"Glæden" ved en gammel mc (elproblemer)
Fra : Anders Majland

Dato : 28-08-04 12:07

På vejen hjem i aftes holdte blinklyset op med at virke ved højresving.
"Heldigvis" lyste idiotlampen ved instrumenterne heller ikke så jeg
vidste det var galt. I dag skulle fejlen så findes.

- Det var ikke en sprungen pære (så burde den anden også bare have lyst
konstant, men måske de begge var brandt af samtidigt)
- Det var ikke i kontakten det var galt *1
- Det var heller ikke bare ved de styk man kan komme til i styrkåben,
bag sidedækslerne eller under sædet.

Nå jeg så var det jo af med tanken og forfølge ledningerne. Det var en
løs forbindelse i et 8x multistiket fra kontakterne på venstre styrende.
Så squ da f***. Det er ikke mere end et par måneder siden jeg rensede
alle stik ig smurte dem grundigt. Men selve stikkene lider åbenbart også
af alderssvækkelse .....

*1 Da jeg fik åbnet kontakten var det s** ikke noget kønt syn. Det hele
var fyldt med lort og temmeligt irret. Desuden var den "pin" som
blinklysarmen sidder på knækket og den har endda været forsøgt limet med
aralidt eller lign (der ikke har holdt.) Selve plasthuset var da ok. Så
kiggede jeg lige på huset til nødstopppet og startknappet på højre
styrende. Det var knækket et hjørne af den ene side og den anden var
revnet. Nå det fik også renset og så samlet med både en kabelbinder og
den ene skrue der havde holdt det sammen hidtil....

Måske det var på tide at kigge efter "nyere brugte" stumper på ebay....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 30-08-04 10:39

> Nå jeg så var det jo af med tanken og forfølge ledningerne. Det var en
> løs forbindelse i et 8x multistiket fra kontakterne på venstre

Og da jeg nu var igang med at inspisere ledninger kikkede jeg lige
resten af stikkene igennem igen. Her "fandt" jeg at der ved motordkiftet
sidste år var skiftet et multistik ud med et større antal løse
japanerstik - hvorefter det så var omviklet med tape.... Nå udover at de
stik ihvertfald ikke var blevet smurt havde mekanikeren ikke haft en
særlig heldig hånd med at klemme stikkene sammen. Selvom jeg var
forsigtig med at skille dem af faldt tre af stikkene af .... (Jeg har
tidligere skrevet hvilket værksted der har skiftet motor, og lavet
1000km service på den). Jeg ved at jeg nok burde skifte alle stikkene,
men nøjedes med at skidte de 3 og så lige smøre de andre (og med simpel
træktest se om de hang fast). Dem jeg har skiftet har jeg så også
loddet, så de ihvertfald holder ...

Men jeg burde jo nok lavet et komplet nyt ledningsnet.... Jeg har på
under et år og 20000km haft mere end 5 defekte forbindelser, hvor den
værste var en knækket 12V til tændingslåsen => ingen strøm til noget som
helst .....

Fra : Elbarto

Dato : 31-08-04 01:12

meddelelse news:4132f5b0$1$215$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> under et år og 20000km haft mere end 5 defekte forbindelser, hvor den
> værste var en knækket 12V til tændingslåsen => ingen strøm til noget som

Nu kan jeg ikke lige komme på hvad MC det er du har men..
På min nuværende scooter var der seriøst ged i alt el så en kammerat og jeg
startede fra en ende med at trække nye ledninger .
Det tog en dags tid 10-22 incl en kasse tuborg og en gang grill

Et godt råd tag ÉN ledning af gangen ¨¨

Elbarto
OZ3BTO

Fra : anders majland

Dato : 31-08-04 07:01

> [...]
> og jeg startede fra en ende med at trække nye ledninger .
> Det tog en dags tid 10-22 incl en kasse tuborg og en gang grill

Skal det laves ordenligt er man da nødt til at have hele ledningsnettet
ud så man kan lave et nyt i et stykke... Der er mange steder der kan
knaves i ledningerne så der skal helt sikkert en yderkappe på (så de er
dobbeltisolerede) hvis det skal være bedre end det gamle... En hurtigere
løsning kunne være "bare" at skifte alle stikkene.....

Fra : Hekto

Dato : 31-08-04 10:15

In article <4134310c$0$204$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> [...]
> dobbeltisolerede) hvis det skal være bedre end det gamle... En hurtigere
> løsning kunne være "bare" at skifte alle stikkene.....

- ja, eller lave et system med relækobling til alle 'brugerne'.
Så ville der være max. strøm til allt lys, tænding o.s.v. Kontakterne
og stikkene ville blive mindre belastede, og ledningsnettet ville blive
rimeligt overskueligt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : anders majland

Dato : 31-08-04 11:05

> [...]
> Så ville der være max. strøm til allt lys, tænding o.s.v. Kontakterne
> og stikkene ville blive mindre belastede, og ledningsnettet ville

Helt sikkert - skulle jeg gå igang, ville det blive med relæer til alle
forbrugere, og en "nem" måde at koble uden om "idiot-switche" som
støttefod, kopling og frigear... Men nu har jeg brugt pladsen i
tool-boksen til kædesmøreren ... Nå der kan såmend nok sagtens findes
plads til en kasse der er IP-"tætnok" med vandtætte forskruninger til
alle kabler... Ideelt set skal der så ikke være samlinger på ledningerne
mellem kontakt/forbruger og boksen. I praksis bliver nogle stykker nok
nødvendige....

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 17:14

Anders Majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en

> Måske det var på tide at kigge efter "nyere brugte" stumper på ebay....

Brug lige lidt tid på at vurdere andre samtidige Yamaha's - Det skulle undre
mig om ikke styrets kontaktsæt er rimelig ensartet på tværs af
modelserierne, hvorved at du sikkert vil lunne benytte et hvilketsomhelst
kontaktsæt fra en samtidig Yamaha - Og dét letter jo søgning og udbud en
del!!

Omkring din mod. i forb. med motorskiftet, så var det nok en ide at
genudstyre ledningsnettet med et multistik dér!
RS Components, og derved givetvis enhver elektronik-forretning, har dem i
alle størrelser!

--
Armand.