Punto bliver varm - måske
Fra : Ped

Dato : 29-08-04 20:45

Hej gruppe,

Min bil,

Fiat Punto 60SX, 1999 (gl. Punto), 1.2L / 60 HK FIRE motor, 166.000 km

er pludselig med eet slag begyndt at blive varmere - måske.

Indtil for et stykke tid siden stod kølertemperaturen altid et par
nålebredder under ½-mærket, når driftstemperaturen var nået. Blev den
varmere, f.eks. p.g.a. tomgang eller køkørsel, gik blæseren i gang når
nålen nåede ½-mærket.

Dette ændrede sig pludseligt en dag til at nålen fortsatte op til 2-3
nålebredder over ½-mærket. Blæseren, som normalt ville have startet
noget før går nu først i gang ca. midtvejs mellem ½ og 3/4 mærket.

Jeg tænkte straks: "Det er termostaten", og skiftede den i en
håndevending. Men det ændrede intet. Ved at teste den gamle i en gryde
varmt vand har jeg konstateret, at den faktisk åbner som den skal.
Derudover har jeg blæst køleribberne igennem med trykluft, men jeg
syntes ikke der kom snavs ud af betydning, og en visuel inspektion tyder
ikke på, at der ikke skulle være luftgennemstrømning. Både køleren og
tilgangs- og afgangsslangen bliver ca. lige varme, så cirkulationen må
vel være i orden. Jeg har siet den aftappede kølervædske gennem et
stykke stof, og der var ingen spor af forurening. Det har heller ikke
været nødvendig at efterfylde. Intet tyder på utætheder.

Jeg har slået det hen med at det må være en indikationsfejl, men er
alligevel i tvivl.

For en indikationsfejl taler, at blæseren forlængst ville være gået i
gang når nålen på temperaturmåleren når sit nye leje. Imod en
indikationsfejl taler dog, at jeg synes den går i gang oftere end den
har gjort tidligere, og når den gør kører den meget længere. Det sidste
er en helt klar konstatering. Tidligere har den kørt i relativt korte
intervaller, måske 30-60 sekunder, men nu kan den køre i flere minutter,
eller hvis bilen står og går i tomgang går den slet ikke i stå. Desuden
synes jeg også at bilen nogle gange har lugtet af "varm bil".

Den fik skiftet toppakning for ca. 30.000 km siden, men dette her er
altså kommet langt senere. En lidt pudsig ting er, at her, hvor vi har
kørt med den "varmere bil", har den overgået sig selv i benzinøkonomi.
Hvor den tidligere har gået omkring 15,5 km/l går den nu mellem 16 og
17. En sammenhæng?

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt? På forhånd mange
tak for svar.

Jens L. Pedersen

Fra : alexbo

Dato : 29-08-04 20:59

"Ped" skrev

> Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt? På forhånd mange
> tak for svar.

Hvis vi nu forudsætter at din varmemåler viser rigtigt, så går din blæser
for tidligt i gang.
Mellem 3/4 og rød vil være det normale.
Det har så været værre tidligere, hvor motoren ikke er blevet ordentlig
varm.
Den forbedrede økonomi tyder på at den har det bedre nu.

Jeg vil gætte på din blæserkontakt slår for hurtigt til.

Hvis du har et digitalthermometer med en lille føler på, så sæt den fast på
topstykket og kontroller din varmemåler.

Du kan også tage stikket af blæserkontakten, lad motoren gå tomgang og hold
øje med måleren og vandet, man kan godt fornemme når kogepunktet er tæt på.
Det skal selvfølgelig ligge lidt inde i det røde felt.

Når du når det, så sæt stikket på, så køler blæseren hurtigt motoren ned, du
skal ikke stoppe motoren så bliver den bare varmere endnu.

mvh
Alex Christensen