Hjælp vedr. 'hæl og tå' på fordæk
Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 13-08-04 18:56

Hej!

Hvordan opstår og hvorfor 'hæl og tå' - savtakket nedslidning på fordæk.

Er det pga. skæve skiver, fælge eller forgaffel?

Tak for hjælpen!

...hyge!
...Jan

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 13-08-04 19:31

> Er det pga. skæve skiver, fælge eller forgaffel?

Hej.
Min erfaring er at det kommer sku´lige meget hvad du gør..)-:
Jeg har i tidens løb efterhånden nok brugt 18-20 fordæk og jeg husker ikke
et eneste som jeg har skiftet på grund af normal jævn nedslidning.
Det er altid pga enten savtakker eller lignende.
Hvis det er meget slemt, er det nok tid til at servicere forgaflen.
Det er den der har den største indvirkning på det.
Og så selfølgelig kørestil og den lokale vejbelægning..(-:
Mvh
Rasmus ZX9R-C

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-08-04 21:44

"Rasmus Hauch" <dit.ras@greennet.gl> skrev i

> Hej.
> Min erfaring er at det kommer sku´lige meget hvad du gør..)-:

[klip]

Samme her, har efterhånden læst mig til flere mulige grunde: Slidt dæmper
for, for lavt dæktryk, bremsning i sving, ringe kronrørslejer, ringe
dækkvalitet og sikkert også nogle jeg ikke lige husker. Ville være godt hvis
der var nogen der lige havde de vise sten, hvis de findes?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Keld Hansen

Dato : 13-08-04 23:27

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> der var nogen der lige havde de vise sten, hvis de findes?

Et dæk består af en mængde små segmenter, som især når du bremser, bliver
slidt skrå i forhold til bremseretningen.
Des mindre segmenter, des mindre markant bliver sliddet.

hilsen Keld