/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Afkøling af vandkølede motorer
Fra : Thomas Jensen


Dato : 17-08-04 19:38

Hej,

da jeg kom hjem idag efter en frisk køretur og stoppede motoren kørte
blæseren videre for at køle.
Mit spørgsmål er så, bør jeg lade den stå et stykke tid for at køle ned,
eller skal jeg bare slukke og lade den køle ned af sig selv ?

Den kogte ikke over eller noget, og ifølge temperaturmåleren var den ikke
kritisk overhovedet.

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



 
 
Esben (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 17-08-04 20:27

Tja hvis den ikke ligefrem koger så sker der vist ikke noget bed bare at
slukke.
Men selvfølgelig i varmt sommervejr som vi jo altid har.
så hjælper køleren ret hurtigt med at få temperaturen ned.

Hilsen Esben, Odense
KidsOnWheels.



Psycho Cowboy (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 18-08-04 09:09


"Thomas Jensen" wrote:

> da jeg kom hjem idag efter en frisk køretur og stoppede motoren kørte
> blæseren videre for at køle.
> Mit spørgsmål er så, bør jeg lade den stå et stykke tid for at køle ned,
> eller skal jeg bare slukke og lade den køle ned af sig selv ?
__________________________________________________

Det gør min ged næsten altid efter en køretur her om "sommeren." Du kan
roligt slukke den, hvis du er færdig med at køre.
Eneste fordel ved at lade den stå er, at man får muligheden for at teste sit
batteri.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Hekto (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-08-04 10:11

In article <41230da9$0$73936$14726298@news.sunsite.dk>, chrijac[FJERN]
@hotmail.com says...
> Det gør min ged næsten altid efter en køretur her om "sommeren." Du kan
> roligt slukke den, hvis du er færdig med at køre.
> Eneste fordel ved at lade den stå er, at man får muligheden for at teste sit
> batteri.
>

Det har ikke den store værdi at lade den stå med slukket motor, da der
ikke er cirkulation i kølevandet, og det derved kun er vandet i selve
køleren der bliver kølet ned.
Har den fået een på hatten, kan der være idé i at lade motoren køre,
indtil blæseren selv slukker. Derved har man kølet så meget ned, som
muligt.

Temperaturen stiger i en slukket motor, d.v.s. at varmen fra de aller
varmeste dele, fordeler sig ud i det øvrige gods.
Igen, er den rigtig varm, kan det godt forplante sig til motorolie
o.s.v. der måtte stå tilbage i toppen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

TA (18-08-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 18-08-04 16:24


"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:412250a3$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> da jeg kom hjem idag efter en frisk køretur og stoppede motoren kørte
> blæseren videre for at køle.
> Mit spørgsmål er så, bør jeg lade den stå et stykke tid for at køle ned,
> eller skal jeg bare slukke og lade den køle ned af sig selv ?
>
> Den kogte ikke over eller noget, og ifølge temperaturmåleren var den ikke
> kritisk overhovedet.


Tjah, man må vel forvente, at mc-en er konstrueret, så den kan holde til
forekommende brug uden at tage skade.

Hvis du lader motoren køre i tomgang, vil kølevand og motorolie cirkulere og
optage varmen fra de hede motordele, mens blæseren tapper batteriet for
strøm (som andre har nævnt).

Jeg har dog lidt svært ved at se det fornuftige i at 'frisk-køre' hele vejen
hjem og så lade motoren køre et par minutter i tomgang, mens man venter på,
den køler ned

Selv foretrækker jeg at 'taxa-e' de sidste kilometer hjem uden at belaste
motoren mere end nødvendigt. Dermed køles motordelene af det cirkulerende
kølevand, som igen køles af fartvinden og mc-en kan uden videre parkeres.

--
TA



Hans Joergensen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 18-08-04 20:44

TA wrote:
> Selv foretrækker jeg at 'taxa-e' de sidste kilometer hjem uden at belaste
> motoren mere end nødvendigt. Dermed køles motordelene af det cirkulerende
> kølevand, som igen køles af fartvinden og mc-en kan uden videre parkeres.

Og naboerne hader en mindre :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Torben Scheel (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-08-04 08:43

Hans Joergensen wrote:
> TA wrote:
>> Selv foretrækker jeg at 'taxa-e' de sidste kilometer hjem uden at
>> belaste motoren mere end nødvendigt. Dermed køles motordelene af det
>> cirkulerende kølevand, som igen køles af fartvinden og mc-en kan
>> uden videre parkeres.
>
> Og naboerne hader en mindre :)

Alle 2T ejere hades af naboerne - det kan ikke gradbøjes. Det startede med
den første tunede Puch 3-gear i Esbjerg.

N : Nej hvor er din MC flot - må jeg høre den i gang?
HJ : Øjeblik, skal lige justere karbunader.. 10min senere .. Så! Whirrrr.
Whirrrr. WhirrrrRINGDingdingdingRINGdingdingding *BUM*
N : (smiler nervøst) Øh, jeg har vist en kage i ovnen - hej hej..



vh
Torben



Hans Joergensen (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 19-08-04 08:40

Torben Scheel wrote:
> Alle 2T ejere hades af naboerne - det kan ikke gradbøjes. Det startede med
> den første tunede Puch 3-gear i Esbjerg.

Pjat, mine naboer synes jeg er herlig

Men, nu ryger deres biler så også næsten mere end min 2-takter gør
på mineralsk olie ;)

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

TA (20-08-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 20-08-04 14:23


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnci7cch.d15.haj@enterprise-server.dk...
>
> Og naboerne hader en mindre :)


Så sandt

--
TA



Rasmus Hauch (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Hauch


Dato : 18-08-04 22:17

> Mit spørgsmål er så, bør jeg lade den stå et stykke tid for at køle
> ned, eller skal jeg bare slukke og lade den køle ned af sig selv ?
>

De fleste vandkølede mcer har 2 temperatur kontakter.
Den ene til at tænde blæseren ved normal brug og en anden som ligger 10-15
grader højere,som kan køre blæseren,selv med tændingen slået fra.
Så undgår man at køleren koger over efter at man er gået fra den.
Så hvis den er for varm,skal den nok selv finde ud af det.
Mvh
Rasmus ZX9R-C



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste