Jeg er ikke sikker på at jeg forstår alle ~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-07-04 12:31

Følgende lille historie fra det københavnske er et meget godt eksempel på
bilister jeg ikke fatter. Lad mig indledningsvis lave en illustration (det
startede sin ASCII-grafik men endte med at blive til
http://gallery.lagengymnastik.dk/bilister.png så folk må lige smutte forbi
en web-browser :)).
Forklaringen er:
De sorte pile markerer køreretningen (der er ensrettet flere steder). De
store gule firkanter er to HT-busser der er på vej ud fra et stoppested. Da
den forreste HT-bus holder stille gør den bagerste det naturligvis også.
Den grønne bil er en frugttransport lastvogn der forsøger at komme til
højre og som derfor venter på at den bagerste HT-bus er kommet videre.
I mens danner der sig lidt kø bagved (de lyserøde biler er bare "statister"
i dette lille dilletantspil).
Der er grønt i lyskrydset og de to lyserøde biler for neden holder og venter
på at der h.h.v. bliver frit på den anden side af lyskrydset og på
cykelstien (den lysegrønne) til højre.
De røde biler er (lovligt) parkerede biler.
Det der så sker er at en taxi (den brune) bliver utålmodig over at holde og
vente midt i lyskrydset og derfor smidder det ene sæt hjul op på fortorvet
og kører med det andet på cykelstien. Bag efter kommer en fiks lille Mazda
RX8 (den orange) der lige kan være mellem kantstenen og den lyserøde bil
umiddelbart til venstre for den.
Alt imens har personen der kører i en firhjulstrækker (den lilla) fået nok
af at vente på den lyserøde bil der holder og venter på at kunne komme over
lyskrydset, og kører derfor udenom og forsøger at mase sig ind igen.

Det jeg så bare ikke forstår (det er måske fordi jeg er jyde) er:
Hvorfor kan førerne af den brune (taxi'en), den orange (Mazda RX8'eren) og
den lilla (firhjulstrækkeren) ikke se at det de laver ikke fremmer den
overordnede trafikale situation, men faktisk er med til at øge chancen for
misforståelser, mærkelige panikagtige reaktioner og lign. og dermed faktisk
være med til at øge chancen for uheld?
Er det fordi de de tror at deres tid er vigtigere end alle andres?
Eller fordi de tror de er bedre bilister end alle andre?

Jeg forstår det simpelthen ikke....

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 20-07-04 13:10

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> bilister jeg ikke fatter. Lad mig indledningsvis lave en illustration (det
> startede sin ASCII-grafik men endte med at blive til

I første omgang er det jo grønthandlervarevognen der er et fjols. Havde
han nu lagt sig i den inderste bane (for der er to baner, ikke sandt,
eller er den inderste forbeholdt busser?), så havde han skullet vente
samme tid som han gør der hvor han holder nu, men resten af trafikken
kunne have været afviklet.

At der så er to andre fjolser der ikke kan finde ud af at cykelsti og
fortov ikke er beregnet til biler, det er ganske rigtigt svært at
forstå. Især taxa-chaufføren - han skulle allerhøjst have lov til at
køre lovlig knallert-45.
Københavnske taxa-chauffører lider i øvrigt hyppigt under den
forestilling at færdselsloven ikke gælder for dem, at de ikke kan komme
til skade i trafikken og at de ikke selv kan skade andre.
Tallene vil vise at de næsten har ret i påstand nr. 1, mens de tager
fejl i nr. 2 og især nr. 3

Ham i firhjultrækkeren lider vel mest af mangel på kø-kultur.

Mvh.
--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-07-04 08:48

Lars L. Hansen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> I første omgang er det jo grønthandlervarevognen der er et fjols. Havde
> han nu lagt sig i den inderste bane (for der er to baner, ikke sandt,
> eller er den inderste forbeholdt busser?)

Der er plads til to biler, ud over rækken af parkerede biler til venstre,
hvis man kører lidt tæt, men der er ingen markering af vognbaner.
Men du har helt ret - situationen ville aldrig have opstået hvis
grønthandleren havde opført sig mere fornuftigt. Men nu hvor situationen
alligevel opstod...

[...]

> [...]
> fortov ikke er beregnet til biler, det er ganske rigtigt svært at
> forstå. Især taxa-chaufføren - han skulle allerhøjst have lov til at

.... så overrasker det mig at en taxachauffør opfører sig sådan. Det er jo
total mangel på respekt for fodgængere og cykelister (især det sidste er et
typisk træk hos københavnske taxachauffører, omend nogle københavnske
cykelister IMO selv beder om at blive kørt ned).

> [...]
> til skade i trafikken og at de ikke selv kan skade andre.
> Tallene vil vise at de næsten har ret i påstand nr. 1, mens de tager

Er ovenstående (vrang-) forestilling ikke et typisk træk hos alle
taxachauffører i større byer (og bude o.l.)?

> Ham i firhjultrækkeren lider vel mest af mangel på kø-kultur.

Jeg kan desværre ikke huske hvem der sagde det, men der var en eller anden
gut/gutinde der i fjernsynet sagde at det at udvise køkultur var det bedste
udtryk for civiliseret opførsel, da det mest af alt indebar at udvise
respekt for andre og indordne sig i en retfærdig orden (nå det var vist et
lille sidespring :)).

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 13:15

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det fordi de de tror at deres tid er vigtigere end alle andres?
> Eller fordi de tror de er bedre bilister end alle andre?

Det er simpelthen bare laverestående individer med umålelig intelligens.

M.v.h.