Passagerkomfort ? + Hvilken 250'er ?
Fra : Jim Andersen

Dato : 16-08-04 13:56

Hej NG,

Efter at have kørt på fire hjul de sidste mange år var jeg til Åbent Hus
hos SPH i week-enden, og havde denne gang lillemor med, så hun kunne få
opfrisket minderne.

De eneste hun sad godt på, var dog Aprilia Caponorde 1000 og så HD Heritage.
Min bankrådgiver er dog død af chok længe inden det lån bliver godkendt.

Hos SPH prøvede vi Yamaha xvs650 Dragstar (som vist er Viragoens afløser?).
Jeg sad godt nok, men fruen syntes den var "hård" (efter HD'en).

Vi er ikke særlig fartgale, og har gode minder fra leje af Virago 250 sydpå
(godt look, god lyd, cool siddestilling, rigeligt med kræfter). En brugt
Virago ser også ud til at være ganske overkommelig prismæssigt på dba.dk.

Så nu til sagen: Skal man gå efter en speciel MC, da én af disse er kendt
for at have gjort ekstra ud af passager-komforten ? Dem jeg har i tankerne
er f.eks Virago 250, Suzuki Marauder 250. Hvad er der ellers ? Jeg er lidt
blank mht modeller.... Honda og Kawasaki... laver de ikke også en
mini-harley ? Nævn gerne nogle gamle udgåede modeller.

Kan man til alle disse MC's udskifte bagsædet med et mere "rigtigt" sæde,
istedet for den lille fabriksmonterede pude ? Jeg var på en US hjemmeside
med sæder, men det var kun til de store/dyre modeller.

Hvad med fodstøtter ? Er der én af dem der har justerbare bag-fodstøtter, så
man ikke skal have knæene oppe om ørerne ? Eller kan det fåes som
ekstraudstyr ?

Ellers nogle tips ?

Jeg er 185 cm, hun er 180 cm. Normale af bygning....

Er der andre en aagesen.dk der lejer MC'er ud ? På sjælland.

tak,

/jim

Fra : Hekto

Dato : 16-08-04 20:02

In article <4120b598$2$73949$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...
> Ellers nogle tips ?

Marauder 250 er en del nyere, til samme pris, end Virago 250.

Vi har en i familene! Fungerer fint, til det meste, undtagen motorvej.
Jeg tror dog at den er i underkanten til en kvinde på 180!
Vil hellere anbefale en LS650. Mere power, og mere ekstraudstyr bl.a.
fremflyttere.

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Asger Steffensen

Dato : 16-08-04 20:11

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Efter at have kørt på fire hjul de sidste mange år var jeg til Åbent Hus
> hos SPH i week-enden, og havde denne gang lillemor med, så hun kunne få
> opfrisket minderne.
Det er jo altid en god ide...

> Vi er ikke særlig fartgale, og har gode minder fra leje af Virago 250
sydpå
> (godt look, god lyd, cool siddestilling, rigeligt med kræfter). En brugt
Looket er jo en smagssag, lyden og sidestillingen ligeså. "Rigeligt med
kræfter" kommer jo lidt an på hvad man skal bruge dem til. Da jeg for mange
år siden købte min 21 hk's XT250, var jeg også beruset over
kraftressourcerne. Det ændrede sig dog, men det var da et sted at starte.

Hvis I blot har lyst til at trille rundt i byen og på landevejene, og ikke
planlægger at køre på motorveje, endsige overhale nogen, så vil jeg give dig
ret. Er der kun én på cyklen kan den såmænd nok også tvinges op i nærheden
af 120 km/t.

Men inden I handler, så overvej om I på lidt længer sigt kunne forestille
jer
1. Køre længere stræk
2. Køre 2 personer med bagage
3. Overhale en bil selvom I kører to personer

Hvis det er tilfældet så overvej lidt flere kubik. Selvom man ikke er
"fartgal" kan en smule kraftoverskud være en velsignelse, eller enddog en
sikkerhedsfaktor.
Jeg blev en gang på min XT fanget i en overhaling. Modvind gjorde at jeg
ikke kunne komme udenom den bil jeg forsøgte at overhale, og en stor Audi
bag mig forhindrede mig i at falde tilbage. Heldigvis var der ingen
modkørende, da det var motorvej, men hvis nu...
Det kan være godt at kunne mobilisere 10 ekstra hk i en kritisk situation.

> Virago ser også ud til at være ganske overkommelig prismæssigt på dba.dk.
Det er jo en ærlig sag, hvis økonomien ikke rækker til mere end en nyere
250'er, men så skulle man måske overveje en lidt ældre 500'er.

> [...]
> blank mht modeller.... Honda og Kawasaki... laver de ikke også en
> mini-harley ? Nævn gerne nogle gamle udgåede modeller.

Honda laver 250 Rebel
Kawasaki har vidst en 250 udgave af deres Eliminator

Jeg formoder at det _skal_ være custom cykler? Det er ikke lige min stærke
side, men vi prøver:
Honda CX 500/650 Custom
Yamaha 700 Maxim
Yamaha Virago 535
Suzuki 650 Savage
Kawasaki EN500

> Kan man til alle disse MC's udskifte bagsædet med et mere "rigtigt" sæde,
> istedet for den lille fabriksmonterede pude ? Jeg var på en US hjemmeside
> med sæder, men det var kun til de store/dyre modeller.
Det er vist meget individuelt.. Kig på www.corbin.de

God fornøjelse
Mvh
Asger
V-Strom

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-04 13:47

Asger Steffensen wrote:
> Looket er jo en smagssag, lyden og sidestillingen ligeså. "Rigeligt
> med kræfter" kommer jo lidt an på hvad man skal bruge dem til.

Yeps.

> Da jeg
> for mange år siden købte min 21 hk's XT250, var jeg også beruset over
> kraftressourcerne. Det ændrede sig dog, men det var da et sted at
> starte.

Da jeg skiftede 150cc MZ ud med 250cc MZ var det også en stor oplevelse.
Og to mand, og oppakning og teltstænger i støbejern, over alperne til
Norditalien var sjovt.

Da jeg skiftede MZ'en ud med en Yamaha ZX550 var det ikke så stort et hop.
Men turen til jugoslavien var da mere komfortabel og afslappet end MZ-turen.

> Hvis I blot har lyst til at trille rundt i byen og på landevejene, og
> ikke planlægger at køre på motorveje, endsige overhale nogen, så vil
> jeg give dig ret.

Det er lige præcis den slags kørsel jeg har i tankerne. Søndagsture i
solskin.

> Er der kun én på cyklen kan den såmænd nok også
> tvinges op i nærheden af 120 km/t.

Der er alt for meget vindstøj og ømme nakkemuskler når man kommer over 100
alligevel.

> Det kan være godt at kunne mobilisere 10 ekstra hk i en kritisk
> situation.

Det er selfølgelig nemt at være bagklog, men man kan da prøve at lade være
med at bringe sig i en situation hvor det er nødvendigt. Når man nu véd det
ikke er en 1200 man har mellem benene.

> Det er jo en ærlig sag, hvis økonomien ikke rækker til mere end en
> nyere 250'er, men så skulle man måske overveje en lidt ældre 500'er.

Jeg havde nu nærmere tænkt på en lidt ældre 250'er

Alternativet er at leje en 650 Dragstar hos aagesen.dk. et par gange i løbet
af sommeren.

Nå... dér trak jeg vidst en nitte. Måske er det kun førerne der skriver i
denne NG

> Jeg formoder at det _skal_ være custom cykler? Det er ikke lige min
> stærke side, men vi prøver:
> Honda CX 500/650 Custom
> Yamaha 700 Maxim
> Yamaha Virago 535
> Suzuki 650 Savage
> Kawasaki EN500

Det var da temmeligt godt prøvet De var allesammen i dba.dk.
Men de er lige en tredjedel dyrere (og meget ældre og med mange flere km)
end sådan en lille Suzuki Marauder.
Og en ny cykel er nok lidt mere problemfri end sådan en gammel svend.

> Det er vist meget individuelt.. Kig på www.corbin.de

Tak. De har også kun til de store Virago'er. Og de store DragStar's.
Til Marauder skriver de ikke hvilke de passer til....
Honda Rebel står der ikke noget om....
Kawasaki... niks... Og det er også alle sammen frem+bag-sæde.
Jeg sidder sådan set udmærket. Det var mest passageren der skulle have lidt
ekstra polstring.

Men jeg fandt ham her http://www.gtsadler.dk/sadler.htm i gode gamle
Dannevang.
Noget af det ser sgi' da lækkert ud, og 1860 inkl moms for den her til
Suzuki
http://www.gtsadler.dk/sus1kq.jpg er da så absolut til at betale.

Det lyder da som om han kan lidt af hvert, så mon ikke bare man skulle købe
sig den MC man gerne vil have, og så få ham til at lave et
bagsæde-arrangement.

> God fornøjelse

takker,

/jim

Fra : Hekto

Dato : 17-08-04 14:30

In article <412201a5$2$73949$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
> end sådan en lille Suzuki Marauder.
> Og en ny cykel er nok lidt mere problemfri end sådan en gammel svend.

Nye cykler, har også problemer, af een eller anden art, der liiiige
skal ordnes på garantien.

Jeg vil stadig påstå at en marauder 2½ er for lille! Der sidder en fiks
lille sag på 50Kg og 157cm her ved siden af, der selv synes den er for
lille! ... vil du købe den? Der er sissybar og Givi-tasker med!

Jeg har selv en LS650 og de kan fås pæne og iorden til næsten det samme
som en Marauder 2½. Der er remtræk og den er stabil og ikke særligt
hårdt presset. Der er meget få problemer med dem. 'vi' er fire der har
sådan een. Du får ikke meget der kan overgå den, til den pris, i
chopper-verdenen.