Klage sendt til Told & Skvat
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-08-04 18:11

Hej alle,

Så kunne jeg ikke holde mine frustrationer tilbage længere, og jeg har nu
sendt en email til Told & Pjat ang. den lanvarighed de lægger for dagen
vedr. os "hjemmeimportørere".
Brevet kan læses nedefor:

Til rette vedkommende,

Jeg er en såkaldt "hjemmeimportør" som har valgt at hente min motorcykel
hjem fra Tyskland tilbage i foråret 2004 aht. det det større udvalg af
køretøjer i Tyskland frem for i Danmark. I den forbindelse har jeg skulle
have synet og indregistreret køretøjet, så det kunne komme på danske
nummerplader. Det indebærer selvfølgelig også, at der skal betales en
registreringsafgift af køretøjet, som i første omgang bliver kaldt et
"depositum" hos Told & Skat.

Det omtalte depositum på lidt over 50.000 kr. for min motorcykel indbetalte
jeg hos Told & Skat i Korsør midt i april 2004, hvilket vil sige for ca. 4
måneder siden.
Det hedder sig hos Told & Skat, at man efter et udefineret stykke tid
modtager et brev om, at sagen er afsluttet, hvis ikke man ønsker at fremvise
køretøjet til yderligere vurdering hos en vurderingsmyndighed. I samme brev
ligger der enten en check, hvis skattemyndigheden finder depositumet for
højt, eller tilsvarende en regning på det resterende beløb, hvis Told & Skat
finder depositumet for lavt.

Her skal det lige påpeges, at vurderingen ifølge Told & Skat bliver sendt
ind til hovedkontoret i Tåstrup, og at de derinde finder frem til den
korrekte registreringsafgift ud fra nogle tabeller på en computerskærm. Dvs.
uden at have nogen som helst idé om, hvad de har med at gøre, andet end
modelbetegnelse, alder og km-stand går jeg ud fra?

Jeg har ringet et par gange til Told & Skat i Tåstrup og snakket med den
pågældende afdelingsleder for motor-afdelingen ang. min sag grundet den
nævnte ventetid på indtil videre 4 måneder. Den er ikke afsluttet endnu
grundet tidsmangel, har jeg fået at vide, og jeg kan se frem til en ventetid
på op til et halvt år i alt.
På spørgsmål fra min side om, hvor jeg i givet fald skal klage over den
meget langsommelige og dybt skuffende behandling, fik jeg at vide at eneste
klagemyndighed i den sammenhæng er hos skatteministeriet, som er eneste
myndighed der kan bevilge større arbejdskraft eller lign. på dette område.

Derfor skriver jeg nu til skatteministeriet, for at få en fornuftig
forklaring på problemet med at importere køretøjer selv. Jeg ved med
sikkerhed, at jeg langt fra er den eneste person, som går og venter på endt
behandling fra jeres side, da jeg har kontakt med en del andre
"hjemmeimportørere" der er udsat for samme langsommelige behandling, som jeg
selv.

Mit spørgsmål lyder så, om det er rimeligt at trække ventetiden ud i en
sådan grad, at man faktisk ingen mulighed har, for at lave forbedringer,
kosmetiske ombygninger osv. af sit køretøj i 6 måneder, da man skal have den
mulighed at køre til vurdering, hvis T&S kræver yderligere penge for
køretøjet?
Det vil i korte træk sige, at skifter jeg kæde, dæk, får lakkeret en ridse
osv, bliver min motorcykel mere værd, og jeg bliver dermed dårligere stillet
til et evt. vurderingssyn, hvis jeg risikerer at Told & Skat kræver
yderligere penge i registreringsafgift. Altså går det ud over brugen af min
motorcykel, da jeg skal passe på ikke at slide delene så kraftigt, at nye
dele bliver en nødvendighed, sådan teoretisk set.
Det er godt nok for ringe, og jeg synes det gør det surt, og måske nærmest
kommer til at ligne en straf for de kritiske personer, der vælger at søge
blandt et større udvalg i et andet EU-land.

Hvis man nu ser sådan lidt realistisk på det ud fra en almindelig privat
virksomheds arbejdsgang, så vil det vel maksimalt tage 20 min. at finde en
sag, slå den op på computeren, finde prisen på registreringsafgiften i
tabellen og sende enten en check eller en regning på beløbet til den
pågældende "hjemmeimportør". Lad os antage at vedkommende der gør dette
arbejde, har en normal arbejdsuge på 37 timer, så bliver det altså til 111
køretøjer, der ryger igennem på en uge. 688 på en måned, og alt efter hvor
mange køretøjer der nu står i jeres langsommelige kø, bør det være til at få
bugt med ret hurtigt? Antager man så, at der bliver ansat 2 personer oveni
til det samme arbejde, bliver det 2064 køretøjer der går igennem på en måned
og det må da være en forbedring der vil noget?

Ovenstående er selvfølgelig blot antaget ud fra mine personlige
arbejdsvaner, og ud fra hvordan man i en privat-ledet virksomhed garanteret
vil kunne tackle en sådan ophobning, som man helt selv er skyld i. Desværre
er det ikke umiddelbart muligt for mig som privatperson at gå yderligere ind
i Told & Skat's arbejdsmetoder på dette område, og jeg kender ligeledes ikke
længden af køen, som vi "hjemmeimportørere" bliver smidt ind i.

Det er ganske enkelt ikke rimeligt at blive sat på køl på denne måde, som
Told & Skat tilsyneladende gør, og jeg vil med glæde tage sagen langt videre
i medierne, hvis ikke der sker noget på denne front. At lægge over 50.000 kr
på bordet, som i mit tilfælde, for derefter ikke at vide hvornår man får en
del af dem at se igen, eller hvornår man får en regning på yderligere penge,
er ganske enkelt urimeligt. Og det skal sgu være rimeligt for andre end de
store danske importørere af køretøjer at hente sit drømmekøretøj hjem til
Danmark uden at blive "straffet" på den måde!

Jeg ser frem til en fornuftig tilbagemeldning på dette store problem, samt
en forbedring på området.
Hele dette brev er i øvrigt sendt til nyhedsgruppen
news://dk.fritid.motorcykel (som er et forum på internettet bestående af
mellem 700-1500 danske motorcykelister sådan rent skønsmæssigt) og til den
noget større nyhedsgruppe news://dk.fritid.bil som er en gruppe magen til -
bare for bilejere.

Venlig hilsen
Jacob Christiansen, Sorø

Håber de fleste andre personer der har gået og ventet på svar, kan genkende
og være enige i det meste af indholdet i min mail?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Sune

Dato : 16-08-04 18:20

Godt gået. Lad os få nogle flere af dem, så de kan vågne lidt op derinde.

vh Sune

Fra : Jakob D

Dato : 16-08-04 18:37

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Så kunne jeg ikke holde mine frustrationer tilbage længere, og jeg har nu
> sendt en email til Told & Pjat ang. den lanvarighed de lægger for dagen

Ja, det er sq rystende så langsommeligt det offentlige, nærmest altid
er......!

Mvh Jakob

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-08-04 18:39

Psycho Cowboy wrote:

[snip]

> Håber de fleste andre personer der har gået og ventet på svar, kan
> genkende og være enige i det meste af indholdet i min mail?

Det virker som om det løber af med dig til sidst. Jeg ville måske nok lige
udskifte det enkelte "sgu" du har fået sat ind - og sende brevet til dem med
posten. Etaten tager ikke e-mail som en seriøs henvendelse - desværre.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-08-04 18:40

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> lige udskifte det enkelte "sgu" du har fået sat ind - og sende brevet
> til dem med posten. Etaten tager ikke e-mail som en seriøs

Bortset fra det - så giver jeg dig helt ret i at det er for ringe af staten!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Hekto

Dato : 16-08-04 20:30

In article <cfqrim$bku$1@news.cybercity.dk>, spam@dkfritidmotorcykel.dk
says...
> Bortset fra det - så giver jeg dig helt ret i at det er for ringe af staten!

Det siger noget om at man dels forsøger at gøre det 'besværligt'; men
også at der p.gr.a. alt for høje priser, er et stort marked for
'grå'import.

Tyske cykler har ofte gået mindre (pr. årgang) og er i bedre stand, end
tilsvarende solgt herhjemme af forhandlere ... til noget højere priser!
Derfor eksisterer fænomenet, og vil blive ved med det, til der sker en
udligning ... enten ved at forhandlerne sænker priserne, eller lukker.
Det vil dog også betyde at 'vi' skal vænne os til at få mindre for de
brugte!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 14:08

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Bortset fra det - så giver jeg dig helt ret i at det er for ringe af
staten!

"Staten" er i dette tilfælde helt eksakt den siddende regering som indledte
sin periode med en alvorlig nedskæring blandt diverse offentlige instanser,
hvoriblandt flere endda ligefrem blev nedlagt!
Så galt gik det desværre ikke med T&S, men arbejdsstyrken er minimeret i en
grad så det ikke kan undre at slige sager bliver forhalet til fordel for
mere presserende.
I mine øjne falder emnet grelt ud eftersom det er er med det meste af
folketingets velvilje at Europa er blevet åbnet i en grad så import og
registrering af brugte køretøjer nærmest er kommet på folkesport-stadiet

Nu er jeg ikke ligefrem de siddende regeringspartiers store ynder, så jeg
kan godt tillade mig at opfordre til at ihukomme denne detalje ved et
kommende folketingsvalg - Selvfølgelig hvis emnet virkelig fylder så meget i
jeres liv :-|

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-08-04 20:23

Tony Lorentzen wrote:

> Det virker som om det løber af med dig til sidst. Jeg ville måske nok
> lige udskifte det enkelte "sgu" du har fået sat ind

Ja, jeg er rasende, og det er lidt svært at holde tilbage, det kan jeg godt
se!

> - og sende brevet
> til dem med posten. Etaten tager ikke e-mail som en seriøs
> henvendelse - desværre.

Jeg har prøvet lidt konferering med politiet før, i forbindelse med
bakkeåbningen i foråret, og det lod ellers til at fungere meget godt, men
det er en anden historie.
Nu har jeg prøvet, og modtager jeg ikke noget svar, sender jeg den med
posten.

Tak for din mening under alle omstændigheder Tony.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-04 23:31

On Mon, 16 Aug 2004 19:38:42 +0200, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony.

> [...]
>posten. Etaten tager ikke e-mail som en seriøs henvendelse - desværre.

Etaten tager E-mail som en lige så seriøs henvendelse som et brev.
Det skal de ganske simpelt, og oftest svarer de med et brev (snail
mail), hvoraf det journalnummer sagen har fået fremgår.
En kvitering for henvendelsen SKAL foreligge inden for 14 dage - også
ved en E-mail.
Jeg finder henvendelsen helt OK, bortset fra et enkelt "sgu"

Noget andet er, at det vi normalt arbejder med er en såkaldt
A-erklæring hvor vi er tvunget til at betale depositum, men der findes
også en B--erklæring hvor der ikke skal betales før sagen er afgjort.
T&S er ikke meget for at indrømme at en sådan B-erklæring findes, men
de kan ikke nægte at give den til private, så det er blot at
insistere.
Så den næste der skal have en MC gennem møllen bedes spørge efter en
B-erklæring og at få toldbehandling efter denne.
De vil gøre alt for at slippe, men kan ikke nægte en privat.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 00:10

In article <ktc2i0ts3lcdk797g3ms16t86uetril503@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> [...]
> T&S er ikke meget for at indrømme at en sådan B-erklæring findes, men
> de kan ikke nægte at give den til private, så det er blot at

OK ... men:
Hvad så med resten af processen? Hvornår kan man så hente pladen? Vel
ikke før man har betalt?

B-erklæringen er vel bare en 'pengeløs' behandling af de indledende
dansetrin? Jeg kan ikke rigtig se at den gavner så meget, med mindre
man er indstillet på at vente det lille års tid, som den endelige
behandling tager p.t.?

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-04 00:26

On Tue, 17 Aug 2004 01:09:47 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto.

> [...]
>dansetrin? Jeg kan ikke rigtig se at den gavner så meget, med mindre
>man er indstillet på at vente det lille års tid, som den endelige

Du har helt ret, men presset på at få en endelig afgørelse er meget
større på en "pengeløs" behandling.
Der løber ikke renter på

Tænk på, at de penge vi indbetaler i depositum ligger i statens lommer
og trækker renter der.
Hvis vi skulle gøre det op på den måde er statens provenu renterne
større end det vi endeligt betaler.
Hvis det var en privat der opførte sig således ville en sag for åger
ikke være langt borte.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 00:31

In article <a5g2i0114mr2qar501dhgsse1n2h4b4sj5@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> [...]
> større end det vi endeligt betaler.
> Hvis det var en privat der opførte sig således ville en sag for åger

Ja, for det samlede beløb, løber det op.

Hvis man endelig skal være 'på tværs', skal der heller ikke betales
depositum af de første 5.200 (5.600?), idet dette er den nedre
beskatningagrænse.

Jeg siger heller ikke at systemet er retfærdigt eller godt, kun at man
må vurdere om man gider.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-04 00:48

On Tue, 17 Aug 2004 01:30:39 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto

>Hvis man endelig skal være 'på tværs', skal der heller ikke betales
>depositum af de første 5.200 (5.600?), idet dette er den nedre
>beskatningagrænse.

Det ved T&S heller ikke.
Jeg har betalt 926 Kr i depositum for min NSU Super FOX.
At jeg så fik 926 Kr tilbage igen er en anden sag, men T&S har skoret
renterne i den tid de havde pengene.

>Jeg siger heller ikke at systemet er retfærdigt eller godt, kun at man
>må vurdere om man gider.

Hvis jeg har mulighed for et godt slagsmål med det offentlige lader
jeg ikke chancen gå fra mig
(Jeg priser mig lykkelig for at jeg ikke lever i den sorte
middelalder, så var jeg sikkert røget på bålet for længe siden

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 08:38

In article <qkh2i0hhk72s7fckodjv5ok6hns18q5k29@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> Det ved T&S heller ikke.
> Jeg har betalt 926 Kr i depositum for min NSU Super FOX.
> At jeg så fik 926 Kr tilbage igen er en anden sag, men T&S har skoret
> renterne i den tid de havde pengene.

Da jeg var i Hillerød, var der en der forlangte pengene tilbage!!!
Det havde de lidt problemer med, og måtte tilkalde en overordnet, der
dog straks bekræftede at det var i overenstemmelse med reglerne.

Jeg kunne forestille mig, at det er derfor man næsten altid får penge
tilbage!?

Fra : MKS - 74

Dato : 17-08-04 05:43

On Tue, 17 Aug 2004 00:30:36 +0200, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
wrote:

> [...]
>T&S er ikke meget for at indrømme at en sådan B-erklæring findes, men
>de kan ikke nægte at give den til private, så det er blot at

Er der noget sted man kan læse mere om denne B-erklæring og evt.
præmisser for brugen, da jeg forespurgte om foreløbig afgift på en
cykel i Maj, spurgte jeg specifikt til muligheden for behandling
(endelig vurdering) uden depositum, men T&S nægtede pure eksistensen
af en sådan, og hvis denne virkelig findes er jeg da noget utilfreds
med at være blevet afvist på fejlagtigt grundlag, samtidig med at den
næste cykel i givet fald så vil ført igennem med en B-erklæring.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Gert Schlæger

Dato : 17-08-04 06:56

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> posten. Etaten tager ikke e-mail som en seriøs henvendelse - desværre.

Det er ikke korrekt !

Efter "e-dagen" sidste år i september er det offentlige formelt forpligtet
til at behandle henvendelser som modtages via mail.

Mch Schlæger

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-08-04 10:45

Gert Schlæger wrote:

> Det er ikke korrekt !
>
> Efter "e-dagen" sidste år i september er det offentlige formelt
> forpligtet til at behandle henvendelser som modtages via mail.

Muligvis ikke - men det er en ting at have en officiel holdning til e-mail -
og en anden at føre den ud i livet. Jeg vover den påstand at der stadig er
mange hjørner af det offentlige, hvor man slet ikke er gearet (teknisk
og/eller organisatorisk) til at behandle elektroniske henvendelser. En
undersøgelse, der blev lavet for ca. et års tid siden (vist nok af
Computerworld) viste at 50% af alle kommuner ikke besvarede e-mail
henvendelser indenfor 14 dage. Jeg har selv ventet 3 uger på svar fra
Politiet - og et par gange sendt spørgsmål til både T&S, Trafikministeriet
samt IT & Telestyrelsen som jeg aldrig fik svar på.

Min konklusion er, at "officiel forpligtelse" er ikke nogen garanti for
svar.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Gert Schlæger

Dato : 17-08-04 12:11

Tony Lorentzen wrote:

> undersøgelse, der blev lavet for ca. et års tid siden (vist nok af
> Computerworld) viste at 50% af alle kommuner ikke besvarede e-mail
> henvendelser indenfor 14 dage.

.....hvilket var før nævnte "e-dag"

> Min konklusion er, at "officiel forpligtelse" er ikke nogen garanti for
> svar.

Imod den slags ignorante kolleger findes der heldigvis metoder..... Det
gik ikke i MIN forvaltning !!

Folks holdning til det offentlige bunder oftere i fordomme end i konkret
viden eller ditto erfaringer

Mch Schlæger

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-04 13:39

On Tue, 17 Aug 2004 11:11:25 +0000 (UTC), fornavn@efternavn.dk (Gert
Schlæger) wrote:

Hej Gert.

>Folks holdning til det offentlige bunder oftere i fordomme end i konkret
>viden eller ditto erfaringer

Nu er dette ikke dk.erfaringer-med-det-offentlige, så jeg vil holde de
eksempler jeg har været ude for hos mig selv, men det er nok til at
tapetsere en væg.
Jeg har vænnet mig til at have dokumentationen i orden, og så bruge
systemet's langsommelighed mod det selv.
Det kræver en del is i maven at holde sig i skindet, men når man ikke
rykker er der en overvejende sandsynlighed for at systemet tror at man
har glemt sagen, og så er den ged jo barberet.
Når kanten er overskredet har ordet "tilsynsråd" en magisk virkning

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 18-08-04 01:17

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> har glemt sagen, og så er den ged jo barberet.
> Når kanten er overskredet har ordet "tilsynsråd" en magisk virkning

Ja jeg havde en sag med Told & Skat for en 5 år siden vedr. returnering af
en vare til USA og dermed tilbagebetaling af told/moms.

Da jeg telefonisk talte med en i Told & Skat inden tilbagesendingen sagde
han: "Har du allerede tilbagesendt den, ingen problemer, ingen problemer".
Så sendte jeg den tilbage til USA og brev til Told & Skat. Da der ikke kom
nogen reaktion, så rykkere.

Og da der efter 3 mdr. ikke var kommet svar så et brev til Skatteministeren
hvori jeg skældte ud og klagede. Jeg fik intet svar fra ministeren men en
hadsk opringning fra personen fra Told & Skat der sagde at han ville søge
for at jeg ingen penge fik tilbage hvis jeg ikke havde de rette papirer. Men
jeg sendte kopier af de rette papirer og en uges tid senere modtog jeg check
på det rette beløb.

Det er vigtigt altid at gemme mange papirer, og jeg kender det jo fra da jeg
bl.a. var bogholderiet i et forsikringsselskab. Bl.a. papirer visende hvad
der er brugt til/på bilen/motorcyklen hvis der er totalskade eller den
stjæles.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 16-08-04 20:23

Lad os antage
> at vedkommende der gør dette arbejde, har en normal arbejdsuge på 37
> timer, så bliver det altså til 111 køretøjer, der ryger igennem på en
> uge. 688 på en måned,

Her ovre i det mørke, arbejder vi altså kun 4 1/3 uge i måneden (officielt i
hvertfald).
4 1/3 * 111 = ca 481

Ellers et rigtigt godt brev, håber der kommer noget brugbar ud af det.

MVH Ove Bandit600+

Fra : Hekto

Dato : 16-08-04 20:26

In article <4120ea40$0$25967$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, chrijac
[FJERN]@hotmail.com says...
> [...]
> noget større nyhedsgruppe news://dk.fritid.bil som er en gruppe magen til -

Der er p.t. ca. 3/4 til 1/1 års ventetid på den endelige vurdering.
Det er op til dig at vente med at hente pladen ... hvis du har lyst. Du
kan klage bagefter. Armand vil sikkert påstå, at har man hentet pladen,
vil de ikke give penge tilbage! (jeg er ikke helt sikker på at det
er sådan det fungerer!)
Det bedste argument for en lavere afgift, er hvis man kan dokumentere
at den alm. salgspris er lavere, end den T&S har sat den til.
Du skal fremstille den til vurdering hvis du vil gøre indsigelser mod
afgiften.

Min egen fornemmelse er at km-tallet er en vægtig faktor, inden for
samme årgang.
Jeg betalte, og hentede pladen, så nu må vi se hvad de kommer frem til.
Den handelspris de havde angivet, virkede helt OK.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-04 23:59

On Mon, 16 Aug 2004 21:25:31 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
Hej.

> [...]
>kan klage bagefter. Armand vil sikkert påstå, at har man hentet pladen,
>vil de ikke give penge tilbage! (jeg er ikke helt sikker på at det

Nej, der kan også komme penge tilbage selv om pladen er hentet, men
man har ikke noget pressionsmiddel mere hvis man føjer sig uretfærdigt
behandlet.
Jeg kender et par tilfælde hvor der er kommet noget der ligner 20%
retur efter at pladen er hentet.

> [...]
>at den alm. salgspris er lavere, end den T&S har sat den til.
>Du skal fremstille den til vurdering hvis du vil gøre indsigelser mod

Hvis man vil tage kampen op, er det bedste man kan gøre at være
ordenligt forberedt:
Saml alt det materiale der kan opdrives.
Eksempler fra på salg i DBA, på nettet eller hos forhandlere.
Saml afgiftssager på lignende modeller - hos private eller
mærkeklubberne.
Lav en liste over de mangler der er på cyklen, og som trækker den ned
i pris.

> [...]
>Jeg betalte, og hentede pladen, så nu må vi se hvad de kommer frem til.
>Den handelspris de havde angivet, virkede helt OK.

T&S er iskolde.
Hos dem er det udelukkende mærke, årgang og udstyr der tæller.
Efter 6 år er ekstraudstyr ikke på listen mere, husk det.

I afgiftssager gælder det samme som alle andre steder hvor det
offentlige vil malke os : Går den, ja så går den.
Der er kun een vej frem, og det er offentlighed i forvaltningen.
Jo mere befolkningen taler sammen og jo mere vi gør fælles sag, des
bedre er man rustet mod systemet - De hader offentlighed

En lille anekdote:
For mange år siden havde jeg en kollega der skulle udstationeres i
Østrig i over et år.
Inden han tog af sted ville han gerne vide hvad det ville koste at få
en bestemt bil af en bestemt årgang med hjem til Danmark.
Jeg tog en tur i ringen med T&S på min kollegas vegne, hvilket ikke
var helt kedeligt (jeg sætter stor pris på en god holmgang med
øvrighedspersoner).
Dengang ville T&S end ikke komme med en ide om hvad det skulle koste i
afgift - Begrundelsen var dels at så skulle de jo arbejde, tage
stilling til en konkret sag og tænk hvis alle borgere fik den ide
Vi fik dog en ret god ide om hvad det ville koste, så med den viden
besluttede min kollega at købe sit drømmekøretøj og senere betale
prisen for at få det til Danmark.
Så langt kom det desværre aldrig, idet en nat hvor bilen var parkeret
på en P-plads var der en trorist der besluttede sig for at sprænge en
bombe i en anden bil der tog en del køretøjer med i døden, deriblandt
min kollegas.
Det med T&S modvillighed har heldigvis ændret sig en del, men stadig
ikke nok.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 00:23

In article <rgd2i0ht0u6qigbqomb9unfk68enu12cc7@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> [...]
> behandlet.
> Jeg kender et par tilfælde hvor der er kommet noget der ligner 20%

Jeg tror ikke man som udgangspunkt skal forvente at alle fastsættelser
af handelspriser er helt hen i vejret. Så skævt er det heller ikke.

Ved toldsynet blev der faktisk kun noteret kilometerstand, og om der
forefantes ekstraudstyr. Ikke et ord om standen.
Jeg kunne have fremstillet et vrag, eller som i dette tilfælde noget
der skinnede som nyskidt kattel....! Attesten til T&S røber intet om
dette!!!! Den endelige værdifastsættelse må derfor alene bero på et
skøn af de faktiske salgspriser ... hvor de så får dem fra!

Det er denne del af festen, hvor de slipper jordforbindelsen, idet der
skal betales afgift af den fortjeneste en forhandler ville få ved
salget + moms, mens en privat sælger må forvente nogle tusinde mindre.
Der tages heller ikke højde for hvad de faktiske salgspriser er.

Sådan er spillereglerne, og der er nok indbygget en del bureaukrati
m.m. for at gøre det besværligt, da grå import sikkert er uønsket.
Det står jo enhver frit for, bare at købe en beskattet MC herhjemme.

Grå import og betaling af afgiften, er sikkert kun mulig ... fordi det
er vores ret!

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-04 00:42

On Tue, 17 Aug 2004 01:22:58 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej.

>Jeg tror ikke man som udgangspunkt skal forvente at alle fastsættelser
>af handelspriser er helt hen i vejret. Så skævt er det heller ikke.

Hvis du som udgangspunkt tager DBA's priser for privat handel er det i
orden - ingen problemer der.

> [...]
>dette!!!! Den endelige værdifastsættelse må derfor alene bero på et
>skøn af de faktiske salgspriser ... hvor de så får dem fra!

De faktiske salgspriser får de fra forhandlerne.
Og det er her kæden hopper af.

> [...]
>salget + moms, mens en privat sælger må forvente nogle tusinde mindre.
>Der tages heller ikke højde for hvad de faktiske salgspriser er.

Præcist - Den vurdering der skal foretages bør bero på den pris
køretøjet er værd i salg til en forhandler.
Det er den værdi køretøjet har som brugt, og ikke det forhandleren kan
få for det ved videresalg.
Tillæg her MOMS for fortjenesten - Den tilegner T&S sig sørme også.

> [...]
>Det står jo enhver frit for, bare at købe en beskattet MC herhjemme.
>
>Grå import og betaling af afgiften, er sikkert kun mulig ... fordi det

Jeg har videregivet fotokopier af alt det materiale jeg har til andre
lidelsesfæller, netop for at give dem et baggrundsmateriale at gå
videre med og så længe vi slås for vores ret i fuld offentlighed har
vi den også.
Det T&S håber på, er at hver sag for dem er en enkeltsag der ikke
kommer andre til kendskab.

Gode gamle Julle havde et godt ord for slig opførsel:
Del og hersk

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 08:35

In article <bng2i05u5a1k4c2ons3a24v1esc39vgvr6@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> [...]
> få for det ved videresalg.
> Tillæg her MOMS for fortjenesten - Den tilegner T&S sig sørme også.

Helt enig! ... dobbeltbeskatning (omend ikke i juridisk forstand)!

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 13:57

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en

> [...]
> kan klage bagefter. Armand vil sikkert påstå, at har man hentet pladen,
> vil de ikke give penge tilbage! (jeg er ikke helt sikker på at det

Jeg frygter(!) også kun at man udsætter sine chancer for væsentlig
tilbagebetaling negativt derved!

At klage og få sin sag forceret, regner jeg tilgengæld, j.v.f. andres
erfaringer offentliggjort her på gruppen, for en helt sikker metode til at
få en 0-afregning på - Men så er man da i det mindste sikker på at den ikke
bliver større (á efterbetaling) og ligeledes klar til at shine-up og
eftermontere!

--
Armand.
(måske liidt paranoid :-/ )

Fra : Hekto

Dato : 30-08-04 14:43

In article <cgv9qs$1ljn$11@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> [...]
> få en 0-afregning på - Men så er man da i det mindste sikker på at den ikke
> bliver større (á efterbetaling) og ligeledes klar til at shine-up og

Jeg mødte op, højglanspoléret til syn, og det blev ikke nævnt med eet
ord. Eneste relevante data, var km, model og 1 indreg. år.

Afgift betalt, og ingen vurdering med mindre jeg klager over endelig
afgift, og så skal jeg stille til vurdering (hvilket vel er reelt nok)
Afgiften modsvarer den relevante salgspris/markedspris, så der er
egentlig ikke så meget at komme efter.

..... aaaahhh .... jeg har nu stadig fået den liiiidt billigt!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Lyrik

Dato : 16-08-04 21:50

> [...]
>
> Så kunne jeg ikke holde mine frustrationer tilbage længere, og jeg har nu
> sendt en email til Told & Pjat ang. den lanvarighed de lægger for dagen

<klip>
+++++++++++++++++++++
Det vi mangler er et sagsanlæg imod told og skat vedrørende
motorcykelimport!
Der er ført sag om biler hvor omdrejningspunktet var at told og skat
vurderede afgiften efter listepriser i Danmark på bilens værdi!
Nøjagtig som de gør ved importerede motorcykler!!
Hvis man ligesom i den sag de tabte omkring bilimporten, kunne fastlægge
afgiften udfra motorcyklens købspris i Tyskland, så ville der kunne komme
særdeles billige motorcykler ind i landet!!
Det er forholdet "listepriser udfra danske værdier" som der skal kæmpes
imod. I en sådan sag skal man ikke godtage en skelnen imellem ny og brugt!!
Det er listepris-idéen som skal anfægtes!

Hilsen
Jens

Fra : Jo

Dato : 16-08-04 22:10

> [...]
>
> Så kunne jeg ikke holde mine frustrationer tilbage længere, og jeg har nu
> sendt en email til Told & Pjat ang. den lanvarighed de lægger for dagen

Er der ikke muligt ved depositumindbetalingen at anmode om en fremstilling
og umiddelbart efter selv møde op med cyklen på det sted i nærheden af din
bopæl, hvor der er folk fra vurderimgsmyndigheden til stede, typisk 1 gang
hver måned, eller i Taastrup hver uge, hvis jeg husker rigtigt? Så skulle du
kunne få den endelige vurderingspris meget kort tid efter, og den plejer T&S
at rette sig efter.

Jo.

Fra : Hekto

Dato : 16-08-04 22:31

In article <412122ab$0$206$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
jobookingSLETDETTE@hotmail.com says...
> [...]
> kunne få den endelige vurderingspris meget kort tid efter, og den plejer T&S

Hvis der er ventetid på endelig vurdering, er der nok også ventetid på
fremstilling. Endelig tror jeg heller ikke de fremmer processen, hvis
de mener de er underbemandede.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 17-08-04 07:46

> [...]
> Brevet kan læses nedefor:

> Til rette vedkommende,
>
> Jeg er en såkaldt "hjemmeimportør" som har valgt at hente min motorcykel

<snip>

> [...]
> nævnte ventetid på indtil videre 4 måneder. Den er ikke afsluttet endnu
> grundet tidsmangel, har jeg fået at vide, og jeg kan se frem til en

<snip>

> --
> Psycho Cowboy
> Suzuki GSX-R 600 SRAD

Jeg har fornyligt fået min endelige opgørelse på den BMW K100RS jeg hentede
før påsken i 2003.

Det tog næsten 1½ år !!!!!

Resultatet blev at depositum blev den endelige afgift.
(Hvordan pokker skulle det blive noget andet når de ikke har set maskinen??)

mvh
Bent Erik Thomsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-04 08:03

"Bent Erik Thomsen" wrote:

> [...]
>
> Resultatet blev at depositum blev den endelige afgift.
> (Hvordan pokker skulle det blive noget andet når de ikke har set

Føler man sig så ikke rimelig til grin?
Det gør mig lidt harm, at vi skal finde os i den U-landsbehandling. Intet
moderne industriland med respekt for sig selv, kan da være tjent med en
sådan arbejdsholdning på disse statslige områder.

Men tillykke med, at du langt om længe er færdig med tovtrækkeriet - bare
det var mig!

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 08:41

In article <4121ad5a$0$73954$14726298@news.sunsite.dk>, chrijac[FJERN]
@hotmail.com says...

> [...]
> moderne industriland med respekt for sig selv, kan da være tjent med en
> sådan arbejdsholdning på disse statslige områder.

Problemet er ikke behandlingen; men AFGIFTEN!

Hvis ikke der var den høje afgift, ville de fleste nok se stort på det!
Var den 10-20-30% ville man jo være ligeglad om det blev 500,- mere
eller mindre.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-04 09:52

On Tue, 17 Aug 2004 08:46:14 +0200, "Bent Erik Thomsen"
<bmw-h@poet.dk> wrote:
Hej Bent Erik.

>Det tog næsten 1½ år !!!!!

Den er langt på den forkerte side af det de kan tillade sig, og det
ved de faktisk godt.

>Resultatet blev at depositum blev den endelige afgift.
>(Hvordan pokker skulle det blive noget andet når de ikke har set maskinen??)

Jeg ville i dit sted klage over dels sagsforløbet, og dels
afgiftsfastsættelsen - Du har alt at vinde intet at tabe.
Da der er gået 1½ år siden depositum blev indbetalt er cyklen også et
år ældre i afgiftsmæssig forstand, og dermed må den jo være det
billigere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-08-04 11:32

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Da der er gået 1½ år siden depositum blev indbetalt er cyklen også et
> år ældre i afgiftsmæssig forstand, og dermed må den jo være det

De bliver ikke altid billigere med årene, og det véd du vist godt. Bare se
de gamle Honda Four. Min FJ er også steget i forhandlerpriser (de havde en
typisk salgspris på 60.000 for en 84'er i T&S kataloget - heldigvis slap jeg
billigere)

vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-04 11:14

On Tue, 17 Aug 2004 11:31:58 +0100, "Torben Scheel"
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>typisk salgspris på 60.000 for en 84'er i T&S kataloget - heldigvis slap jeg

Ja selvfølgelig er det hvad der sker når vi når op i
samlerobjektklassen
Men min pointer er, at T&S har erklæret sig tilfreds, og det kan de
ikke løbe fra, hvorimod kunden ikke behøver at være det, og stadig kan
kæmpe for sin sag.
Oftest er det således, at de fleste trækker sig fra at tage kampen op
af frygt for at T&S pludselig skal forhøje afgiften.
Jeg ved ikke om nogen kan se ligheden, men diverse terorister kunne
ikke have opnået en højere status af undertrykkelse og angst end den
T&S har opnået.
Jeg ved heller ikke om andre finder det rimeligt, men jeg gør ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : KubikH

Dato : 17-08-04 08:41

> [...]
> Brevet kan læses nedefor:

> Til rette vedkommende,
>
> Jeg er en såkaldt "hjemmeimportør" som har valgt at hente min motorcykel

Send denne Told & Skvat mail cc: Skatteministeriet

Når du har gjort det, smider du en lille post her, og alle der har lyst her
i gruppen, smider en mail til skatteministeriet.
Her kræver vi at man kigger på T&S´s behandlingstider, med henvisning til
din skrivelse.

På den måde lægger man pres på T&S ledelsen.

Mvh
Niels