Begynderbil
Fra : Jan Jepsen

Dato : 09-08-04 20:26

Hej drenge - og piger, hvis der skulle være et par stykker, der følger
med i gruppen

Jeg skal til Spanien et års tid, og vil gerne købe en bil dernede.
Udover valget af selve bilen er der selvfølgelig en masse
overvejelser, men hvilken bil kan anbefales til en gut på 25, der ikke
har ejet en bil endnu?

Det primære kriterie er driftsikkerhed. Skidtet skal altså ikke gå i
stykker!

Og så den gå langt på literen.

Og så skal den være meget billig...!

Jeg kigger umiddelbart på en Fiat Punto 55, Fiat Tipo, Peugeot
106/205, Toyota Corolla, Citroen AX, Ford Fiesta, Seat Ibiza og andre
i samme klasse - alle fra starten af 1990'erne. Små, billige biler.

Er der nogle, der kan anbefales pga holdbarhed, primært?

Og hvilke ting skal man være særligt opmærksom på ved de forskellige
mærker når de har nået den alder og har kørt mellem 80.000 og 140.000
km?

Håber på hjælp!

Venligste hilsener, Jan

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 20:32

> [...]
> i samme klasse - alle fra starten af 1990'erne. Små, billige biler.
>
> Er der nogle, der kan anbefales pga holdbarhed, primært?

Jeg kan ikke lige se hvordan en Tipo kommer med i listen over "skidtet skal
ikke gå i stykker"

Hvis jeg skulle bo i spainen så skulle den med 112% sikkerhed også have AC

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 09-08-04 21:50

> Jeg kigger umiddelbart på en Fiat Punto 55, Fiat Tipo, Peugeot
> 106/205, Toyota Corolla, Citroen AX, Ford Fiesta, Seat Ibiza og andre
> i samme klasse - alle fra starten af 1990'erne. Små, billige biler.

De nævnte er nu slet ikke i samme klasse - det er 3 forskellige størrelser
biler:

1: 106/AX
2: Punto/Ibiza/Fiesta/205
3: Tipo/Corolla

Skal bilen købes (og køres) i Danmark eller Spanien?

Fra : Brian A.

Dato : 09-08-04 23:36

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> De nævnte er nu slet ikke i samme klasse - det er 3 forskellige størrelser
> [...]

Hører Fiesta'en ikke mere til i grp. 1? Der er sgutte meget plads en sådan
en bette æske :)

Fra : KASO

Dato : 10-08-04 20:18

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse

> Hører Fiesta'en ikke mere til i grp. 1? Der er sgutte meget plads en sådan
> en bette æske :)

Jo - egentlig, men Ka er jo "lillebror" til Fiesta og regnes derfor normalt
med til grp. 1, hvilket placerer Fiesta i 2. Der er jo også stor forskel i
de enkelte grupper - en Tipo er markant større end Corolla (i hvertfald
indvendig).

Fra : Jan Jepsen

Dato : 10-08-04 09:34

KASO <a@b.dk> skrev:

>De nævnte er nu slet ikke i samme
>klasse - det er 3 forskellige størrelser
>biler:
>
>1: 106/AX
>2: Punto/Ibiza/Fiesta/205
>3: Tipo/Corolla
>
>Skal bilen købes (og køres) i
>Danmark eller Spanien?

Købes i Spanien, køres i Spanien. Er det virkeligt en toyota, man
skal have fingre? Havde luret lidt på en punto, men hvis I sir
det, såååå ...

Jan

Fra : KASO

Dato : 10-08-04 20:16

"Jan Jepsen (slet P0H24)" <jan1979@P0H24direkte.org> skrev i en meddelelse

> Købes i Spanien, køres i Spanien. Er det virkeligt en toyota, man
> skal have fingre? Havde luret lidt på en punto, men hvis I sir
> det, såååå ...
>
> Jan

Tjah - skal den købes og køres i Spanien, er det nok nemmere og billigere at
få fat i en Seat - de kan formentlig købes for få penge og repareres på
ethvert gadehjørne. Jeg har ikke været i Spanien, så jeg kender ikke deres
bilpark iøvrigt, men de sydlandske bilproducerende lande har en tendens til
at foretrække egne mærker - og japanske biler er ikke så udbredt, hvorfor
service og reparationer kan være lidt vanskeligere.

I Spanien produceres - udover Seat - visse Renault, Opel (Corsa), VW....

Fra : Michael Nielsen

Dato : 10-08-04 07:31

"Jan Jepsen (slet 2EMYK)" <jan1979@2EMYKdirekte.org> wrote in message

> [...]
> i samme klasse - alle fra starten af 1990'erne. Små, billige biler.
>
> Er der nogle, der kan anbefales pga holdbarhed, primært?

Toyota, Toyota, Toyota. Nævnte jeg Toyota? ;)
Jeg mener en Corolla vil by på færrest overraskelser af disse biler.
--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com