Oplæg til diskussion: Erfaring!
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 13:15

I korte træk:

Mener I at mange hundrede tusinder kilometer på bagen, gør, at det kan være
"forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud af en situation
hvor fysikken tager over?

Håber jeg har valgt et godt emne Ville lige prøve!

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:29

> [...]
være
> "forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud af en

Tja både - og
Det er da ganske rigtigt at jo flere Km, jo bedre bliver man til at bedømme
og forudse farlige situationer samt redde sig ud af dem. Men Kurven stiger
ikke bare, det er som om at efter 50 års alderen så går det langsomt den
anden vej igen, så man til sidst faktisk ender op med at køre halvt dårligt
(igen).

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 14:37

> Mener I at mange hundrede tusinder kilometer på bagen, gør, at det kan
være
> "forsvarligt" at køre hurtigere.

Alt andet lige kan en person med stor rutine hurtigere med samme
sikkerhedsniveau - end en person, der har meget lidt rutine ville gøre. Det
kan ingen vist være i tvivl om.

Hvis man forestiller sig, at det modsatte skulle være tilfældet, er der jo
ingen grund til at en "nyudklækket" bilist skulle køre mere forsigtigt, end
en sælger, der har kørt 70.000 km om året de seneste 10 år.

> [Er det ] fordi [en rutineret person] kan redde sig ud af en situation
> hvor fysikken tager over?

Jeg ved ikke helt, hvad du mener, når du siger "fysikken tager over", for
fysikkens love gælder jo hele tiden - også selvom bilen kører fint ud af
lige landevej.

Hvis du spørger, om den rutinerede chauffør kan være ligeglad med fysikkens
love, så er svaret naturligvis "nej". Alle slår sig, hvis de kører ind i et
stort træ med høj fart.

Her er min udlægning af erfarings indflydelse på sikkerheden:

Evnen til for det første at undgå den farlige situation og dernæst at
reagere hensigtsmæssigt, når den farlige situation truer, udvikles i en vis
grad i takt med antallet af kørte kilometer.

Dette skyldes erfaring - både i af opfatte og korrekt at afkode trafikkens
mange signaler - og ved gentagne gange at have oplevet "en truende
situation" - for eksempel med hjulslip - uden at det faktisk gik galt.

Man kan - analog til den ovenstående logik - optræne sine evne yderligere
ved for eksempel at deltage i følgende "underholdning":

http://tinyurl.com/4c7av

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:47

> [...]
fysikkens
> love, så er svaret naturligvis "nej". Alle slår sig, hvis de kører ind i

Og bilen skrider ud, hvis du forsøger at trodse fysikkens love - det kan en
chauffør der har kørt 10 mio. km igennem sit liv IKKE ændre på.

> Dette skyldes erfaring - både i af opfatte og korrekt at afkode trafikkens
> mange signaler - og ved gentagne gange at have oplevet "en truende
> situation" - for eksempel med hjulslip - uden at det faktisk gik galt.

Erfaring eller ej - en udskridning ved 160 km/t skal man ikke satse på at
kunne redde hjem - mister du først bid, kan man nærmest gøre hvad man vil.
De 160 km/t fremadgående bevægelsesenergi, skal omsættes til sideværts
energi.

> Man kan - analog til den ovenstående logik - optræne sine evne yderligere
> ved for eksempel at deltage i følgende "underholdning":
>
> http://tinyurl.com/4c7av

Fedt med en Quattro challenge. Jeg kan bare ikke se idéen i det - du lærer
hvordan en firhjulstrækker opfører sig - det synes jeg ikke man bliver så
meget klogere af.

Når man f.eks. som jeg kører forhjulstræk, burde man tage kursus i en
forhjulstrækker - eller bedst: i egen bil, så man lærer dén at kende.

Flot nok at en taxachauffør har mange hundrede tusinder km's erfaring i
hans/hendes Mercedes - men så kender han/hun kun sin egen hyrevogn - og ikke
den f.eks. Toyota Corolla der bliver brugt til alm. privat kørsel.

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:18

> Og bilen skrider ud, hvis du forsøger at trodse fysikkens love - det kan
en
> chauffør der har kørt 10 mio. km igennem sit liv IKKE ændre på.

Øhh..

Det du siger, anfægter ikke rigtigt det, som jeg skrev, og jeg ved ikke
helt, hvad du mener med at forsøge at trods fysikkens love. Hvis du mener at
en bil skriver ud, hvis den skrider ud, så giver jeg dig 100 procents ret.
:_)

> Erfaring eller ej - en udskridning ved 160 km/t skal man ikke satse på at
> kunne redde hjem.

Nej, det har du ret i - det vil oftest være meget, meget farligt.

?

> Fedt med en Quattro challenge. Jeg kan bare ikke se idéen i det - du lærer
> hvordan en firhjulstrækker opfører sig - det synes jeg ikke man bliver så
> meget klogere af.

Det var ikke lige dét, der var pointen med det, jeg skrev. Pointen er,
at "hvad du øver bliver du bedre til".

> [...]
ikke
> den f.eks. Toyota Corolla der bliver brugt til alm. privat kørsel.

Mener du ikke at noget af den erfaring kan overføres til en anden bil...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:25

> ?

Altså, det jeg mener er, at fysikkens lov byder, at eksisterende energi skal
afsættes, hvis den skal fjernes fra den ene kategori. Dvs. den energi der er
i bilen når den kører 160 km/t ligeud, bliver afsat 100% i bilen, når den
begynder på en sideværts bevægelse - dvs. energien fra de 160 km/t ligeud,
bliver afsat i den sideværts bevægelse.

> Det var ikke lige dét, der var pointen med det, jeg skrev. Pointen er,
> at "hvad du øver bliver du bedre til".

I tend to agree

> Mener du ikke at noget af den erfaring kan overføres til en anden bil...?

Noget af erfaringen, jo. Men der er forskel på stabiliteten i en 1900 kg's
Mercedes W123/W210/W"hatever", og i en lille 1000 kg's Toyota Derfor
mener jeg ikke at al erfaring kan overføres.

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:33

> I tend to agree

I lige måde.

> Noget af erfaringen, jo. Men der er forskel på stabiliteten i en 1900 kg's
> Mercedes W123/W210/W"hatever", og i en lille 1000 kg's Toyota Derfor
> mener jeg ikke at al erfaring kan overføres.

Det mener jeg hellt ikke - men en del af erfaringen mener jeg godt kan.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:33

> Det mener jeg hellt ikke - men en del af erfaringen mener jeg godt kan.

Så er vi enige - igen!

// Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-04 15:00

On Sat, 17 Jul 2004 14:14:42 +0200, "Troels [around 9000]"
<trol@FJERNaats.dk> wrote:

> [...]
>"forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud af en situation
Nej, når fysikken har taget over, er erfaring virkningsløs.

Men det er jo nok ikke det du mener med dit indlæg ?

Hvis erfaring kun måles i "kørte km" kan det ikke bruges til noget. Og
hvordan skulle de så måles, som et totalt antal km (uden hensyn til
tid) eller som km/(liv, år, måned, dag) ? Skal bilistens alder ind i
regnestykket ?
Hvor mange km er "lille" erfaring ?
Hvor mange km er "nogen" erfaring ?
Hvor mange km er "mellem" erfaring ?
Hvor mange km er "stor" erfaring ?
Hvor mange km er "for stor" erfaring ?

Hvis det derimod er at man, med jævne mellemrum får et køreteknisk
kursus, med alle de decipliner der kan indgå, ja så er "erfaring"
brugbart, selvfølige kombineret med at man er aktiv bilist.

Erfaringen skal bruges til at holde en tilpas afstand fra det punkt
hvor fysikken tager over.

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:22

> [...]
> brugbart, selvfølige kombineret med at man er aktiv bilist.
>
> Erfaringen skal bruges til at holde en tilpas afstand fra det punkt

Det er lige præcis det jeg mener.

Taxachauffører kommer jo ikke alle på køretekniske kurser - men
tilbagelægger masser af km, som de mener kan erstatte erfaringen man kan
gøre sig på køretekniske anlæg!

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:25

> Taxachauffører kommer jo ikke alle på køretekniske kurser - men
> tilbagelægger masser af km, som de mener kan erstatte erfaringen man kan
> gøre sig på køretekniske anlæg!

Det kan det ikke - men det kan sagtens være, de i den kørsel, som de har
foretaget, har lavet deres egen køretekniske kursus.

