Nummerpladernes farver
Fra : Erik

Dato : 27-07-04 20:28

Hej

Jeg har i dag set en VW Caravelle (T4, lang model) med 8 ganske almindelige
siddepladser. Bilen ser ret ny ud.
Det undrer mig, at den har *gule* nummerplader - jeg troede det var
forbeholdt busser, dvs. køretøjer med min. 10 siddepladser.

Nu er det så, jeg bliver nysgerrig, fordi jeg er meget tæt på at købe en
brugt bil af samme slags - med hvide nummerplader.

Hvordan hænger det sammen?

Mvh
Erik

Fra : allan k

Dato : 27-07-04 20:53

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det så, jeg bliver nysgerrig, fordi jeg er meget tæt på at købe en
> brugt bil af samme slags - med hvide nummerplader.

Der sidder højst sandsynlig 2 små klapstole helt omme bagi, de er ikke
særlig meget bevendt som siddeplads, men man slipper meget billigere i
afgift, og så koster den næsten ingenting i vægt afgift, det eneste er så at
den er til stort kørekort.

Fra : Erik

Dato : 27-07-04 21:08

> [...]
> særlig meget bevendt som siddeplads, men man slipper meget billigere i
> afgift, og så koster den næsten ingenting i vægt afgift, det eneste er så

Kan det passe, at klapsæderne i den bil, som jeg har set, er så små, at man
kan overse dem når man kigger ind i bilen?

Jeg var godt klar over reglerne vedr. 10 sæder/buskørekort/lav vægtafgift. I
forvejen har jeg været *meget* tæt på at tage D-kørekort for at få en billig
Caravelle. Men har forkastet tanken, fordi jeg har brug for bagageplads
(bl.a. til en barnevogn).

Er de to "ekstrasæder" i Caravellen altid klapsæder og aldrig rigtige
sæder/bænk? Jeg spørger, fordi der jo udbydes enkelte brugte Caraveller i
busudgave, men jeg vil *ikke* have én uden bagageplads (og har reelt ikke
noget at bruge 10 sæder til, men kunne måske nok leve med 8 sæder + 2
klapsæder).

Sidder man med front i køreretningen eller med siden til?
Hvor meget plads stjæler de fra bagagerummet?

Mvh
Erik

Fra : Roland Vogt

Dato : 27-07-04 21:40

Min svoger har en handicap vogn på gule plader .. tror de er på gule pga de
ikke betaler reg.afgift på handicap biler

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-07-04 22:16

"Roland Vogt" <vogt@midtfyn.net> skrev :

>Min svoger har en handicap vogn på gule plader .. tror de er på gule pga de
>ikke betaler reg.afgift på handicap biler

Roland - som andre har nævnt - kan du ikke prøve at citere korrekt ?
(Det er lidt anstrengende at læse dine svar.)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-07-04 22:48

> at
>
> Kan det passe, at klapsæderne i den bil, som jeg har set, er så små, at
man
> kan overse dem når man kigger ind i bilen?

Det er muligt. Det kommer an på om det er en kort eller lang model du har
set.

> [...]
billig
> Caravelle. Men har forkastet tanken, fordi jeg har brug for bagageplads

Du kan få Caravelle i flere versioner, og får du den lange model af dem, så
er der stadig masser af bagagerum bag det bagerste sæde. Der kan nemt stå en
tvillingvogn, UDEN du behøver at slå den sammen. Andre modeller er der sæder
hele vejen igennem bussen, så det er nok meget individuelt hvordan
indretningen er i dem. Det bedste råd er nok at kigge i bilen.

> [...]
> busudgave, men jeg vil *ikke* have én uden bagageplads (og har reelt ikke
> noget at bruge 10 sæder til, men kunne måske nok leve med 8 sæder + 2

Hvis du får fat i den lange model er det nok almindelig stolerække som på de
foranstående, eller måske endda enkeltstole hvis du er heldig.

> Sidder man med front i køreretningen eller med siden til?

Den lange model mener jeg absolut at det er front mod kørselsretningen. De
korte modeller ved jeg ikke om det er det samme.

> Hvor meget plads stjæler de fra bagagerummet?
>
> Mvh
> Erik

Jesper

Fra : Erik

Dato : 27-07-04 23:35

Hej Jesper

Her er et billede af en bil med klapsæde (1 stk) bagi.

Jeg kan se at stolene står 3-3-3-1, men er bilen egentlig kort eller lang?
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=277000366

Den er forresten en pebret sag, men alligevel nok langt mindre pebret end en
tilsvarende 9-personers.

PS (mht barnevogn): vi har skam en trillingevogn (lang model!), men *har*
opgivet at få den ind i nogensomhelst biler.

Mvh
Erik

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 28-07-04 15:50

> [...]
>
> PS (mht barnevogn): vi har skam en trillingevogn (lang model!), men *har*
> opgivet at få den ind i nogensomhelst biler.

Den model du har linket til ligner meget en kort model. Hvis du kigger på
denne VW kan du sikkert se den er meget længere.

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=447726&page=1

Den nemmeste måde at se om det er en kort eller lang model, er ved at kigge
på de bagerste sideruder. Hvis de er næsten samme størrelse som de
midterste, ja så er sandsynligheden for det er en lang model meget stor. De
fleste der handler med disse modeller, skal dog nok huske at gøre opmærksom
på hvis det er en lang model. Det vil også give et lille hak op i prisen,
hvis det er en lang model.

Med hensyn til prisen, kan du også se en væsentlig forskel. Den du har
fundet koster jo nogenlunde det samme som den jeg har fundet, men den er 2
år nyere, og det bedste ved den du fandt er nok, at prisen på vægtafgiften
er væsentlig lavere end dem på de hvde plader. Hvor meget det er, ved jeg
ikke, men den på de hvide plader kommer nemt på 11.000 om året bare for
vægtafgiften.

P.S.
Vi har "kun" en tvillingvogn, og det var derfor jeg nævnte den. Jeg er
sikker på at din trillingevogn nok skulle kunne gå ind i den lange Caravelle
også. Men du kan jo tage ud til en forhandler der har en og måle lidt.

Jesper

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-07-04 08:42

Erik faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Kan det passe, at klapsæderne i den bil, som jeg har set, er så små, at
> man kan overse dem når man kigger ind i bilen?

Sagtens. De kan være så små at de kun viser sig som en lille ekstra-bredde
på siden af vognen og muligvis en sikkerhedssele.

[...]

> [...]
> busudgave, men jeg vil *ikke* have én uden bagageplads (og har reelt ikke
> noget at bruge 10 sæder til, men kunne måske nok leve med 8 sæder + 2

Nej - begge dele er muligt.

> Sidder man med front i køreretningen eller med siden til?
> Hvor meget plads stjæler de fra bagagerummet?

Dem jeg har set har haft de to bagerste sæder siddende med et sædde på hver
side af bilen - så de sidder altså sidelæns i forhold til køreretningen.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : K ö n i g

Dato : 27-07-04 22:06

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan hænger det sammen?

Det kunne være en institutionkøretøj - der er "kun" 8 siddepladser, gule
plader.
Der er så ikke betalt registreringsafgift på køretøjet men pædagogerne må
køre bussen med det "lille" kørekort.

MVH Peter König

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 22:32

> Der er så ikke betalt registreringsafgift på køretøjet men pædagogerne må
> køre bussen med det "lille" kørekort.

Havde den buler..?

(Så er det nemlig formentlig et institutionskøretøj - pædagogerne er
livsfarlige i dem. Værkstederne tjener fedt på dem, og
forsikringsselskaberne vil ikke forsikre dem - eller også går de i den anden
grøft og betaler medarbejderne for gratis kørekurser.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : KH

Dato : 28-07-04 08:22

> Havde den buler..?
>
> (Så er det nemlig formentlig et institutionskøretøj - pædagogerne er
> livsfarlige i dem.

Hey!! Det var ikke pænt sagt. Jeg er pædagog og vi har en del af disse (dog
lorte Fiat).

Men når det nu er kommet frem, ja, så har vi sgu også en del buler i vores,
så du har jo nok ret alligevel ;-(

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 08:43

> Hey!! Det var ikke pænt sagt. Jeg er pædagog og vi har en del af disse
(dog
> lorte Fiat).

He-he.. *dukker hovedet*

--