kobling "hopper"
Fra : Roland Vogt

Dato : 24-07-04 13:19

jeg fik skiftet kobling i min kadett e 1.8i 1985, for nogle mdr siden da
udrykkerlejet var smadret

Nu "hopper" (SÅDAN LYDER DET - har ikke set det selv) koblingen, men
mekanikeren siger det er slør som er ganske normalt i gamle biler

Fra : Roland Vogt

Dato : 24-07-04 13:24

det skal lige siges at det kun er i tomgang

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-07-04 14:13

"Roland Vogt" <vogt@abekattenjens_midtfyn.net> skrev i en meddelelse
> det skal lige siges at det kun er i tomgang

Hopper hvordan? Er det f.eks. når du sætter i gang?

NS

Fra : Roland Vogt

Dato : 24-07-04 14:24

nej i tomgang.... hele itden i tomgang

jeg ville ikkke spørge hvis jeg vidste en del om biler og kunne kalde det
andet end HOPPER

Fra : Rasmus

Dato : 24-07-04 14:33

"Roland Vogt" <vogt@abekattenjens_midtfyn.net> wrote in message
> nej i tomgang.... hele itden i tomgang
>
> jeg ville ikkke spørge hvis jeg vidste en del om biler og kunne kalde det
> andet end HOPPER

Du mener at pedalen hopper??

mvh
Rasmus

Fra : Roland Vogt

Dato : 24-07-04 15:45

koblingen

ikke koblingspedalen

Fra : Olesen

Dato : 24-07-04 20:52

> koblingen
>
> ikke koblingspedalen

En kobling kan ikke hoppe i frigear.
Den kan føles som om den rusker/hopper, når du kobler
langsomt til, ellers må der være noget galt.

Dêt med de gmle biler + ruskende kobling
kan der sikkert være noget om.
Min egen gør det også, men det lærer
du at undgå med tiden..

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 21:23

On Sat, 24 Jul 2004 21:51:52 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]
>Den kan føles som om den rusker/hopper, når du kobler
>langsomt til, ellers må der være noget galt.
>
>Dêt med de gmle biler + ruskende kobling

Definer ruskende kobling
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 05:25

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Definer ruskende kobling

Kan du huske de gamle storebæltsfærger, lige når de lagde til kaj
vendte de retningen på propellerne (eller hvad det nu var de
gjorde) og hele færgen genlød af sådan en hul rumlen og det
klirrede lidt i kaffekopperne i salonen. Hvis din kobling er godt
slidt, så kan du opnå samme fænomen i en bil når du sætter igang i
første. En smule ekstra gas og lidt friskere tilkobling fikser
problemet, hvis du da ikke vælger at skifte koblingen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 20:46

On Sun, 25 Jul 2004 06:25:15 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>første. En smule ekstra gas og lidt friskere tilkobling fikser
>problemet, hvis du da ikke vælger at skifte koblingen..

Kan det ikke også godt forekomme i bakgearet??
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 22:35

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Kan det ikke også godt forekomme i bakgearet??

Joda..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 23:16

On Sun, 25 Jul 2004 23:34:32 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Joda..

Ok, for en af varevognene på arbejde har nemlig de symptomer specielt
når at man fx skal til at bakke op af en bakke. Så ryster og skramler
den fandme næsten som en storebæltsfærge medmindre at man giver den fuld
gas.
Flemming Jacobsen

Fra : Olesen

Dato : 25-07-04 09:11

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Definer ruskende kobling

Ved ikke, om 'ruske' er et specielt vestjydsk udtryk,
men når koblingen er lige ved at ta' ved, så kan den
stå og ruske...sådan lidt som lige før en hund bider.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 05:18

Roland Vogt wrote:

> Nu "hopper" (SÅDAN LYDER DET - har ikke set det selv) koblingen, men
> mekanikeren siger det er slør som er ganske normalt i gamle biler

Nu sidder jeg så her og er drønnysgerrig, hvordan lyder et hop??

Hvis nu vi skal prøve med lidt "diagnose":

Hvis du holder på flad vej, bilen i 1. gear, du har trykket
koblingen i bund og du bruger ikke bremsen eller
parkeringsbremsen, bliver bilen så holdende eller triller den en
smule?

Hvis du holder i frigear, "hopper" den så kun når du træder
koblingen ned eller "hopper" den også når koblingen er sluppet?

Den "hoppen" du snakker om, er det noget du kan mærke eller kun
noget du kan høre?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Roland Vogt

Dato : 25-07-04 08:56

kun i frigear med koblingen sluppet .... det kan mærkes ved at de par cd´er
der ligger i handskerummet, nøgler og hvad der ellers er, hopper/rasler ..
så jo det kan mærkes

når jeg trykker på pedalen eller giver lidt gas er der ingenting

koblingen og koblingskablet et nyt

Fra : Casper Bang

Dato : 25-07-04 16:25

> kun i frigear med koblingen sluppet .... det kan mærkes ved at de par
cd´er
> der ligger i handskerummet, nøgler og hvad der ellers er, hopper/rasler ..
> så jo det kan mærkes

Kan det være tomgangen der er problemet? Kunne umidelbart lyde som om den
går for lavt i tomgang, så den er ved at gå i stå...

Fra : Max

Dato : 26-07-04 07:29

> Kan det være tomgangen der er problemet? Kunne umidelbart lyde som om den
> går for lavt i tomgang, så den er ved at gå i stå...

Det kunne måske være for meget friktion i gearkassen... men jeg ved det da
ikke, og slet ikke hvorfor det lige pludseligt skulle komme nu...

/Max

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 16:56

Roland Vogt wrote:

> [...]
> så jo det kan mærkes
>
> når jeg trykker på pedalen eller giver lidt gas er der ingenting

Hmm, den kan jeg ikke rigtigt lure..

Hvis lyden/rystelsen forsvinder når du træder på koblingen, så
peger det umiddelbart i retning af at udrykkerlejet ikke er 100%
centreret. Udrykkerlejet er noget man skifter sammen med
koblingen, så det kunne godt passe med at lyden dukkede op sammen
med dit koblingsskift. Det der ødelægger teorien lidt er at
udrykkerlejet vejer meget lidt og plejer at kunne høres som nogle
pivelyde, men det bør ikke veje nok til at kunne få tingene i
handskerummet til at rasle.

Hvad med din tomgang, er den som den plejer eller er den blevet
lavere end den har været tidligere? En motor der står med for lav
tomgang kan godt ruske lidt..

Beklager, men jeg har ikke lige nogen god og skudsikker forklaring
på hvad problemet kan skyldes...

--
Hygge..
Thomas