Peugeot 306 og "tikkende" ventiler.
Fra : Søren Schaarup

Dato : 01-09-04 18:04

Hejsa,

jeg har sådan en gammel Peugeot 306 fra '96 som efterhånden har 180.000
på bagen. Bilen i sig selv fejler intet og er lige blevet nysynet :) Men
ventilerne
"tikker" en del, er det noget man kan justere væk enten selv eller få det
gjort
på et værksted ? Hvormange km skal jeg regne med sådan en motor holder
ved blandet kørsel, og kan man finde sådanne brugte motorer rundt omkring
i DK til en fornuftig pris, uden det har gået 200.000 :)

SS

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 18:13

"Søren Schaarup" <flint@flinten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved blandet kørsel, og kan man finde sådanne brugte motorer rundt omkring
> i DK til en fornuftig pris, uden det har gået 200.000 :)

Motoren behøver jo ikke at fejle noget i øvrigt. Hvis den ikke bruger store
mængder olie (har du tjekket at der er olie på....) og ellers opfører sig
ordentligt ville jeg tage det roligt.

Jeg har selv en 106 1,4 med 165.000 på klokken. Den kan godt tikke lidt de
første par minutter til den har fået fordelit lidt olie rund i systemet -
derefter er der ingen mislyde.

Hilsen
Thomas

Fra : Søren Schaarup

Dato : 01-09-04 18:17

"Thomas Olsen" <no spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> første par minutter til den har fået fordelit lidt olie rund i systemet -

Jeg tror såmænd heller ikke motoren fejler noget som sådan :) Den bruger
ikke noget olie så det er
såmænd ok. Det irreterer mig bare at den tikker sådan. Når motoren er helt
kold tikker den ikke
ret meget, men den tikker mere og mere jo varmerer den blir - lige modsat af
din ;)

SS

Fra : Rasmus

Dato : 01-09-04 18:32

"Søren Schaarup" <flint@flinten.dk> wrote in message

> [...]
> kold tikker den ikke
> ret meget, men den tikker mere og mere jo varmerer den blir - lige modsat

Hvilken olie køre du med??

mvh
Rasmus

Fra : Søren Schaarup

Dato : 01-09-04 18:38

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken olie køre du med??
>
> mvh
> Rasmus

Se. Det må jeg være dig svar skyldig da jeg ikke har haft den så lang tid
endnu. Men jeg vil gætte på at
det snart er ved at være tiden til olieskift, hvormange km imellem olieskift
?

SS

Fra : Søren Schaarup

Dato : 01-09-04 18:40

> [...]
> endnu. Men jeg vil gætte på at
> det snart er ved at være tiden til olieskift, hvormange km imellem

Og nogen bestemt olietype der foretrækkes til denne type vogn ? :)

SS

Fra : Rasmus

Dato : 01-09-04 19:26

> "Søren Schaarup" <flint@flinten.dk> skrev i en meddelelse

> olieskift

> Og nogen bestemt olietype der foretrækkes til denne type vogn ? :)

......den som er anført i manualen, eller en anden olie som opfylder de samme
standarder.

Jeg vil gætte på at Peugeot har et skifte interval på 10-15.000km, men der
står nok også i din manual, eller service hæfte.

mvh
Rasmus

Fra : Søren Schaarup

Dato : 01-09-04 19:34

> [...]
>
> Jeg vil gætte på at Peugeot har et skifte interval på 10-15.000km, men der
> står nok også i din manual, eller service hæfte.

Og dette kan ha indflydelse på at motoren "tikker" sådan siden du spørger og
nævner dette ?

SS

Fra : Peter

Dato : 01-09-04 20:44

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg vil gætte på at Peugeot har et skifte interval på 10-15.000km, men der
> står nok også i din manual, eller service hæfte.

20.000 for de ældre modeller. 30.000km for de nyere.

Peugeot bruger fuldsyntetisk 10 w 40 olie, så vidt jeg husker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Brian

Dato : 01-09-04 21:02

Hejsa

Peter skrev:

> 20.000 for de ældre modeller. 30.000km for de nyere.

Lyder som noget marketingsafdelingen har bestemt

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 01-09-04 20:39

> [...]

