P-pladser og højrevigepligter ...
Fra : anders majland

Dato : 31-08-04 13:29

Vi er herinde vel alle enige om at hvis der ikke er markeret andet så
er det højrevigepligten der gælder... Men hvordan får vi fortalt det til
de sidste 99% af de danske bilister...

Det er en "oplevelse" at bevæge sig rundt på de fleste større p-pladser
ved butikscentrene. De færreste steder er der hajtænder andre steder end
ved udkørslen. Når man så kører rundt derinde er der selvfølgelig nogle
veje der er mere gennemgående end andre og det ender tit i det rene gøgl
hvor dem der kører hurtigst for andre til at holde tilbage...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 14:25

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41347ae1$1$203$14726298@news.sunsite.dk...
> Vi er herinde vel alle enige om at hvis der ikke er markeret andet så
> er det højrevigepligten der gælder... Men hvordan får vi fortalt det til
> de sidste 99% af de danske bilister...

Er der egentligt nogle regler ?
Jeg går altid udfra at jeg har ubetinget vigepligt, og kører med lav
hastighed.

> [...]
> veje der er mere gennemgående end andre og det ender tit i det rene gøgl
> hvor dem der kører hurtigst for andre til at holde tilbage...

Noget der til gengæld irriterer mig meget er at når man nu skal bakke ud af
sin plads igen, så vil de andre biler bare ikke holde tilbage så man kan
komme ud.
Men i stedet for køre helt tæt på nærmest som for at hævne sig på en.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Mikael L

Dato : 31-08-04 14:37

> [...]
> komme ud.
> Men i stedet for køre helt tæt på nærmest som for at hævne sig på en.

Du er sikker på det ikke er fordi du kan bedømme størrelsen på din bil?
Jeg ser tit at folk overhovedet ikke kan bedømme afstand til bilen bagved og
derfor laver en 5 punkts udkørsel, hvor de i virkeligheden kune have bakket
en gang dreje på roret og så fremad og de havde været ude.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 14:44

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> af
>
> Du er sikker på det ikke er fordi du kan bedømme størrelsen på din bil?

Nej

> [...]
bakket
> en gang dreje på roret og så fremad og de havde været ude.

De racer forbi bag mig.

Fra : Mikael L

Dato : 31-08-04 16:37

> "Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> Nej

Okay.

> og
> bakket
>
> De racer forbi bag mig.

Det er jo så også et lidt andet problem end det jeg beskrev og ikke særligt
smart gjort af andre.
Jeg vil tro at det skyldes manglende opmærksomhed fremfor ond vilje. Jeg
tror simpelthen ikke at folk de ser baklygterne eller at bilen bevæger sig
baglæns og de derfor bør holde lidt igen.

Mikael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-08-04 14:41

> Noget der til gengæld irriterer mig meget er at når man nu skal bakke ud
af
> sin plads igen, så vil de andre biler bare ikke holde tilbage så man kan
> komme ud.

Det er dig som skal holde tilbage.
§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan
udføres uden fare eller ulempe for andre.

Og hvis du forvolder nogen skade m. bilen i bakgear, får du 100% ansvar,
been there :(.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 14:44

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote in message

> [...]
> udføres uden fare eller ulempe for andre.
>
> Og hvis du forvolder nogen skade m. bilen i bakgear, får du 100% ansvar,

Det ved jeg godt, men det kan stadig irriterer mig.

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 31-08-04 16:54

On Tue, 31 Aug 2004 15:25:19 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>komme ud.
>Men i stedet for køre helt tæt på nærmest som for at hævne sig på en.

Ja, det er der jo nogen som der gør, men sker det, får jeg ligesom
oceaner af tid, og der er typisk mangel på p-pladser sådan et sted,
når de andre har tid til sådan nogle narrestreger, ja så må de jo
vente med at få deres p-plads indtil jeg er kommet ud.

Mvh. Jimmy

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-08-04 20:49

"Jimmy Hansen" <krptbonk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> og der er typisk mangel på p-pladser sådan et sted,

Ikke destomindre er der altså andre som ønsker at forlade P.pladsen, og det
pisser mig i den grad af at nogen ikke gider overholde færdselsloven, dvs
orientere sig inden de påbegynder manøvren :((.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 31-08-04 17:48

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> så man kan komme ud.
> Men i stedet for køre helt tæt på nærmest som for at hævne sig på en.

Kan ikke genkende dine problemer. Men - måske fordi jeg altid bakker ind i
en parkeringsbås, hvilket øger trafiksikkerheden når jeg er fri for at bakke
ud med ringe oversigtsforhold.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-08-04 14:36

meddelelse news:41347ae1$1$203$14726298@news.sunsite.dk...

> Vi er herinde vel alle enige om at hvis der ikke er markeret andet så
> er det højrevigepligten der gælder... Men hvordan får vi fortalt det til
> de sidste 99% af de danske bilister...

Lad dem blive tvunget til en køretur, ad de små gader gennem Østerbyen i
Esbjerg.
Hvis det ikke kan få dem til at 'hitte u' a' 'ed', så er de udenfor
rækkevidde

> [...]
> veje der er mere gennemgående end andre og det ender tit i det rene gøgl
> hvor dem der kører hurtigst for andre til at holde tilbage...

Bor du da i Esbjerg?
Det kunne ikke være skrevet bedre af en lokal!

Morale: Kør i en billig kasse, så gør buler ikke så ondt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-08-04 14:55

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Esbjerg.
> Hvis det ikke kan få dem til at 'hitte u' a' 'ed', så er de udenfor

Det er _meget_ spændende. Jeg plejer at holde tilbage for alle retninger
indtil jeg er sikker på dem, for det er langt fra alle, der er klar over
højrevigepligten dernede.
Man ser også tit skolevogne dernede

<snip>
> Morale: Kør i en billig kasse, så gør buler ikke så ondt.

Min er alt for ny til at jeg har lyst til tage imod buler.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : anders majland

Dato : 31-08-04 15:56

> Lad dem blive tvunget til en køretur, ad de små gader gennem
> Østerbyen i Esbjerg.
> Hvis det ikke kan få dem til at 'hitte u' a' 'ed', så er de udenfor
> rækkevidde

Jeg har taget kørekort der

I Allborg har jeg i et lignende kvarter taget mod kontant
betaling/erstatning fra en taxachauffør for ikke at blande politiet ind
i det, efter at han kørte mig ned en sen nat ... (Jeg havde lys på
cyklen, men var nok ikke helt ædru nok til at føre den forsvarligt - Men
det var ham der kørte alt for stærkt til at når at overholde sin
vigepligt)

> Bor du da i Esbjerg?

Nope - ikke de sidste 14 år - men Bilka's plads er der da afaik
hajtænder flere steder. Så er det værre ved bauhaus/hn/toys'r'us og og
ved Kvikly/Gjesingcentret.

> Morale: Kør i en billig kasse, så gør buler ikke så ondt.

Jeg har ofte overvejet at stikke snude frem for at få skiftet en
forskærm (de er ved at trænge). Dog ikke praktiseret det pga risikoen
for personskader og risikoen for at få totalskadet min bil hvis andet
end skærmen bliver trykket. Brugsværdien er meget højere end hvad jeg
vil kunne få erstattet.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-08-04 20:53

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Morale: Kør i en billig kasse, så gør buler ikke så ondt.

Sikke noget sludder ! Ude ved Harald Hansen, i glostrup, sad jeg
idag , og pillede med at få et hands-free sæt til at spille, da der
løg et brag fra højre side af bilen - Jøp - et kvad, havde lige
plaffet sin førerdør op i min bil.

Ud som en raket, og skælde tåsken ud - hvad tror du han sagde : sådan
er det jo med gamle biler ...... Er du gal, mit p*s nærmede sig
kogepunktet - her går jeg og passer på min gamle kasse, og så sætter
sådan en abe et ækelt hvidt mærke på den

500 kroner at lemme, til malermanden, ellers kom han til at mødes med
mit forsikrings-selskab, og ville nok også skulle stå skoleret for sin
mester, og forklare hvad han lavede ved T-hansen i arbejdstiden

Sådan en "#¤%#"¤%¤% ;)

Jo - der er mennesker der har kasko, på en gammel bil (tidligere nævnt
i trådene) - jeg har da på alle bilerne, selv Spirilen
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 21:01

> [...]
> idag , og pillede med at få et hands-free sæt til at spille, da der
> løg et brag fra højre side af bilen - Jøp - et kvad, havde lige

Av, og så skubbede du ikke hans bil væk

> [...]
> kogepunktet - her går jeg og passer på min gamle kasse, og så sætter
> sådan en abe et ækelt hvidt mærke på den

Kan man ikke polere det væk med voks?

> 500 kroner at lemme, til malermanden, ellers kom han til at mødes med
> mit forsikrings-selskab, og ville nok også skulle stå skoleret for sin
> mester, og forklare hvad han lavede ved T-hansen i arbejdstiden

500 Kr til maling af en dør, så må du have købt en orange en sort bil siden
det kan gøres så billigt

> Sådan en "#¤%#"¤%¤% ;)

Godt du så det.

> Jo - der er mennesker der har kasko, på en gammel bil (tidligere nævnt
> i trådene) - jeg har da på alle bilerne, selv Spirilen

og selvrisiko?

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-08-04 21:07

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Av, og så skubbede du ikke hans bil væk

Nøehh - man er vel en høflig mand ;)

>Kan man ikke polere det væk med voks?

sikkert - men der kan jo købes lumsk mange reservedele for en
flovmand ;)

>500 Kr til maling af en dør, så må du have købt en orange en sort bil siden
>det kan gøres så billigt

Jeg fik da malet begge bagskærme på Scorpioen , efter den havde fået
nye skærmkanter - 800 bob (malere er også mennesker)

>Godt du så det.

Lige derude holder jeg altid vågent øje med bilen - deres pygmæpladser
er jo ikke beregnet til biler større end polo/fiat12-7

>og selvrisiko?

Friskadedækning - jeg har sgu' stadig tilgode at tjene på de
forsikringer ;(
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-08-04 21:16

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget sludder !

Skrev først, billig bil, men ændrede det til, billig kasse,
netop for at understrege at det ikke var en man var øm om.
Uden at jokke alt for meget i det, så tror jeg du falder 'lidt' udenfor
kategorien

> Ud som en raket, og skælde tåsken ud - hvad tror du han sagde : sådan
> er det jo med gamle biler ......

Gamle kasser ja, ikke med gamle biler

Er du gal, mit p*s nærmede sig
> kogepunktet - her går jeg og passer på min gamle kasse, og så sætter
> sådan en abe et ækelt hvidt mærke på den

Må nok til at konstatere at vi ikke snakker helt det samme sprog

> 500 kroner at lemme, til malermanden, ellers kom han til at mødes med
> mit forsikrings-selskab, og ville nok også skulle stå skoleret for sin
> mester, og forklare hvad han lavede ved T-hansen i arbejdstiden

Har jeg da gjort flere gange, med mesters velsignelse

> Sådan en "#¤%#"¤%¤% ;)
>
> Jo - der er mennesker der har kasko, på en gammel bil (tidligere nævnt
> i trådene) - jeg har da på alle bilerne, selv Spirilen

Er den ikke tårnhøj på sådan en?
Men ok, du får jo nok mængderabat, med alle dine øhhhhhh biler!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-08-04 21:36

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Er den ikke tårnhøj på sådan en?
>Men ok, du får jo nok mængderabat, med alle dine øhhhhhh biler!

Niks - det er jo en klassisk bil ;)

(og ja, jeg hiver en go'fin rabat)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-08-04 19:18

Et rigtig godt eksempel er indfaldsvejen til Bilka ved Odense, fra Ørbækvej.
Den ender i et T-kryds (2 baner i hver retning...). Man skal dreje til
venstre for at komme til Bilka. Sidst jeg var der, for nogen tid siden, var
der hverken hajtænder eller lign. og dermed højrevigepligt. Sjovt nok mener
dem som kommer fra venstre at de blot kan køre videre af den gennemgående
vej, men faktisk har de højre vigepligt for dem som kommer fra Ørbækvej.....
Og kører du frem, så bliver der brugt både horn, lygter og finger. Selvom de
faktisk skal holde tilbage.

Syntes egentlig der er fint nok, så man ungår kø ud på Ørbækvej, men 99% har
ikke fattet det...!!

Ved ikke om det stadig er sådan..

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-09-04 13:26

Ja, T-kryds uden markeringer er de værste. Dem findes der en del af i
villa-kvarterne. Folk som skal køre lige over tror bare at sidevejen har
vigepligt!

Emil