For eksempel når de vender bilen på en sneklædt parkeringsplads, eller når
de bremser i sne, eller når de blot leger på en parkeringsplads udenfor et
storcenter efter lukketid og uden der er nogen i nærheden.

Man kan vel opsummere, at det handler om at lege med grænserne, når det er
helt ufarligt, og så i øvrigt at holde sig langt væk fra dem. (hvis man vil
prioritere sikkerheden højest)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:26

> Det kan det ikke - men det kan sagtens være, de i den kørsel, som de har
> foretaget, har lavet deres egen køretekniske kursus.

Det skal jeg så ikke kunne sige

> For eksempel når de vender bilen på en sneklædt parkeringsplads, eller når
> de bremser i sne, eller når de blot leger på en parkeringsplads udenfor et
> storcenter efter lukketid og uden der er nogen i nærheden.

Tjah - der er jo andre end taxachauffører der kan finde på at lave det
nummer?

> [...]
> helt ufarligt, og så i øvrigt at holde sig langt væk fra dem. (hvis man

Netop - for at lege med grænserne, har jeg valgt at køre folkerace

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:34

> Netop - for at lege med grænserne, har jeg valgt at køre folkerace

Fedt - hvis du i øvrigt stadig kører forsigtigt, og ikke tror du kan ophæve
fysikkens love ved erfaring, så skal du nok blive en rigtig sikker bilist.

(Hey - var det ikke dig, der også sagde det..?)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:37

> Fedt - hvis du i øvrigt stadig kører forsigtigt, og ikke tror du kan
ophæve
> fysikkens love ved erfaring, så skal du nok blive en rigtig sikker bilist.

Det er netop det jeg satser på Jeg holder det mere voldsomme leg på
banen - men finder jeg en vej jeg kender, hvor der er rigtig godt udsyn, og
masser af dejlige små sving, kommer legebarnet op i én. Har endnu ikke haft
bilen på skridgrænsen, og vil jeg heller ikke have. Men det er nu engang
lidt fedt at mærke centrifugalkraften i én.

Ser jeg en anden bil noget længere fremme, stopper jeg selvfølgelig med det
samme. Et er at sætte sit eget liv på spil - et andet er at sætte andres liv
på spil.

> (Hey - var det ikke dig, der også sagde det..?)

Hvilket?

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:39

> Hvilket?

At erfaring ikke sætter fysikken love ud af kraft..

Jeg mente blot, at vi var enige.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:39

> At erfaring ikke sætter fysikken love ud af kraft..

Jo, det var netop mig.

> Jeg mente blot, at vi var enige.

Okay

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:23

> Nej, når fysikken har taget over, er erfaring virkningsløs.

Det er noget vrøvl at sige "Når fysikken tager over. Fysikkens lover gælder
altid, og fysikken har altid taget over".

For så vidt at der er den mindste sammenhæng mellem erfaring og kompetence,
betyder erfaring altid noget - spørgsmålet er om det er nok - og det er det
langt fra altid.

(Og lad mig så lige sige, at erfaring ikke altid er nok. Der er masser af
mennesker, der til dagligt kører så forsigtigt, at de ikke har været i
nærheden af et hjulsplip. Det er forbløffende at følge folk til et
køreteknisk kursus. I så fald hjælper erfaringen alene med at opfatte den
truende situation i god tid og dermed undgå at det ender så alvorligt som
det ellers kunne gøre)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:28

> Det er noget vrøvl at sige "Når fysikken tager over. Fysikkens lover
gælder
> altid, og fysikken har altid taget over".

Ordkløveri, men ja, du har ret

> [...]
> truende situation i god tid og dermed undgå at det ender så alvorligt som

Netop, det kan godt være de har undgået adskillige faresituationer - men
kommer de I én, er de lige så ringe stillet hvis de aldrig har været der,
som en der har kørt 500 km, og heller aldrig har været der

// Troels

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 15:25

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
være
> "forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud af en

Det altafgørende ifm. med rutine er konsekvensberegning og forudseenhed.

Den bygges langsomt op med alderen.......

Hr. Bjørn

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:29

> Det altafgørende ifm. med rutine er konsekvensberegning og forudseenhed.

Ja, men kan forudseenhed ikke være ligegyldig, hvis man så endelig havner i
faresituationen?

// Troels

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 15:34

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, men kan forudseenhed ikke være ligegyldig, hvis man så endelig havner
> faresituationen?

Ingen er ufejlbarlige, men manglende konsekvensberegning (jeg er udødelig)
forudseenhed (de andre skal sgú bare blive på deres plads/pladser) er yderst
vigtige kriterier i trafikken (og faktisk også andre steder i livet).

Forudseenhed og konsekvensberegning er to faktorer som i øvrigt skærpes
dramatisk, når man bliver forælder.

Hr. Bjørn

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 17-07-04 21:20

On Sat, 17 Jul 2004 16:34:09 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Forudseenhed og konsekvensberegning er to faktorer som i øvrigt skærpes
>dramatisk, når man bliver forælder.

Er det det der gør, at man køber en bagrudestreamer, hvor der står
"Levende børn i bilen!" ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 21:22

"Daniel Stjernholm" <newshamster@skumlenet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det det der gør, at man køber en bagrudestreamer, hvor der står
> "Levende børn i bilen!" ?

Jep, den er meget vigtig når børnene skal transporteres ud til
bedsteforældre til pasning.

De stakkels hårdt prøvede unge forældre skal jo også have lidt
fritid/ferie...))

Hr. Bjørn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-07-04 02:34

Daniel Stjernholm skrev:

> Er det det der gør, at man køber en bagrudestreamer, hvor der står
> "Levende børn i bilen!" ?

Ja det var da ikke godt hvis de var døde...

Vi andre SKAL bare vide at der kører nogle med børn - rager mig godt nok
langsomt om der så var 10 børn i den bil.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 12:47

Daniel Stjernholm wrote:

> Er det det der gør, at man køber en bagrudestreamer, hvor der står
> "Levende børn i bilen!" ?

Burde den ikke laves om til "Uopmærksom forælder bag rattet!"??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 22:02

> [...]

>vigtige kriterier i trafikken (og faktisk også andre steder i livet).

Enig,

Derfor antager jeg som "basis" at iingen folk gør som de skal og er
derfor mere eller mindre hele tiden beredt på at der kan ske noget
istedet for at lulle mig ind i den situation at "der sker nok ikke
noget"

Og at tro at man er udødelig i en bil er da lig med stupiditet på et
meget højt plan.

Af selvsamme grunde "leger" jeg kun når at vejen er fri og vejen/området
er kendt for mig.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:22

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Og at tro at man er udødelig i en bil er da lig med stupiditet på et
> meget højt plan.
>
> Af selvsamme grunde "leger" jeg kun når at vejen er fri og vejen/området
> er kendt for mig.

Og du har sikret dig at ingen større dyr render ud foran dig.

M.v.h.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 22:41

On Sat, 17 Jul 2004 23:22:25 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Og du har sikret dig at ingen større dyr render ud foran dig.

Det jeg mener med at omreådet er kendr for mig . Som regel "leger"
jeg kun hvor at der er meegt fri sigt også til siderne så at man kan se
dyrene på lang afstand og en god portion tid før at de kan komme til at
krydse vejen.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 19:52

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men kan forudseenhed ikke være ligegyldig, hvis man så endelig havner
> faresituationen?

Jo, hér spiller så erfaringen ind, mh.t. hvordan bilen reagerer og hvordan
ens egen "rygrads-reaktion" er...

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 20:01

> Jo, hér spiller så erfaringen ind, mh.t. hvordan bilen reagerer og hvordan
> ens egen "rygrads-reaktion" er...

Spørgsmålet kan også være, hvormeget
ens evner er værd, når først den tunge
Volvo er igang med at hamre ind i een.

Eller med andre ord, ens omgivelser
kan påvirke eens færden så kraftig
man bare ikke KAN gøre noget.

En ulykke sker ofte 'knips' pludselig,
hvor man ikke når at opfatte, hvad der
skete.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 20:14

> Jo, hér spiller så erfaringen ind, mh.t. hvordan bilen reagerer og hvordan
> ens egen "rygrads-reaktion" er...

Hvis du er i en uvant situation (Jeg går ud fra at man ikke skrider ud hver
og hver anden dag, bare fordi man kører lidt langt), kan du stadig ikke
reagere 100% korrekt, uanset hvor erfaren du er til at opdage
faresituationerne og UNDGÅ dem. Ender du i en - og har du altid undgået
dem - vil du være ilde stedt, på lige linie med en der lige har fået
kørekort.

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 23:05

> Jo, hér spiller så erfaringen ind, mh.t. hvordan bilen reagerer og hvordan
> ens egen "rygrads-reaktion" er...

Død og kritte så enige vi er i dag..

Lad det nu ikke blive en vane..

--
/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-04 01:53

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote
> Jo, hér spiller så erfaringen ind, mh.t. hvordan bilen reagerer og hvordan
> ens egen "rygrads-reaktion" er...

Plus at man (som flere her i gruppen som jeg ved flere her
i gruppen gør) kan tage sin bil med på bane/kursus så man
lærer at håndtere den i de dyre situationer

/John Sahl

Fra : Elbarto

Dato : 18-07-04 01:17

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men kan forudseenhed ikke være ligegyldig, hvis man så endelig havner
> faresituationen?
>
> // Troels

Man kan måske ikke undgå det 100% men måske istedet for en tur i skrænten
ude på motorvejen ja så tager man autoværnet.

Har selv på vores lille tur til tyskland reddet ihvertfald bilens lak på at
læse trafikken og vælge et andet spor på ½ split sekund da en campingsvogn
lagde sig på siden.
Kæresten som sad foran havde ikke nået det hun havde faktisk ikke opdaget
det før jeg laver max opbremsning som resten af flokken

Elbarto Simpsoniac

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-07-04 15:32

"Troels [around 9000]" wrote:

> Mener I at mange hundrede tusinder kilometer på bagen, gør, at det kan være
> "forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud af en situation
> hvor fysikken tager over?

Hvis man er ude hvor fysikken tager over er der ingen der kan gøre
ret meget, selv racerkørerne er indimellem reduceret til blot at
være passagerer i deres biler. Erfaringen gør at man bedre kan
vurdere hvor grænsen går og holde sig under denne.. Erfaring kan
også gøre at man ikke panikker og selv bringer bilen "ud i
fysikken", fx. ved at rive så hårdt i rattet at en "tæt på
grænsen"-situation bliver til en "over grænsen"-situation.
Erfaring bør også bringe selverkendelse - "Hmm, måske er jeg ikke
længere lige så hurtigt til at kontrastyre som jeg var da jeg var
yngre?".

Hvis man har fuldstændigt check på både fysikken, køreteknikken og
egne begrænsninger, så mener jeg godt man forsvarligt kan gå lidt
tættere på grænserne. Desværre er man generelt ikke særligt god
til at lave denne selvvurdering, så risikoen for at det kikser og
man undervurderer tingene er overliggende uanset hvem man er..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:35

> [...]
> til at lave denne selvvurdering, så risikoen for at det kikser og
> man undervurderer tingene er overliggende uanset hvem man er..

Enighed igen - jeg kan også godt acceptere at nogen udfordrer grænser - så
længe de ikke overtræder dem! Overtræder man de grænser fysikkens love
sætter, kan du have al den selverkendelse, rutine, forudseendhed osv. - det
er fysikken sk*deligeglad med.

// Troels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 00:24

"Troels [around 9000]" wrote:

> [...]
> sætter, kan du have al den selverkendelse, rutine, forudseendhed osv. - det

Både og.. Har du nogensinde set det der israce fra Valdisere hvor
de ligger og ræser rundt på en bane af ren is. Selvfølgelig har de
pigdæk og den slags, men et eller andet sted udnytter de nu
alligevel fysikken på en anden måde end vi andre ville gøre. Hvis
de gutter gør som normale mennesker og drejer rattet til højre når
de vil til højre, så kommer de til at ende i rabatten eller skulle
køre så langsomt at det er grotesk. I stedet arbejder de med
bevidst at "tabe bilen", de gør faktisk noget der strider mod al
fornuft og drejer først til venstre når de vil til højre, for at
provokere bilen ud i en ustabil situation som de så kan udnytte
til at komme om hjørnet. De kører konstant bilerne over grænserne
og slipper afsted med det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:29

> [...]
være
> "forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud af en

Nej.
Erfaringer godtgør ikke, at man kører
hurtigere end loven tillader.
-men erfaring er altid godt.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-07-04 19:51

Troels [around 9000] wrote:

> Mener I at mange hundrede tusinder kilometer på bagen, gør, at det
> kan være "forsvarligt" at køre hurtigere - fordi kan kan redde sig ud
> af en situation hvor fysikken tager over?

