/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Brændstoføkonomi i Pug 206 1.4 Hdi
Fra : Casper Hemp


Dato : 20-07-04 00:25

Vi har netop købt en rigtig rar lille Peugeot 206, som vi skal til at pendle
tværs over Sjælland i fra september, og til det formål var 206 1.4 Hdi jo
lovende på papiret. Ifølge specifikationerne skulle den gå ca. 23 km/l
diesel i blandet kørsel, og den tidligere ejer havde resultater rundt 19-20
km/l ved hans forbrug (hovedsagligt motorvejskørsel). De målinger vi har
lavet hidtil har imidlertid været mindre opmuntrende, da den første måling
viste ca. 18 og den anden 16,5 km/l... Eftersom en stor del af resonnementet
i at købe netop denne model var at den gik langt på literen, er vi ret
skuffede over vore reelle forbrug...

Det skal tilføjes at den har fartpilot (som vi bruger en del) og 15"
alufælge, og spørgsmålet går på hvor stor indflydelse disse har for
forbruget, og hvad man generelt kan gøre for at forbedre dieseløkonomien?

Håber at få nogle gode forslag

Trine & Casper



 
 
Kasper Hansen [8270] (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 20-07-04 06:19

> Vi har netop købt en rigtig rar lille Peugeot 206, som vi skal til at
pendle
> tværs over Sjælland i fra september, og til det formål var 206 1.4 Hdi jo
> lovende på papiret. Ifølge specifikationerne skulle den gå ca. 23 km/l

Tillykke med den. Jeg købte en spritny C3 1,4 HDi SensoDrive midt i
februar - det er samme motor. Inden jeg fik den leveret (midt i april) kørte
jeg 8000 km i en helt ny 206 1,4 HDi.

> diesel i blandet kørsel, og den tidligere ejer havde resultater rundt
19-20
> km/l ved hans forbrug (hovedsagligt motorvejskørsel).

Jeg pendler fra Århus til Herning hver dag. Det er 90 km hvoraf ca.
halvdelen er motorvej, og resten landevej. I starten kørte min heller ikke
meget længere end de 16,5 i beskriver. Dog bemærkede jeg en underlig susende
lyd fra motorrummet, og det viste sig efterfølgende at det var en
turboslange der var flækket. Det blev lavet for en uge siden, og nu kører
den 18-19 stykker. Det skal siges, at jeg overhovedet ikke kører pænt,
brændstof økonomisk altså. En ting jeg synes at have bemærket er, at
økonomien falder drastisk når man kommer meget over 110km/t. Jeg tror
simpelthen at den lille motor tager for mange omdrejninger. Jeg følger de
nye hastighedsgrænser på motorvejen + ca. 7 km/t.
206'eren kørte heller aldrig mere end 16,5 km/l - så jeg kan genkende
tallene. Men forklaringen kan muligvis være at motoren ikke var helt tilkørt
endnu.

> De målinger vi har
> lavet hidtil har imidlertid været mindre opmuntrende, da den første måling
> viste ca. 18 og den anden 16,5 km/l... Eftersom en stor del af
resonnementet
> i at købe netop denne model var at den gik langt på literen, er vi ret
> skuffede over vore reelle forbrug...

Har i målt med kørecomputeren, eller ved optankninger?

> Det skal tilføjes at den har fartpilot (som vi bruger en del) og 15"
> alufælge, og spørgsmålet går på hvor stor indflydelse disse har for
> forbruget, og hvad man generelt kan gøre for at forbedre dieseløkonomien?

Jeg bruger altid min fartpilot på motorvejen - det har jeg ikke indtrykket
af, skulle være uøkonomisk, så længe den ikke kører i det forkerte gear. Og
jeg har jo SensoDrive, så der skifter jo selv. Mine dæk er de
standardmonterede 14", men med mindre jeres er specielt brede, burde det
ikke gøre noget.
En del af problemet, kunne måske ligge i gearskiftene. En lille diesel
motor, har jo en noget begrænset "økonomisk" område mht. omdrejninger.
Skifter man for sent eller for tidligt, ryger meget af økonomien vist.
Desværre kan jeg ikke rigtigt hjælpe med nogle gode fifs, da min gearkasse
selv skifter på det økonomisk bedste tidspunkt (og jeg har ikke afluret den
. Men måske andre i gruppen kan det?

/Kasper Hansen



Lars (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 20-07-04 07:48

Hej Kasper,

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
news:40fcab32$0$219$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg bruger altid min fartpilot på motorvejen - det har jeg ikke indtrykket
> af, skulle være uøkonomisk, så længe den ikke kører i det forkerte gear.

Faktisk - har jeg da hørt omkring - er det mest økonomisk at køre med
fartpilot da den holder farten konstant. Når du er oppe i fart skal der
meget lidt tryk på speederen til at øge brændstofforbruget væsentligt...

** Lars




Kasper Hansen [8270] (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 20-07-04 08:21

> Faktisk - har jeg da hørt omkring - er det mest økonomisk at køre med
> fartpilot da den holder farten konstant. Når du er oppe i fart skal der
> meget lidt tryk på speederen til at øge brændstofforbruget væsentligt...

Det har du ret i - men det gælder kun så længe du bruger det med omtanke.
Hvis du nu f.eks. sætter den til 80 km/t på en landevej i 5. gear, og du så
ikke gearer ned ved bakker o.l. kan det hurtigt blive noget dyrere. Det
samme gælder hvis man kører med campingvogn. Men på motorvejen, kan det
næsten kun være billigere...

/Kasper Hansen



Henrik B. (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-04 11:27


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
news:40fcc7bf$0$252$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Faktisk - har jeg da hørt omkring - er det mest økonomisk at køre med
> > fartpilot da den holder farten konstant. Når du er oppe i fart skal der
> > meget lidt tryk på speederen til at øge brændstofforbruget væsentligt...
>
> Det har du ret i - men det gælder kun så længe du bruger det med omtanke.
> Hvis du nu f.eks. sætter den til 80 km/t på en landevej i 5. gear, og du

> ikke gearer ned ved bakker o.l. kan det hurtigt blive noget dyrere.

Nej, nej, og nej, Det er stadig det billigste at holde bilen i højeste gear
ved bakker - forudsat at den kan trække det.

M.v.h.



Kasper Hansen [8270] (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 20-07-04 11:39

> Nej, nej, og nej, Det er stadig det billigste at holde bilen i højeste
gear
> ved bakker - forudsat at den kan trække det.

Min farfar siger ellers at deres Opel Astra 1,8 kører 2 km kortere pr. liter
m. campingvogn og fartpilot i sverige, end hvis han kører uden fartpiloten.
Det skyldes (efter hans udsagn) at piloten bare bliver ved med at give gas,
når bilen ikke rigtigt kan nå den programmerede hastighed. Og selvom en 1,4
HDi har et udmærket moment, så er det altså ikke nok til at den ligefrem
spurter over store bakker i 5 gear og 80 km/t. Men ellers skal det da nok
passe, det du siger.

/Kasper Hansen



Riverwind (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Riverwind


Dato : 20-07-04 12:14

"Casper Hemp" <tricas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40fc579f$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi har netop købt en rigtig rar lille Peugeot 206, som vi skal til at
pendle
> tværs over Sjælland i fra september, og til det formål var 206 1.4 Hdi jo
> lovende på papiret. Ifølge specifikationerne skulle den gå ca. 23 km/l
> diesel i blandet kørsel, og den tidligere ejer havde resultater rundt
19-20
> km/l ved hans forbrug (hovedsagligt motorvejskørsel). De målinger vi har
> lavet hidtil har imidlertid været mindre opmuntrende, da den første måling
> viste ca. 18 og den anden 16,5 km/l... Eftersom en stor del af
resonnementet
> i at købe netop denne model var at den gik langt på literen, er vi ret
> skuffede over vore reelle forbrug...

