Mystisk totalkilometer-tal på en Tempra 91~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 20-07-04 15:53

Jeg har været ude at kikke på en Fiat Tempra fra 91. Totalkilometer-tallet
på det digitale kilometerdisplay viste 06764. Tandremmen er sidst skiftet
ved 137.000 kilometer (stod der på motoren). Jeg fik ikke lejlighed til at
kikke på servicebogen, men ejeren påstår at den har kørt 167.000 kilometer.
Men hvis der kun er 5 cifre på displayet, så er det sandsynlige
kilometer-tal vel 206.764 eller hvad? Nogen der kan hjælpe. Jeg mener at
huske at der kun var 5 cifre på digitaldisplayet.

Ydermere lyser batteriadvarsellampen konstant, men der sidder et helt ny
batteri i. Kan det være at batteriet er OK, men ikke er koblet korrekt til
displayet?

På forhånd tak.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-07-04 16:04

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Kan det være at batteriet er OK, men ikke er koblet korrekt til
> displayet?

Det kan være fordi der ikke lades på batt., el. pga. en defekt i
instrumentet.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-07-04 16:30

Hej Thomas

> [...]
> kilometer-tal vel 206.764 eller hvad? Nogen der kan hjælpe. Jeg mener at
> huske at der kun var 5 cifre på digitaldisplayet.

Nu er jeg ikke lige bekendt med displayet på den omtalte Fiat, men jeg kan
da relatere andre erfaringer med hensyn til digitale displays. På en Volvo
V70 kan du f.eks. skifte mellem triptæller og kilometer-tæller, så det *kan*
vel tænkes at det var 6764 km. siden TRIP-tælleren blev nulstillet, og der
måske var en kontakt ved triptælleren du kunne have trykket på for at få det
fulde kilometerantal....

Blot en tanke....

Henrik, Slagelse

Fra : Thomas Hjort

Dato : 20-07-04 16:50

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske var en kontakt ved triptælleren du kunne have trykket på for at få

Hej.

Jeg trykkede på tasten indtil jeg kom til OT som skulle vise det totale
kilometertal og det sagde 6764.

Mvh Thomas

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-07-04 20:14

Hej Thomas

> Jeg trykkede på tasten indtil jeg kom til OT som skulle vise det totale
> kilometertal og det sagde 6764.
> Mvh Thomas

Så ved jeg sørme ikke hvad der er problemet...

Henrik, Slagelse

Fra : Thomas Hjort

Dato : 22-07-04 09:05

> Hej Thomas
>
> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så ved jeg sørme ikke hvad der er problemet...

Jeh ved heller ikke om der er noget problem. Jeg undre mig bare over en 5
cifret totalkilometertæller på en bil. På de motorcykler jeg har haft, har
der altid været 5 cifret kilometer tæller, men på biler plejer det da at
være 6 ?

Mvh Thomas

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 22-07-04 03:49

Tjaa, Fiat var længe om at finde ud af at deres biler faktisk godt
kunne køre mere en 100 Kkm, men jeg synes da 206 Kkm lyder
rimeligt, af en 13 år gammel bil, men normalt er det kun muligt at
tjekke km tallet, ved at se service bogen, hvis dette ikke er
muligt, så brug sanserne, og føl om skidtet virker slidt, især
gearkasse/motor og undervogn viser normalt tegn på slid ved meget
høje km tal