"Troels [around 9000]" wrote:
> Overvejer at få fat i en olietemperaturmåler til min Civic. Har hørt noget
> om at den er god at have, så man kan se hvornår olien er arbejdsvarm - altså
> hvornår man kan tillade sig at give den lidt ekstra gas. (Man vil vel gerne
> passe på kværnen?!
![Blink](images/smileys/wink.gif)
)
Jeg synes en olietryksmåler er mere anvendelig og den kan også
fortælle dig hvornår olien er driftsvarm. Det du gør er at køre
dig en god lang tur, fx. 20-25 km, så du er sikker på at olien er
ordentlig driftsvarm, træder koblingen i bund og ser hvad dit
olietryk lægger sig på i tomgang. Dagen efter kobler du ud engang
imellem og når tomgangsolietrykket er nede hvor det var på den
driftsvarme motor, ja så er olien driftsvarm..
Fordelene ved en olietryksmåler fremfor en olietemperaturmåler er:
- Du *ved* at det er olietrykket der måles og du behøver ikke
spekulere om den "temperatur" du måler er oliens eller
motorblokkens.
- Du kan se om din oliepumpe fungerer ordentligt.
- Du kan se om oliefilteret trænger til en udskiftning.
- Er du en bastard kan du faktisk også se hvis din motor mangler
olie (trykket dropper når du giver gas fordi oliepumpen suger
bundkarret tomt).
- Er du en nørd kan du regne olietrykket om til hvor mange meter
pumpen kan hæve olien og få en ide om den kan sprøjte helt op til
ventilerne på toppen af motoren.
- Nørdeværdien af at kunne følge med i sammenhængen af
omdrejninger, temperatur og olietryk er klart større end et
skaldet termometer der kravler op på "varm" og bliver der..
End of salepitch..
Af negative oplevelser kan nævnes en større nervøsitet. Uden
olietryksmåler antager man jo bare at motoren har det fint sålænge
lampen ikke lyser, og man kører ubekymret derudaf. Med
olietryksmåler kan man holde øje med tingene og første gang nålen
lige flytter sig en smule anderledes end den plejer, fyldes man
med ængstelse over noget som ikke nødvendigvis er værd at ængstes
over..
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.