Jeg kører i en Pug 1,4 HDi, ca. 300 km hver dag til og fra arbejde. Det er
blandet motorvej og landevej, og jeg ligger konstant på 24 km/l.
Du skal sørge for at holde den mellem 2000 og 3000 omdrejninger, når du
accelererer op igennem gearene. Peugeot havde på et tidspunkt en artikel i
deres eget blad "Peugeot Idag" omkring økonomisk kørsel i en HDi.
Det er ikke fordi jeg kører specielt langsomt eller let speederfod, men det
betaler sig altså at lære at køre diesel.

/Riverwind



Kasper Hansen [8270] (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 20-07-04 12:32

> Jeg kører i en Pug 1,4 HDi, ca. 300 km hver dag til og fra arbejde. Det er
> blandet motorvej og landevej, og jeg ligger konstant på 24 km/l.
> Du skal sørge for at holde den mellem 2000 og 3000 omdrejninger, når du
> accelererer op igennem gearene. Peugeot havde på et tidspunkt en artikel i
> deres eget blad "Peugeot Idag" omkring økonomisk kørsel i en HDi.
> Det er ikke fordi jeg kører specielt langsomt eller let speederfod, men
det
> betaler sig altså at lære at køre diesel.

Det lyder spændende - jeg vil da straks prøve det efter, og deaktivere mit
sensodrive i et par dage. Skal nok melde tilbage med resultaterne.

/Kasper Hansen



Olesen (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-07-04 16:21


"Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
news:cdiupg$2876$1@news.cybercity.dk...


> Jeg kører i en Pug 1,4 HDi, ca. 300 km hver dag til og fra arbejde.

300 km...var det ikke værd at flytte ? *S*.
Det er s*tme nogle km. HVER dag...



Riverwind (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Riverwind


Dato : 20-07-04 18:06

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:40fd388c$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
> news:cdiupg$2876$1@news.cybercity.dk...
>
>
> > Jeg kører i en Pug 1,4 HDi, ca. 300 km hver dag til og fra arbejde.
>
> 300 km...var det ikke værd at flytte ? *S*.
> Det er s*tme nogle km. HVER dag...

Årh, det hører jeg så tit. Man vænner sig til det.

/Riverwind



Olesen (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-07-04 19:49


"Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
news:cdjjed$2us2$1@news.cybercity.dk...
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> news:40fd388c$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
> > news:cdiupg$2876$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > > Jeg kører i en Pug 1,4 HDi, ca. 300 km hver dag til og fra arbejde.
> >
> > 300 km...var det ikke værd at flytte ? *S*.
> > Det er s*tme nogle km. HVER dag...
>
> Årh, det hører jeg så tit. Man vænner sig til det.

Er det 1½ time ekstra i bilen morgen + aften ?
hvor hurtig kan turen gøres på



Riverwind (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Riverwind


Dato : 20-07-04 20:16

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:40fd6939$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[...]
> Er det 1½ time ekstra i bilen morgen + aften ?
> hvor hurtig kan turen gøres på
[...]

Jeps. Ca 1½ time hver vej. Det generer mig ikke må jeg sige.

/Riverwind



Kasper Hansen [8270] (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 20-07-04 20:14

> Årh, det hører jeg så tit. Man vænner sig til det.

Jeg kan godt følge dig - kører den halve distance, men det tager ligegodt 75
minutter hver vej. Synes faktisk at det er meget hyggeligt at sidde alene i
bilen, og bare have tid til sig selv.
Det eneste trælse ved det, er at stå tidligt op...

/Kasper Hansen



Lars (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-07-04 08:02

Heysa

"Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> wrote in message
news:cdiupg$2876$1@news.cybercity.dk...

> Jeg kører i en Pug 1,4 HDi, ca. 300 km hver dag til og fra arbejde. Det er
> blandet motorvej og landevej, og jeg ligger konstant på 24 km/l.

Oh... Wow... Og folk syntes jeg pendler langt med 2 x 85 km/dag.

Og nu flytter vi til Sverige, så bliver det 2 x 110 km/dag, men til gengæld
er der så først kø når man nærmer sig København! Ahhh - det er en detalje
jeg ser frem til, altså undgå alt den kø...

** Lars




Casper Hemp (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Casper Hemp


Dato : 20-07-04 16:44

Tak for svarene,

Det skal tilføjes at den har kørt 70.000, så den burde være kørt til, men en
del af vores motorvejskørsel har ligget mellem 110-140, og så bykørsel for
resten, og forbruget er målet ved optankninger. Jeg har læst lidt
forskellige tips til dieselkørsel, og nogle siger ikke over 2000 rpm under
acceleration og andre mellem 2-3000, men jeg vil meget gerne høre flere tips
til økonomisk kørsel, der går jo sport i det

Mvh

Trine & Casper



Peter G C (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 20-07-04 17:00

"Casper Hemp" <tricas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40fd3d07$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for svarene,
>
> Det skal tilføjes at den har kørt 70.000, så den burde være kørt til, men
en
> del af vores motorvejskørsel har ligget mellem 110-140, og så bykørsel for
> resten, og forbruget er målet ved optankninger. Jeg har læst lidt
> forskellige tips til dieselkørsel, og nogle siger ikke over 2000 rpm under
> acceleration og andre mellem 2-3000, men jeg vil meget gerne høre flere
tips
> til økonomisk kørsel, der går jo sport i det

Køb en box til potten fra www.fgamotorsport.dk

Med box bruger jeg sjældent over 2.000 omdrejninger til normal kørsel.

/Peter, 2,0 HDi

--
http://www.grauslund.com



Thomas Landberg (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 20-07-04 17:56

> Køb en box til potten fra www.fgamotorsport.dk
>
> Med box bruger jeg sjældent over 2.000 omdrejninger til normal kørsel.

Tjo, en kunde er da altid velkommen, men en 206 1.4HDi er faktisk den eneste
bil jeg kender til, som kører en smule kortere på literen med boksen
monteret end uden boks monteret. Til gengæld bliver bilen meget kvikkere.


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Peter G C (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 20-07-04 18:44

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:40fd4e8e$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Tjo, en kunde er da altid velkommen, men en 206 1.4HDi er faktisk den
eneste
> bil jeg kender til, som kører en smule kortere på literen med boksen
> monteret end uden boks monteret. Til gengæld bliver bilen meget kvikkere.

Sikker?

Se: news:4gcLc.2958$FM7.430@news.get2net.dk...

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thomas Landberg (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 20-07-04 20:14

> Sikker?
>
> Se: news:4gcLc.2958$FM7.430@news.get2net.dk...

Nu kender jeg ikke lige "nabo", så jeg skal ikke kunne udtale mig om hvilken
boks han kører med, men jeg tør i hvert fald ikke love, at man kører længere
på literen med boks på den bil. Min hjerne vil og kan stadig ikke fatte, at
PSA laver en lille 1.4HDi der burde være super-økonomisk og så har den svært
ved at holde samme økonomi som min 125hk TDi med 17" hjul og Climatronic.
Det er ikke logisk.
Jeg er meget spændt på at høre nogle erfaringer med den nye 1.6 16V HDi, der
jo har intercooler. Jf. pålidelig kilde skulle sådan en med boks på faktisk
køre en del bedre end den nye 2.0 16V i en 407


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Hans L. Jørgensen (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 20-07-04 18:05

