maling af styrthjelm
Fra : kim rundblad

Dato : 14-08-04 00:16

Er der nogen som har kloge ord ang. maling af styrthjelm af
fiberglas/carbon/kevlar ??? Jeg ved at nogle typer mister deres styrke ved
maling...Det er en Schuberth Concept i sølv som skal males sort, (eller
sælges).
mvh Kim

Fra : Gert Schlæger

Dato : 14-08-04 07:36

kim rundblad wrote:

> [...]
> maling...Det er en Schuberth Concept i sølv som skal males sort, (eller

Du skal i hvert fald være opmærksom på følgende, som Kenneth Bang har
sendt ind til en tidligere tråd:

Bekendtgørelse nr. 518 af 03/07/1998

§ 1. Styrthjelme må kun markedsføres og anvendes, hvis de er godkendt i
henhold til bestemmelserne i:

a.. 1) ECE-regulativ nr. 22 om ensartede forskrifter om godkendelse af
styrthjelme for førere og passagerer på motorcykler og knallerter. Hjelmen
skal være forsynet med følgende godkendelsesmærke:
(manglende billede)

(tallet efter bogstavet »E« angiver i hvilket land godkendelsen er udstedt)
eller

a.. 2) Dansk Standard, Finsk Standard eller Svensk Standard. Styrthjelmen
skal være forsynet med følgende fælles godkendelsesmærke:
(manglende billede)

Stk. 2. Godkendelsesmærket skal være anbragt på synlig og læselig måde og
således, at det vanskeligt kan fjernes. Der må ikke påsættes mærker eller
angivelser på styrthjelme, der kan forveksles med godkendelsesmærket.

§ 2. En styrthjelm må ikke bemales eller påføres udsmykning, herunder
refleksmateriale. Dette gælder dog ikke bemaling og påklæbning med
materialer, der er godkendt af fabrikanten.

Mch Schlæger

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-08-04 18:12

On Sat, 14 Aug 2004 06:35:40 +0000 (UTC),
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Gert Schlæger) wrote:

>§ 2. En styrthjelm må ikke bemales eller påføres udsmykning, herunder
>refleksmateriale. Dette gælder dog ikke bemaling og påklæbning med
>materialer, der er godkendt af fabrikanten.

Hmmm er det ikke en tåbelig lov der bør afskaffes?
Jeg mener, hvor mange betjente mon der har styr på lige præcis din
hjelms originale farve(r)?
Mon de samme betjente nu også har styr på hvilke typer maling den
pågældende fabrikant tillader? Og hvordan skal de checke malingstypen
- med næsen? "A ska' li' lågt' til Æ hjelm... hmmm det her er jo li
godt en grov lovertrædelse, den er jo malet mæ en ikke-tilladt
malingstype. Det her blir li godt dyrt for daaj"

Konklusion: Mal hjelmen som du vil...

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Gert Schlæger

Dato : 14-08-04 19:13

Thomas Makro wrote:

> Hmmm er det ikke en tåbelig lov der bør afskaffes?

Det har du jo indflydelse på, hver gang du sætter dit kryds......

Mch Schlæger

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-08-04 21:14

On Sat, 14 Aug 2004 18:12:48 +0000 (UTC),
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Gert Schlæger) wrote:

>Det har du jo indflydelse på, hver gang du sætter dit kryds......
Principielt set ja. Men uanset hvor jeg sætter mit kryds, tror jeg
ikke at denne regel afskaffes. Sagen mangler pressens bevågenhed

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 15-08-04 01:09

Thomas Makro <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> Mon de samme betjente nu også har styr på hvilke typer maling den
> pågældende fabrikant tillader? Og hvordan skal de checke malingstypen

At en hjelm-bemaling er ulovlig, har ikke kun indflydelse på om en betjent
lader dig køre videre - Det er snarere dit forsikringsselskab der vil kunne
bruge at henvise til lovgivningen!
Tanke-eksperiment:
Efter et styrt fatter forsikringen mistanke ifald at din hjem er flækket på
en ellers uset måde hvorfor de efterforsker og opdager en irregulær lakering
der tilsyneladende er årsagen til yderskallens svaghed.
Som følge af den fraværende beskyttelse ligger du svært skadet på sygehuset,
men regner (eller dine pårørende!!!) dig for godt forsikrings-dækket -
Hvilket du, efter et par retssager, så ikke var i den sidste ende =

> Konklusion: Mal hjelmen som du vil...

Tjaeh :-/
Loven siger at man kun må køre 50 op af algade; men er det en fornuftig
konklusion at sheriffen ikke har en chance for at påvise at man kører 200,
og at man derfor vitterligt gør det??

--
Armand

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-08-04 21:51

On Sun, 15 Aug 2004 02:08:32 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>men regner (eller dine pårørende!!!) dig for godt forsikrings-dækket -
>Hvilket du, efter et par retssager, så ikke var i den sidste ende =
Tja, det kræver at forsikringsselskabet sender hjelmen til
laboratorieundersøgelse, for at klarlægge hvilken type maling den er
malet med. Derefter skal de kontakte fabrikanten som skal oplyse
hvilke typer maling der er godkendt. Teoretisk vil dette kunne ske,
men jeg tror ikke på at det vil ske i praksis.
Men lad os nu antage at forsikringsselskaget virkelig gør alt dette,
og derved finder ud af, at hjelmen er ulovligt malet. Skulle de så
afvise erstatningen af denne grund? Malingstypen har jo ingen
indflydelse på omstændighederne omkring ulykken, så den sag vil de
næppe vinde i retten.

