Hjaelm ?
Fra : Per Jakobsen

Dato : 15-08-04 19:04

Hej Alle

Nu saa jeg traaden om man kunne koere uden hjelm eller ej, med dispensation
i Danmark.

Her hvor jeg bor er det lovligt at koere uden hjelm, og jeg bruger ikke min
hjelm, naar jeg er ude paa min cruiser, men naar jeg er ude paa min 'raket'
bruger jeg hjelm.

Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte hjelm
hvis det var lovligt i Danmark. ??

Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke hjelm,
hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

Mvh
Per
2004 Suzuki Volusia 800
1993 Suzuki GSX-R 750
www.axaptamodules.com/family

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-04 19:26

On Sun, 15 Aug 2004 18:03:58 GMT, "Per Jakobsen"
<per_biker@hotmail.com> wrote:

Hej Per.

>Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte hjelm
>hvis det var lovligt i Danmark. ??

Jeg kan kun svare for mig selv, men svaret er enkelt.
Jeg har levet i en tid hvor der ikke var hjelmtvang, og jeg har aldrig
kørt nogen form for motoriseret tohjuler uden at have
"tomrumsforlænger" på.
Måske lider jeg af den tvangsforestilling at der trods alt er noget
andet end et tomt rum at beskytte

>Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke hjelm,
>hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

De har nok en anden forestilling end min om hvor meget der er at
beskytte

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-08-04 21:51

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> De har nok en anden forestilling end min om hvor meget der er at
> beskytte

Nej, det handler om simpel uvidenhed.
Hvis de var klar over hvor let det er at få større hjerneskader uden at
skade resten af kroppen, ville de vælge anderledes.

Mvh.
Rittig (Som ikke kunne drømme om at køre noget tohjulet med motor uden
hjelm)

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 19:29

Per Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke
> hjelm, hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

Jeg synes simpelthen det er ubehageligt at køre uden hjelm, så valget er
nemt for mit vedkommende.. Alt over 60 km/t uden hjelm føles ubehageligt for
mit vedkommende...

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Per Jakobsen

Dato : 15-08-04 20:15

[SNIP]
> Peter Jakobsen
> KAWASAKI ZX12R '01
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Flot motorcykel du har der. Jeg er helt vil med farven.

Til faarAaret, opgraderer jeg min Suzuki Volusia til en 2005 Victory Hammer.
I GROEN check den lige ud.

http://www.victorymotorcycles.com/victory/default.aspx

Per

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 20:51

Per Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Flot motorcykel du har der. Jeg er helt vil med farven.
>
> Til faarAaret, opgraderer jeg min Suzuki Volusia til en 2005 Victory

Hmm, er ikke lige til choppere, men den er klart flottest i grøn eller evt.
rød...
Og så koster den jo ikke engang 100.000 dkr.

Btw. tak for komplimenten...
--
M V H

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-08-04 00:30

"Per Jakobsen" <per_biker@hotmail.com> wrote in message
> Til faarAaret, opgraderer jeg min Suzuki Volusia til en
> 2005 Victory Hammer. I GROEN check den lige ud.
>
> http://www.victorymotorcycles.com/victory/default.aspx

Ja nemlig ja

Den er fed. Ny shotgun-udstødning i stedet for den store kluntede, en lille
dobbelt halogen-forlygte og en kortere bagskærm for at vise dækket. Så ville
den være endnu federe.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : Pwh

Dato : 15-08-04 19:41

Per Jakobsen wrote:
> Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte
> hjelm hvis det var lovligt i Danmark. ??

Tja, jeg kører ikke engang ned for at handle på min knallert uden
at tage hjelm på.

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-08-04 20:00

Per Jakobsen wrote:

> SNIP... Om folk vil køre med hjelm eller ej...

Som andre har beskrevet... Det er ganske enkelt ubehageligt at køre uden
hjelm, hvis man skal andet end at køre "blære-kørsel" i byen.
Hvis jeg havde en chopper hed det også hjelm, og man kan da få så mange fede
og behagelige hjelme i dag, at der IMO ingen undskyldning er, for ikke at
køre med hjelm. Det skulle da lige være vores skarpe rockere, der skal vise
tatoveringerne i nakken, med 130+ km/t ud af motorvejen med øjenlågene
hængende flagrende bagud sammen med frynserne på albuerne.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 15-08-04 21:59

> Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke hjelm,
> hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

> [...]

Per du får nok ikke mange svar i denne nyhedsgruppe, fra dem der ikke bruger
hjelm.
fordi de gider ikke blive haglet ned , på deres syn på livet..

men prøv derimod at spørge, hvor mange af dem med løftet pegefinger, hvor
tit de er under 80km i timen..
eller læs i deres signatur hvilken mc de har

Sådan er vi jo forskellige, jeg kører selv tit uden hjælm, for det er uden
min hjælm jeg har de bedste oplevelser,
om jeg kører 60/80/eller 180.

Det giver en følelse af at leve i nuet, og bagefter en ro i kroppen . som
ikke er nem at beskrive

Men som sådan er det fra min side ok at der er nogen herinde. der kører 80
med hjelm på
men dem er der heller ikke mange af herinde..... lol

derimod er der alt for mange der tit eller ofte løfter en belærende
pegefinger,
det fede herinde i gruppen er dem der hjælper andre med svar eller hjælp, på
snart alt mellem himmel og jord.

jeg siger hermed ikke vi skal være enige om altting, men bare forstå at der
er forskellige syn på det at leve...

Hilsen til alle
Gasse en glad gut....

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-08-04 23:05

"Kaj Gasseholm ... To respond by E-mail remove ZEROCRAP from address"
<gasse@ZEROCRAPsccd.dk> skrev i en meddelelse

> jeg siger hermed ikke vi skal være enige om altting, men bare forstå at
der
> er forskellige syn på det at leve...

Jah, og på at dø.

Jeg løfter ikke pegefingre, men jeg tænker tanker.

Rittig

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 15-08-04 23:34

> Jah, og på at dø.
>
> Jeg løfter ikke pegefingre, men jeg tænker tanker.
>
> Rittig

Så tænk dem i dig selv tak..
og kør pænt

Gasse

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-08-04 00:07

> Så tænk dem i dig selv tak..
> og kør pænt

Nej, jeg har skam lige så meget ret til at ytre mig i et debatforum som du.

Rittig

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-04 10:45

wrote:

> Så tænk dem i dig selv tak..

Vi blev sguda spurgt ?

-

Fra : Pwh

Dato : 16-08-04 09:10

Claus Rittig wrote:
> "Kaj Gasseholm ... To respond by E-mail remove ZEROCRAP from address"
> <gasse@ZEROCRAPsccd.dk> skrev i en meddelelse

> Jah, og på at dø.

Eller måske endnu værrer, at pådrage sig en seriøs hjerneskade og sidde
som en grøntsag resten af sine dage ;-(

/Jens

Fra : Richard

Dato : 15-08-04 23:31

Per Jakobsen wrote:

> Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte hjelm
> hvis det var lovligt i Danmark. ??

Kunne ikke drømme om at lade være - hjelm og beskyttelsesbeklædning
hører med til at køre mc IMHO

> Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke hjelm,
> hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

Ja, det er jo imponerende ;-(

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 16-08-04 00:06

Per Jakobsen wrote:
<snip hjelmstatistik>

Lidt pudsigt iflg andres opfattelse nok.... MEN! Jeg har ingen skrubler ved
at køre på motorvej i shorts og t-shirt på en ekstrem varm sommerdag, det
sparer mig måske endda for nogle trafik-aggressioner i overophedet
sikkerhedsudstyr. Men kører KUN uden hjelm hvis det foregår hjemme på vejen
med 10-20km/t hvor jeg skal lytte efter mislyde og andre mærkelige ting i
kørslen. (hvis der da er mistanke om sådanne). Den ryger helt naturligt på,
primært pga. komfort, men også lidt fordi det er lovkrav, og resten af
udstyret ikke er, så er der vist også noget om at det er nemmere at gemme
sin identitet for etatens fotografiapparater bag en integral hjelm med så'n
en ansigtskrave og nedslået visir. (hvis man nu reelt ikke må køre med tonet
visir, må man så køre med solbriller hvis man har hjelmdispensationen? Må
man køre med solbriller bag et klart visir, nu begyndte jeg da lige at
fundere på et sidespor Desuden er jeg næsten altid sent på den uanset
hvad jeg skal, så jeg har ikke tid til at blive stoppet af hver eneste
panser på min rute der skal se en lægeseddel før jeg kan få lov at køre
videre
Det skal også lige siges at jeg har været en tur i asfalten med 120km/t uden
andet sikkerhedsudstyr end hjelmen (som kun fik en skramme tilsvarende en
sådanne man kan påføre sin hjelm ved at tabe den fra livet og ned på
asfalt/fliser. Dog var det dengang ikke shorts og t-shirt, men alm bukser,
sko og jakke - ingen handsker. Så selvom oplevelsen dengang gik på "der sker
jo ik en skid" så beholder jeg stadig hjelmen på, også selvom det ikke var
lovpligtigt for mig, eller enhver anden.

--
Rasmus Jensen, Ishøj ej længere min CBR, snøft
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk

Fra : Kasper friis

Dato : 16-08-04 08:22

> [...]
>
> Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke hjelm,
> hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

Jeg kunne ikke forstille mig at køre uden hjelm og den sikkerhed den giver,
ikke pga. min egen kørsel men pga. alle de andre idioter man mange gange
møder i trafikken.

Man kan ende på mange måder efter et hårdt MC styrt, men det sidste jeg vil
er at ende som en grøntsag, og der kan hjelmen jo netop være redningen.. :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-04 10:43

Per Jakobsen wrote:

> Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte
> hjelm hvis det var lovligt i Danmark. ??

Jeg kører kun sjældent på cykel uden (cykel)hjelm. Det er vel svar nok. Jeg
synes ikke der er meget "Carpe Diem" over at sidde på et plejehjem og savle.

--
Torben Scheel - med børn der skal indoktrineres
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Jens Arnfast

Dato : 16-08-04 17:34

Per Jakobsen wrote:
> Her hvor jeg bor er det lovligt at koere uden hjelm, og jeg bruger ikke min
> hjelm, naar jeg er ude paa min cruiser, men naar jeg er ude paa min 'raket'
> bruger jeg hjelm.

Er der større sandsynlighed for at en billist kører dig ned når du er på
raketten?

> Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte hjelm
> hvis det var lovligt i Danmark. ??

Jeg tror bare jeg beholder hjelmen på .. så kan man nemlig ikke se at
jeg er ved at blive skaldet

> Jeg kan fortaelle at mindst 9 ud af 10 her i Indiana benytter ikke hjelm,
> hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.

Det finder jeg ganske skræmmende .. taget i betragning hvor meget man
kan komme tilskade ved at snuble i sine snørebånd og slå hovedet (de
fleste mennesker har nok i det mindste prøvet at få en hudafskrabning
) .. tænk så hvad der sker når man sætter hastigheden op fra 5 km/t

--
-jens
RSV1000

Fra : Per Jakobsen

Dato : 16-08-04 18:19

[SNIP]
> [...]
> fleste mennesker har nok i det mindste prøvet at få en hudafskrabning
> ) .. tænk så hvad der sker når man sætter hastigheden op fra 5 km/t

Ja i starten havde jeg ogsaa, utroligt svaet ved at praktisk alle koerer
uden hjelm herovre (Indiana USA), men jeg har vaeret til forskellige MC
rides , og opdagede at jeg var den eneste der havde hjelm paa, saa stille og
roligt 'glemte' jeg den naar der var rides. Stille og roligt blev mine
graenser flyttet, og hjelmen forsvant ogsaa naar jeg bare skulle ned til
koebmanden. Nu bor jeg i USA hvor moral er en god ting og dobbel moral er
bedre, saa da min soen var paa ferie hos mig herovre i sommer's var det
altid med hjelm, baade for ham og mig naar vi koerte sammen, men drog jeg
afsted alene eller med 'kamelen' saa var det uden hjaelm.

Idag syntes jeg det er en extra oplevelse at koere uden hjelm paa, naar jeg
Cruiser alene eller deltager i et Ride, og jeg er helt bevidst om prisen jeg
kunne kommetil at betale.

Tager jeg min MC til og fra arbejde, saa er det altid med hjelm paa, fordi i
myldrer tids trafikken koerer alle herovre som sindsyge, jeg har set flere
uheld frem og tilbage fra arbejdet herovre end jeg har oplevet paa 10 de
aar's koersel i Danmark. Faktisk er det saaledes at jeg kun i meget sjaeldne
tilfaelde koerer MC paa arbejdet, det er mest om fredagen, hvor jeg aligevel
bliver omkring centrum af byen, efter arbejde for at 'vise' mig sammen med
de andre MC'ere (mange) som moedes om fredagen til en kop chokolade, is
eller kaffe. (Ja herovre har befolkningen et reserveret forhold til
"elefanter", modsat Danskerne, som er mere 'dyrevenlige').

Sjovt nok saa er weekenderne meget fredelige paa vejene herovre (undtaget
omkring shopping centrene), og der er utroligt mange MC'er paa vejen.

Per

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 14:25

Per Jakobsen <per_biker@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> hvad enten de er paa 'raketter' eller cruiser's.
>
> Mit spoergsmaal til jer alle er, hvormange af jer ville ikke benytte hjelm

Af alle de mennesker der dør i trafikken er der ikke én der vidste at de
skulle dø blot ½ minut forinden!
Uheld sker pludseligt og uforudseeligt, og dét hvadenten man er afsted på
sin cruiser, raket eller MZ, og om man så havde hjelmen liggende på tanken
vil der aldrig være tid til at iføre sig den hvis uheldet endag skulle være
ude - Man kan med andre ord ikke vurdere hjemmefra om hvorvidt at der vil
være behov for brugen pågældende dag :-|

Jeg skal ikke sige mig fri for indimellem at have taget en (prøve-)tur op
igennem mit villakvarter uden hjelm, ligesom jeg som knægt havde et noget
frejdigt syn på behovet (noget med vådt hår og hjelm indenfor bygrænsen og
andre lignende tossede nuanceringer), men derudover kører jeg altid med
hjem - Også ville også gøre det selvom det ikke måtte være påbudt (at jeg
nok ikke ville være startet dermed hvis ikke der havde været et lovpåbud er
en helt anden historie!)

Noget andet er, at selv med de 50km/t man må køre indenfor bygrænsen her i
landet er hjelmens visir en behagelig ting at have for fjæset!

--
Armand.