Hvilken olie er bedst?
Fra : Jakob P.

Dato : 25-07-04 10:29

Har en golf3 fra ´96. Har en olie liggende der hedder 10W50 er det bedre end
10W40?

Fra : Jakob P.

Dato : 25-07-04 10:31

Har en golf3 fra ´96. Har en olie liggende der hedder 10W50 er det bedre
end 10W40?
Eller skal jeg burge en helt anden olie som fx. 5W40?

Mvh Jakob

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-07-04 10:47

On Sun, 25 Jul 2004 11:31:20 +0200, "Jakob P." <jakob@bank.dk> wrote:

> Har en golf3 fra ´96. Har en olie liggende der hedder 10W50 er det bedre
>end 10W40?
>Eller skal jeg burge en helt anden olie som fx. 5W40?
Kig i din instruktionsbog, eller spørg VW.

/Hans

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 11:24

> Har en golf3 fra ´96. Har en olie liggende der hedder 10W50 er det bedre
> end 10W40?

Ja, det kan man godt sige.

10W-50-olien holder den rette konsistens selv ved meget høj tempratur. Det
kan bruges, hvos du ønsker at køre 180 km/t syd for Rom midt i den varmeste
periode om sommeren.

10W-40 er "en helt almindelig" olie - hverken mere eller mindre.

Til danske forhold vil jeg anbefale 5W-40 eller 0W-40 som den bedste olie.
Læs evt længere nede i gruppen for uddybning.

> Eller skal jeg burge en helt anden olie som fx. 5W40?

Du kan bruge det hele - men 0W-40 er den bedste og dyrste. Køb derfor evt en
Mobil 1 0W-40 på tilbud i Bilka.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 11:35

> Du kan bruge det hele - men 0W-40 er den bedste og dyrste. Køb derfor evt
en
> Mobil 1 0W-40 på tilbud i Bilka.

Måske skulle jeg for tydelighedens skyld skrive "Mobil 1" i viskositeten
"0W-40" på tilbud i Bilka...

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob P.

Dato : 25-07-04 11:42

Jeg takker for den hurtige og præcise hjælp :)

Mvh Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-04 11:23

"Jakob P." <jakob@bank.dk> skrev i en meddelelse
> Har en golf3 fra ´96. Har en olie liggende der hedder 10W50 er det bedre
> end 10W40?
> Eller skal jeg burge en helt anden olie som fx. 5W40?

Motoren skal bruge 10W-40. Alternativt kan du bruge 5W-40 som er
bedre/tyndere ved kold motor.

Mvh
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 11:35

> Motoren skal bruge 10W-40. Alternativt kan du bruge 5W-40 som er
> bedre/tyndere ved kold motor.

Korrekt - men den kan også bruge andre olier - for eksempel den endnu bedre
0W-40.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 25-07-04 13:21

**** Post for FREE via your newsreader at post.usenet.com ****

nej
> Har en golf3 fra ´96. Har en olie liggende der hedder 10W50 er det bedre
end
> 10W40?

*** Usenet.com - The #1 Usenet Newsgroup Service on The Planet! ***
http://www.usenet.com
Unlimited Download - 19 Seperate Servers - 90,000 groups - Uncensored

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 13:55

> end

> nej

Kort og præcist svar.

Desværre var det placeret ovenfor spørgsmålet - og desværre er det heller
ikke rigtigt.

I bedste fald kan olierne siges at være lige gode - men hvs du kører din
motor således, at den får det meget, meget varmt, så er 10W-50´eren bedre,
da den bevarer sin bæreevne ved højere temperaturer.

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob P.

Dato : 25-07-04 15:24

> [...]
> motor således, at den får det meget, meget varmt, så er 10W-50´eren bedre,
> da den bevarer sin bæreevne ved højere temperaturer.

Er der så mulighed for at den er dårligere hvis motoren bliver kørt
"normalt" eller har det ingen betydning?

Mvh Jakob

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 17:14

> Er der så mulighed for at den er dårligere hvis motoren bliver kørt
> "normalt" eller har det ingen betydning?

Ingen betydning.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:28

> Er der så mulighed for at den er dårligere hvis motoren bliver kørt
> "normalt" eller har det ingen betydning?

En -50 olie vil være at skyde langt over målet i din bil. En -40 olie er
mere end rigeligt. Selv kører jeg en turbo-bil med over 200 Hk på en 0W-40
olie.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 19:17

> En -50 olie vil være at skyde langt over målet i din bil. En -40 olie er
> mere end rigeligt. Selv kører jeg en turbo-bil med over 200 Hk på en 0W-40
> olie.

Helt enig - men hvis man har det stående i skabet, så kan man jo sagtens
bruge det indtil næste olieskift.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 20:22

> Helt enig - men hvis man har det stående i skabet, så kan man jo sagtens
> bruge det indtil næste olieskift.

Jep.

M.v.h.

Fra : Jakob P.

Dato : 25-07-04 21:18

> Helt enig - men hvis man har det stående i skabet, så kan man jo sagtens
> bruge det indtil næste olieskift.
>
> /Jan W Nielsen

Det er nemlig præcis det jeg har stående i skabet.
Så slipper jeg for at købe olie denne gang :)

Mvh Jakob