Summa sumarum, jeg mener stadig det er en tåbelig lov, der intet har
med trafiksikkerhed at gøre. Et er jo at male hjelmen, noget andet er
at ændre dens konstruktion.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 14:16

> [...]
> laboratorieundersøgelse, for at klarlægge hvilken type maling den er
> malet med. Derefter skal de kontakte fabrikanten som skal oplyse

Hvis jég skal spinde videre på historien, regner jeg forløbet at foregå ved
at forsikringsselskabet sender hjelmen til fabrikanten, der hurtigt vil
finde enhver chance til at bedyre deres (erstatningsmæssige) uskyld og
derfor nok ikke lægger fingre imellem omkring om hvorvidt ejeren har brugt
tilladte produkter :-/

> Teoretisk vil dette kunne ske, men jeg tror ikke på at det vil ske i
praksis.

Det var nu også et tankeeksperiment til anskueliggørelse af at forbuddet
ikke kun behøver at dække hvad snupper-Jensen i vejsiden siger!

> [...]
> afvise erstatningen af denne grund? Malingstypen har jo ingen
> indflydelse på omstændighederne omkring ulykken, så den sag vil de

Man vil ikke kunne bebrejde en motorcyklist at han i en uheldssituation
kørte i T-shirt og jeans; men til gengæld vil han kunne blive lastet ikke
have haft en lovpligtig hjelm på. - Og irregulær lakering af hjelmen ligger
tæt på samme situation :-/

> Summa sumarum, jeg mener stadig det er en tåbelig lov, der intet har
> med trafiksikkerhed at gøre. Et er jo at male hjelmen, noget andet er
> at ændre dens konstruktion.

Jeg føler at det er en ting der kan være for fatal til at jeg på nogen måde
tør give nogen anbefaling i at overtræde gældende regler!
Det er lidt som at anbefale en at køre videre med en totalt nedslidt kæde,
med et "det går nok": Det er fandeme surt senere at høre at manden smadrede
sim motorblok dagen efter =

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-04 13:52

Thomas Makro wrote:
> [...]
> godt en grov lovertrædelse, den er jo malet mæ en ikke-tilladt
> malingstype. Det her blir li godt dyrt for daaj"

Nogle love er laver for at beskytte folk som dig og mig, ikke for at skæppe
i statskassen. Det lader dog til at være spildt på dig hvis du kræver at der
er en risiko for opdagelse for at holde loven. YMMV

--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-08-04 21:59

On Mon, 16 Aug 2004 13:52:04 +0100, "Torben Scheel"
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Nogle love er laver for at beskytte folk som dig og mig, ikke for at skæppe
>i statskassen. Det lader dog til at være spildt på dig hvis du kræver at der
>er en risiko for opdagelse for at holde loven. YMMV

For det første er der ingen som helst ide i at have en lov som
begrænser folk, når lovens overholdelse ikke kan kontrolleres.

For det andet beskytter denne lov hverken dig eller mig. Hvad skal vi
så med den?

Jeg har ingen planer om at male min hjelm - det var jo ikke mig der
startede denne tråd. Men skulle jeg en dag få lyst, vil den lov ikke
holde mig tilbage. Jeg må jo stadig male hjelmen med godkendte
malingstyper. Men i så fald vil jeg næppe ulejlige med med at kontakte
fabrikanten, der vil de nok grine af mig, og svare at jeg da kan male
den med en hvilken som helst plasticfængende maling. For hvor mange
andre lande mon der har sådan en regel?

Forstå mig ret, jeg er ikke typen der søger at overtræde så mange love
som muligt, men denne lov tjener intet formål, som den er formuleret.
Husk at mange love laves med den bagtanke, at man vil se tiden an, for
senere at rette i lovteksten. Den slags er der mange embedsmænd der
beskæftiger sig med. De er åbenbart ikke nået til denne lov endnu -
eller også kører ingen af dem MC...

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-08-04 10:53

Thomas Makro wrote:

> [...]
> begrænser folk, når lovens overholdelse ikke kan kontrolleres.
>
> For det andet beskytter denne lov hverken dig eller mig. Hvad skal vi

Hvis det er tilladt at male sin hjelm med en maling der opløser hjelmens
eventuelle lim udsætter man sig for en risiko hvis man gør det. Jeg mener at
loven primært beskytter knallertdrenge, da politiet har en mulighed for at
stoppe en ungersvend med klatmalet hjelm. At andre kan gøre det mere
usynligt er jo deres problem, men loven gør dem jo opmærksom på at der kan
være et problem forbundet. Dem der er ligeglade er selvfølgelig ikke
beskyttet.

> [...]
> fabrikanten, der vil de nok grine af mig, og svare at jeg da kan male
> den med en hvilken som helst plasticfængende maling. For hvor mange

Jeg gætter på at hjelmens godkendelse bortfalder de fleste steder så det kan
nok blive et spørgsmål om forsikringsdækning og ansvar fra hjelmfabrikantens
side. Hvorfor skulle en fabrikant grine af dig? Seriøse fabrikanter af
sikkerhedsudstyr er da interesserede i så få hovsa'er med deres produkter
som overhovedet muligt. At mange MC hjelme er resistente for de fleste
laktyper/opløsningsmidler er ikke ensbetydende med at alle godkendte hjelme
er.

> [...]
> senere at rette i lovteksten. Den slags er der mange embedsmænd der
> beskæftiger sig med. De er åbenbart ikke nået til denne lov endnu -

Jeg kan se formålet. Om man kører MC eller ej er åbenbart ikke forskellen.
Muligvis ved jeg for lidt om kompositter, men jeg er da i hvert fald
opmærksom på at få spurgt efter den rigtige lak når jeg skal motivlakere
dullemotiver på Shoei'en (dream on

--
vh