE monteres nogen form for film eller andet

Fra : Frank Hansen

Dato : 06-09-04 17:01

"2860" <mic(at)inbound.dk> wrote in message

> Det er faktisk korrekt, at der skal være min 70% lysgennemgang i de
forreste
> ruder, men det må IKKE monteres nogen form for film eller andet

Nå, det lader til at jeg tabte den her - jeg holdt på påstand nr. 2 :)

Men vil det sige, at man kan sætte nye ruder i med 30% toning i, og så er
det ok? Eller skal det være helt standard ab fabrik?

Ikke fordi jeg havde tænkt mig at bruge pengene på nye ruder, men mere
princippet i det.

Jeg kan ikke helt forstå, at noget der er lovligt når den kommer fra
fabrikken, ikke er lovligt hvis det eftermonteres. Ved godt at det er
monteret fra fabrikken ikke er solfilm, men selve ruden der er tonet - men
alligevel...

Tak for svarene.

Frank Hansen.

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-09-04 18:39

Frank Hansen wrote:

> Men vil det sige, at man kan sætte nye ruder i med 30% toning i, og
> så er det ok? Eller skal det være helt standard ab fabrik?

Man må gerne sætte en tonet rude i, hvis der er en lysgennemgang på mindst
70 % og toningen ikke er i form af påsprøjtet eller påklæbet film.

--
Reino

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-09-04 19:35

Reino Andersen wrote:

> Man må gerne sætte en tonet rude i, hvis der er en lysgennemgang på
> mindst 70 % og toningen ikke er i form af påsprøjtet eller påklæbet
> film.

Der må monteres film på bagerste sideruder (ikke foreste ruder) dog med
minimum 40% lysgennemgang. Og det giver "omstilling" hvis ikke der er nok
lysgennegang i ruderne.

Derudover må der hvis det det er nævnt i typegodkendelsen også være tonede
sideruder ved forsæder.

For varevogne ere der ingen begrænsning med hensyn til lysgennemgang.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-09-04 06:44

Hans L. Jørgensen wrote:

> Der må monteres film på bagerste sideruder

Vi snakker om de forreste sideruder...

--
Reino

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-09-04 20:16

Reino Andersen wrote:

> Vi snakker om de forreste sideruder...

Og dem må der kun være tonede ruder hvis det står i typegodkendelsen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-09-04 16:41

"Der skal være mindst 40% lysgennemgang efter (ekstra)toning af bagerste
sideruder og bagruden"

Det gælder vist ikke biler på gule plader....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 21:56

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Der skal være mindst 40% lysgennemgang efter (ekstra)toning af bagerste
> sideruder og bagruden"
>
> Det gælder vist ikke biler på gule plader....

Korrekt... var lidt for hurtig på tasterne...

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-09-04 09:11

Prøv at kigge her :

http://cms.3m.com/cms/DK/da/2-96/kelkFFZ/viewimage.jhtml