"Jesper Hørup" <jesper_eva@ko.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40f7de48$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > >
> > > De orginale dæk og fælge er
> > > Fælgstørrelse 5.0 X 14
> > > Dækstørrelse 175/65R14
> > >
> > > Hvad mener i der vil ske ved at gå op til eks 185/60R14 ??
> > >
> > > Jeg har kigget på
http://www.nysynet.dk/images/Omregning-daektabel.gif
> > >
> > > Der læser jeg det er OK men hvad siger i køreegenskaberne ?
> >
> > Lidt mere hjulstøj på ujævnt underlag, mere "gennemslag" ved ujævnheder,
> > lidt mindre sidevindsfølsom, lidt bedre svingegenskaber, altså ikke det
> > helt store men lidt har også ret
> >
> >
> Du skal i videst muligt omfang forsøge at holde forholdet mellem fælgens
> bredde og dælkkets bredde mellem 0,7 - 0,9.
> 0,7 for komfort. 0,9 for sportslig
Tak det var lige den formel jeg manglede !
> Hvis du skifter til 185 på en 5" fælg (5*25,4 / 185 = 0,68)
> Da vil du ikke opnå bedre sidevinds(u)følsomhed og bedre svingegenskaber.
> tværtimod.
> Dækktes højde er da også nogenlunde den samme, så hjulstøj på ujævnt
> underlag, og "gennemslag" ved ujævnheder vil også være det samme.
>
> Nej, Vil du have bredere dæk så skal du også have bredere fælge.
>
> Når alt dette så er sagt, så vil du sagtens kunne køre på 185'er dæk... og
> sikkert ikke engang kunne mærke forskel.
>
> > Hvis der skal andre (sports)boller på suppen skal du over i en 195/50x15
> > med 6½" - 7" fælgbredde.
Det er jo bare det at jo bredere dæk jo dårligere benzin økonomi.
Nu har da fået lidt mere at tænke på
\Lars G