"Jes Vestervang" <jes@dellen.intranet> skrev i en meddelelse
news:871xhgqxbl.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "H4v0c" <havocrulez@msn.com> writes:
>
> > Min kæreste og jeg er blevet glade ejere af motorcykler for første
> > gang (en FZR 600 og en GSX-R 250).
>
> Tillykke
>
> > 1. GSX-R 250'eren har lidt problemer med at den går i stå når der
> > kobles ud under en nedbremsning fra omkring 50 km/t. Den hoster ikke
> > men går ganske enkelt ud. Herefter er den svær at starte igen. Nogen
> > der ved hvad dette kan skyldes?
>
> Der går en slange fra indugningen op til benzinenhanen. Vakuumet deri
> åbner benzinhanen, ved at vakuumet 'trækker' i en membran. Måske kan
> det være slangen eller membranen der er lidt utæt, hvorved der kun
> åbnes helt for benzinen når motoren kører med tilstrækkeligt høje
> omdrejninger. Prøv at se om det hjælper at stille benzinhanen i
> PRI-positionen (det kræver vist at en skrue på hanen løsnes). Min
> havde samme problem, men dengang evnede jeg ikke at finde problemet.
Hej. Tak for hjælpen. Jeg tror jeg prøver dethlfsens tips først. Har hørt
noget om at en mc ikke må stå i PRI position andet end for at fylde
karburatorerne efter lang tids inaktivitet eller efter at være kørt tør.
>
> > 3. Hvad er den korrekte måde at starte en kold MC på? På FZR
> > 600'eren starter den ikke med fuld choker. Jeg giver den i stedet
> > fuld gas hvorefter den så langsomt hoster sig igang og spytter en
> > pænt stor røgsky ud (hvid). GSX-R 250'eren starter derimod fint med
> > choker når den er kold.
>
> Den normale procedure er at mc'en højest skal have en meget lille
> smule gas og fuld choker for at starte. Hvis det er anderledes, vil
> jeg tro at det er noget falt.
>
> > 4. Hvordan vinteropbevarer man bedst en MC og kan det ikke lade sig
> > gøre at vinterkonservere en MC selv?
>
> Stiller den indenfor i varmen, så er der ingen problemer
Ellers
> kan du sprøjte den ind i WD40 (vandafvisende universalolie), det skal
> nok holde rusten væk. Svjh. er der en FAQ om emnet et sted på
> <
http://www.dmc-org.dk>.
>
> > 5. FZR 600'eren har problemer med at starte om morgenen når den har
> > været våd dagen før. Når jeg trykker på tændingen kommer der en
> > "klik" lyd
>
> Med 'tændingen' mener du start-knappen, ikke? Hvis det er
> tændingsnøglen du snakker om, så er der muligvis en elektrisk
> benzinpumpe, som klikker et antal gange. På min Fazer er der sådan en,
> og i starten undredede jeg mig en del over lyden
>
> > og lyset kobles fra (for at omdirigere strømmen til starteren går
> > jeg ud fra), men starteren tager ikke ved. Den siger overhovedet
> > ingen ting. Hvad kan det skyldes? Vand i ledningsnettet og i så fald
> > hvorhenne?
>
> Normalt vil jeg sige at batteriet var færdigt, og kun kunne levere
> strøm nok til at aktivere relæet som starteren forsynes gennem, men
> ikke nok til at drive starteren. Det harmonerer bare ikke helt med at
> det virker efter tørvejr. Hvis start-relæet virkelig klikker, så
> skulle det være et sted på det kraftige kabel til forsyning af
> starteren der blev påvirket af fugt, hvilket virker urealistisk. Jeg
> kan ikke lige lure hvad problemet så kan være. Hmmm....
Jeg er med på det med benzin pumpen.. det er ikke det. Kan det være lidt
rust/ir i kontakten til benzin pumpen?
Skal alle MC'ere og biler ikke slukke for lyset, radioen (bil) o.l. når der
sker tænding?
>
> > 6. Hvor tit skal man skifte tændrør på en FZR 600 og på en GSX-R
> > 250?
>
> Tjaeh, det kommer sig vist ikke så nøje. Jeg købte Fazeren med 19k km
> på klokken og skiftede ved 55k, men de gamle tændrør så nu fine ud.
>
> > 7. Kan det hjælpe det hjælpe at køre på "Dynamic", "V-Power"
> > o.l. benzin hvis GSX-R 250'eren har en tendens til at sode
> > tændrørene til?
>
> Almindeligvis er den popsmarte benzin i bedste fald spild af
> penge. Dynamic, tror jeg det var, kan muligvis ødelægge
> koblingen. V-power skulle netop forebygge sod, men det burde slet ikke
> at komme til at starte med. Noget må være galt med gixxeren :-/
Jeg holder mig fra de benziner med additiver og prøver i stedet at finde
fejlen kan jeg hører
>
> > 8. Hvor finder man en service manual til sådanne maskiner? Og er en
> > Haynes manual god at have?
>
> En Haynes er rigtig god at have, men findes ikke til
> gsxr250'eren. Hvis du er god til japansk, kan du kigge her:
> <
http://dethlefsens.dk/besk_mc/suzuki_gsxr250/suzuki_gsxr250.htm>
> ...hvor du også finder andre godter.
>
> > Har sådan nogen garvede rotter
som jer andre gode råd til os
> > nybegyndere?
>
> Jeg er vist ingen garvet rotte, men jeg synes da at i skal komme til
> nogle af de kaffemøder (se <
http://www.mctc.dk> for kalender) og
> mc-træf de forskellige klubber holder rundt omkring.
Det kan være vi skal se om vi kan få tid til det
>
> > Hvis ikke i kan overskue at svare på det hele så er det selvfølgelig
> > mere end fint hvis i besvarer det i kan da der så er ét mindre
> > spørgsmål at bekymre sig om
>
> Jeg fik vist ram på alle undtaget 2'eren
Mere end rigeligt. tak