/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hjælp min bil lader ikke, næsten ikke
Fra : Grønne


Dato : 17-07-04 21:45

Pludselig havde jeg ikke meget strøm på min kære bil, når jeg måtte jo ha
holdt med lys på, så jeg fik liv i den og kørte en tur for at få ladt den
op, men lige meget hjalp det.

Nu har jeg så rodet lidt med den, det viser sig at generatoren giver ca.
0,1V ved tomgang og næsten 1V ved fuld skrue, det er jo ikke helt nok til at
lade på batteriet

Jeg har lige strikket lednings nettet op og havde kun forbundet en ledning
fra plus til batteriet fra generatoren. Da jeg så demonterede den opdagede
jeg at der også var en minus klemme og en der hed "D". Jeg monterede den så
igen og forbandt minus til minus på batteriet, men lige meget hjalp det. D
går jeg ud fra er til ladelampen, som jeg ikke lige har fået monteret endnu.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad der er galt ? Hvis nu generatoren
er død, hvorfor så de 0,1-1V ?

Håber der er nogen der kan hjælpe

/Grønne




 
 
Henning Præstegaard (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 17-07-04 22:06

Grønne wrote:

> Nu har jeg så rodet lidt med den, det viser sig at generatoren giver
> ca. 0,1V ved tomgang og næsten 1V ved fuld skrue, det er jo ikke helt
> nok til at lade på batteriet
>
Det er nok dine kul i generatoren, der er feset af. Evt. kan det være laderelæet.
Nu fortæller du ikke så meget om hvad for en bil og især hvad for en generator.
Til en gammel golf koster sådan en fætter 120kr.

mvh
Henning



Grønne (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 17-07-04 23:10

> Det er nok dine kul i generatoren, der er feset af. Evt. kan det være
laderelæet.
> Nu fortæller du ikke så meget om hvad for en bil og især hvad for en
generator.
> Til en gammel golf koster sådan en fætter 120kr.
>
Det er en Buick 225 V6.

På generatoren står der Delco Remy, Made in France, 065 511 4 45A HR. Hvis
det siger dig noget ?

/Grønne



jan@fedtegreven.dk (17-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 17-07-04 23:19

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev :

>På generatoren står der Delco Remy, Made in France, 065 511 4 45A HR. Hvis
>det siger dig noget ?

Det er vist en temmeligt plain_vanilla 45A generator - har du
skrueterminal til B+, eller 2 store spadestik ?

(Gætter på skrueterminal)





--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Grønne (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 17-07-04 23:23

> Det er vist en temmeligt plain_vanilla 45A generator - har du
> skrueterminal til B+, eller 2 store spadestik ?
>
> (Gætter på skrueterminal)
>
Nej der er ikke skrueterminal, der er 1 spadestik. Hvad vil det sige at det
er en "plain_vanilla 45A generator " ?

Tak for det meget hurtige svar !

/Grønne




jan@fedtegreven.dk (18-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-07-04 00:09

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev :

>Nej der er ikke skrueterminal, der er 1 spadestik. Hvad vil det sige at det
>er en "plain_vanilla 45A generator " ?

Plain vanilla , betyder bare lige ud ad landevejen - de er temmeligt
udbredte, og nemme at udskifte med noget andet.

Hvis det er spadestik er det ikke den helt gamle model - noget jeg
af og til ser, er at stelforbindelsen er blevet dårlig, der burde
sidde en ledning fra stel på generatoren (huset( og over til selve
motorblokken - den kan være defekt

Jeg ville næste æde min hat, på at du kan bruge en generator fra f.eks
en Opel Kadett / Rekord på den




--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Grønne (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 18-07-04 00:17

> Hvis det er spadestik er det ikke den helt gamle model - noget jeg
> af og til ser, er at stelforbindelsen er blevet dårlig, der burde
> sidde en ledning fra stel på generatoren (huset( og over til selve
> motorblokken - den kan være defekt
>
Med stel på generator huset mener du den skrueterminal der er mærket med "-"
?
>
> Jeg ville næste æde min hat, på at du kan bruge en generator fra f.eks
> en Opel Kadett / Rekord på den
>
Så er det jo bare ud til ned hugger og se hvad han har der ligner, er det
muligt at finde en tilsvarende model over 45A. Jeg syntes ikke det lyder af
meget, jeg har et stort el spil monteret og det napper betydeligt mere ende
de 45A som generatoren lever og så vil jeg jo tappe strøm af batteriet selv
om bilen er i gang når jeg trækker.

/Grønne



jan@fedtegreven.dk (18-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-07-04 00:25

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev :

>Med stel på generator huset mener du den skrueterminal der er mærket med "-"
>?

det kan den godt være - ja !

>> Jeg ville næste æde min hat, på at du kan bruge en generator fra f.eks
>> en Opel Kadett / Rekord på den

>Så er det jo bare ud til ned hugger og se hvad han har der ligner, er det
>muligt at finde en tilsvarende model over 45A.

Jeps - hvis du tager den gamle med, har de alle chancher for at hitte
noget der passer i beslagene tilmed

55, 60, 70 A generatorer myldrer det med.

(Min Pontiac kører da vist også med en 45A generator ;)

>Jeg syntes ikke det lyder af meget, jeg har et stort el spil monteret og det
>napper betydeligt mere ende de 45A som generatoren lever og så vil jeg jo
>tappe strøm af batteriet selv om bilen er i gang når jeg trækker.

Jep - men den strøm du bruger fra batteriet, sender generatoren
tilbage igen, når spillet ikke kører.
--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Morten From Sønderga~ (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 17-07-04 22:33

On Sat, 17 Jul 2004 22:44:44 +0200, "Grønne"
<anders@fjernspejderweb.dk> wrote:

>
>Jeg har lige strikket lednings nettet op og havde kun forbundet en ledning
>fra plus til batteriet fra generatoren. Da jeg så demonterede den opdagede
>jeg at der også var en minus klemme og en der hed "D". Jeg monterede den så
>igen og forbandt minus til minus på batteriet, men lige meget hjalp det. D
>går jeg ud fra er til ladelampen, som jeg ikke lige har fået monteret endnu.
>

Der er nogle generatorer der får magnetiserings-strøm igennem
ladelampen, så ingen ladelampe ingen ladning! Du kan jo prøve rent
midlertidigt at forbinde en pære mellem + og D.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Grønne (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 17-07-04 23:07

> Der er nogle generatorer der får magnetiserings-strøm igennem
> ladelampen, så ingen ladelampe ingen ladning! Du kan jo prøve rent
> midlertidigt at forbinde en pære mellem + og D.
>
Når nu jeg kiggede efter står der "D+", hvad end det så betyder.

Men jeg får ikke lys i ladelampen, hverken med det andet ben på plus eller
minus ??? Hvofor ikke det, nogen ide ?

/Grønne



jan@fedtegreven.dk (17-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 17-07-04 23:16

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev :

>Men jeg får ikke lys i ladelampen, hverken med det andet ben på plus eller
>minus ??? Hvofor ikke det, nogen ide ?

Hvis du sætter den ledning der gik til D+ på generatoren på stel, skal
lampen søreme lyse, ellers er den gået, eller mangler + fra tændingen


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Grønne (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 17-07-04 23:28

> Hvis du sætter den ledning der gik til D+ på generatoren på stel, skal
> lampen søreme lyse, ellers er den gået, eller mangler + fra tændingen
>
Den får jeg lige en gang til...

Ledningen fra D+ på det ene ben af lampen og stel på det andet eller skal D+
forbindes til stel ???

Pulsen er direkte på batteriet, så den burde være konstant.

/Grønne




jan@fedtegreven.dk (18-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-07-04 00:20

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev :

>Den får jeg lige en gang til...

Okidoki -

Normalt er en ladelampe forbundet på denne måde i en bil

Den ene side af lampen, får + fra din tændingsnøgle , den anden ende
sidder på den terminal på generatoren, der hedder D+

Ideelt - vil det jo så gøre at :

Når du sætter tænding på bilen , lyser ladelampen op - hvilket jo er
korrekt, motoren er endnu ikke startet, så generatoren snurrer ikke
rundt og lader.

når du starter bilen, snurrer motoren rundt, og din generator begynder
at levere strøm (lader) - når den gør det, vil der også kommer 12v ud
på generatorens D+ ben - ergo, der er 12 volt på begge sider af
lampen, så den slukker

lader generatoren ikke, f.eks hvis kileremmen knækker, forsvinder
plussen på D+, og din ladelampe tænder

bruger du for meget strøm, altså mere end generatoren kan levere ,
falder plussen på D+ benet, og din ladelampe lyser svagt op

(at jeg nævnte 12 volt, skal tage smed et gran salt, der er normalt
omkring 13.8 volt)

En hurtig test af ladelampen selv, er at pille ledningen fra
generatorens D+, og sætte den på stel - så *skal* lampen lyse - hvis
ikke er den enten gået, eller mangler + fra tændingen

(det sker såmænd osse af og til)

>Ledningen fra D+ på det ene ben af lampen og stel på det andet eller skal D+
>forbindes til stel ???

>Pulsen er direkte på batteriet, så den burde være konstant.

Jep - det er jo B+ , altså selve ladestrømmen fra generatoren - den
tykke ledning.

håber det ovenover giver dig en ledetråd ;)







--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Grønne (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 18-07-04 00:35

> håber det ovenover giver dig en ledetråd ;)
>
Tak for den lange og meget udførlige forklaring, nu er der ingen tvivl om at
det jeg havde gjort ver rigtigt.

Når jeg tar ledningen fra D+ og sætter på stel lyser lampen, men når den
sættes tilbage på D+ er der intet lys.

Noget tyder på jeg må en tur til huggeren på mandag og finde en "ny"
generator.

Tak for hjælpen i aften, det var super.

/Grønne



jan@fedtegreven.dk (18-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-07-04 00:54

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev :

>Tak for hjælpen i aften, det var super.

Det er ingen årsag ... vi kan da alle trænge til en hånd en gang i
mellem ;)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Uffe Ravn (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 18-07-04 01:20


<jan@fedtegreven.dk> skrev

> >Den får jeg lige en gang til...
>
> Okidoki -

<snip en længerer og glimragende forklaring>

Men:

> bruger du for meget strøm, altså mere end generatoren kan levere ,
> falder plussen på D+ benet, og din ladelampe lyser svagt op

I praksis begynder ladelampen nu at gløde, fordi spændingen på ledningen fra
tændingskontakten bliver belastet, og dermed falder til en spænding under D+
spændingen, ladelampen bliver således forspændt i modsat retning end
normalt.

At dette ingen betydning har for funktionen er så en helt anden sludder.

Mvh.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408662
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste