valg af dæk/fælge ?
Fra : Peter

Dato : 29-07-04 22:57

Hej NG.
Vi går og leger lidt med tanken om alufælge på vores Citroen Xsara ST.car.

Den er monteret med 185/65 R14 , Michelin Energy, og dækkene er O.K.
Skal vi købe 14" alufælge og få flyttet dækkene over på ( fordele /
ulemper ) eller
skal vi købe 15" fælge og nye dæk ( fordele / ulemper )???

Vi har fået et sæt 185/65 R15 , Michelin Energy, næsten nye dæk foræret -
kan vi bruge dem i denne sammenhæng ?

mvh.
Peter

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-07-04 12:51

"Peter" <FJERNpeterdue@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal vi købe 15" fælge og nye dæk ( fordele / ulemper )???
>
> Vi har fået et sæt 185/65 R15 , Michelin Energy, næsten nye dæk foræret -

Du kan godt købe et sæt 14" alufælge og sætte på. Jeg ville dog nok vælge,
at få nogen 15 eller 16" til ren sommerdæk, da jeg syntes en bil både ser
bedre ud, men også styrer bedre med nogen større fælge. Det er så en
fordel -- en ulmepe ved de større fælge er som regel at man må give lidt køb
på komforten. De fleste biler vil blive en anelse mere stive i det med
større fælge, og det er det der gør at bilen styrer mere sportsligt -- efter
min bedømmelse. Der er sikkert nogen der vil være uenig med mig der, men det
er mit udgangspunkt.

Kigger du på > http://www.sds.dk/sider/omregnpv.html < kan du se en
omregningstabel for dæk, og hvilke størrelser der passer sammen. Som jeg ser
det, kan du godt bruge de dæk du har fået forærende, men det er sådan lige
før de bliver for store. Du må ændre dimensionen 5 %, og det er lige til
øllet med de nye dæk du har. De 5 % du må ændre er på længden af en omgang
på dækket, altså hvor langt den triller på en omgang. (Tallet efter "R"-
angiver rullelængde) Når du ser tabellen, og går en linie op eller ned
sænker og hæver du rullelængden med 1,5 %, og da de nye dæk er 3 linier
nede, giver det 4,5 % så det er lige til det sidste du strækker den. men de
kan altså godt bruges. Vær dog opmærksom på, at bilen kan få helt andre
køreegnskaber end det du har nu.

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 09:12

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
de
> kan altså godt bruges. Vær dog opmærksom på, at bilen kan få helt andre

Da jeg også står og skal have nye dæk til min Xsara stc. kunne jeg godt
tænke mig at vide hvilke andre størrelser kan man så sætte på fælge til
185/65-14 ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-08-04 17:54

> [...]
>
> Da jeg også står og skal have nye dæk til min Xsara stc. kunne jeg godt
> tænke mig at vide hvilke andre størrelser kan man så sætte på fælge til

Ud og kig på dine dæk, og se hva dd er står på dem. Jeg kender ikke lige
størrelsen på din model, men den størrelse du nævner er nok ikke helt ved
siden af. Kig i tabellen, og se hvad du kan sætte på. Hvis jeg var dig ville
jeg nok købe et helt nyt sæt 15" til bilen. De fås i mange forskellige
design, og der er nok også et der passer dig. Prisen for dem kan variere
meget. Nogen sælger med dæk monteret og de er lige til at sætte på, andre
kun fælge og så skal du have dækkene ved siden af. Dem hvor du får det hele
samlet, er oftest billigst, men til gengæld skal du heller ikke forvente for
meget af dækkene. Der hvor du køber dæk og fælge separat, bestemmer du jo
selv kvaliteten, alt efter hvor meget du har råd til at købe for.

Jesper

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-07-04 14:33

> [...]
> skal vi købe 15" fælge og nye dæk ( fordele / ulemper )???
>
> Vi har fået et sæt 185/65 R15 , Michelin Energy, næsten nye dæk foræret -

Hemm....smag og behag

Men de størrelser der vil passe til din originale dækstørrelse/rulleomkreds
er 195/55-15 - 205/50-15 - 195/50-16 - 205/45-16 - 215/45-16 - 205/40-17 -
215/40-17 de ligger alle inden for 1½ % afvigelse i størrelsen/rulleomkreds

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Rasmus

Dato : 31-07-04 09:39

> [...]
> skal vi købe 15" fælge og nye dæk ( fordele / ulemper )???
>
> Vi har fået et sæt 185/65 R15 , Michelin Energy, næsten nye dæk foræret -

Slid dine 14" dæk op først, fælgene kan så bruges til montering af
vinterdæk. Sælg/byt dine 15" dæk og køb et sæt 16" alufælge med sommer dæk.
Det er hvad jeg ville gøre !!

Forvent en lidt mere hård/sportslig bil med de nye fælge, samt at det nok
koster lidt på benzinforbruget, dog ikke alverden.