Air Condition slår til/fra konstant?????
Fra : Dorthe

Dato : 02-09-04 17:03

Hej i gruppen

Vi har noget bøvl med AC'en i vores Peugeot 406 fra '98. Vi har købt bilen
brugt, og så vidt huskes, har vi fået at vide, at AC'en er eftermonteret.
Sidste år og i år har vi fået efterset/udskiftet kølevædsken på anlægget.
Det kørte egentlig ok indtil vi fik det efterset her i år.
Da vi så kørte på ferie sydpå i varmen, erfarede vi, at vores netop
eftersete anlæg slog til og fra konstant. Vi oplevede det på turen som om
det kørte i 3-7 minutter og slog fra i 10-30 minutter, og sådan kørte det
bare derudaf.
Nu slår anlægget fra med 30 sek/2 minutters intervaller. Vi har været på
værkstedet med det, og der ville anlægget selvfølgelig godt køre (påstår
de... det er det eneste tidspunkt, det så har kørt uafbrudt siden
eftersynet). De sagde, at de havde haft ringet her og der og alle vegne, og
ingen havde kunnet komme med en løsning på hvorfor anlægget angiveligt
skulle opføre sig sådan.
Hvad skal vi gøre - har I nogen forslag?
Knappen inde i bilen er en on/off knap, og vil vi ikke have det SÅ koldt, så
skruer vi på bilens termostat. Når AC'en kører, køler den fint. Dog ikke
helt så meget som værkstedet påstod det burde gøre. Det er vist et ret stort
anlæg, 800 ml?
Vi ser frem til at høre fra jer herinde.
Mvh Dorthe

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 17:36

"Dorthe" <nyhedsgruppemailaben@familienbaadsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skruer vi på bilens termostat. Når AC'en kører, køler den fint. Dog ikke
> helt så meget som værkstedet påstod det burde gøre. Det er vist et ret

Hmm, det kan vel ligge i termostaten eller også i koblingen til kompressoren
eller ledningen som styrer koblingen.

--
Tom

Fra : Dorthe

Dato : 02-09-04 20:24

Tom wrote:
> [...]
>
> Hmm, det kan vel ligge i termostaten eller også i koblingen til
> kompressoren eller ledningen som styrer koblingen.

det er ikke koblingen da at den stoppe helt osse blæserner ved kølern
er der en "overvågning"ved fordamperen eller en andaen sikkerheds andordning
den trækker koblingen helt fin og køler osse

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 20:31

> det er ikke koblingen da at den stoppe helt osse blæserner ved kølern
> er der en "overvågning"ved fordamperen eller en andaen sikkerheds
andordning
> den trækker koblingen helt fin og køler osse

Ja så kan fejlen kun ligge i styringen (kontakten + evt. termostat). Det
skulle være til at finde da der nok kun er tale om et "afsvedet" stikben på
kontakten el.lign

--
Tom

Fra : AA

Dato : 02-09-04 21:00

Ved fejlsøgning på en A/C må du som det første slutte et par manometre på et
på sugesiden af komoresoren og et på tryksiden så kan diagnosen begynde,

Der er ingen "termostat" i et A/C anlæg systemet fungerer ved at kølemidlet
på dampform komprimeres af kompressoren - løber gennem kondensatoren og gåt
fra damp til vædskeform - herefter paserer det recieveren/filtret og går nu
under tryk (10 - 15 bar) til fordamper sysen som sprøjter kølemidlet ind i
fordamperen (kulden frigives) de fleste fordampersyser styres af en
"termostat" der sikrer at afgangen fra fordamperen altid er over en bestemt
temparatur - dette for at sikre at der ikke forekommer ufordampet vædske på
sugesiden af kompressoren (som hvis det skete ville få vædskeslag og gå i
stykker) trykket på sugesiden er 1-2,5 bar. Magnetkoblingen på kompressoren
styres af en trykkontakt på ht. siden af pumpen (trpisk placeret i
recieveren) og stiger trykket over fx. 18 bar afbrydes kompressoren for at
undgå at rør slanger mv. springer.

Det du oplever med at den slår til/fra skyldes formentligt for højt tryk på
tryksiden hvilket kan forekomme ved for meget kølemiddel på anlægget eller
ved forstoppet fordamperdyse - men alt dette kan først afklares når man
måler trykkene.

Fra : niels larsen

Dato : 02-09-04 21:46

Der sidder 3 stk relæ i fronten, de styrer blæserene og hvis et af dem er
def. kører blæserene/ ac ikke. Det kan være et af dem der har en løs
forbindelse.
Du skal tage frontstykket af og så sidder de øverst op mellem blæserene bag
et plastikskjold.

Fra : Dorthe

Dato : 03-09-04 18:27

niels larsen wrote:
> [...]
> en løs forbindelse.
> Du skal tage frontstykket af og så sidder de øverst op mellem

Tak for dit svar. Vi har lige været på værkstedet igen i dag.
De meddelte, at på alle nyere modeller sidder der to blæsere, og i disse
modeller er der ingen relæer. Netop disse relæer havde givet problemer.
Jeg troede ellers lige, det kunne være vores løsning.
Men tak
Mvh Dorthe

Fra : niels larsen

Dato : 03-09-04 22:40

Det lyder godt nok mærkeligt, jeg har en årgang 99 og der sidder da 3 stk
relæ i fronten. har værkstedet kigget efter hos jer??

Fra : Dorthe

Dato : 07-09-04 19:48

niels larsen wrote:
> Det lyder godt nok mærkeligt, jeg har en årgang 99 og der sidder da 3
> stk relæ i fronten. har værkstedet kigget efter hos jer??
Løseligt, men de ringede til Peugeot og fik meldingen med "to blæsere -
ingen relæer" - vores er fra 1998
Dorthe

Fra : Dorthe

Dato : 02-09-04 22:32

Tak for jeres svar, vi vil bestemt afprøve forslagene.
Lidt ekstra information:
Anlægget er testet og prøvet på værkstedet, der er påfyldt sporemiddel for
utætheder og det er testet både forfra og bagfra - efter hvad de siger. Vi
fik også konkret oplyst, at det var trykprøvet for for meget eller for lidt
kølemiddel, men det var også helt i orden.

Når AC'en kører, så kører blæseren også. Når AC'en slår fra, så slår
ventilatorerne også fra.
Mvh Dorthe

Fra : Dorthe

Dato : 03-09-04 18:34

Hej igen
Vi har lige været på værkstedet igen.
Denne gang indrømmer de da - efter en længere køretur - at sådan skal det
ikke være.
Men han sagde til gengæld også, at det der hjul, der driver anlægget skal
køre on/off flere gange i minuttet - eller at det kunne den godt.
Det kan da også godt være, men det skulle jo stadig gerne køle inde i bilen.
Nu foreslog han så, at vi skulle skifte filteret, så det afventer vi en pris
på. Han ville dog ikke love, at det hjalp, selvom han troede det.
Mvh Dorthe

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 18:51

> [...]
pris
> på. Han ville dog ikke love, at det hjalp, selvom han troede det.

Find en anden mekaniker

--
Tom

Fra : Per Rasmussen

Dato : 04-09-04 12:53

> [...]

stort
> anlæg, 800 ml?
> Vi ser frem til at høre fra jer herinde.

Hmmm, det lyder præcist som om det virker lige som ACC anlægget i min bil
(Volvo). Det er jo sådan, at er der tale om et klimaanlæg skal kompressoren
slå fra en gang imellem for at Temperaturen bliver , som du har indstillet
den, ellers bliver der jo alt for koldt inde i bilen. hvis solen skinner bør
anlægget køre oftere for at kompensere for solvarmen, og er der mange
personer i bilen skal der fjernes varme fra kabinen. Alt i alt kører
anlægget forskelligt efter mange påvirkende faktorer, men kan det holde en
indstillet temperatur, tror jeg mekanikeren har ret i at anlægget er i
orden.
enlig hilsen
Per