Lak-farve...?
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 09:57

Hej folkens

Jeg regner med at bestille en mountainbike i morgen, hvorfor jeg i
øjeblikket går og grubler over, hvilken farve, jeg gerne vil have den i.

Jeg har overvejet en lidt utraditionel farve - lidt a´la den støvede
"stealth black", som Danmarks Flotteste Bil 2004 er lakeret i.

Altså - sådan en HELT mat sort, der ligner noget, der suger alt lys til sig.

Alternativt en støvet armygrøn....

Hvad hedder disse farver - og skal jeg regne med, at det koster væsentligt
mere end en alm. lakering af stellet på cyklen..?

Er der evt. noget sted, hvor jeg kan se farverne og de dertil hørende
navne/koder -således at jeg kan lave en præcis bestilling, når jeg bestiller
cyklen..?

/Jan W Nielsen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 25-07-04 10:10

>Hej folkens

Hej Jan - længe siden ;)

>Jeg regner med at bestille en mountainbike i morgen, hvorfor jeg i
>øjeblikket går og grubler over, hvilken farve, jeg gerne vil have den i.

hvilken mountainbike? bestille på nettet?

>Jeg har overvejet en lidt utraditionel farve - lidt a´la den støvede
>"stealth black", som Danmarks Flotteste Bil 2004 er lakeret i.

er matsort nu blevet utraditionel? farven blev in på cykler for 3-4 år
siden..

>Hvad hedder disse farver - og skal jeg regne med, at det koster væsentligt
>mere end en alm. lakering af stellet på cyklen..?

du bestiller vel en cykel pga. andet end farven? som regel har hvert
mærke og hver model ikke de store muligheder.. måske 3-4 forskellige
farver, men ganske givet ikke 3-4 forskellige nuancer af sort..

jeg har tidligere været cykelmekaniker i mere end 5 år, og har aldrig
oplevet, at en producent har lavet mere end een sort farve

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 11:30

> Hej Jan - længe siden ;)

Jep.. >

> hvilken mountainbike? bestille på nettet?

En håndbygget cykel hos Jensen Cykler i Århus. Ikke voldsomt dyr.

> er matsort nu blevet utraditionel? farven blev in på cykler for 3-4 år
> siden..

Men farven på den bil, som jeg skriver om er anderledes end alle andre sorte
farver, jeg har set. Den ser i hvert fald sådan ud...

> du bestiller vel en cykel pga. andet end farven? som regel har hvert
> mærke og hver model ikke de store muligheder.. måske 3-4 forskellige
> farver, men ganske givet ikke 3-4 forskellige nuancer af sort..

Det er rigtigt - udover det gode tilbud, jeg har fået, er fabrikscyklernes
farver en af grundene til, at jeg hellere vil have en håndsamlet.

> jeg har tidligere været cykelmekaniker i mere end 5 år, og har aldrig
> oplevet, at en producent har lavet mere end een sort farve

Men her kan jeg HELT selv vælge.

(Havde overvejet en fornuftig ramme med XT - men tror sgu egentlig godt, jeg
kan nøjes med Deore, da det er min første MTB, og da det er en helt komplet
gruppe, der monteres på en fornuftig ramme og med en fornuftig gaffel)

Jeg glæder mig meget..

/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-04 12:09

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> wrote...
> [...]
komplet
> gruppe, der monteres på en fornuftig ramme og med en fornuftig gaffel)

Største problem med Deore er efter hvad folk siger at det ikke holder
så godt. Ellers kan man jo altid opgradere senere hvis behovet opstår.

> Jeg glæder mig meget..

Forståeligt

/John Sahl

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 25-07-04 13:03

[...]

>Største problem med Deore er efter hvad folk siger at det ikke holder
>så godt. Ellers kan man jo altid opgradere senere hvis behovet opstår.

det sjove er så, at det oprindeligt hed 'Deore XT' men tilsyneladende
er det nu skilt ad i en ren Deore og så en Deore XT

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 13:41

> det sjove er så, at det oprindeligt hed 'Deore XT' men tilsyneladende
> er det nu skilt ad i en ren Deore og så en Deore XT

Jep - dengang jeg interesserede mig for cykler (crazy med racercykler indtil
begyndelsen af 90´erne), var Deore det vildeste - nu er gruppen delt op i
tre - Deore, Deore LX og Deore XT.

Almindelige Deore er dermed den billigste af de "gode" komponentgrupper.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 13:50

> Største problem med Deore er efter hvad folk siger at det ikke holder
> så godt. Ellers kan man jo altid opgradere senere hvis behovet opstår.

Det er jo lige det - jeg har en ide om, at jeg jo kan købe en ny, hvis jeg
bliver SÅ vild med det, at det ikke er nok med mindre end det absolut
bedste..

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 10:12

Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>

> Jeg regner med at bestille en mountainbike i morgen,

Lyder som en god ide, har selv en som bliver benyttet meget flittigt, dog
ikke så meget til "mountainbiking"

> hvorfor jeg i
> øjeblikket går og grubler over, hvilken farve, jeg gerne vil have den
> i.

Er det ikke r*v dyrt, hvis den skal bestilles i en ikke-standard farve ?

