Saab 9000 T16 gearkasse og kobling
Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 13:59

Hejsa,

Jeg har kigget på en Saab 9000 Turbo 16 fra '89, som i store træk virker
fin. Desværre viste en prøvetur at udrykkerlejet var gået sig en tur og den
hoppede ud af 2. gear nogle gange, og dermed står gearkassen vist også over
for en renovering/udskiftning.

Hvad kan man forvente skift af gearkasse samt kobling ryger op i?

Bunden på bilen var rigtigt fin, men alle 4 dørbunde var desværre lidt for
boblede. Er det muligt at finde repstykker, eller skal bilen have 4 nye
døre?
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 14:16

> [...]
den
> hoppede ud af 2. gear nogle gange, og dermed står gearkassen vist også

Ja det lyder sådan

> Hvad kan man forvente skift af gearkasse samt kobling ryger op i?

Ny gearkasse er slet ikke til at betale og ombytter kan svinge meget i pris.
Mit gæt er priser fra 4.000 Kr til 10.000 Kr for BRUGT

> Bunden på bilen var rigtigt fin, men alle 4 dørbunde var desværre lidt for
> boblede. Er det muligt at finde repstykker, eller skal bilen have 4 nye
> døre?

......og så skal de "andre" døre vel også males?

Find en anden bil, verden er fuld af dem.
Eller få sælger til at lave tingene og få en pris på hvad den (så) skal
koste. Det er ikke noget køber skal bikse rundt med når man ikke har planer
om at lave det hele selv.

Husk de fleste værksteder tager >500 kr pr time så det som lyder ganske
enkelt kan HURTIGT løbe op i mange flere penge end man lige forestiller sig.

--
Tom

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 14:47

> Ny gearkasse er slet ikke til at betale og ombytter kan svinge meget i
pris.
> Mit gæt er priser fra 4.000 Kr til 10.000 Kr for BRUGT

Jeg ved at Saab tager 25k for en ny gearkasse, så det kan godt ske at dit
gæt passer meget godt. Så vil det være alt for dyrt at begynde på det.

> .....og så skal de "andre" døre vel også males?

Ja, med mindre man er utroligt heldig at finde nogen der passer i farven,
Chancen er nok ikke så stor

> Find en anden bil, verden er fuld af dem.

Det er nok løsningen. Problemet er bare at verden ikke er fuld af biler jeg
vil have til priser jeg vil betale :)

> Eller få sælger til at lave tingene og få en pris på hvad den (så) skal
> koste. Det er ikke noget køber skal bikse rundt med når man ikke har
planer
> om at lave det hele selv.

Det ville nok være det mest rimelige, men jeg tror ikke at sælgeren er vild
med ideen. Og samtidig ville jeg være nervøs for at der blev skudt genvej og
sparet lidt for meget, når det kun skal laves i forbindelse med et salg.

> Husk de fleste værksteder tager >500 kr pr time så det som lyder ganske
> enkelt kan HURTIGT løbe op i mange flere penge end man lige forestiller
sig.

Du har uden tvivl ret i at der skal ligges en del kroner i arbejdsløn.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 15:52

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, med mindre man er utroligt heldig at finde nogen der passer i farven,
> Chancen er nok ikke så stor

9000 er ikke lavet i så mange forskellige farver, så der er ikke så svært at
finde døre i rette farve. Er man villig til at køre til Sverige efter
delene, kan de dér købes brugt til enddog meget fornuftige priser - både
døre og gearkasse.

Du får hvad du betaler for.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 15:39

> Eller få sælger til at lave tingene og få en pris på hvad den (så) skal
> koste. Det er ikke noget køber skal bikse rundt med når man ikke har
planer
> om at lave det hele selv.

Har snakket med sælger. Han ville overveje at renovere gearkassen og skifte
udrykkerlejet og sælge den til 30k. Så var dit forslag nok ikke så dumt
alligevel :)

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 15:50

> [...]
over
> for en renovering/udskiftning.
>
> Hvad kan man forvente skift af gearkasse samt kobling ryger op i?

Claus, hér er mit svar fra Saab Klubbens hjemmeside:

"Hej Claus. (Sjovt at se dig "herinde").

Asbjørn Auto i Silkeborg tager ca. 7.000,- inkl. løn + moms at renovere en
9000-gearkasse. En ombytter koster tit det dobbelte. Hertil kommer så
koblingen, som stort set kun vil være materialer, da gearkassen jo er
afmonteret. Det kan godt løbe op i 3.000,-. Hoved- og slavecylinder koster
vel hver især godt 1.200,- Kan det klares med rep.-sæt er prisen 200,-
Udrykkerleje koster under 200,-

M.h.t. dørbunde ved jeg ikke om der kan fåes repstykker. Men vælger du at
finde nogle brugte døre, så sørg for at det er fra en CS'er ('92 og frem),
da de døre er noget bedre rustbeskyttede.

I det hele taget ville jeg vælge en CS p.g.a. rust m.m. Og en 2,3-liters
motor.

M.v.h."

begin 666 icon_wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,,`/_J`$5%10```/_.`/_)`/Z=`/^T`/_^D__]$___Q__E
M`/__ZP```````````````"'Y! $```P`+ `````/``\```17D$D9:IV8U97.
M&1<6< @"G$,13$$GG#"0KMKQQC"H)29P^R^"*G#H_6 $0^6 PR4KO690&1@T
C3P*%<%7UQ8(ZS6"@$)BSA!EK3&BWU:* 86X89E@6VB0"`#L`
`
end

begin 666 icon_smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,.`/_J`$5%10```/_.`/_)`/^T`/Z=`/_^D__]$_______
MQS,S,___Z__E`````````"'Y! $```X`+ `````/``\```1;T$D9:IW85:;.
M&1<6< @"G(,13$$G""?PIJMVF'$.:@H.GS^"*G #QH*%RB''!!"2`=.B"5@\
G*P/9:[L5K@)906(\%A!VFL&@P3736&J"7/X6!0KXPC##LM0F$0`[
`
end

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 16:09

> Claus, hér er mit svar fra Saab Klubbens hjemmeside:

Jeg prøvede at sende svaret derinde, men min IE fik lige en mindre nedtur,
så det bliver lige postet her :)

> [...]
> afmonteret. Det kan godt løbe op i 3.000,-. Hoved- og slavecylinder koster
> vel hver især godt 1.200,- Kan det klares med rep.-sæt er prisen 200,-

7.000 kroner er da bestemt en god sjat penge. Jeg har snakket med sælger og
foreslået at han får renoveret gearkassen og skifter udrykkerlejet. Så kan
jeg selv betale hvad en opstrammet kobling fra Autobremsen koster.
Hovedcylinderen er skiftet i år, så den skulle have det fint. Der ud over er
der skiftet trækaksler, udstødning, bremser, køler og en del andre ting.

> M.h.t. dørbunde ved jeg ikke om der kan fåes repstykker. Men vælger du at
> finde nogle brugte døre, så sørg for at det er fra en CS'er ('92 og frem),
> da de døre er noget bedre rustbeskyttede.

Ok. Så vil det bedre nok være at gå på jagt efter nogle nye døre, hvis den
ender med at blive købt. Passer CS-dørene på en CC?

> I det hele taget ville jeg vælge en CS p.g.a. rust m.m. Og en 2,3-liters
> motor.

Med hensyn til rust ser den fin ud, borset fra dørene. Den har lidt små
pletter, men generelt er den pæn og der er tilsyneladende intet i bunden.
Jeg ville godt have fingrene i en 2.3'er, men prisen vil være noget helt
andet.

Det er en 89'er der står til 30.000 og har kørt 230.000. Mit indtryk er at
kilometerne ikke burde være noget problem.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 18:02

> Ok. Så vil det bedre nok være at gå på jagt efter nogle nye døre, hvis den
> ender med at blive købt. Passer CS-dørene på en CC?

Alle 9000 passer døre, så jep.

> Det er en 89'er der står til 30.000 og har kørt 230.000. Mit indtryk er at
> kilometerne ikke burde være noget problem.

Kilometrene er intet for en Saab motor - selvfølgelig under forudsætning at
den er passet med vand og olie.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 18:38

> Alle 9000 passer døre, så jep.

Så kan det jo ikke blive nemmere. Det skulle da lige være, hvis den var lige
så udbredt som Golf :)

> Kilometrene er intet for en Saab motor - selvfølgelig under forudsætning
at
> den er passet med vand og olie.

Det var også mit indtryk. Og samtidig virker det som om at de har det fint
med at få lidt ekstra kræfter. Har set flere der har kørt 300+ kkm på trods
af at de var kraftigt modificerede. Mine planer på det punkt rækker dog ikke
meget længere end til et lille besøg hos speedparts.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 19:39

> Så kan det jo ikke blive nemmere. Det skulle da lige være, hvis den var
lige
> så udbredt som Golf :)

Det er den skam.......i broderlandet.

> [...]
ikke
> meget længere end til et lille besøg hos speedparts.

Jep. Bare spørg Torben E.

Desuden sælger Speedparts ikke til DK mere. Det SKAL gå igennem Asbjørn i
Silkeborg. MEN, personligt ville jeg (og det gør jeg også), satse på Johnny
Johannson (http://www.maptun.com). Han er den svenske Saab-tuner med det
bedste ry.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 06-09-04 07:57

> Desuden sælger Speedparts ikke til DK mere. Det SKAL gå igennem Asbjørn i
> Silkeborg. MEN, personligt ville jeg (og det gør jeg også), satse på
> [...]

Er det ikke blot Speedparts-dele han sælger? Jeg lagde mærke til at nogle
stumper var de samme og at der endda stod Speedparts på hans ure. Hvis han
er den bedste er det selvfølgelig ham man skal have fat i, men hvor meget
højere er prisen så hos ham?

Fra : Henrik B.

Dato : 06-09-04 13:15

> [...]
> er den bedste er det selvfølgelig ham man skal have fat i, men hvor meget

Nej, han har intet med Speedparts at gøre. Johnny udvikler selv sine ting.
Speedparts sælger tuningsdele fra BSR (www.bsrab.se). Maptun giver ofte mere
ydelse for de samme penge, end BSR/Speedparts.

M.v.h.

Fra : Fabritius

Dato : 06-09-04 16:30

"Henrik B." <mailto:saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Saab 9000 T16 gearkasse og kobling"

> Nej, han har intet med Speedparts at gøre. Johnny udvikler selv sine ting.
> Speedparts sælger tuningsdele fra BSR (www.bsrab.se). Maptun giver ofte mere
> ydelse for de samme penge, end BSR/Speedparts.

Ok. Så lyder det jo som om at han vil være den rigtige at vælge. Den gamle 9000T16
er bare ikke på listen, men mon ikke han kan lave lidt ved den alligevel.

Det der fik mig til at tro at han solgte Speedparts-stumper er, at da jeg sad og
kiggede faldt jeg over et manometer på hans side, hvor der stod speedparts på
selve uret.

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.89.198.8)

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 20:25

> [...]

ikke
> meget længere end til et lille besøg hos speedparts.

Har det set det nyeste indlæg på klubbens side:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=679

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 21:04

> Har det set det nyeste indlæg på klubbens side:
> http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=679

Jeg har lige læst indlægget. Har spurgt om lidt flere detaljer og nogle
billeder. Vil du personligt vælge 2.3'eren på trods af de 100.000 ekstra km
på klokken, hvis de generelt er i ca. samme stand? I min verden er det
rimelig mange kilometre, så der nærmer jeg mig vist grænsen for hvad jeg
mener er kritisk, med mindre der er skiftet en del stumper.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 21:53

> [...]
> rimelig mange kilometre, så der nærmer jeg mig vist grænsen for hvad jeg
> mener er kritisk, med mindre der er skiftet en del stumper.

Tjah, det ér en del km. Jeg har personligt kendskab til 3 stk. 9000 der alle
har kørt over 450.000 km - med turbo. Den ene er sågar over 530.000 km. Men
den står foran en renovering.

2,0 og 2,3 er lige stærke motorer, men der er noget mere tuningspotentiale i
en 2,3, ligesom det har en helt anden afslappet karakteristik (enormt moment
fra kælderen). Den er desuden mere økonomisk.
Hvis man vælger en 2,3, skal man dog være opmærksom på at de første
årgange - '89-'92 (inkl.) - havde svage balanceakseltandhjul. Disse skal man
altså være sikker på ER skiftet. Er de det, er kæderne intet problem. Og er
der intet olieforbrug, er motoren sund. Gearkassen kan være et problem, men
det er rimelig nemt at se/mærke.

Du er velkommen til at kontakte mig direkte på min mail-adresse, ligesom jeg
gerne står til disposition, hvis du skal "ud og kigge".

Der er desuden lige kommet endnu et tilbud på en bil på klubbens side - fra
én jeg kender udemærket.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 22:22

> [...]
alle
> har kørt over 450.000 km - med turbo. Den ene er sågar over 530.000 km.

300.000 lyder bare af rigtigt meget i mine ører. Også selvom jeg kender
andre der har kørt 300.000 i tunede 9000'ere.

> [...]
moment
> fra kælderen). Den er desuden mere økonomisk.

2.3'eren har selvfølgelig også nogle flere heste fra starten af, men jeg
synes nu også at 2.0'eren virker afslappende. Man får ikke noget kick i
ryggen, men den trækker pænt hele vejen op til de 200. Hvor mange flere
heste vinder man på at tage 2.3'eren hvis man smider fx. 10.000 kroner i
motorrummet. Jeg har set at man får lidt over 50 heste og små 100 nm hos
speedparts for 5000 SEK inklusiv montering. Får man markant mere på
2.3'eren?

> [...]
er
> der intet olieforbrug, er motoren sund. Gearkassen kan være et problem,

Det med gearkassen er jo ikke anderledes end den jeg pt. har kig på :)

> Du er velkommen til at kontakte mig direkte på min mail-adresse, ligesom
jeg
> gerne står til disposition, hvis du skal "ud og kigge".

Hvor i landet er det du holder til? Jeg ville jo egentlig også godt have en
"ekspertvurdering" af den 2.0'er jeg har været ude og kigge på, for at se om
jeg er helt galt på den.

> Der er desuden lige kommet endnu et tilbud på en bil på klubbens side -
fra
> én jeg kender udemærket.

Er det Kümler? Og kender du bilen i forvejen? Det er jo lidt en ulempe at
den står i den anden ende af landet (Jeg bor i Roskilde) og så står den lige
over for et syn. Regner selvfølgelig med at den er nysynet når han sælger
den. Det er klart de 100.000 km ekstra der skræmmer mig der. Samtidig er
prisen lidt højere end 2.0'eren som har fået skiftet en del sliddele inden
for det sidste år. Det er bl.a. bremser, udstødning og lignede.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 23:01

> [...]
> motorrummet. Jeg har set at man får lidt over 50 heste og små 100 nm hos
> speedparts for 5000 SEK inklusiv montering. Får man markant mere på

Med 2,3 får du også 50 Hk for SEK 5.000,- For 10.000,- vil du få omtrent det
dobbelt.

> [...]
en
> "ekspertvurdering" af den 2.0'er jeg har været ude og kigge på, for at se

Jeg bor i Fredericia.

> fra
>
> Er det Kümler? Og kender du bilen i forvejen? Det er jo lidt en ulempe at
> den står i den anden ende af landet (Jeg bor i Roskilde) og så står den
lige

Jep, det er Søren. Nope, kender ikke bilen, kun manden.

> prisen lidt højere end 2.0'eren som har fået skiftet en del sliddele inden
> for det sidste år. Det er bl.a. bremser, udstødning og lignede.

Nu er de sliddele du nævner ikke det der koster på sådan en bil. Det er mere
turbo, gearkasse og motor.¨

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 16:24

> [...]
> afmonteret. Det kan godt løbe op i 3.000,-. Hoved- og slavecylinder koster
> vel hver især godt 1.200,- Kan det klares med rep.-sæt er prisen 200,-

Så er sælgeren vendt tilbage. Han skriver at grunden til at den hopper ud af
2. gear skyldes et slidt motorophæng samt forbindelsesstængerne fra
gearkassen der trækker den ud af gear. Lyder det rigtigt? Jeg er måske lidt
skeptisk. Måden det skete på var at jeg trillede afsted med neutral gas i
andet gear, og så hoppede den bare ud af gear. Det gjorde den vist 3 gange
over en strækning på 500 meter.

Han skriver også at den lyd som min kammerat bedømte som et udrykkerleje*
ikke skyldes et leje, men at den skal have skiftet olie. Det lyder heller
ikke helt rigtigt i min verden. Nogle bud?

*efter at have kørt en tur kørte vi ind til siden for at lytte lidt til
motoren. Jeg satte den i frigear og da vi gik ud kunne vi høre en kraftig
skurrende lyd. jeg hoppede ind i bilen, koblede ud og slap koblingen igen,
hvorefter lyden forsvandt. Den gjorde det samme da vi kom retur med bilen og
parkerede den ved sælger.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-09-04 16:52

Claus Fabritius wrote:

> Han skriver også at den lyd som min kammerat bedømte som et udrykkerleje*
> ikke skyldes et leje, men at den skal have skiftet olie. Det lyder heller
> ikke helt rigtigt i min verden. Nogle bud?

Uanset om det er rigtigt eller ej, lyder det så betryggende at
manden har så afslappet et forhold til olieskift??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 17:03

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Uanset om det er rigtigt eller ej, lyder det så betryggende at
> manden har så afslappet et forhold til olieskift??

Det var et olieskift på gearkassen han snakkede om. Det har de fleste af os
vel et afslappet forhold til (Lige indtil det skal foretages) Jeg tænkte
nemlig samme tanke som dig, da han sagde det.

Checkede motorolien på bilen, da jeg kigge på den, og det så ok ud.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-09-04 19:46

Claus Fabritius wrote:

> Det var et olieskift på gearkassen han snakkede om. Det har de fleste af os
> vel et afslappet forhold til (Lige indtil det skal foretages) Jeg tænkte
> nemlig samme tanke som dig, da han sagde det.

Hmm, jeg har sgu ikke et afslappet forhold til det når jeg hører
den slags skurrende lyde du taler om, så dur det altså ikke med et
"nååe, det er nok bare gearkassen der trænger til olie"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-09-04 21:00

> Hmm, jeg har sgu ikke et afslappet forhold til det når jeg hører
> den slags skurrende lyde du taler om, så dur det altså ikke med et
> "nååe, det er nok bare gearkassen der trænger til olie"..

Det er jeg selvfølgelig enig i. Han sagde at det var første gang han havde
hørt lyden, og det kan jo tænkes at han taler sandt. Han virkede som en
ganske reel familiefar, men det skader ikke at være på den sikre side. Det
er derfor jeg spørger jer gutter herinde til råds :)

Fra : Henrik B.

Dato : 05-09-04 18:03

> [...]
> andet gear, og så hoppede den bare ud af gear. Det gjorde den vist 3 gange

Det er meget muligt. De kan få problemer p.g.a. forbindelsesledene. Jeg
søger lige lidt rundt på nettet for dig, og finder noget mere info.

> Han skriver også at den lyd som min kammerat bedømte som et udrykkerleje*
> ikke skyldes et leje, men at den skal have skiftet olie. Det lyder heller
> ikke helt rigtigt i min verden. Nogle bud?

Vrøvl.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 07-09-04 17:46

> Det er meget muligt. De kan få problemer p.g.a. forbindelsesledene. Jeg
> søger lige lidt rundt på nettet for dig, og finder noget mere info.

Tak for rådene i forbindelse med Saab'en. Han har lige skrevet en SMS til
mig om at han har solgt den til anden side, så det bliver ikke til noget med
den. Jeg leder videre og ser hvad jeg finder. Overvejer Sørens lidt, selvom
jeg synes at den har kørt skræmmende langt.