XV 250 Virago (frigear)
Fra : Sus

Dato : 31-08-04 20:07

Hej

Jeg var i dag ude for at se på en XV 250 Virago.

Ejeren forklarede at man ikke skulle kunne sætte den i frigear når man holdt
stille med motoren i gang.

Er det normalt?

Eller er det en vildand?

Hvad skulle fordelen være ved det?

Mvh

Sus

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-08-04 20:34

"Sus" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg var i dag ude for at se på en XV 250 Virago.
> Ejeren forklarede at man ikke skulle kunne sætte den i frigear når man
> [...]

Nej.

> Eller er det en vildand?

Ja. Eller en misforståelse? Nogle motorcykler kan ikke sættes i gear hvis
motoren er i gang g sidestøttebenet er nede, kan det være sådan noget han
mente? Eller ville han bare bortforklare en defekt kobling?

Rittig

Fra : Sus

Dato : 31-08-04 20:57

Hej

Han forklarede at det var normalt at man skulle huske at sætte den i frigear
inden at man holdt helt stille, ellers var man nød til at slukke for
motoren, for at få den i frigear.

Mvh

Sus

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-09-04 08:23

"Sus" <sjarme@hotmail.com> writes:

> Han forklarede at det var normalt at man skulle huske at sætte den i
> frigear inden at man holdt helt stille, ellers var man nød til at
> slukke for motoren, for at få den i frigear.

Min gamle, grimme, rådne MZ havde samme symptom. Den kunne ikke sættes
i frigear når den kørte i tomgang. Hvis man holdt stille, og var endt
i gear skulle gassen lige blippes mens man satte den i frigear.

Nu har den så permanent sat sig fast i 2. gear... Jeg ville finde en
anden Virago at købe.

På min marginalt mere moderne ZXR kan man _kun_ få den i frigear hvis
man holder (næsten) stille. Armand foreklarede magien i gearkassen
for et stykke tid siden, men det gør det let og elegant at skifte
mellem 1. og 2. uden kobling. Nyttigt de dage hvor man hurtig skal
op på 110 km/t...

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 13:15

Mikkel Christensen <mikkel.christensen@gmail.com> skrev i en

> [...]
> man holder (næsten) stille. Armand foreklarede magien i gearkassen
> for et stykke tid siden, men det gør det let og elegant at skifte

Øhh??
"Magien" i en Kawa-gearkasse er da at man netop ikke skal fiske efter
frigear når man er i første: Man skal blot volde pedalen om med den kraft
det måtte
kræves, da den ikke(!) kan gå i 2.-gear ved stilstand. Dét gør da ikke det
lettere at skifte forbi frigearet uden brug af kobling, ligesom at
Kawa-gimmick'en ikke hjælper på en Yamaha!??

Jeg tror at Sus skulle finde en udgave af Bagerens brugtkøbs-guide - En af
hans vise ord deri er ikke(!) at forelske sig i og demed købe den første
model man kigger på, og dét er nok et godt hip til Sus i denne situation.
Jeg ville nok være mere udiplomatisk og anbefale hende at løbe skrigende
videre til næste annonce i D.B.A. :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-09-04 13:32

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> frigear når man er i første: Man skal blot volde pedalen om med den kraft
> det måtte kræves, da den ikke(!) kan gå i 2.-gear ved stilstand.

Ja OK, den var lidt upræcist formuleret. Alle ved da at jeg altid
får den sat i frigear via 1. gear Det var tidligt og jeg var
stadig på min første kop kaffe.

> Dét gør da ikke det lettere at skifte forbi frigearet uden brug af
> kobling,

Nej, det er lige så let med. Jeg glemte et ...', også uden kobling'.

> ligesom at Kawa-gimmick'en ikke hjælper på en Yamaha!??

Nej. Det var bare for at illustrere forskellige måder at gøre tingene på.
(og naturligvis den rigtigste måde at gøre tingene på)

> Jeg tror at Sus skulle finde en udgave af Bagerens brugtkøbs-guide

Ganske enig.