Peter G C wrote:
> "Casper Hemp" <tricas@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:40fd3d07$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Tak for svarene,
>>
>> Det skal tilføjes at den har kørt 70.000, så den burde være kørt
>> til, men en del af vores motorvejskørsel har ligget mellem 110-140,
>> og så bykørsel for resten, og forbruget er målet ved optankninger.
>> Jeg har læst lidt forskellige tips til dieselkørsel, og nogle siger
>> ikke over 2000 rpm under acceleration og andre mellem 2-3000, men
>> jeg vil meget gerne høre flere tips til økonomisk kørsel, der går jo
>> sport i det
>
> Køb en box til potten fra www.fgamotorsport.dk
>
> Med box bruger jeg sjældent over 2.000 omdrejninger til normal kørsel.
>

Ja - min nabo her en 206 HDI 1,4 Han påstår at han efter montering af boksen
kører 4 km. længere på literen. Arbejdskørsel ca. 150 km pr. dag.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Jan Vennike (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 21-07-04 13:59



"Casper Hemp" <tricas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40fd3d07$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for svarene,
>
> Det skal tilføjes at den har kørt 70.000, så den burde være kørt til, men
en
> del af vores motorvejskørsel har ligget mellem 110-140, og så bykørsel for
> resten, og forbruget er målet ved optankninger. Jeg har læst lidt
> forskellige tips til dieselkørsel, og nogle siger ikke over 2000 rpm under
> acceleration og andre mellem 2-3000, men jeg vil meget gerne høre flere
tips
> til økonomisk kørsel, der går jo sport i det
>
> Mvh
>
> Trine & Casper
>

Godt nok ikke en HDI

men

Jeg har en VW Lupo 1.4 TDi, som jeg i starten heller ikke kunne få op på de
lovede 22.7 km/l.

Men så kom jeg i tanke om at jeg havde prøvet en Lupo 3L'er og jeg mente at
kunne huske at den skiftede op i gear omkring de 2200-2300
omdrejninger/minut - og den burde jo vide det, når den kan køre så langt på
literen.

Efter at jeg begyndte på det, har jeg ikke haft noget problem med at holde
den på eller over de lovede 22.7 km/l.

Dvs det er lidt løwn. Den er født med nogen Energy dæk af en eller anden art
på 14" 185/55 og på dem kunne jeg sagtens holde økonomien.

Men efter at jeg fik 15 " 195/50 på, er jeg stolt bare at kunne få den op
over 21 km/l.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Torben Wridt (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Wridt


Dato : 08-08-04 16:00


"Casper Hemp" <tricas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40fc579f$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi har netop købt en rigtig rar lille Peugeot 206, som vi skal til at
pendle
> tværs over Sjælland i fra september, og til det formål var 206 1.4 Hdi jo
> lovende på papiret. Ifølge specifikationerne skulle den gå ca. 23 km/l
> diesel i blandet kørsel, og den tidligere ejer havde resultater rundt
19-20
> km/l ved hans forbrug (hovedsagligt motorvejskørsel). De målinger vi har
> lavet hidtil har imidlertid været mindre opmuntrende, da den første måling
> viste ca. 18 og den anden 16,5 km/l... Eftersom en stor del af
resonnementet
> i at købe netop denne model var at den gik langt på literen, er vi ret
> skuffede over vore reelle forbrug...
>
> Det skal tilføjes at den har fartpilot (som vi bruger en del) og 15"
> alufælge, og spørgsmålet går på hvor stor indflydelse disse har for
> forbruget, og hvad man generelt kan gøre for at forbedre dieseløkonomien?
>
> Håber at få nogle gode forslag
>
> Trine & Casper
>
>

Hej!
Også jeg er den lykkelige ejer af en 206HDi'er.
Min har netop rundet 41000km. Og jeg kører dagligt 224km heraf de 60 på
landevej, resten motorvej.
Jeg har intet "ekstra" monteret, og jeg kører 22,5 km/l. Gearskift typisk
omkring 2200 omdr. og min hastighed på motorvej er mellem 110 og 120 km/t.

Så mit eksemplar lever helt op til mine forventninger!

Mvh,
Torben W.,
Sønderborg.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste