/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Temperatur på motor??
Fra : Solvang


Dato : 28-08-04 12:51

Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??

Hvad er max temp. for olie i motoren,og findes der olie til extra høj
temp.??

Er der nogen der har prøvet at måle temp. ved køle-ribberne??

Hvor længe kan en luftkølet motor tåle at stå i tomgang, - temp. stiger vel
hele tiden??

Mvh



 
 
Solvang (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Solvang


Dato : 29-08-04 08:22

Ingen her der har info til emnet

"Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:yk_Xc.546$6J2.159@news.get2net.dk...
> Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
>
> Hvad er max temp. for olie i motoren,og findes der olie til extra høj
> temp.??
>
> Er der nogen der har prøvet at måle temp. ved køle-ribberne??
>
> Hvor længe kan en luftkølet motor tåle at stå i tomgang, - temp. stiger
vel
> hele tiden??
>
> Mvh
>
>



Hekto (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-08-04 09:32

In article <cufYc.11$QW7.6@news.get2net.dk>, Solvang@paradisFJERN.dk
says...
>
> Ingen her der har info til emnet
>
Nøøøøh!

Min er dyset forskelligt på forreste og bageste cylinder p.gr.a. den
noget ringere køling. 132 for og 138 bag.
Det er 'fabriksindstillingen'. På senere modeller, hvor man bruger CV-
kaburatorer er der dyset ens på begge cylindere.

Hvorfor skulle den blive for varm? Er den dækket mere til end
oprindeligt, eller køres der for langsomt i for højt gear?
Umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig at den var designet, så den
løber varm; men man kan jo aldrig vide hvad de laver af design-bøffer!

Hvis modellen er solgt i Californien, og dermed tilpasset det marked,
kan man godt gå 20 (!) numre op i dyse, som jeg gjorde på LS650'eren
(dog også med anden udstødning).
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Rune \(Bandit600RR\) (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600RR\)


Dato : 29-08-04 14:39

Solvang wrote:
> Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
>
> Hvad er max temp. for olie i motoren,og findes der olie til extra høj
> temp.??
>
> Er der nogen der har prøvet at måle temp. ved køle-ribberne??
>
> Hvor længe kan en luftkølet motor tåle at stå i tomgang, - temp.
> stiger vel hele tiden??
>
> Mvh

Min Bandit (Olie/ luft kølet) har en olie temp. på ca. 80-100 grader ved
kørsel. Jeg ved ikke hvor længe den kan stå i tomgang, men den bliver i
hvertfald bare varmere og varmere!
--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk
http://dfmc.dk/?id=7


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.745 / Virus Database: 497 - Release Date: 27-08-2004



Preben Riis Sørensen (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 29-08-04 15:41


Min MZ150 havde en cylindertemperatur om vinteren, der lå lige under mine
handskers flammepunkt, når man skiftede i tide.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Gert Bo thorgersen (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 30-08-04 01:45


"Rune (Bandit600RR)" <RUR@teleREMOVETHIS2adsl.dk> wrote in message
news:cgsm97$2b4l$1@news.cybercity.dk...
> Solvang wrote:
> > Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
> >
> > Hvad er max temp. for olie i motoren,og findes der olie til extra høj
> > temp.??
> >
> > Er der nogen der har prøvet at måle temp. ved køle-ribberne??
> >
> > Hvor længe kan en luftkølet motor tåle at stå i tomgang, - temp.
> > stiger vel hele tiden??
> >
> > Mvh
>
> Min Bandit (Olie/ luft kølet) har en olie temp. på ca. 80-100 grader ved
> kørsel. Jeg ved ikke hvor længe den kan stå i tomgang, men den bliver i
> hvertfald bare varmere og varmere!
> --
> Best regards Rune
> www.Bandit600RR.dk
> http://dfmc.dk/?id=7
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.745 / Virus Database: 497 - Release Date: 27-08-2004
>
>
Min BMW R100, med oliekøler, når 130 C når jeg kører hårdt her i Thailand,
det er 10 C mere end i Danmark ved samme kørsel. Og ved stille kørsel en 110
C.

Olien 5W-50 eller 20W-50 er god for konstant 145 C, og kortere tid mere, men
des højere temperatur for olien des hyppigere olieskift.

Mvh. Gert



Einar (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Einar


Dato : 29-08-04 19:18


"Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i melding
news:yk_Xc.546$6J2.159@news.get2net.dk...
> Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
>
> Hvad er max temp. for olie i motoren,
Vet bare at på min Suzuki GS 1000, (Luft kjølt)
Sier Suzuki boka minimum 60grader som varm motor.(Olje skift for
eksempel,Justere forgassere)
Ser du på Olje temp målere så er rødt område satt fra 130grader på noen og
andre har 140grader
Vet at på min ved 120grader, så lukter jeg varm olje.
(har tempmåler)

Gs1000GLx



PCkurt (30-08-2004)
Kommentar
Fra : PCkurt


Dato : 30-08-04 13:01


"Einar" <ejskog@tiscali.no> skrev i en meddelelse
news:NYoYc.41658$Vf.2201327@news000.worldonline.dk...
>
> "Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i melding
> news:yk_Xc.546$6J2.159@news.get2net.dk...
> > Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
> >
> > Hvad er max temp. for olie i motoren,
> Vet bare at på min Suzuki GS 1000, (Luft kjølt)
> Sier Suzuki boka minimum 60grader som varm motor.(Olje skift for
> eksempel,Justere forgassere)
> Ser du på Olje temp målere så er rødt område satt fra 130grader på noen og
> andre har 140grader
> Vet at på min ved 120grader, så lukter jeg varm olje.
> (har tempmåler)

kan man mon hælde olie på sin vandkølet motor, og montere en mindre
olie-køler med et rimeligt resultat??
(en stor vandkøler er grim)



Hekto (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-08-04 14:29

In article <PFEYc.4044$M35.1491@news.get2net.dk>,
oz1hdl@hotmailFJERN.com says...
> kan man mon hælde olie på sin vandkølet motor, og montere en mindre
> olie-køler med et rimeligt resultat??
> (en stor vandkøler er grim)
>
Det kan man sagtens! ... men det virker ikke helt efter hensigten.
Varmen skal transporteres væk, og i sidste ende blive til varm luft.
Det er lige meget hvilket middel man køler med, vand, olie eller luft.

Vand er glimrende til at transportere kalorier, olie knap så godt.
En lille oliekøler, vil skulle have nærlig samme areal som en
vandkøler, for at overføre kalorierne til luften.

Ude i det kolde verdensrum, kan man slet ikke komme af med varmen
(næsten), da det er lufttomt, og eneste mulighed er at stråle den væk,
som varmestråling.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Solvang (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Solvang


Dato : 30-08-04 15:46


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1b9d4a04e12b436a989766@news.tele.dk...
> In article <PFEYc.4044$M35.1491@news.get2net.dk>,
> oz1hdl@hotmailFJERN.com says...
> > kan man mon hælde olie på sin vandkølet motor, og montere en mindre
> > olie-køler med et rimeligt resultat??
> > (en stor vandkøler er grim)
> >
> Det kan man sagtens! ... men det virker ikke helt efter hensigten.
> Varmen skal transporteres væk, og i sidste ende blive til varm luft.
> Det er lige meget hvilket middel man køler med, vand, olie eller luft.
>
> Vand er glimrende til at transportere kalorier, olie knap så godt.
> En lille oliekøler, vil skulle have nærlig samme areal som en
> vandkøler, for at overføre kalorierne til luften.
>
Olie har vel den fordel at den kan blive over 100 grader uden at koge??



Hekto (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-08-04 17:34

In article <r4HYc.4085$LS3.3001@news.get2net.dk>,
Solvang@paradisFJERN.dk says...
> Olie har vel den fordel at den kan blive over 100 grader uden at koge??
>
Det kan vand da også!!! Det er derfor det er under tryk!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

anders majland (30-08-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 30-08-04 14:44

> kan man mon hælde olie på sin vandkølet motor, og montere en mindre
> olie-køler med et rimeligt resultat??
> (en stor vandkøler er grim)

Vand køler afaik lige så godt som olie - så du opnår intet udover
problemer med vandpumpen ...

Men måske du kan have glæde af en oliekøler til at køe olien med ... For
sådan noget er der sikkert også i motoren


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Armand (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-08-04 17:36


PCkurt <oz1hdl@hotmailFJERN.com> skrev i en
news:PFEYc.4044$M35.1491@news.get2net.dk...
>
> > > Hvad er max temp. for olie i motoren,

Jeg læste engang at mineralsk multigrade-olie bør være mindst 60° og at
hvert spring på 20° derover halverer levetiden, så der er ingen grund til
bevidst at udnytte de højere sfærer; men til gengæld vil man i vores
meteorologi kunne komme ud for at en ikke termostat-reguleret oliekøler vil
holde olietemperaturen nede under de 60° ved daglig kørsel

> > Ser du på Olje temp målere så er rødt område satt fra 130grader på noen
> > og andre har 140grader
> > Vet at på min ved 120grader, så lukter jeg varm olje. (har tempmåler)

På min tidligere GPZ900R var der i bundkarret en 120° sensor, som ændrede
kølerblæserens kontakt til at være en 97°'s i køleren fremfor, som normalt,
en 110°'s i termostathuset, og således bidrage til at holde
motortemperaturen længere nede end ellers!
Deraf kan udledes at Kawa' regner 120° for topmålet for olietemperatur :-/

> kan man mon hælde olie på sin vandkølet motor, og montere en mindre
> olie-køler med et rimeligt resultat?? (en stor vandkøler er grim)

Som antydet øverst, er oliekølere til for at holde temperaturen på motorens
naturlige olieindhold nede på fornuftigt leje, hvorimod at vandkøling er en
mulighed for mere effektiv køling af cylinder og topstykke!
Vandkøling er langt mere effektiv og lettere at regulere end luftkøling,
hvorfor det fortrinsvis er luftkølede motorer der kan have behov for en
tillægs-køling af motor-olien, men tuningsgrad og brug, ikke mindst anskuet
ud fra de forekommende lufttemperaturer, kan også medføre at det er
nødvendigt at køle motorolien på en vandkølet motor!

Suzuki er kendt for at benytte en tredie afart af køleteknikkerne, derved at
de lader en stor mængde olie overskylle topstykket inde under knasttdækslet,
og at den derved optagene varme afsættes i en unormalt stor oliekøler -
Deraf udtrykket "oliekølet motor".
Til imødegåelse af dine tanker omkring brug af olie istedet for vand, kan
jeg oplyse at argumentet for princippet er mer-køling uden væsentlig
mer-vægt, men at Suzuki siden lanceringen af dét motorlayout ér gået over
til den mere effektive vandkøling :-|

--
Armand.





TA (02-09-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 02-09-04 14:09


"Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> wrote in message
news:yk_Xc.546$6J2.159@news.get2net.dk...
> Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
>
> Hvad er max temp. for olie i motoren,og findes der olie til extra høj
> temp.??
>
> Er der nogen der har prøvet at måle temp. ved køle-ribberne??
>
> Hvor længe kan en luftkølet motor tåle at stå i tomgang, - temp. stiger
vel
> hele tiden??


Temperaturen varierer afhængig af, hvor på cylinderen du måler den. Check
evt hvor hurtigt en dråbe vand fordamper.

I luftkølede motorer, hvor olie-temperaturen kan blive høj, er det oplagt at
anvende en syntetisk motorolie. En syntetisk motorolie modstår bedre høje
temperaturer og er ikke så tilbøjelig til at tilkokse stempelringe og
forbrændingskammer mm. Endvidere køler en syntetisk olie en anelse bedre.

Derfor anbefales syntetiske olier ofte til turbo-motorer og moderne motorer,
hvor øverste stempelring er anbragt tæt på stempel-kronen.

Man bør dog såvidt muligt undgå høje olie-temperaturer - fx pga langvarig
tomgangskørsel - da motoroliens levetid herved reduceres.

--
TA



Solvang (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Solvang


Dato : 02-09-04 16:45


"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse
news:ch761f$30mg$1@news.cybercity.dk...
>
> "Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> wrote in message
> news:yk_Xc.546$6J2.159@news.get2net.dk...
> > Hvor varm må en cylinder på en V-motor blive??
> >
> > Hvad er max temp. for olie i motoren,og findes der olie til extra høj
> > temp.??
> >
> > Er der nogen der har prøvet at måle temp. ved køle-ribberne??
> >
> > Hvor længe kan en luftkølet motor tåle at stå i tomgang, - temp. stiger
> vel
> > hele tiden??
>
>
> Temperaturen varierer afhængig af, hvor på cylinderen du måler den. Check
> evt hvor hurtigt en dråbe vand fordamper.
>
> I luftkølede motorer, hvor olie-temperaturen kan blive høj, er det oplagt
at
> anvende en syntetisk motorolie. En syntetisk motorolie modstår bedre høje
> temperaturer og er ikke så tilbøjelig til at tilkokse stempelringe og
> forbrændingskammer mm. Endvidere køler en syntetisk olie en anelse bedre.
>
Kan man lave en vandkølet om til luftkølet, hvis man f.ex. hælder olie på i
stedet for vand, og så bare lade det cirkulerer??



TA (21-09-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 21-09-04 15:21

"Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> wrote in message
news:zdHZc.1894$Jh2.981@news.get2net.dk...
>
> Kan man lave en vandkølet om til luftkølet, hvis man f.ex. hælder olie på
i
> stedet for vand, og så bare lade det cirkulerer??


Nej, man kan ikke lave en vandkølet motor om til en luftkølet ved at
udskifte kølervædsken (vand + glykol/additiver) med olie. Motoren er fortsat
vædskekølet. En luftkølet motor køles direkte af den omgivende luft/fartvind
vha køleribber på cylinder og topstykke.

Såvidt vides kan man ikke uden videre erstatte kølervædsken med olie - har
aldrig hørt om det. Helt grundlæggende er kølesystemet designet til
kølervædske og vice versa.

I givet fald skal olien være kompatibel med materialerne i kølesystemet og
skal iøvrigt kunne erstatte alle kølervædskens funktioner såsom forhindre
galvanisk tæring/korrosion, sikre tilstrækkelig varmetransport og sikre
tilstrækkelig pakning/køling af hot-spots mm.

Olie har (som andre har nævnt) en lavere varmekapacitet end kølervædske og
har derfor sværere ved at optage og transportere varme. Derfor må olien
cirkulere hurtigere i kølesystemet for at flytte en given mængde varme. Olie
har også en højere viskositet og er derfor sværere at pumpe. Det kan give
problemer med tilstrækkeligt flow og korrekt tryk så olien ikke begynder at
koge lokalt på hot-spots. Da oliens viskositet varierer væsentligt med
temperaturen stilles der andre krav til kølepumpen, og der kan evt blive
problemer med kavitation og erosion af kølepumpe og kølekanaler.

Olien skal også indeholde de rette additiver for at kunne anvendes.

Olie er desuden brændbar og nedbrydes på sigt af varme og ilt, og det kan
give anledning til aflejringer i kølesystemet. Selvom kølesystemet næsten er
lukket, vil olien formentlig have en kortere levetid end almindelig
kølervædske.

Endelig er olie dyrere end almindelig kølervædske.


Hvilke fordele skulle der da være ved at udskifte kølervædsken med olie ?

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408896
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste