"Martin Sorensen" <santana.sorensen@THISget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:santana.sorensen-1507040635280001@192.168.0.101...
[klip]
> Min Nyhedslæser siger at der mangler dele, jeg må prøve at få fat i en
> anden. Hvis det misser, hvornår er artiklen fra? Så kan jeg evt gå på
> biblioteket.
Jeg har postet testen igen i samme tråd.
Du har oplyst mig en forkert e-mailadresse. Prøv at skrive til mig igen.
Testen er her :FDM-test nr. 6016, 4-1999
Citroën Xantia 1.8i 1994
Elegance og stort værditab
Citroën Xantia blev godt modtaget, da den rullede ud fra fabrikken i starten
af 1993. En international presse var enig om, at den havde charme og
elegance.
Senere tog også det danske publikum vel imod bilen: Fra den blev præsenteret
i midten af 1993 til årets udgang, blev der solgt 2.833 eksemplarer. I 1997
var der solgt 18.603, og til dato er der solgt over 21.000 Xantiaer. Ganske
fint taget i betragtning, at det tog ti år at sælge 23.409 Citroën BX.
Xantia var da også en forbedring på mange punkter i forhold til BX-
modellerne. Bedre plads i kabinen både i højden og i længden, bedre
køreegenskaber og mindre støj, var nogle af de punkter, som blev fremhævet.
Men vurderet i bakspejlet, var det så et rigtigt valg at købe en Xantia?
Den svære begyndelse
Som det ofte er set, var det heller ikke for Citroën uden problemer at
præsentere en ny model. De første Xantiaer døjede med en underdimensioneret
hydraulikpumpe til at drive bremser, servo og affjedring. Det betød, at
servoen svigtede, så styretøjet blev stramt, når bilen både skulle bremse og
styre på samme tid.
Citroën tilbød på et tidspunkt kunderne, at de kunne få eftermonteret en
anden hydraulikfordeler. Det løste stryre/bremseproblemet, men nu var vognen
til gengæld længere tid om at opnå normal kørehøjde. Først fra 1995 blev
modellerne udstyret med en kraftigere hydraulikpumpe med to separate kredse.
Samtidig blev hydraulikken forbedret, så vognen ikke "sank sammen", når
bilen blev parkeret.
Motoerne var heller ikke uden problemer, de brugte olie. En halv til en hel
liter på tusinde kilometer, og flere af 1.8 modellerne havde også bankelyde
fra stemplerne ved koldstart.
Det var ikke uden besvær, at FDM fik Citroën Danmark til at foretage
ændringer på disse ting, men efter man kom i gang, har man siden været
imødekommende - også når garantien på et år var udløbet.
Hvad logbøgerne afslørede
En del problemer går igen hos dem, som fører logbog:
Abs-bremserne svigtede. Ofte en dyr udskrivning, i nogle tilfælde løb
reparationen op i 5.000 kroner, inden systemet igen var i orden.
Baghjulslejer begyndte i visse tilfælde at støje allerede ved 25.000
kilometer.
Samtidig skal ejere af en Xantia også være opmærksomme på, at tandremmen i
motoren bliver skiftet. Den bør ifølge Citroën ikke blive ældre end fire
år/120.000 kilometer. Det vil dog altid være en god id, at få værkstedet til
at skifte tandremmen, hvis man køber en brugt bil. Så undgår man en uventet
regning på en motorreparation, fordi tandremmen ikke holder det forventede
antal kilometer.
Det hydrauliske affjedringssystem, som er specielt for Citroën, er også en
ting, man skal tage sig i agt for. Når højdekorrektøren, som bestemmer
undervognens højde over vejbanen, bliver utæt eller slidt, kan vognen ikke
længere opnå korrekt højde.
Rørene til hydraulikken skal ligeledes tages i ed. De har en tendens til at
blive utætte og skal skiftes eller efterspændes.
Spar 100.000 kroner
Vedligeholdelsen er et punkt, der ofte bliver beklaget i medlemmernes
logbøger - ofte koster det cirka 40 øre pr. kilometer. Det er i omegnen af
10-20 øre dyrere end sammenlignelige biler. Retfærdigvis skal det imidlertid
nævnes, at flere medlemmer siger, at "har man først oplevet den køreglæde
der er i at køre Xantia, betaler man gerne for det."
Er man ikke blevet skræmt fra vid og sans over de problemer, der er nævnt,
kan man gøre en rigtig god handle ved at købe en brugt Citroën Xantia.
En Xantia 1.8i X med omfring 110.000 kilometer på uret, som i september '94
kostede cirka 208.000 kroner, kan købes for cirka 95.000 kroner hos en
forhandler. Og sørger man for at få 100 procent garanti, og/eller at
forhandleren betaler alle de med "0" markerede fejl, FDM finder ved en
Brugtvognstest, får man en gangske fin bil.
Vi fulgte en Xantia, som prøveassistent Bent H. Jørgensen Brugtbiltestede på
Testcentret i Roskilde. Xantiaen var en 1.8i fra marts '94 med et
kilometertal på 125.000 km.
Bilen var købt nysynet for 89.900 kroner, og havde ifølge synsrapporten blot
en fejl, som skulle rettes straks: Boltene i anhængertrækket var for korte.
Men FDMs Brugtbiltest afslørede fejl for 27.000 kroner.
Bilen var købt med 100 procent garanti og med forbehold for, at alle "0"
markerede fejl skulle rettes for sælgers regning. Xantiaen var umiddelbart
set et godt eksemplar uden tegn på slitage i hverken motor eller
transmission, men bilen var meget ringe klargjort.
Rust ****
Motor og transmission **
El-anlæg **
Undervogn ***
Driftsøkonomi *
Yderkablet til håndbremsen er knækket, og plastbeskyttelsen er defekt. Læg
mærke til, at håndbremsen virker på forhjulene
Bunden af køleren er irret, ligesom der er tegn på en tidligere utæthed.
Køleren skal udskiftes
Trykpumpen til hydraulikken har en mindre utæthed. Pumpen er i øvrigt
underdimensioneret
- BEMÆRK: det er en af de første modeller der er testet, de faceliftede er i
en bedre stand end hvad der er anført her.
Du kan få reservedelspriser mv ved at kigge i dk.binaer.motor (testen i tal)
/Peter
--
http://www.grauslund.com