PCkurt <oz1hdl@hotmailFJERN.com> skrev i en
news:PFEYc.4044$M35.1491@news.get2net.dk...
>
> > > Hvad er max temp. for olie i motoren,
Jeg læste engang at mineralsk multigrade-olie bør være mindst 60° og at
hvert spring på 20° derover halverer levetiden, så der er ingen grund til
bevidst at udnytte de højere sfærer; men til gengæld vil man i vores
meteorologi kunne komme ud for at en ikke termostat-reguleret oliekøler vil
holde olietemperaturen nede under de 60° ved daglig kørsel
> > Ser du på Olje temp målere så er rødt område satt fra 130grader på noen
> > og andre har 140grader
> > Vet at på min ved 120grader, så lukter jeg varm olje. (har tempmåler)
På min tidligere GPZ900R var der i bundkarret en 120° sensor, som ændrede
kølerblæserens kontakt til at være en 97°'s i køleren fremfor, som normalt,
en 110°'s i termostathuset, og således bidrage til at holde
motortemperaturen længere nede end ellers!
Deraf kan udledes at Kawa' regner 120° for topmålet for olietemperatur :-/
> kan man mon hælde olie på sin vandkølet motor, og montere en mindre
> olie-køler med et rimeligt resultat?? (en stor vandkøler er grim)
Som antydet øverst, er oliekølere til for at holde temperaturen på motorens
naturlige olieindhold nede på fornuftigt leje, hvorimod at vandkøling er en
mulighed for mere effektiv køling af cylinder og topstykke!
Vandkøling er langt mere effektiv og lettere at regulere end luftkøling,
hvorfor det fortrinsvis er luftkølede motorer der kan have behov for en
tillægs-køling af motor-olien, men tuningsgrad og brug, ikke mindst anskuet
ud fra de forekommende lufttemperaturer, kan også medføre at det er
nødvendigt at køle motorolien på en vandkølet motor!
Suzuki er kendt for at benytte en tredie afart af køleteknikkerne, derved at
de lader en stor mængde olie overskylle topstykket inde under knasttdækslet,
og at den derved optagene varme afsættes i en unormalt stor oliekøler -
Deraf udtrykket "oliekølet motor".
Til imødegåelse af dine tanker omkring brug af olie istedet for vand, kan
jeg oplyse at argumentet for princippet er mer-køling uden væsentlig
mer-vægt, men at Suzuki siden lanceringen af dét motorlayout ér gået over
til den mere effektive vandkøling :-|
--
Armand.