Nej! Men erfaringen kan oftest buges til at forudse ting der vil blive farligt,
men oftest tilsidestilles ved en mangel på respekt for fysikken og andre
trafikanter.
På godt dansk. Hold kæft, hvor der er mange midaldrende bilister der
kører rådent.

mvh
Henning

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 21:24

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> På godt dansk. Hold kæft, hvor der er mange midaldrende bilister der
> kører rådent.

Morsomt nok har jeg bemærket, det ikke er dem der sidder bag rattet i alle
de hersens gulpladebiler med og uden enorm grisekasse...

Hr. Bjørn

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 17-07-04 21:29

<trol@FJERNaats.dk> wrote:

>Mener I at mange hundrede tusinder kilometer på bagen, gør, at det kan være
>"forsvarligt" at køre hurtigere

Ja. Jeg kører væsentligt mere sikkert ved 150 km/t end min lillesøster
(der lige har fået kørekort) når hun kører 80 km/t. Det er jeg ikke et
sekund i tvivl om. Nu er det måske ikke nyudklækkede kørekortshavere,
du tænker på, men det må jo trods alt være udgangspunktet for
"uerfaren".

> - fordi kan kan redde sig ud af en situation hvor fysikken tager over?

Der er jo ikke nogen, der kan ændre på fysikken. Men bl.a. fornemmelse
for bilens størrelse, placering på vejbanen osv. gør at man vel
undlader at smide hjulene ud i rabatten, som jo snildt kan være
begyndelsen på at miste herredømmet over bilen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-07-04 22:13

Daniel Stjernholm wrote:

> Ja. Jeg kører væsentligt mere sikkert ved 150 km/t end min lillesøster
> (der lige har fået kørekort) når hun kører 80 km/t. Det er jeg ikke et
> sekund i tvivl om.

Gør du? Jeg vil ofte hellere køre med nogen der lige har fået kørekort, men
kender sine begrænsninger end nogen der har haft kørekort længe, men
ikke kender sine begrænsninger.

mvh
Henning

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 17-07-04 22:31

On Sat, 17 Jul 2004 23:13:00 +0200, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

>Gør du? Jeg vil ofte hellere køre med nogen der lige har fået kørekort, men
>kender sine begrænsninger end nogen der har haft kørekort længe, men
>ikke kender sine begrænsninger.

Det er meget sjældent jeg har været decideret bange, når jeg har været
medpassager (når jeg har kørt med folk med almindelig rutine). Men det
er sket nogle gange her på det seneste...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-07-04 02:38

Henning Præstegaard skrev:

> Gør du? Jeg vil ofte hellere køre med nogen der lige har fået
> kørekort, men kender sine begrænsninger end nogen der har haft kørekort
> længe, men ikke kender sine begrænsninger.

Jeg er angst for at køre med nogle der lige har fået kørekort ISÆR
piger... damn de kører usikkert. Kan godt ske de ikke tager chancer men
alle de andre ting og fejl de laver... puuuha det har jeg ikke nerver til.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:16

> [...]
> undlader at smide hjulene ud i rabatten, som jo snildt kan være
> begyndelsen på at miste herredømmet over bilen.

Det er ikke det jeg snakker om - nu snakker jeg om, om ren rutine, i kørsel
der bare går godt, kan bruges til noget som helst i en faresituation, der
ikke blev/kunne undgås?

// Troels

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:32

> [...]

>der bare går godt, kan bruges til noget som helst i en faresituation, der

Hmmm... du prøver vist at snakke dig udenom den varme grød ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:29

> Hmmm... du prøver vist at snakke dig udenom den varme grød ?

Sable sable... Har du ikke bedre at give dig til

Hvad er den varme grød helt præcist?

Nu snakker jeg om - Erfaring gør dig ikke til herre over en faresituation.

// Troels

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:53

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev :

>Sable sable... Har du ikke bedre at give dig til

En lørdag aften - hvor hytten er støvsuget, alt skrammel er smidt på
møddingen, og varanen på arbejde ? naehhhh ;)

>Hvad er den varme grød helt præcist?

