Vinterdæk - Størrelse?
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 28-07-04 21:35

Hej,

Jeg kørte vintersæsonen på 155/80-13 dæk, men kunne godt tænke mig et
vinterdæk med bedre stabilitet. Hvor brede må de blive indenfor sikkerhedens
grænser?
Jeg havde tænkt på 185/60-14, evt. 195/50-15 som mine sommerdæk.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-04 07:30

Carsten Pedersen wrote:
> [...]
> grænser?
> Jeg havde tænkt på 185/60-14, evt. 195/50-15 som mine sommerdæk.

Jeg ville nødig gå mere en en enkelt størrelse op i bredden.
Jo større areal, desto tungere skal bilen være for at levere samme
tryk mod asfalten.
De smalle dæk trykker lige igennem sølet.
Desuden minder de vakkelvorne dæk dig om at være på vagt!

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Brian S Jensen

Dato : 29-07-04 07:47

"Carsten Pedersen" <carstennp@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sikkerhedens
> grænser?
> Jeg havde tænkt på 185/60-14, evt. 195/50-15 som mine sommerdæk.

På BMW'en (525'er) kører jeg samme størrelse som de sommerdæk den er født
med
dvs. 215/65-15 og den står utroligt godt fast

Jeg ved godt at nogle holder på at vinterdæk ikke skal være for brede, men

BMW'en kører det altså rigtigt godt

Men det er vel også meget afhængig af bilen - vægt osv.

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 525i 24v
Toyota Previa 2.4i (med 205/65-15 som vinterdæk - ligeledes godt)

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 29-07-04 08:14

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Brian S Jensen
> BMW 525i 24v
> Toyota Previa 2.4i (med 205/65-15 som vinterdæk - ligeledes godt)

Har du så også prøvet den med smallere dæk end de 215? Det kunne jo være den
stod endnu bedre fast når der kom lidt mere tryk på det areal den står på.
Fakta er jo at vinterdæk ikke bør være så brede som sommerdæk, netop for at
de bedre kan komme i kontakt med asfalten i sne og sjap.

Jesper

Fra : Brian S Jensen

Dato : 29-07-04 08:57

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4108a3c5$0$35876> >

> [...]
at
> de bedre kan komme i kontakt med asfalten i sne og sjap.

Hej Jesper

Nej, det må jeg indrømme, jeg har ikke prøvet med smallere dæk, så det skal
jeg ikke kunne udelukke, men heldigvis er der jo ikke sne på vejene ret
meget
tid af vinteren, og så er det jo rart med lidt brede dæk

Jeg ville forøvrigt nødig bremse BMW'en ned med 165'er dæk på

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 29-07-04 09:41

> [...]
>
> Mvh.
> Brian S Jensen
>

> Jeg ville forøvrigt nødig bremse BMW'en ned med 165'er dæk på
Det er vel et spørgsmål om at køre efter forholdene.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 11:51

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Det er vel et spørgsmål om at køre efter forholdene.

Så er der jo ingen grund til vinterdæk? .

Fra : Mikael L

Dato : 29-07-04 12:23

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse

> Så er der jo ingen grund til vinterdæk? .

Jo hvis man vil bare lidt hurtigere frem end man kan cykle

Mikael

Fra : Brian S Jensen

Dato : 29-07-04 12:26

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jo hvis man vil bare lidt hurtigere frem end man kan cykle
>
> Mikael

Og det er jo ikke særlig godt med de smalle cykeldæk i sne, vel ?

Altså er det bevist at jo bredere dækkene er, jo bedre er de i sne

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-07-04 15:54

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Altså er det bevist at jo bredere dækkene er, jo bedre er de i sne

Som vi jo har SÅ meget af i den DK: vinter ;).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-07-04 06:58

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Som vi jo har SÅ meget af i den DK: vinter ;).

Tja du kan kun blive invalideret een gang så er det for meget.
Jeg ved ikke hvr du bor, men hvor jeg bor er sne et problem adskillige
uger om året og er det et problem for mig er det et endnu større
problem for den såkaldte offentlige trafik.
Jeg anser det for misforstået nærrighed at spare på gummiet hvis man
vil køre i bil.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 08:15

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tja du kan kun blive invalideret een gang så er det for meget.

Nu er vinterdæk brugt i "ikke-vinter klima" et dårligere valg end sommer el.
helårsdæk.

> Jeg ved ikke hvr du bor, men hvor jeg bor er sne et problem adskillige
> uger om året

Som du selv skriver er der forskel på behovet, jeg har intet behov som ikke
kan undgås. Tværtimod ville de give mig et opbevarings prob., lige som det
vil genere mig at være nød til at kassere dæk med masser af slidbane, pga.
de har passeret "sidste salgsdato". Så i henh. til det første jeg skrev,
som underbygges af udtalelser af kompetente personer, har jeg ikke tænkt mig
at indkøbe nogle før end behovet opstår.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-07-04 08:21

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Nu er vinterdæk brugt i "ikke-vinter klima" et dårligere valg end sommer el.
> helårsdæk.

Forudsat man har ballon-standardmonteringen på og mere end 3mm mønster
så ja. Jeg har lige nu 205/50R16 på, de er ubrugelige om vinteren.

> [...]
> som underbygges af udtalelser af kompetente personer, har jeg ikke tænkt mig
> at indkøbe nogle før end behovet opstår.

Det siger jeg heller ikke du skal.

Jeg kører henved 25.000km om året så mine bliver slidt så det passer.

Problemet med 'de kompetente personer' er at folk bruger dem som en
dårlig undskyldning til at køre på tørre sommerdæk hele året, alle
betingelserne er totalt glemt når der skal argumenteres.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-04 10:48

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Forudsat man har ballon-standardmonteringen på og mere end 3mm mønster
> så ja.

Std. monteringen i dag er ikke "ballon", men > end de 3mm., ja.

> Problemet med 'de kompetente personer' er at folk bruger dem som en
> dårlig undskyldning til at køre på tørre sommerdæk hele året, alle
> betingelserne er totalt glemt når der skal argumenteres.

Den bruges den anden vej oxo; folk køre som aber "For jeg har jo vinterdæk
på", men naturlovene bliver ikke ophævet af den grund. INGEN KAN SIGE SIG
FRI FOR AT TAGE HØJDE FOR BETINGELSERNE.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 29-07-04 19:22

> [...]
> >

> Og det er jo ikke særlig godt med de smalle cykeldæk i sne, vel ?
>
> Altså er det bevist at jo bredere dækkene er, jo bedre er de i sne

[SNIP]
> Og det er jo ikke særlig godt med de smalle cykeldæk i sne, vel ?

Jeg syntes du skal prøve at se om du ikke kan finde noget rally at kigge
lidt på. Jeg er helt klar over, at det er en -- for det første - helt anden
belastning de dæk kommer ud for, og -- for det andet -- nogen helt andre
hastigheder de kører rundt i svingene med. Men for så lige at komme tilbage
til det rally. Hvis du ser de rally der køres på asfalt er dækkene meget
bredere end dem du ser på bilerne i både det svenske rally, og lige så meget
i Rally Monte Carlo, når de kører på sne. Og hvorfor så mon det ?? Skulle
din påstand være sand om at - jo bredere dæk jo bedre når man kører i sne,
så forstår jeg slet ikke hvorfor de har de -- ja vi kan da godt kalde dem --
cykeldæk på. Der er et eller andet der siger mig at din påstand ikke holder
vand. Du kunne evt. prøve at tage en pakke margarine og skære over. Først
prøver du lige med et brædt. Når du så har fundet ud af hvor meget du skal
trykke for at nå til bunds, så prøv lige med en kniv. Hvad var lettest at
komme igennem med ?? -- Det skulle undre mig meget, om det ikke var kniven,
da den har det mindste areal der skal fjerne det materiale der er under den.
Så hvordan du end vender og drejer det, så er smalle dæk altså dem der først
når vejen på hele trædefladen. Det vil så samtidig sige, at kører du i sne
og sjap, som jeg godt er klar over vi ikke har så meget af herhjemme, så vil
du komme ned på asfalten før med de smalle dæk end med de brede, da de
smalle dæk ikke skal fjerne så meget for at komme igennem. Der skal
selvfølgelig køres med samme bil, og samme hastighed, for at du kan
sammenligne de to dæk.

Jesper