Dårlig erfaring med værksted.
Fra : Morten Holst

Dato : 23-08-04 00:24

Hej NG.

Jeg har en lille historie som jeg synes jeg vil dele med jer andre.

Jeg er ejer af en Uttern 5202 hvor på der sidder en Mariner 75 hk 4-takt.
(Årg. 2001)
den 24 Juli fik jeg et pludseligt motorstop og kunne ikke få liv i motoren
igen. Vi prøvede at rense filtre (2 stk.), benzinpumper og vandudskiller men
uden held. Det var lidt smulder i filtrene men ingen vand i udskilleren. For
at være sikker på at der ikke var fejl på tankmåleren og at tanken derfor
skulle være tom skruede vi låget at bådens indbyggede benzintank og kunne
konstatere at den stadig var ½ fuld (Ca. 35 l.) på bunden af tanken kunne
jeg se en smule vand svarende til hvad der kunne være i et snapsglas ( 2
cl.). Det skulle jo ikke være noget problem efter som vandudskilleren skulle
opfange det.

Den 26 Juli kører jeg den på et værksted som på Ketner´s hjemmeside står på
listen over aut. Mariner forhandler/reparatør.

Efter ca. en uge blev jeg ringet op af værkstedet som påstod at der var
10-15 l. vand i tanken og at det var årsagen til at motoren var def. det
kunne jeg jo ikke forstå efter som jeg 2 dage for havde kigget i tanken og
at båden havde stået på trailer siden. Jeg aftalte dog med værkstedet at
motoren skulle laves.

Et par dage kørte jeg ud på værkstedet for at se hvordan det gik med min
båd. Reparatøren som jeg kendte lidt i forvejen fortalte mig at han havde
fået en ny medarbejder på værkstedet som var utrolig dygtig og at det var
ham der arbejdede med min båd. Så var alt jo i den skønneste orden... troede
jeg.

Den 12 Aug. blev jeg igen kontaktet af værkstedet hvor båden blev meldt
klar. Jeg kørte straks afsted for at hente båden. Da jeg ankom modtog jeg en
regning på kr. 7.400,00 for repartition og for en ny tændingslås + kabel
fra tændingslås til motor som var gået i stykker mens båden var på værksted.
Jeg ville selvfølgelig gerne hører motoren igang inden jeg kørte med den.
Det viste sig at være et heldigt valg. Motoren ville nemlig ikke starte...
Reparatøren på værkstedet undskyldte med at det ikke var ham der havde lavet
den med hans nye mand. Reparatøren roede med motoren i 10-15 min og fik til
sidst gang i den. Den kunne dog ikke gå i tomgang og gik kun på 3 cyl.
Reparatøren sagde at jeg skulle komme igen dagen efter for så havde hans nye
mand kigget på den igen og så kunne jeg selv snakke med ham. Det gjorde jeg
dog ikke men ventede på at blive kontaktet af værkstedet om at båden skulle
være klar. Det skete imiddelertid ikke.

Den 18 Aug. blev jeg kontaktet af en kammerat som havde besøgt værkstedet i
andet ærene. Han fortalte mig at der gik to "amartører" og roede ved min
båd. Først der fandt jeg ud af hvem "Den nye mand" var. Det var en mand som
i sin fritid reparere gamle påhængsmotorer i sin garage og den anden var en
tapper som til daglig arbejder på et bryggeri her på egnen. Begge uden viden
eller baggrund for at reparer nyere motorer.
Det blev jeg særdeles sur og skuffet over op kørte straks til værkstedet.

Der stod min båd på gårdspladsen under træer med motoren delvist adskilt i
regnvejr. Motorbrøndens drænhul var tilstoppet af nedfaldne blade og
motorbrønden var derfor fuld af vand. Benzinslangen fra tank til motor var
adskilt og enderne lå under vand i motorbrønden. (En mulig forklaring på
hvordan der var kommet 10-15 l. vand i tanken). Skruer, bolte og dæksler fra
motoren lå ligeledes under vand og spredt i og omkring båden.
Gearhuset/benet som samme værksted havde skiftet sidste efterår var trimmet
ned i trailerens lygtebum så der var store og dybe skrammer på benet og
nummerpladen var bukket og skrammet.

Jeg blev så sur og skuffet over den behandling som jeg og ikke mindst min
båd havde fået.
Jeg diskuterede kort med reparatøren men opgav og bedte ham om at sende mig
en regning på hvad de havde lavet punkt for punkt og kørte afsted med min
båd.

Er den en behandling man bør finde sig i fra en aut. Mariner forhandler?

Nu står min båd på trailer med en def. motor om min sejlersæson er
sandsynligvis slut for i år.

Men til jer som nyder det sidste sommervejr på havet..... Go´ vind.

Morten Holst

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-04 08:14

Hej Morten

Sikke en træls og sur oplevelse.

Måske du skulle informere Ketner om denne "lille" episode, så de evt. kunne
tage forbindelse med den "aut." forhandler/reparatør og i værste fald fjerne
ham fra deres hjemmeside.
Og dernæst overveje om du evt. skulle starte en klagesag/retsag.

Det kan ikke passe at man kan blive behandlet på denne måde uden at få noget
kompentation for "bådens svig og smerte" og med den behandling den har fået.
Det må vel oxo være i forhandlerens interesse at hans ry/omdømme bliver
bevaret, når han nu har sagt at han havde en "dygtig" mand, som bare er en
klamphugger af 3. div.

Jeg ville nok selv undersøge lidt om hvordan jeg stod rent juridisk, hvis du
ikke kan finde et forlig med forhandleren (det kunne evt. være at i aftaler
på skrift at du stiller båden hen til en anden forhandler med kompetente
medarbejder - Og at han så betaler for regningen.)

Selv om det nok er lidt for optimistisk.

Hentet fra : http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=128

3.10 Autorisation, uddannelse, godkendelse osv.
Gøres der i reklamer brug af uddannelser, autorisationer osv. skal den
forretningsdrivende kunne bevise sine påstande. Endvidere bør der som
udgangspunkt ikke gøres brug af benævnelser, som ikke kendes i Danmark uden
medfølgende forklaring. Det være sig fx naturlæge og andre eksotiske
benævnelser, som ikke kendes her i landet.
En lang række titler er beskyttede - læge, advokat, markedsøkonom,
journalist osv. Benyttes sådanne titler uden retmæssig indehavelse, vil der
ud over Markedsføringslovens vildledningsprincipper kunne blive tale om en
strafferetlig konsekvens.

Ud fra dette vil jeg mene at han vil få svært ved at bevise at hans
medarbejder er uddannet bådmekanikker. og derfor ikke lever op til hans
"titel" som aut. reparatør.

Kig evt. også på :

http://www.forbrug.dk/

Håber du får lidt held med din båd, og får den ud at sejle igen.

Mvh
Lui

Fra : ThomasT

Dato : 23-08-04 08:28

Hvor meget forlangte de så for denne "service". Jeg mener, hvad lød
regningen på?

ThomasT
Maxi 77

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-08-04 08:38

Morten Holst wrote:
> Hej NG.

<klip trist historie>

> [...]
> en regning på hvad de havde lavet punkt for punkt og kørte afsted med min

Jeg ville ikke betale ham en krone. Men inden du klapper pengekassen
helt i tror jeg du skal spørge over i dk.videnskab.jura hvad man gør ved
sådan en sag.

> Er den en behandling man bør finde sig i fra en aut. Mariner forhandler?

Klart nej. Er du den eneste der har oplevet sådan noget med den repratør
eller er der mon andre?

> Men til jer som nyder det sidste sommervejr på havet..... Go´ vind.

Takker

- Lars

Fra : Morten Holst

Dato : 23-08-04 13:10

Den 12 Aug. lød regningen på 7.400,- Det var for 14 arbejdstimer, Ny
tændningslås og et nyt kabel.
jeg har endnu ikke modtaget regningen fra forhandleren... måske fordi han
har en dårlig smag i munden.

Jeg har snakket med et par andre det også har haft dårlige oplevelser med
forhandleren dog ikke i samme grad som min.

Jeg takker alle for rigtig gode svar og vel prøve at forspørge i
dk.videnskab.jura for at finde ud af hvordan jeg står.
Men ÉT er sikkert... hvis dedt står til mig så får han ikke en krone!

Morten Holst

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-04 15:09

"Morten Holst" skrev i en meddelelse

> Jeg takker alle for rigtig gode svar og vel prøve at forspørge i
> dk.videnskab.jura for at finde ud af hvordan jeg står.

Og så kunne du evt. vende tilbage her i gruppen med svar ... ?!?!?!?

> Men ÉT er sikkert... hvis det står til mig så får han ikke en krone!

Nej - tværtimod, så skulle da give dig penge ... !!!!!

Mvh
Lui

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-04 15:02

På ejendommeligvis fremsatte Morten Holst følgende påstand:

> [...]
> Jeg har snakket med et par andre det også har haft dårlige
oplevelser
> med forhandleren dog ikke i samme grad som min.

Jeg synes, at det første du skal gøre er, at skrive et brev i venlige
vendinger til Ketner A/S, hvor du forklarer alt, hvad der er hændt.
Spørg dem, om det er en behandling, man skal forvente af et af Ketner
autoriseret værksted.

Spørg dem også, om de har et forslag til at løse problemet.

Hvis de er absolut uinteresseret i at være dig behjælpelig med at løse
problemet, så synes jeg, at du skulle lave en hjemmeside om
værkstedet, til skræk og advarsel for andre. Jeg kan evt. være
behjælpelig med at lave siden og evt lægge serverplads til uden
beregning.

Claus