Startproblemer!!!!!!
Fra : HHH

Dato : 09-05-01 18:18

Hej
Jeg prøver for tiden at genoplive min fars gamle Honda CB400 Four. Den har
stået i garage et par sæsoner og på trods af at jeg kørte lidt sidste år,
nægter den altså at starte i år.

Der er masser af strøm på batteriet og benzin i tanken og den vil da også
gerne starte i et par sekunder. Problemet er blot at den, efter at have
været oppe i omdrejninger et par sekunder, går i stå lige så hurtigt som den
blev startet.

I de sekunder hvor det lykkedes mig at holde den kørende reagerer den meget
lidt på gashåndtaget og den når således ikke op på særlig mange omdrejninger
før den går i stå.!!!!

Problemet er i bund og grund at jeg ikke har den store forstand på
motorcykler...endnu (fik kortet sidste år). Problemet er derfor nok banalt,
men jeg håber i kan hjælpe da det vil spare mig de penge, som jeg ikke har,
til en mekaniker.

Mvh.
HHH

Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-05-01 19:19

"HHH" <holmedb@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
banalt,
> men jeg håber i kan hjælpe da det vil spare mig de penge, som jeg ikke

De 2 første ting du skal kontrollere.
Gammelt bensin? Har bensinen stået i tanken i flere år mister det en del
brændevne.
Skidt i bensin filteret?

Henrik

Fra : Jesper P \(RD350\)

Dato : 09-05-01 20:26

> Gammelt bensin? Har bensinen stået i tanken i flere år mister det en del
> brændevne.

Derfor => tøm karburatorerne (der er sikkert en bundskrue i dem) da benzinen
i dem har direkte kontakt til luften (dvs. den magiske ånd forlader
dråberne)...

Hvad med chokeren? har du prøvet med/uden choker? Det med at den ikke vil
tage imod gassen er jo typisk hvis man kører uden choker på en kold motor.

Fra : Sune Bille Jepsen

Dato : 09-05-01 23:40

Hej

Det er en historie jeg kender ganske glimrende. Jeg har selv haft en CB500
Four i en seks års tid, og den ville aldrig starte.

Jeg fik da gennemprøvet en masse forskellige ting, og nogle hjalp da også på
problemet - uden dog at fjerne det helt.

Først blev alle stik og ledninger gået igennem for dårlige forbindelser. Det
kan være at nogle af dine stik er så irede at der simpelthen ikke er hul
igennem. I den omgang fik jeg også målt mine tændspoler igennem, og fandt ud
af at den ene skulle skiftes, sammen med fire nye tændhætter. På denne måde
får du også checket dit ledningsnet for steder hvor mulige kortslutninger
kan opstå. Det er ufedt at stå ude på landet midt om natten - og alle
sikringer er brændt over. Been there

Dernæst fik jeg fat på en kompressionsmåler, og fik testet kompressionen i
alle fire cylindre. Du kan se i en Haynes - manual hvor store dine værdier
skal være. Er de for lave, komprimeres benzindampene for lidt til at de kan
antændes, der for besværet med starten.

I mit tilfælde var kompressionen så lav at jeg måtte renovere motoren,
hvilket betød nye stempler, nye stempelringe og nye pakninger overalt.
Samtidig fik jeg stillet tændingen og justeret karburatoren.

Alt dette kan du gøre selv, med en god manual ved hånden og en smule
fingerfærdighed. Så er det 'kun' stumperne der koster.

Efter hele denne omgang var det kun lettere svært at starte maskinen,
afhængig af vejret. Men det var i det store hele et spørgsmål om af få den
rigtige føling med gas / choker kombinationen. En omstændelig affære.

En hurtig måde at få opklaret om det bare skyldes at den har stået længe er
at købe en dåse diesel start på den nærmeste tank, og sprøjte lidt i
indsugningen. Hvis den ikke starter på det, er der nok ingenting der kan få
den igang. Det er ikke godt for motoren, men som en nødløsning for at få den
i gang, går det nok

Jeg håber du har mere held med at løse problemet end jeg havde. Jeg gav op
og købte en ny CB500, den er lidt mere til at stole på.

Go' vind

Sune

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:38

Sune Bille Jepsen <sbjepsen@bigfoot.com> skrev i en
> Hej
>
> Det er en historie jeg kender ganske glimrende. Jeg har selv haft en
> CB500 Four i en seks års tid, og den ville aldrig starte.

Der findes et columbusæg af et trick, som i helhed går ud på at forsyne
sine tændspoler med "friskt" strøm lige fra batteriet og igennem tykkere
ledninger og bruge et almindeligt relæ (som er styret af den hidtidige
strøm til spolerne) til at styre denne nye ledningsføring.
Det er den ultimative metode at forsyne sin tænding med max.
batteriboost!

Se evt. den grundigere forklaring på DMC's hjemmeside under FAQ'en!

Link:
www.dmc-org.dk

--
Armand.

Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 10-05-01 09:49

Hej
Prøv som de andre nævner at kontrollere benzintilførslen. Det lyder ganske
enkelt som den får for lidt benzin.
Mvh Uffe

Fra : Morten Juel

Dato : 10-05-01 09:51

jeg ville først og fremmest rense kaburator !

Mvh
Morten