Statistik hjælp
Fra : Jan Holm

Dato : 30-07-04 18:15

Hej

Jeg har en ide - gider ikke at høre mere på den om at kvinder er
bedere bilister. En ting man altid undlader i statistikker er at mænd
tilbringer mange flere km bag rattet end kvinder. Så helt uvidenskabeligt
ville det være sjovt at lave noget trafik tælling. Så har du lige lidt tid i
overskud så ud til vejen og tæl mand / kvinde chaffør. Skal selvfølgelig
bruge lidt blandet villavej / motorvej / landevej. Angiv gerne hvor der
er talt og antallet af mænd og kvinder bag rattet.

Når jeg har et pænt stort antal bilister vil jeg sammenholde disse tal med
ulykkesstatistikken.

På forhånd tak..... Ikke noget der haster, regner med at lade indsamling
af tal løbe i en måneds tid. Post her i gruppen.

Jan Holm

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-07-04 11:47

> Jeg har en ide - gider ikke at høre mere på den om at kvinder er
> bedre bilister.

Der bliver allerede taget højde for antal kørte kilometer, når man lave den
slags statistikker.

Hvis man ser på antal ulykker pr kilometer "vejtransport", er kvinder ikke
mere sikre end mænd i bil.

På cykel kommer kvinder langt oftere alvorligt til skade end mændene. Dette
hænger dog sammen med, at de også cykler mere. Hvis man her ser på ulykker
pr kilometer "vejtransport", så er kvinder kun mildt overrepræsenteret.

Når det handler om småskader er kvinder vildt overrepræsenteret.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan Holm

Dato : 31-07-04 11:52

Jan W Nielsen wrote:
> Hvis man ser på antal ulykker pr kilometer "vejtransport", er kvinder
> ikke mere sikre end mænd i bil.

Hej Jan

Har du de tal eller ved du hvor man kan skaffe disse ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-07-04 22:11

> Har du de tal eller ved du hvor man kan skaffe disse ?

Hej Jan

Nej, jeg ligger desværre ikke inde med tallene.

Prøv evt at ringe til Rådet for Større Færdselssikkerhed. Måske kan de
hjælpe.

/Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 31-07-04 15:20

"Jan Holm" skrev

> Jeg har en ide - gider ikke at høre mere på den om at kvinder er bedere
bilister.
Det lyder noget forudindtaget, var det ikke bedre at undersøge sagen inden
du beslutter dig for resultatet.

>En ting man altid undlader i statistikker er at mænd
> tilbringer mange flere km bag rattet end kvinder.
Nu er det jo svært at se på en bilist hvor mange km. han/hun har kørt.
Men jeg har lige kigget ud af vinduet, af 10 biler var der 6 mænd, 2
kvinder, og 2 ubestemmelige.

> Når jeg har et pænt stort antal bilister vil jeg sammenholde disse tal med
> ulykkesstatistikken.
Vil det sige du har en statistik over kønsfordelingen af uheldsbilister?

mvh
Alex Christensen