syn, betinget godkendt, ej godkendt
Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-07-04 21:00

Er der faste regler for hvad der skal udløse betinget godkendt og eks. ej
godkendt ved et syn?

Eks. har jeg oplevet en betinget godkendt på en styrekugle med slør og en
anden gang ej godkendt på en bærekugle med slør. I begge tilfælde var der
ikke andet på bilerne. Er der noget fast system man godkender efter, eller
er det op til synsmandens vurdering?

Niels

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 21:28

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev :

>Er der noget fast system man godkender efter, eller
>er det op til synsmandens vurdering?

Jep - det er op tilsynsmanden vurdering om der er fare for sammenbrud
i dele eller ej - derfor kan man netop også opleve forskellige
vurderinger af f,eks styrekugler

lidt slidte så de bør skiftes, eller slidte, så der er fare for at
kuglen falder af....

Sådan lidt populært sagt, der vurderes om bilen udgør en
sikkerhedsrisiko, eller ej
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 24-07-04 21:40

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kuglen falder af....
>
> Sådan lidt populært sagt, der vurderes om bilen udgør en

Ja, eller hvad humør synsmanden nu er i!

Jeg har prøvet at være til syn med en bil, hvor den ene lygte stod for højt
og håndbremsen ikke virkede på det ene hjul. Resultat: Ikke godkendt.

Så har jeg også prøvet en anden bil med to defekte forhjulslejre, samt
stenslag i forruden. Resultat: Betinget godkendt.

En kammerats Ford Escort MK4, blev betinget godkendt med et knækket
håndbremsekabel.

Så jeg påstå at det også afhænger at hvem der syner, hvor det bliver synet
og hvad synsmandens humør er i.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-07-04 22:12

> [...]
> kuglen falder af....
>
> Sådan lidt populært sagt, der vurderes om bilen udgør en

Uanset om den bliver betinget godkendt eller ikke godkendt skal fejlen jo
bringes i orden,
eneste forskel er at de ved ikke godkendt skal tjekke om man har lavet det.

Er det fordi den ene synsmand ikke har tillid til personen og den anden har
tillid til at fejlene bliver udbedret?

Niels

Fra : K ö n i g

Dato : 24-07-04 22:30

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det fordi den ene synsmand ikke har tillid til personen og den anden
har
> tillid til at fejlene bliver udbedret?

Nej - det burde ikke ske.

Se 14.03.8 i linket

http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit14.pdf

MVH König

Fra : K ö n i g

Dato : 24-07-04 22:28

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Jep - det er op tilsynsmanden vurdering . . . .

NEJ - det er ikke op til synsmanden vurdering.

Statens bilinspektion er underlagt klare bestemmelsesgrundlag såsom
"Vejledning for Statens Bilinspektion" og Detailjforskrifter 2004. I disse
bestemmelser står der hvilke krav og kriterier der skal være opfyldt ved et
periodisk syn.

Igen her vildledes man fra udtalelser fra såkaldte "kyndige" . . . . . !

Niels - Statens Bilinspektion syner efter et stringent system som er meget
firkantet - men det er dog et system som den enkelte synsmedarbejder ikke
kan fravige.

Link:
http://www.fstyr.dk/sw6010.asp
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf

MVH König

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 22:51

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev :

>NEJ - det er ikke op til synsmanden vurdering.

Det da ved gud det er - det er jo ham, der skal vurdere om det for ham
præsenterede køretøj, opfylder de krav der er til køretøjet

> [...]
>bestemmelser står der hvilke krav og kriterier der skal være opfyldt ved et

De skal vist mere leve op til vejledningen, end til
detailforskrifterne, da der på brugte biler vil findes noget slid, der
kan betyde en forskel hist og her

>Igen her vildledes man fra udtalelser fra såkaldte "kyndige" . . . . . !

Hvilke kyndige hentyder du til ?

>Niels - Statens Bilinspektion syner efter et stringent system som er meget
>firkantet - men det er dog et system som den enkelte synsmedarbejder ikke
>kan fravige.

Det er noget vrøvl du kommer med - det er f.eks den pågældende
synsassistent, der skal vurdere om f.eks en forbro stadig er kraftig
nok i materialerne til at kunne holde til de belastninger den bliver
udsat for under bilens drift

Vi kan jo tage et afsnit fra den vejledning du henviser til (som
iøvrigt ligger på gruppens sider i ikke_pdf udgaver

citat

8.01.V01 GENERELLE BESTEMMELSER

1.1 I Detailforskrifter for Køretøjer er givet de generelle
bestemmelser om bærende elementer, karrosseri og opbygning m.v. Disse
generelle bestemmelser er udgangspunkt for vurderingen af
korrosionsangreb i køretøjers bærende elementer og selvbærende
karrosseri m.v.

1.2 Korrosionsangreb skal anses som fejl, hvis det er af et sådant
omfang eller af en sådan art, at køretøjet - er ude af stand til at
kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal anvendelse og
belastning af køretøjet,

- er svækket i en sådan grad, at køretøjet ikke kan give den
tilsigtede passive sikkerhed ved kollision, eller
- i øvrigt er til fare for fører, passagerer eller andre trafikanter.

Korrosionsangreb og reparationer skal vurderes afhængigt af
komponenternes eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning, og
korrosionsangreb skal således ikke anses som fejl, hvis det alene har
betydning for køretøjets udseende.

citat slut.

Som du kan se - står der temmeligt direkte : skal vurderes ! endda
flere gange.

Så din påstand om at det er meget firkantet, og at synsmanden ikke
foretager en vurdering, passer ganske enkelt ikke.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : K ö n i g

Dato : 24-07-04 23:02

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Det da ved gud det er - det er jo ham, der skal vurdere om det for ham
> præsenterede køretøj, opfylder de krav der er til køretøjet

Ja - det er det han får løn for . . .

> De skal vist mere leve op til vejledningen, end til
> detailforskrifterne, da der på brugte biler vil findes noget slid, der
> kan betyde en forskel hist og her

> Hvilke kyndige hentyder du til ?

Ja - hvem tror du . .

> [...]
> synsassistent, der skal vurdere om f.eks en forbro stadig er kraftig
> nok i materialerne til at kunne holde til de belastninger den bliver

Alle synsassistenter er blevet undervist i at "vurdere" efter et system - og
det er ikke deres eget system. Synsassistenter er "kun" automekanikere -
ikke maskineingeniør med fag i metallugi.
Så de kan ikke vurdere så dybt som du tror - de gør det bare . . .

> Vi kan jo tage et afsnit fra den vejledning du henviser til (som
> iøvrigt ligger på gruppens sider i ikke_pdf udgaver

Flot . . . . .

> [...]
> betydning for køretøjets udseende.
>
> citat slut.
>
> Som du kan se - står der temmeligt direkte : skal vurderes ! endda

Hvis alle mulige fejlårsager skulle beskrives i bestemmelsesgrundlaget så
ville det nok blive et dir værk . .

> Så din påstand om at det er meget firkantet, og at synsmanden ikke
> foretager en vurdering, passer ganske enkelt ikke.

Jeg har aldrig påstået at synsmanden ikke skal vurdere - men derimod har jeg
udtalt at der er et system og det er ikke synsmandens system . . .

MVH König

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 23:18

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev :

>Jeg har aldrig påstået at synsmanden ikke skal vurdere - men derimod har jeg
>udtalt at der er et system og det er ikke synsmandens system . . .

det var ellers det første du skrev.

btw. hvis du iøvrigt hentyder til noget jeg skriver - så kan du
sagtens skrive det direkte, jeg søger nemlig at have et temmeligt
solidt grundlag for mine udtalelser, uden jeg derfor påstår jeg er en
"såkaldt ekspert"

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-07-04 10:09

K ö n i g wrote:
> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> NEJ - det er ikke op til synsmanden vurdering.

Under alle omstændigheder er det i forbindelse med "synet" assistentens
vurdering der er gældende.

> [...]
> "Vejledning for Statens Bilinspektion" og Detailjforskrifter 2004. I
> disse bestemmelser står der hvilke krav og kriterier der skal være

Og derefter tolkes disse selektivt af hver synsmedarbejder.

> Igen her vildledes man fra udtalelser fra såkaldte "kyndige" . . . .
> . !

Hvem tænker du på er "man", eller for den sags skyld "kyndige".

> Niels - Statens Bilinspektion syner efter et stringent system som er
> meget firkantet - men det er dog et system som den enkelte
> synsmedarbejder ikke kan fravige.

Uanset hvor firkantet du opfatter systemet, er det i sidste ende de øjne der
sidder på synsmedarbejderen og hans vurdering der ligger til grund for
udførelsen af synet.

Uanset hvad _du_ mener, uanset hvor "firkantet" et grundlag der er opsat for
syn, er det i sidste ende den enkelte synsmedarbejders vurdering der er
udslagsgivende for resultatet.

Jeg kan yderligere - hvis du ikke ved det fortælle at der bruges - endog
mange resurcer på at gøre syn ensartede, eksempelvis laves der statestik på
hver medarbejders syn. Hvor mange der er synet, hvor mange % "ikke godkendt"
& "betinget godkendt". Hvis en medarbejder samlede resultatet afviger meget
fra gennemsnittet bliver det taget op og vurderet samt drøftet med
medarbejderen, i ekstreme tilfælde kan en medarbejder blive sat til at syne
sammen med en medarbejder som ligger på gennemsnittet.

Ligeledes bliver der også vurderet i forbindelse med klage over medarbejder.

Alt dette er blevet muligt efter indførelse af EDB. Men i alle tilfælde og
ligesom tidligere, er det stadig i høj grad den enkelte synsmedarbejders
vurdering ved hvert synstilfælde der ligger til grund for resultatet af
synet.

Med den opfattelse du her har synliggjort omkring bilsyn og regelsæt, ville
det ikke være nødvendigt med en klagemulighed, i så fald ville det nemlig
ikke være brug for synsmadarbejderens subjektive vurdering, da han blot
kunne holde sig til "Vejledning for Statens Bilinspektion" og
Detailjforskrifter. Sådan er det jo ikke, og hvorfor ikke. Det ideele
regelsæt/love kan ikke tolkes, ergo findes sådanne ikke. I så fald havde
dommere og domstole været overflødige, og det kan vi nok være enige om ikke
at være tilfældet.

Og det er jo nok godtnok at det er sådan

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : K ö n i g

Dato : 25-07-04 12:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder er det i forbindelse med "synet" assistentens
> vurdering der er gældende.

Ja - underforstået at asisstentens vurdering ligger inden for
bestemmelsesgrundlaget.

> Uanset hvor firkantet du opfatter systemet, er det i sidste ende de øjne
der
> sidder på synsmedarbejderen og hans vurdering der ligger til grund for
> udførelsen af synet.

Ja - igen her underforstået, at assistentens vurdering og bedømmelse ligger
> [...]

for
> syn, er det i sidste ende den enkelte synsmedarbejders vurdering der er

Ja - i første instans. Hvis assistenten ligger uden for
bestemmelsesgrundlaget så er det Færdselsstyrelsens afgørelse.

> [...]

syne
> sammen med en medarbejder som ligger på gennemsnittet.

Hvis det periodiske syn skal gøres ensartede er der jo selvfølgelig også nød
til at være et stramt og stringent system, således at brugerne bliver
behandlet ens i Nord som i Syd.
Hvis bestemmelsegrundlaget gav lov til, at synsmadarbejderens subjektive
vurdering var udslagsgivende - hvordan ville du så få et ensartede syn ? ?

> [...]
> ligesom tidligere, er det stadig i høj grad den enkelte synsmedarbejders
> vurdering ved hvert synstilfælde der ligger til grund for resultatet af

Nu modsiger du dig selv - før var det ". . er det i sidste ende den enkelte
synsmedarbejders vurdering der er udslagsgivende for resultatet" men nu
siger du ". . er det stadig i høj grad den enkelte synsmedarbejders
> [...]

> regelsæt/love kan ikke tolkes, ergo findes sådanne ikke. I så fald havde
> dommere og domstole været overflødige, og det kan vi nok være enige om

Det jeg opponerede over var:

>KLIP<

>Er der noget fast system man godkender efter, eller
>er det op til synsmandens vurdering?

Jep - det er op til synsmanden vurdering . . . .

>KLIP<

Hvad enten du vil det eller ej - så er bestemmelsesgrundlaget nød til at
være firkantet. Der er nogle få steder i bestemmelsesgrundlaget hvor man er
nød til at ligge det over til synsmadarbejderens subjektive vurdering. Det
er ikke fordi, at synsmedarbejderen bare er god til den vurdering men fordi
der er forhold man ikke kan skrive sig ud af - netop som du selv nævner. I
den forbindelse er det heller ikke lagt ud til den enkelte assistent at gøre
hvad han har lyst til - der er udstukket nøje retningslinier for hvad han
skal vurdere.

> Og det er jo nok godtnok at det er sådan

Hvis det er godt nok som du beskriver det - så havde Statens Bilinspektion
nok holdt sig til det gamle system hvor den lokale Bilinspektør næsten selv
bestemte alt.
Men det er jo heldigvis, for brugerne og ensartheden, lavet om . . . . .

MVH König