Råd ang. køb af Volvo 245 st. car
Fra : Kim Leland

Dato : 22-07-04 13:58

Er på jagt efter en billig, stabil og rummelig familiebil. Har kig på
en Volvo 245 st. car fra 1986 der er til salg til 17.000 kr. fra en
privat. Bilen er synet for et par mdr. siden.

Har prøvet den, den føles god at køre i. Havde ikke prøvet Volvo før,
men det føltes godt. Er selv total novice mht. biler - fik en
mekaniker til at kigge på den. Han sagde at der skulle skiftes nogle
bøsninger og nogle skiver samt renses noget koks af ventilerne (total
sort snak for mig, men læsere at dette ved nok hvad det er). Ville
koste ca. 4.000 kr. at få ordnet.

Hvad værre var: Der er noget rust, på bagskærmene og det ene panel
(det andet panel skiftet for nylig). Mekanikeren vurderede at den ikke
kan gå gennem syn om 2 år uden pladearbejde for 12-15.000 kr. (Kan det
være rigtigt?).

Er 17.000 et godt køb for denne bil, eller skal vi holde os langt væk?

Alle tips & råd modtages med kyshånd!

Hilsen
Kim

Fra : Kim

Dato : 22-07-04 14:39

"Kim Leland" <google@leland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være rigtigt?).
>
> Er 17.000 et godt køb for denne bil, eller skal vi holde os langt væk?

Du bør måske også lige overveje at de ældre Volvo'er (som jeg lige husker
det) nok er lidt tørstige. Jeg er heller ikke sikker på hvad den vil sige
til blyfri benzin ...... og det stads med bly er efterhånden blevet en
anelse besværligt at opdrive.

M.v.h.
Kim

Fra : Klaus A

Dato : 22-07-04 18:53

"Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det) nok er lidt tørstige. Jeg er heller ikke sikker på hvad den vil sige
> til blyfri benzin ...... og det stads med bly er efterhånden blevet en

B230k kører på 92 blyfri. Andre kører på 95 blyfri.
www.volvo240.dk har vist lidt infor på det område.

Men tørstig er den. Ikke over 10 (normalt 8,5-9 ved bykørsel)

Klaus A

Fra : Christabel & Anders

Dato : 22-07-04 15:53

Du kan finde en masse tips og tricks på www.volvo240.dk Her er alt om
Volvoér.

Generelt kan man sige om alle Volvo 240ér at de er uopslidelige, hvis de
bliver passet så nogenlunde, de er rimlig simple at reparere på, da de er
bygget på godt men lidt gammeldags teknik, de ældre er dog begyndt at plages
af rust, så hvis de ikke har fået suplerede rustbeskyttelse, så tjek den
grundigt!
Volvo 240 er faktisk rimlig sikker!!! Selv om den ikke har airbags, abs m.m.
så er den bygget med et ekstra sikkerhedsbur, der gør at der skal RIGTIG
meget til før at kabinen krøller sammen.

Den Volvo 242 mine forældre havde, endte med at køre 473.000 km inden min
far pensionerede den, den blev dog solgt til en mekaniker som lavede rust og
synede den, og det sidste jeg har hørt om den er at den stadig triller
rundt.

Chris & Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Olesen

Dato : 22-07-04 16:25

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er den bygget med et ekstra sikkerhedsbur, der gør at der skal RIGTIG
> meget til før at kabinen krøller sammen.

Den har stor passsiv sikkerhed, men den aktive
er nok mere begrænset, og det passer nok fint
til de fleste danske bilister, ja.

Fra : Kim Leland

Dato : 23-07-04 10:52

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message news:<40ffdc84$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> m.m.
>
> Den har stor passsiv sikkerhed, men den aktive
> er nok mere begrænset, og det passer nok fint

Tak for tips om sikkerhed, benzin osv. Vores kørselsbehov er kun ca.
10.000 km om året, så det med benzinøkonomien er ikke højeste
prioritet.

Jeg er særligt interesseret i at høre nogle meninger om I synes dette
lyder som et godt køb.

Hilsen
Kim

Fra : Olesen

Dato : 23-07-04 16:05

> Jeg er særligt interesseret i at høre nogle meninger om I synes dette
> lyder som et godt køb.

Sådan en brugt volvo som ellers er holdt
bør ha mange km. i sig endnu.

Dêt med sikkerheden er dog noget sjovt noget.
Har lige læst, at nye biler testen for whiplas, altså
piskesmæld. Sæderne konstrueres ligefrem,
så de tar' af for det værdste skrald.

Testvinderne blev Volvo + Saab af de svenske biler,
og deres sæder var som de andre, konstrukeret
med whiplash-teknik. Derfor var de gode for nakken...

Testens eneste ikke-svensker, som også var
i toppen på lige fod med Volvo + Saab var
faktisk Ford Focus C-Max. Det bedste var dog,
disse sæder IKKE var specialdesignet mht.
whiplash, men bare gennemtænkte fra starten af.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-04 16:13

Olesen skrev:

> Testvinderne blev Volvo + Saab af de svenske biler, og deres sæder var
> som de andre, konstrukeret med whiplash-teknik. Derfor var de gode for
> nakken...

"Makes crashing quite..... comfortable!" - Citat: BBC Topgear (Carlson
tror jeg han hedder)

Godt nok om Mercedes S600 man hva' faen

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-07-04 12:23

Christabel & Anders wrote:

> Volvo 240 er faktisk rimlig sikker!!! Selv om den ikke har airbags, abs m.m.
> så er den bygget med et ekstra sikkerhedsbur, der gør at der skal RIGTIG
> meget til før at kabinen krøller sammen.

Det vil jeg godt skrive under på.. Jeg sad i en 245'er i et
trafikuheld, et venstresving der ikke gik helt efter planen.
Modparten, i en Toyota, ramte mig for fuld skrue, skråt fra højre,
startende fra hjørnet omkring højre forlygte med retning mod mit
venstre forhjul. Min bil blev kastet bagud. Motoren flyttede sig
et ordentligt stykke sidelæns og støddet forplantede sig ned
gennem vangerne og rev bagtøjet skævt. Bagklappen og bagdørene var
det eneste der var værd at genbruge på bilen, jeg er med i sådan
en "klub" hvor volvoer ikke bliver skrottet før brugbare stumper
er pillet af og gemt til andre volvoer. På trods af smældet troede
jeg ikke der var sket andet end skade på forlygter, køler og den
slags, alt i kabinen sad hvor det skulle så jeg koblede ud og
forsøgte at starte bilen for at køre den ind til siden. Da bilen
ikke ville starte, måtte jeg bruge lidt flere kræfter end normalt
på at åbne døren, men det var kun fordi venstre forskærm nu sad og
spærrede for døren. Samlet personskade var at min veninde havde
smasket benet mod midterkonsollen og havde fået et blåt mærke..
Sådan en 240'er er ikke det værste sted man kan opholde sig i et
uheld..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christabel & Anders

Dato : 24-07-04 15:46

Mener faktisk, at det med stål buret kommer helt tilbage til den gang Volvo
lavede RIGTIGE traktorer. De Volvo traktorer der blev brugt til skovbrug,
blev forsynet med et ekstra stål bur omkring førehuset, så hvis et træ
skulle vælte ned over førehuset skulle føren kunne overleve.

Jeg er ikke sikker på denne historie, men min far har fortalt mig den. Han
brugte nemlig også Volvo traktorer da han var landmand!!!!
Anders