Fra : Kasper friis

Dato : 31-08-04 21:08

> [...]
>
> Jeg var i dag ude for at se på en XV 250 Virago.
>
> Ejeren forklarede at man ikke skulle kunne sætte den i frigear når man

Hmmm lyder underligt.. kan ikke lige se nogen fordele ved det.. måske
gearkassen er slidt og han prøver og tage røven på dig?? :)

Fra : Sus

Dato : 31-08-04 21:33

> Hmmm lyder underligt.. kan ikke lige se nogen fordele ved det.. måske
> gearkassen er slidt og han prøver og tage røven på dig?? :)

Den så ellers godt ud, og kilometertælleren stod på ca 14000km

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 22:23

Hej Sus (og velkommen til)

> Den så ellers godt ud, og kilometertælleren stod på ca 14000km

Der er to ting:
For det første, så er det jo ikke nok, at den _ser_ godt ud. Motorcyklens
mekaniske stand kræver en grundigere vurdering, end hvilke pudsemidler der
er hældt over den: Gør derfor krav på en prøvetur!
For det andet, så lad kun kilometertælleren være vejledende, man kan nemlig
sagtens smadre en ny og sund MC på under 1000 km kørsel.

Jeg tror ikke på, at det skulle være meningen, at en startet motor ikke kan
komme i frigear. Snarere på, at MC'ens kobling ikke kan koble ordenlig ud,
dvs. enten en defekt kobling (eller gearkasse) . Jeg tror ikke på, at det er
en bagatel (f.eks. et slap koblingskabel, eller et olieskift), for dette
ville da (fra sælgers side) være mere bekvemt at ordne, fremfor at skulle
komme med masse "vildænder"?

En prøvetur vil derfor hurtig påvise, om MC'en er dårlig eller om sælgeren
bare er håbløs til at håndtere en gearpedal. Overvej derefter kraftigt, om
den så er pengene værd. Det er ihvertfald en fejl, hvis den konservent
(eller næsten) ikke kan komme i frigear med startet motor og trukket
kobling.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 21:38

Kasper friis <pizzabager@mobil.dk> skrev i en

> "Sus" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmmm lyder underligt.. kan ikke lige se nogen fordele ved det.. måske
> gearkassen er slidt og han prøver og tage røven på dig?? :)

Nu betegner sus godtnok ham som ejer, men hun glemmer tilsyneladende det
mere væsentlige: At han i den grad også er sælger!!!

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-08-04 22:20

> [...]
>
> Jeg var i dag ude for at se på en XV 250 Virago.
>
> Ejeren forklarede at man ikke skulle kunne sætte den i frigear når man

Hmm - nu var det godt nok en Route 66 jeg havde - men det er jo blot det
amerikanske navn for modellen.
Men den ku' altså sagtens sættes i frigear - selvom den både holdt stille og
motoren gik....
Både koblingsslid og justering samt olieskift ku' være forklaring på
problemet - husker at gearskiftet blev klart ringere,
når tiden for olieskift nærmede sig.
Dette var dog kun de lette og billige løsninger - en bøjet skiftegaffel
(dims i gearkassen) og andre værre ting ku' osse komme på tale....

Måske en god ide at lade et værksted kigge på det før handelen - hvis sælger
vil være med til det.
Måske alene hans reaktion på sådan et forslag er nok til at afgøre handelen

Det skal dog lige nævnes at mange mc-gearkasser er gladest, hvis du skifter
ned i gear samtidig med at du bremser. Derved holdes omdrejningerne oppe i
gearkassen og det letter tit meget på nedskiftning.
En hjælp er tit at slippe koblingen "næsten helt" og trække den igen meget
hurgtigt, medens du holder stille. Derved acceleres gear-hjulene så meget op
at de "fungerer" igen. Men husk at det skal gå lidt hurgtigt og at du _ikke_
skal slippe koblingen helt - så kan du gøre det uden at mc'en rykker fremad.
Og det er nok det bedste, f.eks. ved et rødt lys

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Finn Andersen

Dato : 01-09-04 17:35

> [...]
>
> Jeg var i dag ude for at se på en XV 250 Virago.
>
> Ejeren forklarede at man ikke skulle kunne sætte den i frigear når man

Min kone har næsten lige solgt sin XV250, og der var ingen problemer med at
få den i frigear når den holdt i tomgang.

> Er det normalt?

Nej

> Eller er det en vildand?

Ja

> Hvad skulle fordelen være ved det?

Jeg kan kun se ulæmper.

Mvh Finn

nu på VFR750F, tidligere XV750 som konen nu fræser rundt på.

Vi ses lige pludseligt. Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276