> [...]
>
> Er der evt. noget sted, hvor jeg kan se farverne og de dertil hørende
> navne/koder -således at jeg kan lave en præcis bestilling, når jeg

Mig bekendt er der ingen steder online hvor du kan se farverne, men prøv at
køre forbi en autolakerer, de har (som regel) farveprøverne liggende.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 11:32

> Er det ikke r*v dyrt, hvis den skal bestilles i en ikke-standard farve ?

Jeg har fået et meget godt tilbud på selve cyklen, og rammen er alligevel i
rå aluminium og er ikke lakeret, før cyklen samles. Derfor bliver jeg ikke
flået.

> Mig bekendt er der ingen steder online hvor du kan se farverne, men prøv
at
> køre forbi en autolakerer, de har (som regel) farveprøverne liggende.

Det vil jeg gøre - det er sgu nok den eneste løsning, hvis ingen kender
farvekoden på den bil, der vandt titlen som DKs flotteste..

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 11:47

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg har fået et meget godt tilbud på selve cyklen, og rammen er
> alligevel i rå aluminium og er ikke lakeret, før cyklen samles.
> Derfor bliver jeg ikke flået.

OK, lyder fornuftigt.

> Det vil jeg gøre - det er sgu nok den eneste løsning, hvis ingen
> kender farvekoden på den bil, der vandt titlen som DKs flotteste..

He he, jeg kender ikke engang DK's flotteste bil

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-04 12:11

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> wrote...
> Det vil jeg gøre - det er sgu nok den eneste løsning, hvis ingen kender
> farvekoden på den bil, der vandt titlen som DKs flotteste..

Den matsorte skulle være Erlings egen blanding, så prøv at give
ham et kald?

/John Sahl

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 13:42

> Den matsorte skulle være Erlings egen blanding, så prøv at give
> ham et kald?

Ok - tak...

/Jan W Nielsen

Fra : Basil

Dato : 25-07-04 14:18

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ok - tak...
>
> /Jan W Nielsen

Jeps, det er det.
Jeg har lige snakket med en der fortalte mig lidt om det (han får malet sin
Alfa gta af samme mand) og det er noget med en masse lag farve, afsluttende
med en matsort, og så er det vist nok noget med flake-lak (tror jeg det
hedder)
Jeg kan læse at jeg vrøvler, du skal nok ringe til Erling
Kai

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-04 16:13

"Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote...
> [...]
afsluttende
> med en matsort, og så er det vist nok noget med flake-lak (tror jeg det

Flake-lak = meget dyr speciallak..

> Jeg kan læse at jeg vrøvler, du skal nok ringe til Erling

Altid godt at gå til kilden selv for korrekt info

/John Sahl

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 17:12

Ok - tak for info, Basil.

> Flake-lak = meget dyr speciallak..

Jup..

> Altid godt at gå til kilden selv for korrekt info

Jeg overvejer noget helt andet... Men jeg vender tilbage, hvis min "ide"
føres ud i livet.

/Jan Wildau

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 10:21

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Jeg regner med at bestille en mountainbike i morgen

Du har da vist fanget præmien for at være så langt fra gruppens emne
som man kan komme (på cykel.....)

din nærmeste cyklebiks, ved vist hvad der er at vide om cykler

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 11:33

> Du har da vist fanget præmien for at være så langt fra gruppens emne
> som man kan komme (på cykel.....)

Jubiii... Hvad vinder jeg så..?

> din nærmeste cyklebiks, ved vist hvad der er at vide om cykler

Ja, men de ved jo ikke en pind om biler, lakker og i særdeleshed DKs
flotteste bil 2004, vel..? )

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 12:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

går og grubler over, hvilken farve, jeg gerne vil have den i.

> Jeg har overvejet en lidt utraditionel farve -

Altså lidt lige som de bøsse-4x4 som køre rundt og aldrig ser skyggen af
mudder ;))). Ellers giver farven næsten sig selv:).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 13:48

> Altså lidt lige som de bøsse-4x4 som køre rundt og aldrig ser skyggen af
> mudder ;))). Ellers giver farven næsten sig selv:).

Jeg ved snart ikke, hvad der er mest bøsseagtigt - en 4WD, der ikke ser ret
meget mudder - eller de der bondekarle, der kører rundt og er stolte af, at
deres bil er HELT dækket af mudder efter kørsel på bane/mark. Måske er de
første bøsser - og de sidste bare mest til husdyr...?

Men det er nu planen, at min mountainbike skal lidt ud at køre i naturen
også - hvis ikke nøjedes jeg bare med den racercykel, som jeg har i
forvejen..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-07-04 16:38

> [...]
> deres bil er HELT dækket af mudder efter kørsel på bane/mark. Måske er de
> første bøsser - og de sidste bare mest til husdyr...?

Der er skam også undersøgelser der klarlægger nogle at de spørgsmål, dog
ikke den med husdyr.

http://www.cartalk.com/content/features/Gay-Lesbian/nominations.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-07-04 16:56

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er skam også undersøgelser der klarlægger nogle at de spørgsmål, dog
> ikke den med husdyr.
>
> http://www.cartalk.com/content/features/Gay-Lesbian/nominations.html
>
> Med venlig hilsen Kim

Haha... VW er en bøssebil :).