/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tuning af Yamaha RD 125 LC
Fra : Kim & Berit


Dato : 19-08-04 02:15

Hejsa.
En af mine venner har en gammel RD 125 LC fra 83 som jeg har overvejet at
købe, lidt som legeprojekt.
Dvs lave den lidt om og tune den lidt op fra de 22 hk den har nu til ?

Min plan er indtil videre :
Polering af skyllekanaler
Polering af krumptaphus
Polering af for brændningskammeret - > Evt planing?
Forstærket koblingfjedre
Udskiftning af kaburator til en måske 28 mm.
Anden udstødning -> Hvor og hvilken?
Koldere tændrør

Men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet om det.
Er der nogle kloge hoveder (Selvfølgelig er der det Der kan hjælpe lidt?
Og lyder min plan helt hen i vejret?

Mvh

Kim J.



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-08-04 06:42

> En af mine venner har en gammel RD 125 LC fra 83 som jeg har
> overvejet at købe, lidt som legeprojekt.
> Dvs lave den lidt om og tune den lidt op fra de 22 hk den har nu til ?

Hej Kim

En motorcykel er ikke lige som en knallert. En knallert er droslet meget, og
næsten lige meget hvad man gør så får man en masse effekt ud af det. Selv
knallertdrenge på 16 der ikke aner en skid om noget, og plansliber
cylinderen på en fortovsflise, hakker uendeligt af stemplet i blinde og
sætter en meget større karburator på. Alt dette giver mere effekt, da
motoren overhovedt ikke yder det optimale i forvejen. En totaksmotor er en
kompliceret sag. karburatoren skal passe til cylindervolumen.
Cylinderporttimingen skal passe til udstødningsressonanserne og hvis
tændrøreret er mere end en grad forkert i varmetal kommer der hul i
stemplet. En MC motor er optimeret fra fabrikken af. Du kan ikke pille en
"plombe" ud, eller sætte en doppelt så stor karburator på og så få 50%
ekstra heste. Du kan godt optimere motoren lidt, og de tiltag du nævner er
fine nok, men du får ikke mange % ud af det. Der er flere heste sørge for
den er justeret og serviceret optimalt og så rense og smøre kæden. Hvis jeg
skal anbefale noget, så var det at finde en Yamaha DT 125 R motor med karb
og udstødning. Den omkring 30 heste. Den kan du sætte på, og så vil du få en
mærkbar effekt forøgelse.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
Præsident for Polyteknisk MC (PMC)



Claus Rittig (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-08-04 07:25

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:R4XUc.8$494.0@news.get2net.dk...

> Hvis jeg
> skal anbefale noget, så var det at finde en Yamaha DT 125 R motor med karb
> og udstødning. Den omkring 30 heste. Den kan du sætte på, og så vil du få
en
> mærkbar effekt forøgelse.

Den passer bare ikke i stellet, så det er en større ombygning.

Rittig




Jens Jacob Bager Jen~ (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-08-04 07:36

>> skal anbefale noget, så var det at finde en Yamaha DT 125 R motor
>> med karb og udstødning. Den omkring 30 heste. Den kan du sætte på,
>> og så vil du få en mærkbar effekt forøgelse.
>
> Den passer bare ikke i stellet, så det er en større ombygning.

Fordømt! Nå, men mener du jeg har ret i der ikke er meget hente ved at
begynde at polere på en gamme DT 125motor?

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
Præsident for Polyteknisk MC (PMC)



Claus Rittig (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-08-04 15:41

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:ATXUc.21$ez6.13@news.get2net.dk...
> >> skal anbefale noget, så var det at finde en Yamaha DT 125 R motor
> >> med karb og udstødning. Den omkring 30 heste. Den kan du sætte på,
> >> og så vil du få en mærkbar effekt forøgelse.
> >
> > Den passer bare ikke i stellet, så det er en større ombygning.
>
> Fordømt! Nå, men mener du jeg har ret i der ikke er meget hente ved at
> begynde at polere på en gamme DT 125motor?

Jah, og nej...
Der er ikke meget at hente ved at polere skyllekanaler og sligt i sig selv,
men selvfølgelig kan enhver motor tunes - også ganske voldsomt - hvis man
vil acceptere følgerne (ændret motorkarakteristik, øget bensinforbrug,
nedsat levetid, hyppigere stempelskift).
En RD125 motor har ca. 20 heste, en tilsvarende DT125 har ca. 15. En
tidssvarende motocross havde ca. 35 heste, og det vil RD'en nok også kunne
komme i nærheden af, men så skal der lægges en hel del arbejde i sagen.
Men du har da helt ret i at man ikke "bare lige" skifter karburator, det
giver rundt regnet intet, for det svarer til at sætte ET meget stort led i
en kæde, og så tro kæden er blevet stærkere. Det er den ikke.

Der var på et tidspunkt en herinde der vidste en masse om tuning af 2T
motorer (fra go-carts) som sendte mig en ret udførlig mail om hvordan sagen
gribes effektivt og systematisk an - jeg håber han er her endnu (?!?), for
jeg har ikke tid til at lede efter den lige nu.

Og JJB har absolut helt ret i at projektet er dødfødt hvis man drager
økonomiske overvejelser ind i sagen Der vil jo nok dø et par motorer før
det kører optimalt, det gør der for dem jeg kender, som tuner.

Rittig



Hekto (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-08-04 08:48

In article <cg0uuc$245$1@news.cybercity.dk>,
kimogberitFJERNDETTE@vip.cybercity.dk says...
> Min plan er indtil videre :
> Polering af skyllekanaler

Spild af tid. Det giver så lidt, og mindre end en egentlig portning.

> Polering af krumptaphus

Spild af tid. Der er så meget tryk på, at den smule ruhed der er på
overfladen betyder nul.

> Polering af for brændningskammeret - > Evt planing?

Spild af tid, og skal kompressionen hæves spiller andre faktorer ind.
En justering af squish band kan dog give noget, hvis ike det er
optimalt. Der kommer hurtigt aflejringer alligevel.

> Forstærket koblingfjedre

Hvorfor? Skulle vel ikke være nødvendigt for et par HK mere? Køb en
gummibold istedet, hvis underarmen skal trænes.

> Udskiftning af kaburator til en måske 28 mm.

Giver kun noget på toppen, og skaber måske problemer i bunden.
Overvej Boyesen membran istedet, og lign. tiltag.

> Anden udstødning -> Hvor og hvilken?

Ved ike hvor eller hvilken; men det vil give noget, hvis den er
optimalt tilpasset.

> Koldere tændrør

Igen ... hvorfor?? Kun hvis det bliver nødvendigt p.gr.a. øget
motortemperatur.
>
> Men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet om det.
> Er der nogle kloge hoveder (Selvfølgelig er der det Der kan hjælpe lidt?
> Og lyder min plan helt hen i vejret?

Jeg ville nok regne lidt på det, og starte med moderat
portning/blueprinting, membran og udstødning.


http://www.macdizzy.com/
http://www.macdizzy.com/2stroke.htm

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Hans Joergensen (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 19-08-04 08:58

Hekto wrote:
>> Polering af for brændningskammeret - > Evt planing?
> Spild af tid, og skal kompressionen hæves spiller andre faktorer ind.
> En justering af squish band kan dog give noget, hvis ike det er
> optimalt. Der kommer hurtigt aflejringer alligevel.

squish-band på RD350 skulle ifølge en eller anden tuningsguide jeg
engang kiggede igennem, være lavet med så meget luft at det faktisk
ikke virker... så en planing af topstykket skulle give mærkbart mere
effekt. Måske er det samme tilfældet på en RD125-motor.

>> Anden udstødning -> Hvor og hvilken?
> Ved ike hvor eller hvilken; men det vil give noget, hvis den er
> optimalt tilpasset.

Vel en der er beregnet ud fra formlerne i two-stroke
performance-tuning af Graham Bell

Hvis man naturligvis har beregnet den til det rigtige
omdrejningstal.

Bogen kan i øvrigt lånes på biblioteket.. (de kunne ihvertfald få
den hjem fra Esbjerg dengang jeg var knægt)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Claus Rittig (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-08-04 15:44

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1b8e79883404ad3e989715@news.tele.dk...
> In article <cg0uuc$245$1@news.cybercity.dk>,

> Jeg ville nok regne lidt på det, og starte med moderat
> portning/blueprinting, membran og udstødning.

Og en masse ekstra luft gennem luftfilterkassen!

Rittig



Soren Lindholt (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 19-08-04 11:16


"Kim & Berit" <kimogberitFJERNDETTE@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:cg0uuc$245$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa.
> En af mine venner har en gammel RD 125 LC fra 83 som jeg har overvejet at
> købe, lidt som legeprojekt.
> Dvs lave den lidt om og tune den lidt op fra de 22 hk den har nu til ?
>
Jeg vil i lighed med de øvrige indlæg råde dig fra at bøvle for meget med
tunig... brug tiden på at køre på den i stedet, og du vil grine uendeligt...

Pas på den udstødning der sidder på. Erstatninger er dyre og ruster
hurtigere en en royaldåse på en strand...

Søren
Aalborg Offroad Klub




Moller (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-08-04 14:30

Kim & Berit wrote:
> Hejsa.
> En af mine venner har en gammel RD 125 LC fra 83 som jeg har overvejet at
> købe, lidt som legeprojekt.
> Dvs lave den lidt om og tune den lidt op fra de 22 hk den har nu til ?

   Det skal så kun laves pga. man vil ha mere indsigt i 2 takternes
univers, og derved vil lære det på den hårde måde :)

> Min plan er indtil videre :
> Polering af skyllekanaler
> Polering af krumptaphus
> Polering af for brændningskammeret - > Evt planing?
> Forstærket koblingfjedre
> Udskiftning af kaburator til en måske 28 mm.
> Anden udstødning -> Hvor og hvilken?
> Koldere tændrør

   en masse taget ud i den blå luft, og vil kun virke i en bredere
sammenhæng, med begrundelse for hvorfor de enkelte valg skal tages, i
sammenhæng med en del andre faktore der er i 2 takts tunning... altså..
glem alt hvad knallert drengene siger... du er ude på områder hvor man
ikke skal fjerne afdrosling, men i stedet lavet ægte fintunning.

> Men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet om det.
> Er der nogle kloge hoveder (Selvfølgelig er der det Der kan hjælpe lidt?
> Og lyder min plan helt hen i vejret?

   Graham Bells. bog "2 stroke performance tunning" , og så lige Mac
Dizzy's hjemmeside som Hekto hendviste til... og så er det bare igang
med en komplet motor renovering, med dertil blueprintning, og divers
velovervejet ændringer baseret på al den teori du har læst, og praksis
som kan findes inden på Mac Dizzy's forum..

   Og skal der hives noget ekstra mærkbart ud af den, så skal du lave en
udstødning fra grunden baseret på f.eks. Graham Bells. formler, og
tommefinger regler.

   Men et helt andet sted du kan starte er at vaske maskinen, og gå hele
cyklen igennem, for at finde dødvægt der kan fjernes, og få fikset
afjedring osv.. så det hele spiller tip top. dette vil give langt mere
køreglæde end at finde 2-4 heste i motoren.

   Som det sidste vil jeg lige minde om at dette er noget du skal være
forberedt på at smide MANGE penge i, da den slags ikke er gratis, og du
skal være forberedt på at brænde plejstang, stempel osv. af en del
gange, hvis ikke du virkelig har sat dig ind i en god injustering af
kaburatorene, og husker at der er andet end hoveddysen i sådan nogen
fætre ;) og igen.... tændrøret, man sætter ikke bare et koldere i, nogen
sætter enda et lidt varmere i alt efter hvad der er ændret osv.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste