Korrekt brug af gear
Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 12:26

Nu er jeg ved at være lidt træt af min passat 1.9 TDI med 130hk og 6 gear
ikke går længere end 14,5 km/l så nu har jeg undersøgt lidt og vil have lidt
råd og vejledning. Jeg er nemlig i tvivl om jeg bruger gearene rigtigt.
Min kørsel er primært motorvej med 120 km/t men lidt bykørsel kommer der
også på.

4 I 5 I 6
60 km/t I 1800 I 1400 I
80 km/t I 2450 I 1900 I
100 km/t I I 2400 I 1950

Håber tabellen er til at forstå. Hvis jeg så kører ud af en landevej med 80
km/t med lidt småbuler på og uden noget krævende ellers for motoren kører
jeg ihvertfald i 5 men kunne også finde på at køre i 6. Når jeg kører
bykørsel ved omkring de 60 km/t kan jeg også finde på at køre i 5 hvis det
bare går jævnt derud af. Når jeg accelerer fra 0 går det jævnt derud af.
ikke en Brian acceleration men heller ikke helt morfar. Skifter gear mellem
2000 og 2800 omdr.
Er der nogen der har nogen gode råd eller kritik? Alt er velkomment

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 13:06

Brizz telepaterede følgende til sin PC:
> Er der nogen der har nogen gode råd eller kritik? Alt er velkomment

Jeg tror du kører for lave omdrejninger..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 13:30

> Brizz telepaterede følgende til sin PC:

Hmm?¿

> Jeg tror du kører for lave omdrejninger..

Jamen det er jo en diesel. Den har jo krafterne dernede.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : ///JJ

Dato : 03-08-04 13:47

Brizz wrote:

> Hmm?¿

> Jamen det er jo en diesel. Den har jo krafterne dernede.

Der hvor den har flest kræfter bruger den vel også mest
diesel...........eller?

///JJ

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 14:02

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der hvor den har flest kræfter bruger den vel også mest
> diesel...........eller?

Der udnytter den fuelen bedst. Kort fortalt er det omdr. som "stjæler", men
det modsatte er oxo tilfældet, det stjæler at lade den slæbe i for højt
gear + motor & gearbox lider.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 13:37

meddelelse

> Jeg tror du kører for lave omdrejninger..

I en TDI ??, hvor ligger max drejningsmoment. Hvis den kan "tage det", ikke
rusker, når der accelereres, er det ok. Se på "flow-metret", hvad der giver
mest for pengene.

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 13:40

> [...]
ikke
> rusker, når der accelereres, er det ok. Se på "flow-metret", hvad der

Mener det ligger omkring 1900-2200 er ikke helt sikker...men den rumler ikke
for så gearer jeg ned og flowmeter har jeg desværre ikke denne her

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 16:15

Jørgen M. Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:

> I en TDI ??

Ja...

jeg kan også en anden udtalelse...
Jeg tror, at du giver for meget gas ved de lave omdrejninger.
Det kan godt ske, at det ikke er helt uøkonomisk ved de lave omdr. men hvis
du jager speederen i bund så er brændstofudnyttelsen ikke god - tror jeg...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-08-04 17:34

meddelelse

> [...]
hvis
> du jager speederen i bund så er brændstofudnyttelsen ikke god - tror

Nu tror jeg ikke han ønsker at køre race ;).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 18:00

Jørgen M. Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> Nu tror jeg ikke han ønsker at køre race ;).

Nej, for så kører han på den rigtige måde...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 13:41

> Er der nogen der har nogen gode råd eller kritik? Alt er velkomment

Hej Brian

Det er meget svært at sig, hvad det kan være, der går galt med dit forbrug
af brændstof.

Jeg får lyst til at spørge, om du nogensinde har kørt i Lupo 3L..?

Computerens skifteautomatik er programmeret med optimal økonomi for øje, og
det betyder, at den også virker som "forbrugsøkonomisk læremester".

Hvis man skal koge dette ned til en hurtig forklaring, så er det, at du skal
køre motoren ved så lave omdrejninger, at den kun lige kan trække bilen,
uden at du skal trykke speederen ret meget ned.

Med andre ord så kører du den - efter hvad du beskriver - alt for langt ud i
omdrejninger, hvis du først skifter ved 2800 o/min under acceleration fra
stilstand. Skift i stedet således, at du lægger næste gear ind ved 1500
o/min, hvor der er lidt ladetryk at arbejde med - mon ikke det betyder, at
du skal skifte ved måske 2200 o/min.

Jeg har en kammerat, der har en Toledo med samme motor og gearkasse (6
trin). Han kører typisk 15,5 til 16,7 km/ltr, og det er han ret utilfreds
med. Jeg har prøvet at forklare ham, at han måske skulle skifte sine 225 mm
brede 17" dæk ud med de originale - og at han skal skifte op noget før, når
han accelererer op fra stilstand og i det hele taget cruiser derudaf - men
han hører lidt dårligt på det øre, der vender over mod passagersædet..

Har du nogensinde kørt meget lange ture med konstant hastighed - og derved
kunnet måle forbruget ved for eksempel konstante 130 k,/t...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 13:48

> Jeg får lyst til at spørge, om du nogensinde har kørt i Lupo 3L..?

Ja men ikke så jeg kan huske specifikke ting.

> [...]
> o/min, hvor der er lidt ladetryk at arbejde med - mon ikke det betyder, at

Det er for det meste deromkring jeg skifter også . men nogen gange også
senere.

> [...]
>
> Har du nogensinde kørt meget lange ture med konstant hastighed - og derved
> kunnet måle forbruget ved for eksempel konstante 130 k,/t...?

Ja jeg har lige været et par gange i århus hvor jeg har kørt skiftevis med
130 og 140 km/t og der har den ligget på 15,2 - 15,5
og det skuffer mig.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-08-04 18:16

Brizz wrote:

> Ja jeg har lige været et par gange i århus hvor jeg har kørt
> skiftevis med 130 og 140 km/t og der har den ligget på 15,2 - 15,5
> og det skuffer mig.

Såfremt det med brændstoføkonomi er så vigtigt for dig vil jeg anbefale dig
at nedsætte din hastighed til - ikke over 110 km. og ligeledes holde en
konstant hastighed. Acceleration er meget dyrt.

Jeg kører i en Fiat Ducato 14, 14 personer 2,5 TD. Vægt 2100 kg. Ved min
sidste tank diesel 58,79 l kørte jeg 803 km.=> 13,66 km/l, blandet kørsel en
del på ture i størrelsen af 15-20 km..

Dog aldrig noget med bare at jokke klampen til stopklodsen, ligeledes ikke
køre den langt ud i gearene.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 20:10

> [...]
> at nedsætte din hastighed til - ikke over 110 km. og ligeledes holde en
> konstant hastighed. Acceleration er meget dyrt.

Det ved jeg at det ikke hjælper. På en tur fra kbh til ålborg kørte jeg 120
km/t næsten konstant med et forbrug på 14,4 og på hjemturen kørte jeg næsten
konstant 150 (nat) så der var ikke mange til at genere og der lå den på
14,1 Men vi er enige om ved megen trafik er det billigere at holde den på
110 km/t fordi der ikke vil være mange accelerationer men også fordi motoren
ikke laver så meget som ved 150 km/t

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-08-04 00:32

Brizz wrote:

> Det ved jeg at det ikke hjælper.
[KLIP statistik på enkelttilfælde]

Selvfølgelig hjælper det på brændstoføkonomien at nedsætte hastigheden,
med mindre der er noget galt med bilen. Og naturligvis giver det heller
ingen mening at nedsætte hastigheden så meget at man skal køre i første
gear hele vejen :)
Ved hastigheder på 110+ km/t går en rigtig stor del af
brændstofforbruget til at overvinde luftmodstanden (på flad vej self.),
der vokser med kvadratet på hastigheden:

Fra 110 til 130 vokser vindmodstanden med en faktor (130/110)^2 = 1.397
- en ikke uvæsentlig forøgelse.

Mvh.
--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : phk

Dato : 03-08-04 14:09

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> råd og vejledning. Jeg er nemlig i tvivl om jeg bruger gearene rigtigt.
> Min kørsel er primært motorvej med 120 km/t men lidt bykørsel kommer der

Skift gear så tidligt som muligt. Jeg har en 110/1130 HK TDI med 5 gear og
kører sjældent over 1.800 omdrejninger når jeg kører bykørsel. Der har den
80HK så der er rigeligt at rykke af.

Hvis bilen har kørt mindre end 10.000 km så hav lidt tålmodighed. Først
efter det km-tal begynder den at vise økonomisk kørsel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 14:10

> Hvis bilen har kørt mindre end 10.000 km så hav lidt tålmodighed. Først
> efter det km-tal begynder den at vise økonomisk kørsel.

Den har kørt 115kkm nu..så det er vist ikke det

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 15:28

> Skift gear så tidligt som muligt. Jeg har en 110/1130 HK TDI med 5 gear og
> kører sjældent over 1.800 omdrejninger når jeg kører bykørsel. Der har den
> 80HK så der er rigeligt at rykke af.

Og så kalder man en modeo 1.8 med 115 HK for morfar-bil )

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 16:17

Tom telepaterede følgende til sin PC:

> Og så kalder man en modeo 1.8 med 115 HK for morfar-bil )

Har du over 80 hk ved 1.800 omdrejninger... ?
Nej, vel...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 06:43

Morten Fruergaard wrote:
> Tom telepaterede følgende til sin PC:

> Har du over 80 hk ved 1.800 omdrejninger... ?
> Nej, vel...

Til gengæld har du ingen motor ved 6500 og din momentkurve falde med
omdrejningerne (ikke lige det man ønsker sig).

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-08-04 00:34

Tom wrote:

> Og så kalder man en modeo 1.8 med 115 HK for morfar-bil )

1. den vejer sikkert som et ondt år
2. den har ikke diesel-bundtrækket
3. som Morten skriver - den har ikke 80 HK ved 1800 omdr/min.

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 06:53

Lars L. Hansen wrote:

> 1. den vejer sikkert som et ondt år
Jeg tror ikke den vejer mere end 1200kg.
En golf iv vejer 1300.

> 2. den har ikke diesel-bundtrækket

Du mener turbo-bundtrækket??

> 3. som Morten skriver - den har ikke 80 HK ved 1800 omdr/min.

Det er jo dårligt over tomgang, hvad skal man med det?
Trække træstubbe op?
Hvor mange heste har den ved fuld skrue? (det er trods alt der man
ender i en frisk overhaling)

Jeg er ikke vild med den nedtur momentet tager over tomgang.

<http://www.sds.dk/sider/FGArullefelt.html>

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-04 09:09

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du mener turbo-bundtrækket??

Ja.

> Det er jo dårligt over tomgang, hvad skal man med det?
> Trække træstubbe op?

1800 omdrejninger er til cruising og overhaling - hvad tænker du på?

> Hvor mange heste har den ved fuld skrue? (det er trods alt der man
> ender i en frisk overhaling)

I en diesel ender man ikke ved max-effekten under en overhaling. Jeg gør i
hvert fald aldrig.

> Jeg er ikke vild med den nedtur momentet tager over tomgang.

Tomgang er 750 eller 800 omdrejninger...... Du må have glemt, at dieselbiler
bruger omdrejninger fra tomgang

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 17:45

> I en diesel ender man ikke ved max-effekten under en overhaling. Jeg gør i
> hvert fald aldrig.

Jeg gør heller ikke

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 17:49

> Jeg tror ikke den vejer mere end 1200kg.
> En golf iv vejer 1300.