Jeg synes du gerne vil overse det faktum at jo mere erfaren man bliver
som trafikant, jo mere sjældent vil man komme i en faresituation, og
jo bedre chancher vil man måske have, qua sin viden om sin bil's
opførsel

Jeg husker da stadig med gru, mit højresving med 70, fordi en dum
lastbil chaufut ikke ville overholde sin vigepligt

Det var da kun min erfaring, og mit kendskab til bilen , der fortalte
mig at eneste mulighed for at klare frisag der, var at dreje til højre
, og derved komme fri at lastbilen - en klodsbremsning, og jeg var
blevet til salami ABS eller ikke ABS

>Nu snakker jeg om - Erfaring gør dig ikke til herre over en faresituation.

Vi er ikke enige deri ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-07-04 23:21

Daniel Stjernholm wrote:
> [...]

Ikke i sig selv - nej.

> [...]
> sekund i tvivl om. Nu er det måske ikke nyudklækkede kørekortshavere,
> du tænker på, men det må jo trods alt være udgangspunktet for

Den største fare for dig som "rutineret", er at du lader rutninen "tager
over" eller med andre ord ikke er "uopmærksomhed" Og i andre tilfælde
"træthed".

Et eksempel - ofte med fatale følger, harmonika-sammenstød, ofte med
"rutinerede" som deltager, her opstår det farlige lige netop i
uopmærksomhed, og specielt synligt når der er lastvogne indblandet.

For kort tid siden var der meget fokus på folk/chauffører med trommestikker
o.s.v.. Jeg tror faktisk den chauffør med trommstikkerne er mere opmærksom
trafikkant end ham der blot hænger på armstøtten og keder sig.

Jeg har kørt med mange "nyudklællede" som var rigtig gode trafikanter, har
"næse" for at læse trafikken, men må jo så i samme åndedrag erkende at jeg
ligeledes har oplevet en del som helt sikkert aldrig vil kunnee opnå
prædikatet "sikker trafikant", om de så kører kører 1 mill. kilometer.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-07-04 22:23

> [...]
> "rutinerede" som deltager, her opstår det farlige lige netop i
> uopmærksomhed, og specielt synligt når der er lastvogne indblandet.

Netop! Jeg fik for 3-4 år siden på køreskolen fortalt, at nogle af de
farlige bilister godt kunne være dem som havde haft kørekortet i f.eks. 6
år, og nu troede at de kunne køre på rutinen alene. De bli'r mindre
opmærksomme, og reagerer ikke hurtigt nok når der sker et eller andet
uforudset, eller også kører de bare som "de plejer" selvom trafikbilledet
pludselig har ændret sig (vejarbejde, en bil som pludselig bremser op osv.)

> [...]
> o.s.v.. Jeg tror faktisk den chauffør med trommstikkerne er mere opmærksom
> trafikkant end ham der blot hænger på armstøtten og keder sig.

Jeg har selv for lidt over 1 år siden oplevet en HT-bus som snittede røven
på en bil som holdt midt i fodgængerfeltet i et større kryds. Grunden til at
personbilen holdt i fodgængerfeltet var at lyssignalet i hele krydset var
gået ud, og at den tværgående trafik var begyndt at bevæge sig.
Buschaufføreren havde øjensynligt kun observeret at bilen foran ham var kørt
ud i krydset, og buschauføren kørte videre i den tro at der var grønt (ren
rutine). Først i sidste øjeblik opdagede han at bilen foran faktisk holdt
bomstille, og bussen snittede personbilen kraftigt og efterlod sig et 15
meter langt bremsespor som vidnede om undvigemanøvren, og måske også en høj
fart? Jeg blev endnu mere sikker på at buschaufføreren _overhovedet_ ikke
havde observeret at signallyset ikke virkede, da han begyndte at skælde ud
over hvorfor fanden bilen da holdt "midt i krydset"

Så mange slår den indre automatpilot til og kører i deres egen osteklokke,
og det gælder på alle typer af veje. Først når der bliver rigtigt snevejr
bliver folk bange, og kører overdrevent langtsomt. Det har jeg prøvet, at
køre bag andre som kørte ultra langsomt, men måske kender de netop ikke
deres egne og deres bils begrænsninger?

Mvh

Emil