Den grimme ælling
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 12:11

Bare et brokke-indlæg i anledning af regnvejret.

Kommer kørende på den smukke og snoede vej forbi Hvidkilde Gods ved
Svendborg. Skiltningen på den strækning siger max 40 km/t. Ja, gu er
vejen snoet - men 40 km/t ?. Stort set _ingen_ overholder det påbud.
Derfor ynder blitz-folket da også at indtaget deres kaffe på den strækning.

Nå, men foran mig kører en bil med ca. 55 km/t og jeg bagved med ca.
samme hastighed. Pludselig foretager bilen en 100 % opbremsning midt i
et af svingenes kurver !
Jeg har ingen mulighed for at overhale da det er et skarpt sving og en
lastvogn med en hale af biler kommer i modkørende bane. Bagved har jeg
sføli også et par biler. Jeg bremser og forsøger at styre ind i rabatten
på min højre side og heldigvis sker der intet uheld. Men følelsen af at
en bil banker ind i ryggen på mig sekundet efter at jeg selv fik undgået
en kollision er temmeligt nærværende.

F*** grr grr om ikke grunden til den nødopbremsning var pga en lille
ælling der lige skulle en tur ud på vejen.

Jeg syns da også ællinger er lidt søde (i smagen) - men at sætte
mc´ister, andres liv samt forsikringsselskaber på prøve pga. en ælling,
er da helt utilgiveligt.

Men ok, hvis det er vilkårene, er det måske alligevel ikke helt tosset
med max 40 km/t

Det var måske moralen på den historie ?

Godt vejr til alle..

--
/Christian

Fra : Thorstein

Dato : 16-08-04 12:17

> Jeg syns da også ællinger er lidt søde (i smagen) - men at sætte
> mc´ister, andres liv samt forsikringsselskaber på prøve pga. en ælling,
> er da helt utilgiveligt.

Så vidt jeg husker, må man ikke foretage (nød)opbremsninger pga dyr, som er
mindrer end en hund.

/ Thorstein
Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet på http://www.mcinternet.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-04 13:35

Thorstein wrote:

> Så vidt jeg husker, må man ikke foretage (nød)opbremsninger pga dyr,
> som er mindrer end en hund.

Mener nu det er en plovmand

--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 14:27

Thorstein <SLETDETTEallanthorstein@msn.com> skrev i en

> Så vidt jeg husker, må man ikke foretage (nød)opbremsninger pga dyr, som
er
> mindrer end en hund.

Måske nok, men det fritager ikke bagvedkørende for at skulle holde fornøden
afstand - Og dét er oftest mere end det dobbelte af hvad vi alle holder til
daglig!

Min Lillebror skadede sin Mascot alvorligt fordi han kørte op bagi én der
bremsede for et pindsvin!
At han i praksis havde holdt en bedre afstand, men havde taget sigtet
indenom modparten, der gjorde mine til at trække ud i en venstresvingsbås,
dog uden at blinke af, og derfor blev impliceret da vedkommende bremsede og
trak mod højre, var ikke et brugbart argument, heller ikke selvom
vedkommendes hjemadresse kunne indikere at han nok havde for at svinge til
venstre pågældende sted, og skadesudgifterne til såvel Mascot'en som
modparten lå derfor i brormands lod!

Eneste trøst var at han hørte at den anden af de tilkaldte betjente gav
modparten en gevaldig opsang for at bremse for så banale sager som pindsvin

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-08-04 12:24

"Christian" skrev i en meddelelse:

>SNIP ...en historie om opbremsning for en ælling...

Under alle omstændigheder bør man være opmærksom på, at der altså findes
folk, der vægter sådan nogle ting højere end andre ting, og at man derfor
kan forvente en opbremsning sådanne steder.
Hvis man skal følge kørelærernes ord, skal man vist først op i størrelsen
hund og opefter, før en opbremsning er tilladelig med en hale af biler
bagved.

Glæd dig (som et lille lyspunkt i hele historien) over at føreren foran
valgt at bremse og ikke køre med et hjul på hver side, så den ubemærket var
røget videre som et problem i dit forhjul.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Finn T

Dato : 16-08-04 13:24

Det er nu mest forsikringsspørgsmålet der er afgørende ved størrelsen (på
forhindringen altså) Kattestørrelsen berettiger ikke til
KATstrofeopbremsning,

Smart som lovgivning og forsikringsspørgsmål hænger sammen........

Fra : Myrhøj

Dato : 16-08-04 13:33

Christian wrote:

> [...]

> er da helt utilgiveligt.

> Men ok, hvis det er vilkårene, er det måske alligevel ikke helt tosset

----------------------
Ubehagelig oplevelse.ingen tvivl om det.
Men mon ikke moralen er at holde afstand.....
Hvad nu hvis ællingen havde været en hund, så havde det åbenbart været ok
at bremse.

Myrhøj

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 14:10

On Mon, 16 Aug 2004 12:32:36 +0000 (UTC), centerfield@12move.dk
(Myrhøj) wrote:

>Ubehagelig oplevelse.ingen tvivl om det.
>Men mon ikke moralen er at holde afstand.....
>Hvad nu hvis ællingen havde været en hund, så havde det åbenbart været ok
>at bremse.

Udmærket pointe!

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Søren Jim

Dato : 16-08-04 17:20

Nå, men foran mig kører en bil med ca. 55 km/t og jeg bagved med ca.
samme hastighed. Pludselig foretager bilen en 100 % opbremsning midt i
et af svingenes kurver !
Snip...

Er det ikke bare noget med at holde din afstand til den forankørende
så have du ikke været i den situation.... :-/

Mvh Søren CBR1000F (som hader når folk ikke holder afstand gælder både MC &
Bil )

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 16-08-04 17:29

Nu kan jeg ikke holde rede i det, men er meget interesseret!

Vedrørende færdselsloven:

Ved I helt sikkert om dyr skal have en vis størrelse, før en nødopbremsning
er berettiget? Jeg husker ikke noget om den regel fra mine teoritimer. Synes
også det lyder lidt mystisk. Jeg mener simpelthen, at de bagvedkørende er
fuldt ansvarlige for, om de påkører forankørende, som bremser hårdt op.

MVH

Tommy

ER5 - den er slem

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-04 12:33

Tommy Nielsen wrote:
> Nu kan jeg ikke holde rede i det, men er meget interesseret!
>
> Vedrørende færdselsloven:
>
> Ved I helt sikkert om dyr skal have en vis størrelse, før en
> nødopbremsning er berettiget?

Måske skal man en tur omkring dk.jura.

Som jeg husker det, så er det noget med at dyret skal have en vis værdi.
Hvordan man så forventes at kunne se forskel på et gadekryds og en fuldblods
det melder historien så ikke noget om.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 20:22

Søren Jim skrev den 16-08-2004 18:20:

> Er det ikke bare noget med at holde din afstand til den forankørende
> så have du ikke været i den situation.... :-/

Jo, helt sikkert en god pointe...
Heldigvis holdte jeg nok afstand - men burde vel ha holdt mere.
Dog kunne jeg nemt være blevet torpederet bagfra alligevel.

- i øvrigt interessant tråd mht. forsikring/størrelse på dyr

--
/Christian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-04 23:01

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> Udmærket pointe!

Ja, men hvor stor er en hund?. En gravhund skal der bremses for. En stor kat
skal der ikke. Hvad nu hvis det er en svane?. Den er fredet og vores
nationalfugl. Det er dælme ikke nemt når dyret kommer ud af grøftekanten.

Ib Jakobsen

Fra : Squish

Dato : 17-08-04 14:06

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> skal der ikke. Hvad nu hvis det er en svane?. Den er fredet og vores
> nationalfugl. Det er dælme ikke nemt når dyret kommer ud af grøftekanten.

Hehe.. Nyt fag i den militære undervisning: DYRK

--
Squish
CB400F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-04 18:24

Squish wrote:

> Hehe.. Nyt fag i den militære undervisning: DYRK

DYRK?. Drej Yderligere Rekrut Knoldesparker?.

Ib Jakobsen

Fra : Squish

Dato : 18-08-04 13:40

Ib Jakobsen wrote:

> DYRK?. Drej Yderligere Rekrut Knoldesparker?.

Hoho! Nej, a la PANserKending og FLYKending, så: DYReKending!

--
Squish
CB400F

Fra : mELIeha

Dato : 16-08-04 18:14

Christian skrev:
> [...]
>
> Jeg syns da også ællinger er lidt søde (i smagen) - men at sætte
> mc´ister, andres liv samt forsikringsselskaber på prøve pga. en ælling,

Du kan jo så også vælge at tænke hvis bilen IKKE havde bremset og anden så
havde været midt på vejen, hvad var der så ikke sket? Kan da lige se hvis
man rammer en and med en smule fart på i et sving, så kommer den medkørende
bane altså hurtigt meget tæt på :(

Selvfølgelig er det altid ireterrende, men det var da godt der ikke skete
noget med nogen.