1250 vejer min mondeo

Men en mondeo med 115 Hk mod en diesel med 80, skal heller ikke have så
vildt mange omdrejninger før den yder mere end en langsomtgående diesel.

> Det er jo dårligt over tomgang, hvad skal man med det?
> Trække træstubbe op?

Enig

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-04 19:59

Tom telepaterede følgende til sin PC:

> Men en mondeo med 115 Hk mod en diesel med 80, skal heller ikke have
> så vildt mange omdrejninger før den yder mere end en langsomtgående
> diesel.

Det hele går ud på, at du ikke kan sammenligne de 115 hk med de 80.
De 115 hk er maks. hk for din monder. De 80 hk er ved 1.800 omdr. Denne bil
har 130 hk ved maks...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 20:05

> Det hele går ud på, at du ikke kan sammenligne de 115 hk med de 80.
> De 115 hk er maks. hk for din monder. De 80 hk er ved 1.800 omdr. Denne
bil
> har 130 hk ved maks...

Ok, bare første gang jeg ser man opgiver heste ved lave RPM. Har altid kun
brugt moment som pegeping ved lave RPM og Heste som et udtryk for
acceleration og max hastighed.

--
Tom

Fra : JK

Dato : 03-08-04 14:54

On Tue, 3 Aug 2004 13:25:47 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>2000 og 2800 omdr.
>Er der nogen der har nogen gode råd eller kritik? Alt er velkomment

Man kan jo så spørge:

- er der ordentlig friløb på den ? altså at bremserne er velpassede og
ikke slæber

- hvilken hjulbredde ? desuden er nogle dæk med lavere rullemodstand
end andre.

Nu er brændstof økonomi ikke lige min hovedpine. Jeg kører 12 km/l med
min 2 liters benzindrevne passat af ældre årgang. Skal jeg ofre flere
hundrede tusinde på at få en bedre brændstof økonomi. Nej, det må være
forkert udregnet. Jeg kører kun 15 tusinde om året. Ferieturen til
Sydeuropa skal foregå i fly + bil, da det for 2 mennesker er økonomisk
cirka det samme som egen bil derned.

mvh

John

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 15:02

> Man kan jo så spørge:
>
> - er der ordentlig friløb på den ? altså at bremserne er velpassede og
> ikke slæber

Ja det er det. Kigger selv til dem med jævne mellemrum og ellers er de
passet på et aut VW værksted som jeg stoler på og har rigtig gode erfaringer
med.

> - hvilken hjulbredde ? desuden er nogle dæk med lavere rullemodstand
> end andre.

Det er 205 dæk og dækket er et firestone et eller andet.

> [...]
> forkert udregnet. Jeg kører kun 15 tusinde om året. Ferieturen til
> Sydeuropa skal foregå i fly + bil, da det for 2 mennesker er økonomisk

Da jeg kører 40kkm + om året betyder det en del for mig. derfor jeg er lidt
opsat på det.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Olesen

Dato : 03-08-04 19:22

> Da jeg kører 40kkm + om året betyder det en del for mig. derfor jeg er
lidt
> opsat på det.

Ja der har da været en del bud, uden præcist at sige
hvor 'fejlen' er.

Der er alt fra dækmontering til momentkorrekt kørsel mv.
Prøv at ændre kørestil.

Jeg er dog sikker på, du ikke kommer op
på de gode tal du ønsker alligevel....for SÅ
meget kan man jo ikke ændre kørestil,
uden det blir' unaturlig kørsel...,o)
Er den chippet ?
Kan de så være chippet 'forkert' ?

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 20:11

> Jeg er dog sikker på, du ikke kommer op
> på de gode tal du ønsker alligevel....for SÅ
> meget kan man jo ikke ændre kørestil,
> uden det blir' unaturlig kørsel...,o)

Nej det har du ret i. Jeg vil dog være tilfreds med et konstant snit på 15.5
til 16

> Er den chippet ?
Nej