Hjælp til Tysk
Fra : Kong

Dato : 15-08-04 19:42

Den Krümmer bekomme ich nicht Fotografiert aber es ist wirklich nicht
schlimm dem Rost daran!

Fatter simpelthen ikke hvad han siger, nogen der ved hvad Krümmer er?

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-04 19:49

On Sun, 15 Aug 2004 20:41:32 +0200, "Kong" <kongerslev@hotmail.com>
wrote:

Hej.

>Fatter simpelthen ikke hvad han siger, nogen der ved hvad Krümmer er?

Krümmer er en populær betegnelse for den del af udstødningssystemet
der går fra cylinderen til lydpotten.
Udtrykket anvendes i sammenhæng med bl.a. NSU Max.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Mureren

Dato : 15-08-04 19:48

> Den Krümmer bekomme ich nicht Fotografiert aber es ist wirklich nicht
> schlimm dem Rost daran!
>
> Fatter simpelthen ikke hvad han siger, nogen der ved hvad Krümmer er?

Mener det er forrør til udstødningen.

Mvh.
Mureren

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-08-04 20:21

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mener det er forrør til udstødningen.

Det danske ord "krummer" har da været brugt de sidste 50 år om forrøret til
en 2-takter inden det sættes sammen med potten.

Det bruges, så vidt vides, den dag i dag.

Hr. Bjørn

Fra : Studen

Dato : 15-08-04 20:06

Håber jeg lige må snige et del-spørgsmål ind her. Jeg nemlig fundet nogle
rigtigt gode tekniske sider om min ret sjældne katana på tysk. Jeg kan
tilnød forstå hvad der står, men grundet sprogets tekniske karakter ville
det være helt vildt cool at få det oversat perfekt. Er der nogen der kan
hjælpe, eller evt. komme med råd/ideer til hvordan jeg kan få det gjort!?

Mvh

Studen

Fra : news.tele.dk

Dato : 15-08-04 20:17

> [...]
> schlimm dem Rost daran!
>
> Fatter simpelthen ikke hvad han siger, nogen der ved hvad Krümmer er?

Direkte oversat bliver det til:

"Forrøret har jeg ikke fotograferet, men rusten derpå er virkeligt ikke
slem"

Jan Strandgaard

Fra : Kong

Dato : 15-08-04 21:06

Takker til alle, havde aldrig høre ordet "krümmer" før.

Hvis det er det eneste sted der er rust på cyklen betyder det vel intet,
koster forhåbentlig ikke meget at få den skiftet skulle det være slemt.

Palle

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 14:26

Kong <kongerslev@hotmail.com> skrev i en
> Takker til alle, havde aldrig høre ordet "krümmer" før.

Teknisk fremmedsprog ligger milevidt fra hvad man ellers har tillært sig
iløbet af sin skoletid, og det gælder forøvrigt også andre specifikke
ordgrupper - Vi ved f.eks. alle hvad en hest eller løve hedder på hvert af
de fremmedsprog vi mestrer, men hvad med "rødspætte", "bogfinke" eller
"husmår"!
Således vil det tage dig et godt stykke tid før du har fået selvlært dig de
forekommende tyske mc-tekniske termer, såsom "ritzel", "lenker", "speicher"
m.fl. - For slet ikke at nævne hele slang-genren!

Babelfish og andre sprogværktøjer på nettet kan sikkert hjælpe i en vis
udstrækning, ellers findes Gyldendal's ordbøger også i en (svjh) grøn
version med tekniske termer!

--
Armand.
(med umådelig jævne tyskkundskaber efter 10 års skolegang, men siden