Turbobil
Fra : Allan Møller

Dato : 20-08-04 19:17

Nu har jeg læst lidt om hvordan nogen herinde har snakket om
"turbolyd, blowoff og sikkert meget andet"
Nu har jeg kørt i en Passat 1.8T i 4 måneder og ikke et kvæk ved lyden
siger mig at det er en turbobil.
Er der noget galt eller det bare helt normalt.
Skal der laves noget for at få den særlige "fløjtelyd" som man kender fra
turbodieseler ?
Ikke at jeg er specialt interesseret i lyden men bare almindelig nysgerrig.
Og i behøver ikke at linke til en thansen turbofløjte

Mvh. Allan

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-08-04 13:52

Allan Møller wrote:
> [...]
> Ikke at jeg er specialt interesseret i lyden men bare almindelig
> nysgerrig. Og i behøver ikke at linke til en thansen turbofløjte

Min Rover 620ti giver heller ikke meget lyd - med slukket radio og åbent
vindue langs en mur eller et autoværn (og udefra) kan man dog høre turboen
går op i omdrejninger ved acceleration. Der er intet at høre ved gasslip -
men jeg tror nu heller ikke at komfortbilmærkerne ønsker "Brianlyden", så
det er nok dæmpet en del. Min er en lavtryksturbo, jeg mistænker Passat's
for at være det samme.

vh
Torben

Fra : Olesen

Dato : 23-08-04 16:22

> Min Rover 620ti giver heller ikke meget lyd - med slukket radio og åbent

Jeg mener at ha' læst, måske i denne gruppe,
at en moderne turbo er 'næsten' tavs.
I gamle dage hvinede de som bare satan,
og det der nok det nogle efterlyser.

Måske det er et sundhedstegn, jo mindre
hvin, jo sundere/mindre slidt turbo ?

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 23-08-04 20:36

> Måske det er et sundhedstegn, jo mindre
> hvin, jo sundere/mindre slidt turbo ?

Klart. En turbo skal ikke sige alverden. Men hyler den er det ofte tegn på
en utæthed. Det har jeg prøvet flere gange nu. Utroligt som den kan hyle med
den midste utæthed. Og den hylen jeg kører med lige nu, kan jeg simpelthen
ikke finde. Hjælp!
FOCs
RR 2,5 TD