/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremselængder..
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 04-09-04 21:31

Hey..

Niels Bengaard har postet nogle klip i dk.binaer.motor af en
Ultima der napper rekorden i at køre fra 0 til 100 mph og bremse
tilbage til 0. Klippene kan ses på Ultimas hjemmeside, sammen med
en måling af rekordforsøget
<http://www.ultimasports.co.uk/record/ultimarecord.pdf>. Alt i alt
en pænt voldsom bil..

En af de interessante ting ved målingen er, at man kan aflæse
bremselængderne. Fra 60 mph stopper bilen på 35 meter, og det er
temmeligt flot, der er altså tale om en bil med seriøse bremser.
En anden interessant ting er, at en bil med topbremser er 82-83
meter om at bremse fra 160 km/t, dvs. tommelfingerreglen om at
bremselængden er det halve af hastigheden har trange kår når
hastigheden kommer i vejret.

Nu er det så jeg kommer til at tænke på debatten om nattekørsel,
nærlys og de frie hastigheder i Tyskland. Regner man med en
standard reaktionstid på ca. ½ sekund, så kan man lægge 22 meter
til bremselængden. I en letvægtsbil som Ultimaen, med lavt
tyngdepunkt og monsterbremser hedder det altså 100-105 meter fra
føreren opdager den tabte skiboks i overhalingsbanen til bilen
holder stille.

Hvad er holdningen til det blandt "nærlys er godt nok til
mig"-folket?? Jeres nærlys lyser måske 105 meter op??

Der ligger for øvrigt videoklip af bilen på hjemmesiden, ganske
fascinerende..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

 
 
DM (04-09-2004)
Kommentar
Fra : DM


Dato : 04-09-04 21:57

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:413A25FD.18E613FF@carftp.com...
> Hey..
>
> meter om at bremse fra 160 km/t, dvs. tommelfingerreglen om at
> bremselængden er det halve af hastigheden har trange kår når
> hastigheden kommer i vejret.

Hej,

Den regl holder da vist ikke, når man ved at en fordobling af hastigheden
giver en fire gange så lang bremselængde ?

/DM



jan@fedtegreven.dk (04-09-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 04-09-04 22:02

"DM" <ingen@sollok.dk> skrev :

>Den regl holder da vist ikke, når man ved at en fordobling af hastigheden
>giver en fire gange så lang bremselængde ?

det behøver man såmænd ikke.....


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

alexbo (04-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-09-04 22:49


<jan@fedtegreven.dk> skrev

> >Den regl holder da vist ikke, når man ved at en fordobling af hastigheden
> >giver en fire gange så lang bremselængde ?
>
> det behøver man såmænd ikke.....

Jo, med den samme bremseevne vil en fordobling af hastigheden betyde en
fordobling af bremsetiden.
Og en fordobling af bremsetiden ganget med den dobbelte hastighed, giver en
firdobling af bremselængden.
Det er ren matematik., og sådan hænger virkeligheden også sammen.

Det er faktisk ganske enkelt, en bil bremser lige hurtigt uanset
hastigheden, men den afstand den tilbagelægger mens den bremser vokser med
kvadratet på hastigheden.

Hvis man kan bremse sin bil fra 72 km/t på 2 sek., så kører man 2 sek. med
et gennemsnit lige imellem 72 km/t og 0, det er 36 km/t .
36 km/t er 10 meter i sekundet, så bremselængden er 20 m.

Ved 144 km/t er man 4 sek. om at bremse, med en gennemsnitsfart på 72 km/t.
72 km/t er 20 m/s så bremselængden bliver 80 m.

mvh
Alex Christensen







Thomas (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 04-09-04 23:25


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
news:chdde7$tg6$3@news.cybercity.dk...
>


> Det er faktisk ganske enkelt, en bil bremser lige hurtigt uanset
> hastigheden, men den afstand den tilbagelægger mens den bremser vokser med
> kvadratet på hastigheden.
>
> Hvis man kan bremse sin bil fra 72 km/t på 2 sek., så kører man 2 sek. med
> et gennemsnit lige imellem 72 km/t og 0, det er 36 km/t .
> 36 km/t er 10 meter i sekundet, så bremselængden er 20 m.
>
> Ved 144 km/t er man 4 sek. om at bremse, med en gennemsnitsfart på 72
km/t.
> 72 km/t er 20 m/s så bremselængden bliver 80 m.
>


Så er en bil jo heller ikke lige hurtig om at bremse uanset hastigheden, som
du skriver? Du siger 2 sekunder ved 72 km/t og 4 sekunder ved 144 km/t.

Mvh

Thomas



alexbo (05-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-09-04 00:08


"Thomas" skrev i

> Så er en bil jo heller ikke lige hurtig om at bremse uanset hastigheden,
som du skriver?

Jo, den nedsætter hastigheden fra en hastighed til en lavere hastighed med
samme takt, uanset begyndelseshastigheden.

mvh
Alex Christensen



Jesper Jacobsen (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 05-09-04 11:20


"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:chdf9n$p1g$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
> news:chdde7$tg6$3@news.cybercity.dk...
> >
>
>
> > Det er faktisk ganske enkelt, en bil bremser lige hurtigt uanset
> > hastigheden, men den afstand den tilbagelægger mens den bremser vokser
med
> > kvadratet på hastigheden.
> >
> > Hvis man kan bremse sin bil fra 72 km/t på 2 sek., så kører man 2 sek.
med
> > et gennemsnit lige imellem 72 km/t og 0, det er 36 km/t .
> > 36 km/t er 10 meter i sekundet, så bremselængden er 20 m.
> >
> > Ved 144 km/t er man 4 sek. om at bremse, med en gennemsnitsfart på 72
> km/t.
> > 72 km/t er 20 m/s så bremselængden bliver 80 m.
> >
>
>
> Så er en bil jo heller ikke lige hurtig om at bremse uanset hastigheden,
som
> du skriver? Du siger 2 sekunder ved 72 km/t og 4 sekunder ved 144 km/t.
>
> Mvh
>
> Thomas
>
>

Jamen så må du jo ud og prøve i den virkelige verden.

Find dig et stykke vej, hvor du kan køre både 50 og 100 km/t (selvfølgelig
uden fare for andre), sæt et mærke, og prøv så først at køre hen mod mærket
med 50 -- brems alt hvad den kan (her vil en bil med ABS være en fordel). Nu
kan du så måle op og skrive tallet ned. Prøv så det samme med 100 km/t, og
mål op.

Du bliver overrasket.

Jesper

P.S. -- Hvor meget tror du hastigheden er når du passerer mærket ved
opbremsningsmærket på de 50 km/t.




Thomas (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 05-09-04 19:01


"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message
news:413ae852$0$201$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:chdf9n$p1g$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> > "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
> > news:chdde7$tg6$3@news.cybercity.dk...
> > >
> >
> >
> > > Det er faktisk ganske enkelt, en bil bremser lige hurtigt uanset
> > > hastigheden, men den afstand den tilbagelægger mens den bremser vokser
> med
> > > kvadratet på hastigheden.
> > >
> > > Hvis man kan bremse sin bil fra 72 km/t på 2 sek., så kører man 2 sek.
> med
> > > et gennemsnit lige imellem 72 km/t og 0, det er 36 km/t .
> > > 36 km/t er 10 meter i sekundet, så bremselængden er 20 m.
> > >
> > > Ved 144 km/t er man 4 sek. om at bremse, med en gennemsnitsfart på 72
> > km/t.
> > > 72 km/t er 20 m/s så bremselængden bliver 80 m.
> > >
> >
> >
> > Så er en bil jo heller ikke lige hurtig om at bremse uanset hastigheden,
> som
> > du skriver? Du siger 2 sekunder ved 72 km/t og 4 sekunder ved 144 km/t.
> >
> > Mvh
> >
> > Thomas
> >
> >
>
> Jamen så må du jo ud og prøve i den virkelige verden.
>
> Find dig et stykke vej, hvor du kan køre både 50 og 100 km/t (selvfølgelig
> uden fare for andre), sæt et mærke, og prøv så først at køre hen mod
mærket
> med 50 -- brems alt hvad den kan (her vil en bil med ABS være en fordel).
Nu
> kan du så måle op og skrive tallet ned. Prøv så det samme med 100 km/t, og
> mål op.
>
> Du bliver overrasket.
>
> Jesper
>
> P.S. -- Hvor meget tror du hastigheden er når du passerer mærket ved
> opbremsningsmærket på de 50 km/t.
>



Ved ikke hvad du mener? Jeg kunne ikke forstå at en skrev at en bil
bremsede lige hurtig uanset hastigheden. Det tager fx mig flere sekunder at
bremse ned fra 160 km/t end fra 20 km/t

Mvh

Thomas



Thomas Strandtoft (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 05-09-04 20:05

Thomas wrote:

> Ved ikke hvad du mener? Jeg kunne ikke forstå at en skrev at en bil
> bremsede lige hurtig uanset hastigheden. Det tager fx mig flere sekunder at
> bremse ned fra 160 km/t end fra 20 km/t

Ja, det tager 8 gange så mange sekunder, fordi 160 = 8 x 20.

Samtidig er gennemsnitshastigheden ved en opbremsning fra 160 til
0 otte gange så høj som gennemsnitshastigheden ved en opbremsning
fra 20 til 0. Du kører altså med gennemsnitligt 8 gange så høj
hastighed i 8 gange så lang tid, dvs. bremselængden bliver 8 x 8 =
64 gange så lang når du laver 160-0 end når du laver 20-0.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Thomas H. (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 04-09-04 21:56


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:413A25FD.18E613FF@carftp.com...


