"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ch5m5e$1qcd$5@news.cybercity.dk...
>
> Esben Bøll <eboxxx@bikez.dk> skrev i en
> news:%GmZc.1182$pv6.168@news.get2net.dk...
> > Hej vi har en Suzuki GS 500 fra 1999 som har kørt 3600 km.
> > Vores problem nu er at den er MEGET langt tid om at blive varm nok til
at
> > kunne køre i tomgang.
> > Mere specifikt så går den ud når man kører fint derudaf og så trækker
> > koblingen og slipper gassen.
> > I stedet for at falde ned på tomgang går motoren bare helt ud. Det sker
de
> > første ca 15 km inden det holder op.
>
> For det første, så skal sådan en GS'er ikke køre med HD-tomgang, det er i
> klar over ikke?
>
> Dernæst, så lyder 15 km's kørsel umiddelbart som langt; men prøv f.eks at
> holde hånden på bundkarret efter blot 5km og erfar hvor kold olien
egentlig
> er på det tidspunkt. Det kan med andre ord hænde at ca. 15 km faktisk er
> grænsen for hvornår motoren egentlig er driftsvarm
>
> Endelig; så kontrollér lige at chokerne (på den enkelte karburator) ikke
> hænger men derimod lukker helt i når man har lukket ned for chokergrebet!
>
> --
> Armand.
>
>
Min kan altså holde tomgang u/choker efter 1,500 meter i det her vejr - og
den er absolut ikke nyjusteret !
Tomgangen ligger vel på lidt over 1,000 o/m med varm motor - og bevares, på
en kølig morgen må jeg da holde en lille smule håndgas på ved tomgang, men
ikke længere end fra Amagerbrogade/Englandsvej og op til Langebro.
Chokeren trækkes (på min med dens justering) til bagkanten af håndtaget
flugter med pilehovedet, der er malet på styrdelen af chokeren.
Og det er altså flugte med "bagsiden" af pilehovedet - ikke spidsen ! De 3-4
mm betyder at den ikke holder sig i gang ved start.....Ellers er det bare at
trykke på knappen og lade gassen være - så starter den i 98 ud af 100
tilfælde 1. gang.
Sådan en hængende choker kan gi' lidt underlige problemer. Købte min 1.
maskine brugt. Fandt ud af at skovlen havde monteret et hjemmegjort
chokerkabel med "løse" endestykker. Egentligt en OK løsning - hvis du ellers
ser dig lidt for og ikke laver kablet for kort ! Troede først at chokeren
bare ikke ku' trækkes særligt langt pga. et gammelt, rustent kabel men så
ved adskillelse at det modsatte jo var tilfældet ...
Motoren gik sådan set OK, men ved hård acceleration ku' den finde på at
sætte ud og knalde lidt. At justere kabellængden korrekt fjernede
problemet - og gav da osse en "lidt" bedre benzinøkonomi
Den V2 motor havde forresten kun 1 karb.....2 af slagsen med een hængende
choker gir' sikkert et helt andet billede....der røg mit pædagogiske indlæg
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder