|
| Hjælp til køb af første MC Fra : television-begbie-20~ |
Dato : 17-08-04 11:21 |
|
Først og fremmest vil jeg undskylde at jeg stille et efterhånden
sikkert meget velkendt spørgsmål på denne NG, men der nogen ret
specifikke forhold i min situation…
Jeg skal til at tage MC-kørekort, og én af de overvejelser der
naturligvis følger med det, er anskaffelse af en MC. For mit tilfælde
gælder der følgende omstændigheder –
- Den behøver ikke at være noget ret stort, men da jeg selv er 191 cm,
skal den heller ikke være så lille at jeg ser helt overdimensioneret
ud på den.
- Jeg ikke rigtig interesseret i discount mærkerne (Geely, Jin Cheng
osv.)
- Den må gerne være i stand til at transportere to mennesker over
kortere afstande.
- Jeg kunne evt. "nøjes" med en mc-scooter
Jeg har haft et godt øje for den nye Honda CBR 125R, men uden at havde
prøvet den, er jeg bange for at den er lidt små i størrelsen. Jeg har
også kikkede på en Suzuki GZ250 Marauder, men jeg er lidt bange for at
40K + kaskoforsikring for en nyudsprungen 22-årig motorcyklist
sprænger mit budget.
Det er selvfølgelige også brugt MC'er, men jeg finder det lidt
vanskeligt at gennemskue markedet, og det ser ud til at MC'er holder
deres værdi noget længere end biler. Jeg må også dertil indrømme at
jeg ikke er noget troldmand hvad der angår mekanik.
Hvis der er nogen, som kan give mig et fingerpeg i retningen af en
passende køretøj, nyt eller brugt, ville jeg være taknemmelige.
På forhånd tak
| |
Per (17-08-2004)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 17-08-04 11:28 |
|
en brugt gs500e
"television-begbie-20th" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:abcd4e07.0408170047.401015b6@posting.google.com...
> Først og fremmest vil jeg undskylde at jeg stille et efterhånden
> sikkert meget velkendt spørgsmål på denne NG, men der nogen ret
> specifikke forhold i min situation.
>
> Jeg skal til at tage MC-kørekort, og én af de overvejelser der
> naturligvis følger med det, er anskaffelse af en MC. For mit tilfælde
> gælder der følgende omstændigheder -
>
> - Den behøver ikke at være noget ret stort, men da jeg selv er 191 cm,
> skal den heller ikke være så lille at jeg ser helt overdimensioneret
> ud på den.
>
> - Jeg ikke rigtig interesseret i discount mærkerne (Geely, Jin Cheng
> osv.)
>
> - Den må gerne være i stand til at transportere to mennesker over
> kortere afstande.
>
> - Jeg kunne evt. "nøjes" med en mc-scooter
>
> Jeg har haft et godt øje for den nye Honda CBR 125R, men uden at havde
> prøvet den, er jeg bange for at den er lidt små i størrelsen. Jeg har
> også kikkede på en Suzuki GZ250 Marauder, men jeg er lidt bange for at
> 40K + kaskoforsikring for en nyudsprungen 22-årig motorcyklist
> sprænger mit budget.
>
> Det er selvfølgelige også brugt MC'er, men jeg finder det lidt
> vanskeligt at gennemskue markedet, og det ser ud til at MC'er holder
> deres værdi noget længere end biler. Jeg må også dertil indrømme at
> jeg ikke er noget troldmand hvad der angår mekanik.
>
> Hvis der er nogen, som kan give mig et fingerpeg i retningen af en
> passende køretøj, nyt eller brugt, ville jeg være taknemmelige.
>
> På forhånd tak
| |
Hekto (17-08-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-08-04 11:32 |
|
In article <abcd4e07.0408170047.401015b6@posting.google.com>, y2j66_99
@yahoo.dk says...
> Jeg har haft et godt øje for den nye Honda CBR 125R, men uden at havde
> prøvet den, er jeg bange for at den er lidt små i størrelsen. Jeg har
> også kikkede på en Suzuki GZ250 Marauder, men jeg er lidt bange for at
> 40K + kaskoforsikring for en nyudsprungen 22-årig motorcyklist
> sprænger mit budget.
>
Den er alt for lille til dig!
Skulle det være noget i den stil, vælg en Savage istedet.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Jacob Larsen (17-08-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 17-08-04 11:41 |
|
"television-begbie-20th" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in
message
news:abcd4e07.0408170047.401015b6@posting.google.com
> Først og fremmest vil jeg undskylde at jeg stille et
> efterhånden sikkert meget velkendt spørgsmål på denne NG,
> men der nogen ret specifikke forhold i min situation.
>
> Jeg skal til at tage MC-kørekort, og én af de
> overvejelser der naturligvis følger med det, er
> anskaffelse af en MC. For mit tilfælde gælder der
> følgende omstændigheder -
>
> - Den behøver ikke at være noget ret stort, men da jeg
> selv er 191 cm, skal den heller ikke være så lille at jeg
> ser helt overdimensioneret ud på den.
>
> - Jeg ikke rigtig interesseret i discount mærkerne
> (Geely, Jin Cheng osv.)
>
> - Den må gerne være i stand til at transportere to
> mennesker over kortere afstande.
>
> - Jeg kunne evt. "nøjes" med en mc-scooter
>
> Jeg har haft et godt øje for den nye Honda CBR 125R, men
> uden at havde prøvet den, er jeg bange for at den er lidt
> små i størrelsen.
Jeg har kun set dem, og altså ikke siddet på een, men de er meget små at
kigge på. Vist omtrendt samme str. som de her racer-45'ere. Desuden kan
motoren absolut ikke leve op til udseendet, hverken på power eller lyd.
> Jeg har også kikkede på en Suzuki GZ250
> Marauder, men jeg er lidt bange for at 40K +
> kaskoforsikring for en nyudsprungen 22-årig motorcyklist
> sprænger mit budget.
Du skal ikke have kasko, for så kan du købe en ny mc hvert andet år for de
penge det koster. Sådan var det i hvert fald for mig.
> Det er selvfølgelige også brugt MC'er, men jeg finder det
> lidt vanskeligt at gennemskue markedet, og det ser ud til
> at MC'er holder deres værdi noget længere end biler. Jeg
> må også dertil indrømme at jeg ikke er noget troldmand
> hvad der angår mekanik.
>
> Hvis der er nogen, som kan give mig et fingerpeg i
> retningen af en passende køretøj, nyt eller brugt, ville
> jeg være taknemmelige.
Hvis du havde været 10cm mindre ville jeg foreslå en (brugt) Suzuki GS500E
ligesom min. Den er billig, holdbar og kan sagtens køre fodhvilerne i
asfalten. Desværre er den ikke specielt stor, så den er nok en tak for lille
til dig, hvis du skal sidde ordentligt.
En Yamaha XJ600 Diversion ligger sikkert lidt over dit budget, men du kan jo
være heldig. Jeg har set et flot eksemplar solgt for 32k kr. og et lettere
ridset med kåbe til 30k. Begge cykler ville jeg have været glad, hvis jeg
kunne købe til de priser. Der var nok også tale om ret heldige tilfælde, men
hvem siger du ikke også kan være heldig.
Ellers burde du nok overveje nogle ældre modeller. Har ikke selv nogle gode
ideer, men der kommer nok nogle forslag.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Ole Baun (17-08-2004)
| Kommentar Fra : Ole Baun |
Dato : 17-08-04 16:21 |
|
"Jacob Larsen" skrev i en meddelelse
news:4121e07e$0$73950$14726298@news.sunsite.dk...
- snip -
>
> Hvis du havde været 10cm mindre ville jeg foreslå en (brugt) Suzuki GS500E
> ligesom min. Den er billig, holdbar og kan sagtens køre fodhvilerne i
> asfalten. Desværre er den ikke specielt stor, så den er nok en tak for
lille
> til dig, hvis du skal sidde ordentligt.
GS500´eren har et sæde der er udformet således at selv høje personer kan
finde plads ved at sidde længere tilbage end de kortbenede; - (som sidder
tættere på tanken).
Min bror, der er (ca.) 198 cm høj, har siden ´97 stort set hver sommer været
rundt i (efterhånden) det meste af Europa.
Lave temperaturer, regn og lange stræk uden pause er dog en kombination der
ofte har givet ham hvide fingre, så det er selvfølgelig ikke den ideelle mc.
Men i ´97 var købskriterierne: ny mc til max 50 kkr., og så var udvalget
ikke så stort
Ole Baun, 187 cm med behagelig kørestilling på en
CB500 fra ´96.
| |
Torben Scheel (17-08-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-08-04 13:07 |
|
television-begbie-20th wrote:
> Hvis der er nogen, som kan give mig et fingerpeg i retningen af en
> passende køretøj, nyt eller brugt, ville jeg være taknemmelige.
Du vil stensikkert sidde godt bag kåben på en Yamaha XJ600 S Diversion. Den
bliver heller ikke for lille efter et par år, og kan erhverves relativt
billigt brugt. Der er "masser" af andre muligheder, men når du er høj og vil
have passager med vil jeg foreslå at du kigger efter noget i den stil. Køb
gerne hos en anstændig forhandler, så du har noget garanti at løbe på.
Jeg vil så foreslå at du køber nogle crash-pads til maskinen + evt.
motorbøjler - de fleste tipper maskinen i løbet af de første par år, og det
kan koste dyrt i plasticdele og motorskjolde hvis beskyttelsen mangler.
Husk i øvrigt at du har langt mindre værditab på en let brugt maskine.
--
vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425
| |
Jacob Larsen (17-08-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 17-08-04 12:29 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in
message news:4121ef35$1@news.carlbro.dk
> television-begbie-20th wrote:
> > Hvis der er nogen, som kan give mig et fingerpeg i
> > retningen af en passende køretøj, nyt eller brugt,
> > ville jeg være taknemmelige.
>
> Du vil stensikkert sidde godt bag kåben på en Yamaha
> XJ600 S Diversion. Den bliver heller ikke for lille efter
> et par år
Jo, den gør.
Det kommer nok lidt an på personen.
Men jeg er som nævnt enig i, at den model ville passe godt.
> Køb gerne hos en anstændig forhandler,
> så du har noget garanti at løbe på.
og undersøg det inden du køber. Det er ikke nok at forhandleren virker
flink. Jeg har i hvert oplevet, at jeg ville have større nydelse af at tænde
cigarer med 1000-lapper end at handle hos en bestemt forhandler, der ellers
virkede flink nok og jeg ryger ikke engang.
Hvis du siger hvor du bor får du sikkert noget hjælp. Altså ikke dig Torben,
men det har du nok forstået.
> Jeg vil så foreslå at du køber nogle crash-pads til
> maskinen + evt. motorbøjler - de fleste tipper maskinen i
> løbet af de første par år, og det kan koste dyrt i
> plasticdele og motorskjolde hvis beskyttelsen mangler.
Udemærket idé. Samme grund til ikke at købe en mc med kåbe.
> Husk i øvrigt at du har langt mindre værditab på en let
> brugt maskine.
Ja, nemlig ja. Vigtigt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Torben Scheel (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-08-04 09:02 |
|
Jacob Larsen wrote:
>> Du vil stensikkert sidde godt bag kåben på en Yamaha
>> XJ600 S Diversion. Den bliver heller ikke for lille efter
>> et par år
>
> Jo, den gør.
> Det kommer nok lidt an på personen.
OK - men relativt i forhold til de andre nævnte er det alligevel en maskine
med blivende uinderholdning.
> Men jeg er som nævnt enig i, at den model ville passe godt.
>
>> Køb gerne hos en anstændig forhandler,
>> så du har noget garanti at løbe på.
>
> og undersøg det inden du køber. Det er ikke nok at forhandleren virker
> flink. Jeg har i hvert oplevet, at jeg ville have større nydelse af
> at tænde cigarer med 1000-lapper end at handle hos en bestemt
> forhandler, der ellers virkede flink nok og jeg ryger ikke engang.
>
> Hvis du siger hvor du bor får du sikkert noget hjælp. Altså ikke dig
> Torben, men det har du nok forstået.
Jojo det har jeg da - eller du kan checke www.dmcn.dk for anmeldelser -
altså ikke dig Jacob..
>> Jeg vil så foreslå at du køber nogle crash-pads til
>> maskinen + evt. motorbøjler - de fleste tipper maskinen i
>> løbet af de første par år, og det kan koste dyrt i
>> plasticdele og motorskjolde hvis beskyttelsen mangler.
>
> Udemærket idé. Samme grund til ikke at købe en mc med kåbe.
Igen giver kåben maskinen en større blivende værdi i mine øjne. Mon ikke
crash pads i de fleste tilfælde kan redde den?
vh
Torben
| |
Kenn H. Jensen (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 18-08-04 19:57 |
|
Torben Scheel skrev i meddelelsen news:41230742$1@news.carlbro.dk,
> Jacob Larsen wrote:
>
>>> Du vil stensikkert sidde godt bag kåben på en Yamaha
>>> XJ600 S Diversion. Den bliver heller ikke for lille efter
>>> et par år
>>
>> Jo, den gør.
>> Det kommer nok lidt an på personen.
>
> OK - men relativt i forhold til de andre nævnte er det alligevel en
> maskine med blivende uinderholdning.
Blander mig lige. Nu sammenligner du ikke din kones XJer med den nyere og
svagere diversion, vel?
Husk på at den gamle XJer har 72Hk mod divvyens 61Hk. Der er altså stor
forskel, specielt i overhalingssituationer.
Jeg har selv haft en diversion, og har kørt en del sammen med en på den
ældre XJ model. Jeg var skam rigtigt glad for divvyen, men savnede lidt
kræfter til overhalingerne. Bortset fra det, så var divvyen utroligt billig
for mig at køre på, forsikring + vægtafgift + reservedele + udstyr + service
på værksted + benzin. Ialt 2,- pr kørt Km.
--
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk
Køb de populære MultiMax ørepropper på www.svrider.dk
| |
Torben Scheel (19-08-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-08-04 08:32 |
|
Kenn H. Jensen wrote:
> Torben Scheel skrev i meddelelsen news:41230742$1@news.carlbro.dk,
>
>> OK - men relativt i forhold til de andre nævnte er det alligevel en
>> maskine med blivende uinderholdning.
>
> Blander mig lige. Nu sammenligner du ikke din kones XJer med den
> nyere og svagere diversion, vel?
Jo, det gør jeg vist. Jeg troede kun at choppere blev effektsænket med
alderen :-/
> Husk på at den gamle XJer har 72Hk mod divvyens 61Hk. Der er altså
> stor forskel, specielt i overhalingssituationer.
Joe, deet. Jeg har nu i øvrigt svært ved at vænne mig til at skifte 2-3
pinde ned for at overhale på hendes, men det er hvad der kommer ud af at
køre et NM-monster til daglig.
> Jeg har selv haft en diversion, og har kørt en del sammen med en på
> den ældre XJ model. Jeg var skam rigtigt glad for divvyen, men
> savnede lidt kræfter til overhalingerne. Bortset fra det, så var
> divvyen utroligt billig for mig at køre på, forsikring + vægtafgift +
> reservedele + udstyr + service på værksted + benzin. Ialt 2,- pr kørt
> Km.
Ikke galt. Hvad kostede værditabet?
vh
Torben
| |
Kenn H. Jensen (19-08-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 19-08-04 14:19 |
|
Torben Scheel skrev i meddelelsen news:412451ad$1@news.carlbro.dk,
> Kenn H. Jensen wrote:
> Jo, det gør jeg vist. Jeg troede kun at choppere blev effektsænket med
> alderen :-/
Suzuki har gjort det samme med GSX-F 600
> Joe, deet. Jeg har nu i øvrigt svært ved at vænne mig til at skifte
> 2-3 pinde ned for at overhale på hendes, men det er hvad der kommer
> ud af at køre et NM-monster til daglig.
>> Bortset fra det, så var
>> divvyen utroligt billig for mig at køre på, forsikring + vægtafgift +
>> reservedele + udstyr + service på værksted + benzin. Ialt 2,- pr kørt
>> Km.
>
> Ikke galt. Hvad kostede værditabet?
Jeg kan ikke huske alle tallene udenad længere, men jeg solgte den efter ca.
2 år for 2.000 mindre end jeg havde givet. Jeg fik 48.000,- for den. Hvis
jeg ikke husker helt galt så nåede jeg at køre 11.000 Km. på den.
Af div. udgifter. så blev der købt en Krauser K4 topbox incl. holder (ca.
2.200,-), scottoiler (850,-), bremseklodser bag (med i service), 1 sæt
Bridgestone BT45 dæk (1700,-). Jeg fik lavet 18.000 og 24.000 km service på
værksted. Derudover havde den 1 værkstedsbesøg v. 20.000 km, da jeg syntes
den tikkede meget i ventilerne (men det skal divvyen jo gøre).
--
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk
Køb de populære MultiMax ørepropper på www.svrider.dk
| |
television-begbie-20~ (18-08-2004)
| Kommentar Fra : television-begbie-20~ |
Dato : 18-08-04 09:09 |
|
Mange tak, for de jeres hjælp!
Som skrevet før, skal jeg jo få taget kortet som det første, men
ellers så ville jeg som udgangspunkt holde øjnene åben efter en
passende GS500.
Til Jacob – Jeg bor i Aalborg (udefra din e-mail adresse antager jeg,
at du læser på AAU – det gør jeg også).
Steen
"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in message news:<4121ebc8$0$73942$14726298@news.sunsite.dk>...
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in
> message news:4121ef35$1@news.carlbro.dk
> > television-begbie-20th wrote:
> > > Hvis der er nogen, som kan give mig et fingerpeg i
> > > retningen af en passende køretøj, nyt eller brugt,
> > > ville jeg være taknemmelige.
> >
> > Du vil stensikkert sidde godt bag kåben på en Yamaha
> > XJ600 S Diversion. Den bliver heller ikke for lille efter
> > et par år
>
> Jo, den gør.
> Det kommer nok lidt an på personen.
>
> Men jeg er som nævnt enig i, at den model ville passe godt.
>
> > Køb gerne hos en anstændig forhandler,
> > så du har noget garanti at løbe på.
>
> og undersøg det inden du køber. Det er ikke nok at forhandleren virker
> flink. Jeg har i hvert oplevet, at jeg ville have større nydelse af at tænde
> cigarer med 1000-lapper end at handle hos en bestemt forhandler, der ellers
> virkede flink nok og jeg ryger ikke engang.
>
> Hvis du siger hvor du bor får du sikkert noget hjælp. Altså ikke dig Torben,
> men det har du nok forstået.
>
> > Jeg vil så foreslå at du køber nogle crash-pads til
> > maskinen + evt. motorbøjler - de fleste tipper maskinen i
> > løbet af de første par år, og det kan koste dyrt i
> > plasticdele og motorskjolde hvis beskyttelsen mangler.
>
> Udemærket idé. Samme grund til ikke at købe en mc med kåbe.
>
> > Husk i øvrigt at du har langt mindre værditab på en let
> > brugt maskine.
>
> Ja, nemlig ja. Vigtigt.
| |
Jacob Larsen (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 18-08-04 10:56 |
|
"television-begbie-20th" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in
message
news:abcd4e07.0408180008.368c8408@posting.google.com
> Mange tak, for de jeres hjælp!
>
> Som skrevet før, skal jeg jo få taget kortet som det
> første, men
> ellers så ville jeg som udgangspunkt holde øjnene åben
> efter en
> passende GS500.
>
> Til Jacob - Jeg bor i Aalborg (udefra din e-mail adresse
> antager jeg,
> at du læser på AAU - det gør jeg også).
Hehe... Ja, nemlig ja. Så skal du nok se mig overhale dig en dag, når du får
købt en mc.
Husk, når du vil til at købe, at få undersøgt hvad du specielt skal kigge
efter (f.eks. søgning gennem groups.google.dk, men det ser ud til, at du
allerede kender den), og ellers få spurgt nogen om de ting, du ikke kan
finde svar på.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
anders majland (17-08-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 17-08-04 12:19 |
|
Start nu bare med at tage kortet og få lidt erfaring med skolecyklerne -
så bliver du sikkert noger mere klar på hvad du vil have - sådan rent
stilmæssigt.
> - Den må gerne være i stand til at transportere to mennesker over
kortere afstande.
> - Jeg kunne evt. "nøjes" med en mc-scooter
En scooter kan også sagtens klare længere stræk - oftest i adstadigt
tempo Komforten for både fører og passagerer er f.eks ganske god på
en leonardo. Jeg har kørt over 60000km på en 150'er. Regner du med meget
bytrafik kan det være et oplagt valg...
> Du vil stensikkert sidde godt bag kåben på en Yamaha XJ600 S
> Diversion. Den bliver heller ikke for lille efter et par år, og kan
> erhverves relativt billigt brugt. Der er "masser" af andre
> muligheder, men når du er høj og vil have passager med vil jeg
> foreslå at du kigger efter noget i den stil.
Et godt bud - Et andet kunne være noget XT600. Selv ret nye sælges for
40kkr (eller derunder). Jeg kører nu selv på en gammel xt600z. Den har
jeg kørt nu kørt ~18500km på siden november sidste år. Der er god plads
til lange ben, og en dejlig oprejst kørestilling.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
|
|