> første par minutter til den har fået fordelit lidt olie rund i systemet -

Jeg ville være urolig, hvis det ligefrem står på i flere minutter
efter koldstart.

Uden sammenligning iøvrigt kan jeg nævne, at knastforstilleren
i den gamles Alfa 146 er begyndt at larme 2-3 sekunder efter
koldstart IGEN.

Blev første gang skiftet på garantien, men nu er
den gal igen. Check evt. din egen ALFA motor,
hvis du har en sådan.,o)

Fra : Ted

Dato : 02-09-04 10:34

"Søren Schaarup" <flint@flinten.dk> skrev i en meddelelse
gammel Peugeot 306 fra '96 Men ventilerne "tikker" en del, er det noget
man kan justere væk enten selv eller få det
> gjort
> på et værksted ? Hvormange km skal jeg regne med sådan en motor holder
> ved blandet kørsel.

Motoren på 306 er med gammeldags system, og ikke med hydr ventilløftere som
så mange andre mærker.
Og skal derfor justeres ved hvert eller hvert andet olieskift. afhængig af
hvor meget den larmer.

Din mekaniker vil typisk udføre dette på langt under 1 time. så lad være med
at gøre det selv.

Fordelen er at dyre løftere selvfølgelig ikke kan gå i stykker på bilen.
ulempen er at ventilerne skal justeres en gang i mellem.

Maskinen i sig selv holder faktisk virkelig godt. 350-400.000 kan den godt
køre uden mekanisk rep. pånær toppakningen som mørner, gerne ved omkring
8-10 års kørsel uanset km.stand. når den er mørnet, så savler den olie ned
over blokken, samt kommer olie i vandet ( men ikke vand i olien til at
starte med ). rep. omkostning omkring 2500 - 3500,- alt incl.

Problemerne med Peugeot kan være lidt defekte følere uden på motoren. Fx vil
en vandtemp. føler forårsage at bilen næsten ikke kan starte når den er
varm, CO udslippet være for stort, går tit i stå i tomgang. Når bilen så gør
disse ting.. så bed om at få skiftet nævnte føler. samt nulstillet
computeren... ellers går et aut. peugeot værksted i gang med at skifte
alverdens dimser i motorrummet. ( vi har prøvet ) det kostede os næsten
8.000,- hos Peugeot, og de ville sku ikke tilbagebetale noget som helst, på
trods af at bilen gjorde nøjagtigt det samme som før.
Fejlen lå så i den temp. føler som kostede ca 200 kr. Af skade bliver man
klog... så husk ovennævnte hvis din begynder på det samme.

Hvis du er fra Nordsjælland, så er Hugo´s auto i Humlebæk et kanont værksted
til ældre Peugeot og citroen biler.

Teddy
www.smallblock.dk - hvis du lige mangler en US bil...

Fra : Niels Skaaning

Dato : 02-09-04 11:25

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så mange andre mærker.
> Og skal derfor justeres ved hvert eller hvert andet olieskift. afhængig af

Det kommer da an på, hviken motorstørrelse det er. Nogle af dem har i hvert
fald shims og skal kun tjekkes for hver 100.000 km eller så.

> Din mekaniker vil typisk udføre dette på langt under 1 time. så lad være
med
> at gøre det selv.

Hvis det er shims så skal knastakslen af.

NS

Fra : Arne Poulsen

Dato : 02-09-04 11:59

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det er shims så skal knastakslen af.
>
> NS

Nu ved jeg ikke ritti hvad "shims" er :)

Motoren er en lille 1.6 - Peugeot 306 - 1.6 Style hedder vognen :)

SS

Fra : Niels Skaaning

Dato : 02-09-04 12:08

"Arne Poulsen" <litoka@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke ritti hvad "shims" er :)
>
> Motoren er en lille 1.6 - Peugeot 306 - 1.6 Style hedder vognen :)

Shims er nogle små præcisionsslebne metalskiver, der lægges mellem ventilen
og den kop, som knastakslen trykker på for at få den korrekte ventilafstand.
Efter min mening den bedste af alle løsninger for det er billigt, holdbart
og så er det meget sjældent de skal justeres.

NS

Fra : Arne Poulsen

Dato : 02-09-04 11:58

> [...]

> klog... så husk ovennævnte hvis din begynder på det samme.
>
> Hvis du er fra Nordsjælland, så er Hugo´s auto i Humlebæk et kanont

ihhhh jamen dog ... Det er lige sådanne info jeg leder efter :) Jeg vil
straks få stillet ventilerne når mekanikeren
er ledig ... Dog på fyn ;)

Det er sjovt du siger det med føleren. Jeg har godt nok ikke problemer med
at starte, men viseren for vandets
temp. viser at det er meget højt (synes jeg), det kan være den måler så ?
Desuden kører blæseren til køleren
ret tit synes jeg.

Jeg takker mange gange for info :)

SS

Fra : Arne Poulsen

Dato : 02-09-04 12:01

> [...]
> at starte, men viseren for vandets
> temp. viser at det er meget højt (synes jeg), det kan være den måler så ?

Hovsa .. Arne = Søren S (Jeg svarede lige fra en PC ude på arbejde) ... ;)

SS

Fra : Ted

Dato : 02-09-04 12:52

> [...]
> at starte, men viseren for vandets
> temp. viser at det er meget højt (synes jeg), det kan være den måler så ?

----------------------

Selv tak.

Men det har ikke noget med lige den føler at gøre..der er 2 stk. den ene
til din viser i kabinen, og den jeg snakkede om før giver signal til
computer, og er dermed med til at justere blandingsforholdet.

Men når du skriver at den er meget varm, på måleren, og at blæseren ofte går
i gang, så har du enten en stoppet/defekt køler, en defekt thermostat, eller
for lidt vand på køleren. kan selvfølgelig også forårsages af en defekt
toppakning.

Husk at køleren har en stor luftskrue som skal løsnes for at fjerne luft i
køleren imems på påfylder ( kold maskine ), den sidder til højre øverst på
køleren ( modsat påfyldningsdækslet )
Og at der også er en luftskrue på den bagerste vandslange ind imod kabinen,
i motorrummet. den løsnes når motoren har kørt lidt, og der er tryk på
systemet. så skulle der gerne komme luft ud, og til sidst vand. og så skal
du bare stramme den til igen.

Teddy

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-04 11:31

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse

> Fordelen er at dyre løftere selvfølgelig ikke kan gå i stykker på bilen.

*LOL* Hydrauliske ventiler holder til gengæld kæft, og skal ikke gennem
dyre justeringer. Og de er ikke specielt dyre.

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-09-04 13:45

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>*LOL* Hydrauliske ventiler holder til gengæld kæft

Undtagen når de larmer ......... og skal skiftes

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-04 14:59

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Undtagen når de larmer ......... og skal skiftes

Hvilken bilproducent er dog det, der monterer hydrauliske trykkere af SÅ
dårlig kvalitet?

Og hvad koster de så?

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-09-04 17:39

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Hvilken bilproducent er dog det, der monterer hydrauliske trykkere af SÅ
>dårlig kvalitet?

Kender du et eneste fabrikat hvor de holder evigt da ?

>Og hvad koster de så?

tjaehhhh... til de kære gamle rekorder, koster de en bagatel af
44kr./styk - men holder da også kun til 300+kkm

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 08-09-04 02:06

> Kender du et eneste fabrikat hvor de holder evigt da ?

Ik' endnu. Men som du selv nævner er 2-, 3-, 400.000 ikke usædvanligt.

> tjaehhhh... til de kære gamle rekorder, koster de en bagatel af
> 44kr./styk - men holder da også kun til 300+kkm

Tjah, hvad ska' jeg si'..........billigt, billigt, billigt.

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 08-09-04 06:40

>Tjah, hvad ska' jeg si'..........billigt, billigt, billigt.

Ja - sådan noget billigt skrammel (at køre rundt i :)

Nu er gearknopipen sgu' osse ved at falde i stykker...

Hold op en mnasse problemer

(Og som prakken over j'et, skal jeg nok også finde et nyt kvastatur)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 08-09-04 12:20

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

> Nu er gearknopipen sgu' osse ved at falde i stykker...
>
> Hold op en mnasse problemer
>

> (Og som prakken over j'et, skal jeg nok også finde et nyt kvastatur)

*LOL*

M.v.h.