> En af de interessante ting ved målingen er, at man kan aflæse
> bremselængderne. Fra 60 mph stopper bilen på 35 meter, og det er
> temmeligt flot, der er altså tale om en bil med seriøse bremser.

Tjaa, men da ikke noget imponerende, en M3CSL gør det på 32,4 fra 100
km/t( 62 mph), og 7'serien ligger da også nede på 35-36 meter fra 62 mph, så
vægten har altså ikke så meget med det at gøre.



BB (05-09-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 05-09-04 13:24


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:413A25FD.18E613FF@carftp.com...
>
> Hvad er holdningen til det blandt "nærlys er godt nok til
> mig"-folket?? Jeres nærlys lyser måske 105 meter op??
>
> Der ligger for øvrigt videoklip af bilen på hjemmesiden, ganske
> fascinerende..


Du har såmænd bare leveret et konkret bevis for at folk som tror de kan køre
udelukkende med nærlys uanset hastighed ikke har ret i deres betragtning.

Det samme gælder i øvrigt de båtnakker, som ikke forstår at man skal holde
afstand mellem bilerne - vel at mærke en afstand, som kan give plads til en
opbremsning - tommelfingerreglen om ½-delen af hastigheden målt i meter er
faktisk ikke helt dum, det vil ved motorvejskørsel sige minimum 50 - 100
meter. Hvor oplever vi det i praksis?

BB


Thomas Strandtoft (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 05-09-04 16:25

BB wrote:

> opbremsning - tommelfingerreglen om ½-delen af hastigheden målt i meter er
> faktisk ikke helt dum, det vil ved motorvejskørsel sige minimum 50 - 100
> meter. Hvor oplever vi det i praksis?

Natten til onsdag er der fin plads..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Christian B. Andrese~ (06-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-09-04 09:39


"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message
news:413b0548$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det samme gælder i øvrigt de båtnakker, som ikke forstår at man skal holde
> afstand mellem bilerne - vel at mærke en afstand, som kan give plads til
en
> opbremsning - tommelfingerreglen om ½-delen af hastigheden målt i meter er
> faktisk ikke helt dum, det vil ved motorvejskørsel sige minimum 50 - 100
> meter. Hvor oplever vi det i praksis?

Hvis du kører foran mig.


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Karsten Andersen (06-09-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 06-09-04 12:24

Mon, 6 Sep 2004 10:39:11 +0200, skrev Christian B. Andresen, på 21
linier, i <413c2230$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>
>"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message
>news:413b0548$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Det samme gælder i øvrigt de båtnakker, som ikke forstår at man skal holde
>> afstand mellem bilerne - vel at mærke en afstand, som kan give plads til
>en
>> opbremsning - tommelfingerreglen om ½-delen af hastigheden målt i meter er
>> faktisk ikke helt dum, det vil ved motorvejskørsel sige minimum 50 - 100
>> meter. Hvor oplever vi det i praksis?
>
>Hvis du kører foran mig.

Ja vi køre ikke bag en fransk bil uden og have extra afstand.
Alt det olie de brænder af lugter jo

--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra GTS 3,2 24V

Christian B. Andrese~ (06-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-09-04 12:31


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message
news:d5ioj094jfnh948j2hvilul9fh6ad27ett@4ax.com...
> Mon, 6 Sep 2004 10:39:11 +0200, skrev Christian B. Andresen, på 21
> linier, i <413c2230$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
>
> >
> >"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message
> >news:413b0548$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >> Det samme gælder i øvrigt de båtnakker, som ikke forstår at man skal
holde
> >> afstand mellem bilerne - vel at mærke en afstand, som kan give plads
til
> >en
> >> opbremsning - tommelfingerreglen om ½-delen af hastigheden målt i meter
er
> >> faktisk ikke helt dum, det vil ved motorvejskørsel sige minimum 50 -
100
> >> meter. Hvor oplever vi det i praksis?
> >
> >Hvis du kører foran mig.
>
> Ja vi køre ikke bag en fransk bil uden og have extra afstand.
> Alt det olie de brænder af lugter jo

Foran, det er mig som er flink til at holde afstand.
Desuden brænder min ikke specielt meget olie af

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Karsten Andersen (06-09-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 06-09-04 14:07

Mon, 6 Sep 2004 13:31:26 +0200, skrev Christian B. Andresen, på 36
linier, i <413c4a8e$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :


>Foran, det er mig som er flink til at holde afstand.
>Desuden brænder min ikke specielt meget olie af

Jammen det er jeg også til franske biler og lastbiler fra daka.
Jeg ville heller køre foran end bagved.
hmm det gælder entlig også dem med blåblink på.


--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra GTS 3,2 24V

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste