Volvo B20 og varmeaperat ?
Fra : Pablo

Dato : 05-09-04 17:30

Har en Volvo B20 motor med varmeaperat. Umidelbart pumpes der vand fra motor
op gennem
varmeaperat, hvor varmen bruges til kabinen, og retur til motor igen.
Mit spørgsmål er så om jeg kan køre uden varmeaperat og således afproppe
tilløbet til varmeaperatet ? (Er bange for om motoren bliver varm selvom den
køre
med normal køling via køler)

Pablo

Fra : alexbo

Dato : 05-09-04 17:49

"Pablo" skrev

> Mit spørgsmål er så om jeg kan køre uden varmeaperat og således afproppe
> tilløbet til varmeaperatet ? (Er bange for om motoren bliver varm selvom
den
> køre med normal køling via køler)

Det sker der ikke noget ved, det svarer til at køre med varmeapparatet på
kold.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-09-04 19:52

Pablo wrote:

> [...]
> tilløbet til varmeaperatet ? (Er bange for om motoren bliver varm selvom den

Det kan du sagtens. Jeg havde en volvo 142 med b20 motor og en
utæt termostat, så der dryppede varmt vand ned på min speederfod.
Lynreparationen bestod i at save en stump vinklet rør af en
havestol, koble slangerne fra i motorrummet og "loope" ind- og
udløb sammen via røret. Planen var naturligvis at fikse drypperiet
i en fart, men i praksis fik jeg ikke taget mig sammen før sidst
på efteråret da jeg begynde at savne varme i kabinen. Bilen kørte
fint og motoren blev ikke varmere end normalt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Pablo

Dato : 06-09-04 06:55

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> på efteråret da jeg begynde at savne varme i kabinen. Bilen kørte
> fint og motoren blev ikke varmere end normalt.

Så det er altså ikke nødvendigt at "loope" ind- og udløb sammen, men nøjes
med en prop ?

Pablo

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 08:01

"Pablo" <1@1.se> skrev i en meddelelse news:413bfba7

> Så det er altså ikke nødvendigt at "loope" ind- og udløb sammen, men nøjes
> med en prop ?

Varmeapp. er bare en "blindtarm" på kølesystemet, bare du sørger for der er
vand nok når du starter ud ;).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-09-04 15:38

Pablo wrote:

> Så det er altså ikke nødvendigt at "loope" ind- og udløb sammen, men nøjes
> med en prop ?

Det skal jeg ikke kunne sige, jeg lavede "loopet". Dybest set må
et varmeapparat skruet over på kold vel fungere som en prop?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-09-04 18:42

Thomas Strandtoft wrote:

> Dybest set må
> et varmeapparat skruet over på kold vel fungere som en prop?

Det afhænger af, om varme apparatet er med en varmehane eller styret med
f.eks. et spjæld, som leder luften gennem varmelegemet eller tager luften
udefra.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Pablo

Dato : 07-09-04 06:56

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Der er konstant varme på varmeaperatet (kan ikke slukke for det !) -
kombineret med en blæser.
Jeg har en hane til montering på fremløbet. Hanen kan regulere hvor meget
vand der skal tilløbe varmeaperatet, eller helt slukke for fremløbet. Der er
ingen returløb fra hanen !

Pablo