/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Selvopretning
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 13-07-04 23:46

Kære NG

De fleste biler på vejene idag, har den der egenskab der hedder at de er
selvoprettende. Dvs at hjulene finder tilbage til midterstilling efter
at man har haft drejet.

Men hvordan kan dette egt lade sig gøre??. Det har jeg nemlig tænkt over
mange gange men er endnu ikke kommet på hvordan at man kan lave denne
egenskab.

Så mit spørgsmål lyder i sin simple form. Hvordan virker det der
selvopretning og hvordan kan det lade sig gøre.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

 
 
Ukendt (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-04 00:41


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:bbp8f05ru1lk4fp8m9me32q44fsanhecej@4ax.com...
> Kære NG
>
--klip--
>
> Så mit spørgsmål lyder i sin simple form. Hvordan virker det der
> selvopretning og hvordan kan det lade sig gøre.
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen
Styretøjsgeometri er ikke simpelt ) men hvis du nu tænker på en
kontorstol, hvor hjulene´s aksel sidder bag ophænget, så har du lidt af
ideen i geometrien.
Naturligvis en hel del anderledes og kombineret med den spidsning som
hjulene har.
Spidsning = de styrende hjul står ikke helt paralelt..

--
John fra Ejstrupholm
VW Jetta 1,6 TD



Thomas (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 14-07-04 07:14

"John fra Ejstrupholm" <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40f472ef$0$268$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> news:bbp8f05ru1lk4fp8m9me32q44fsanhecej@4ax.com...
> > Kære NG
> >
> --klip--
> >
> > Så mit spørgsmål lyder i sin simple form. Hvordan virker det der
> > selvopretning og hvordan kan det lade sig gøre.
> > --
> > Mvh
> > Flemming Jacobsen

Lidt simpelt er det alligevel! Grunden til at det er muligt at køre uden
hænder på en cykel, er forgaflens udformning. Hvis den gik lodret ned ville
det ikke være muligt! Det er faktisk lidt samme princip.

Mvh.

Thomas



Per Beer Hansen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 14-07-04 08:48

Thunderbird [7100] wrote:
> Kære NG
>
> De fleste biler på vejene idag, har den der egenskab der hedder at de
> er selvoprettende. Dvs at hjulene finder tilbage til midterstilling
> efter at man har haft drejet.
>
> Men hvordan kan dette egt lade sig gøre??. Det har jeg nemlig tænkt
> over mange gange men er endnu ikke kommet på hvordan at man kan lave
> denne egenskab.
>
> Så mit spørgsmål lyder i sin simple form. Hvordan virker det der
> selvopretning og hvordan kan det lade sig gøre.

Selvopretningen foregår (som Thomas også skriver) ligesom på en cykel, det
er det der kaldes "caster" på en bil, og det betyder styreboltens (kingpin)
hældning bagud.
Du kan læse/se lidt om camber, caster og toe-in/out på dette link:
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-04 11:50

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:bbp8f05ru1lk4fp8m9me32q44fsanhecej@4ax.com...
> Kære NG
> Så mit spørgsmål lyder i sin simple form. Hvordan virker det der
> selvopretning og hvordan kan det lade sig gøre.


Sådan rent overordnet skyldes det at bilen finder tilbage til det
"letteste". Dvs. bilen har lettere ved at køre ligeud end at dreje, da det
kræver mere. Dette skydles naturligvis forgaffels/styretøjets udformning



Niels Skaaning (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 14-07-04 15:33

<dtext> skrev i en meddelelse
news:40f50fcb$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> news:bbp8f05ru1lk4fp8m9me32q44fsanhecej@4ax.com...
> > Kære NG
> > Så mit spørgsmål lyder i sin simple form. Hvordan virker det der
> > selvopretning og hvordan kan det lade sig gøre.
>
>
> Sådan rent overordnet skyldes det at bilen finder tilbage til det
> "letteste". Dvs. bilen har lettere ved at køre ligeud end at dreje, da det
> kræver mere. Dette skydles naturligvis forgaffels/styretøjets udformning

Der er så selvfølgelig altid en undtagelse og det gælder Citroëns
DIRAVI-servo. Den styres helt hydraulisk. Derfor er selvopretningen også
hydraulisk. Der er dog en tandstang så bilen kan styres (med stort ratslør)
ved hydraulikhavari. Alle biler burde have selvoprettende DIRAVI :).

NS



Bernhard Ege (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 14-07-04 17:13

Niels Skaaning wrote:

:: Der er så selvfølgelig altid en undtagelse og det gælder Citroëns
:: DIRAVI-servo. Den styres helt hydraulisk. Derfor er selvopretningen
:: også hydraulisk. Der er dog en tandstang så bilen kan styres (med
:: stort ratslør) ved hydraulikhavari. Alle biler burde have
:: selvoprettende DIRAVI :).

Man skal bare huske at rette op inden man parkerer og huske at holde på
rattet i sving. Det sidste opdagede jeg var ret vigtigt (Det er da den
slags styring en CX har, right?).

mvh Bernhard


Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 17:31

Bernhard Ege wrote:

> Man skal bare huske at rette op inden man parkerer og huske at holde på
> rattet i sving. Det sidste opdagede jeg var ret vigtigt (Det er da den
> slags styring en CX har, right?).

Øh, er der nogen der har positive erfaringer med ikke at holde på
rattet i sving, uanset styrtøjstype??

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Fido (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Fido


Dato : 14-07-04 17:45

On Wed, 14 Jul 2004 18:30:53 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Øh, er der nogen der har positive erfaringer med ikke at holde på
>rattet i sving, uanset styrtøjstype??

Du har åbenbart (!) aldrig kørt en CX.

Mvh...

Peter G C (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-04 17:56

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1ooaf01udsmnu88ig8vog73c5647agdh07@4ax.com...

[klip]

> Du har åbenbart (!) aldrig kørt en CX.

LOL - det er wild thing hvad dét angår!

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Fido (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Fido


Dato : 14-07-04 18:19

On Wed, 14 Jul 2004 18:55:41 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>LOL - det er wild thing hvad dét angår!

For ikke at tale om bremsesystemet. Jeg lånte en CX, en dag min racer
var til service. Forhandleren havde godt nævnt, at bremserne var lidt
tricky i sådan en fætter (højtryksbremser). Han havde ret

Mvh...

Peter G C (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-04 18:34

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:llqaf05iporhh4k2t8vmf1fv7do20misjp@4ax.com...

[klip]

> For ikke at tale om bremsesystemet. Jeg lånte en CX, en dag min racer
> var til service. Forhandleren havde godt nævnt, at bremserne var lidt
> tricky i sådan en fætter (højtryksbremser). Han havde ret

Svarer vel til BX, Xantia m.fl ?

/Peter



Martin Johansen [600~ (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-07-04 23:10

Peter G C skrev:

>> For ikke at tale om bremsesystemet. Jeg lånte en CX, en dag min racer
>> var til service. Forhandleren havde godt nævnt, at bremserne var lidt
>> tricky i sådan en fætter (højtryksbremser). Han havde ret
>
> Svarer vel til BX, Xantia m.fl ?

De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 23:54

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!

Er de også til at dosere, det er jo ikke nok at de bare kan
blokere hver gang..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Martin Johansen [600~ (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 15-07-04 00:00

Thomas Strandtoft skrev:

> Er de også til at dosere, det er jo ikke nok at de bare kan blokere hver
> gang..

Jeg synes de er meget svære at doserer... men man vænner sig til det.

Ligesom når jeg kommer over i en moderne VW - jeg ender i forruden de
første 10 gange jeg skal bremse som jeg er vant til

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Peter G C (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 15-07-04 16:36

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:40F5B978.4B5BB338@carftp.com...
> "Martin Johansen [6000]" wrote:
>
> > De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!
>
> Er de også til at dosere, det er jo ikke nok at de bare kan
> blokere hver gang..

Man lærer det hurtigt - det er i hvert fald sjældent jeg mærker abs'n

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thunderbird [7100] (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 15-07-04 18:32

On Thu, 15 Jul 2004 17:35:38 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
>news:40F5B978.4B5BB338@carftp.com...
>> "Martin Johansen [6000]" wrote:
>>
>> > De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!
>>
>> Er de også til at dosere, det er jo ikke nok at de bare kan
>> blokere hver gang..
>
>Man lærer det hurtigt - det er i hvert fald sjældent jeg mærker abs'n

Syens ikek det er et stort problem at bremse i de biler jeg har haft
kørt i indtil videre. Men de biler jeg har haft kørt i på arbejde har
dog en kedelig tendens til at ryste i rattet når at de bremser ned. Men
hvad skyldes det egt??.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Fido (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Fido


Dato : 15-07-04 18:51

On Thu, 15 Jul 2004 19:32:17 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Men de biler jeg har haft kørt i på arbejde har dog en kedelig
>tendens til at ryste i rattet når at de bremser ned. Men hvad
>skyldes det egt??.

Al jeres kørsel på fortov og cykelstier, hvor kantstenen passeres uden
hensyn til noget som helst, ødelægger styrtøjsmål og giver skæve fælge
(sidstnævnte ryster i rattet). Desuden er skæve bremseskiver på
forhjulene et sikkert tegn.

Mvh...

Thunderbird [7100] (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 15-07-04 20:25

On Thu, 15 Jul 2004 19:51:26 +0200, Fido <no@mail.dk> wrote:

>On Thu, 15 Jul 2004 19:32:17 +0200, "Thunderbird [7100]"
><praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
>
>>Men de biler jeg har haft kørt i på arbejde har dog en kedelig
>>tendens til at ryste i rattet når at de bremser ned. Men hvad
>>skyldes det egt??.
>
>Al jeres kørsel på fortov og cykelstier, hvor kantstenen passeres uden
>hensyn til noget som helst, ødelægger styrtøjsmål og giver skæve fælge
>(sidstnævnte ryster i rattet).

Jeg forsøger nu så vidt det er muligt at benytte mig af folks
"op/nedkørsler" til deres indkørsler. for at undgå at slå fælge og dæk
skæve så at de skal afbalanceres hele tiden. Men desværre kan man ikke
altid tage de hensyn.

>Desuden er skæve bremseskiver på
>forhjulene et sikkert tegn.

Og hvordan bliver de skæve??, ved at bremse for hårdt så at de bliver
varme eller??.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Mogens (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-07-04 20:58

On Thu, 15 Jul 2004 21:24:38 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Og hvordan bliver de skæve?

Hvis du anvender den indvendige side af hovedet, er jeg sikker på, at
du kan regne dét ud :)
(hård nedbremsning + varm skive = metallet slår sig. Især hvis man
holder foden på bremsen)

Mvh...

Thunderbird [7100] (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 15-07-04 22:17

On Thu, 15 Jul 2004 21:57:30 +0200, Mogens <no@mail.dk> wrote:

>On Thu, 15 Jul 2004 21:24:38 +0200, "Thunderbird [7100]"
><praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
>
>>Og hvordan bliver de skæve?
>
>Hvis du anvender den indvendige side af hovedet, er jeg sikker på, at
>du kan regne dét ud :)
>(hård nedbremsning + varm skive = metallet slår sig. Især hvis man
>holder foden på bremsen)

Eller hård nedbremsning med varme skriver til følge, derefter nedfulgt
af hurtig nedkøling . Så slår de sig ihvertfald også.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Thomas Strandtoft (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-07-04 13:18

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Eller hård nedbremsning med varme skriver til følge, derefter nedfulgt
> af hurtig nedkøling . Så slår de sig ihvertfald også.

Så hvis man kommer ræsende og opdager en kæmpe vandpyt, så skal
man ikke bremse inden man blæser igennem den?? Cool!

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Thunderbird [7100] (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 17-07-04 17:06

On Fri, 16 Jul 2004 14:18:21 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>"Thunderbird [7100]" wrote:
>
>> Eller hård nedbremsning med varme skriver til følge, derefter nedfulgt
>> af hurtig nedkøling . Så slår de sig ihvertfald også.
>
>Så hvis man kommer ræsende og opdager en kæmpe vandpyt, så skal
>man ikke bremse inden man blæser igennem den?? Cool!

Afhænger ihvertfald af farten. Men hvis bremserne når at blive varme nok
af manøvren, så ja, så slår de sig.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Bernhard Ege (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 15-07-04 00:51

Martin Johansen [6000] wrote:
:: Peter G C skrev:
::
:::: For ikke at tale om bremsesystemet. Jeg lånte en CX, en dag min
:::: racer var til service. Forhandleren havde godt nævnt, at bremserne
:::: var lidt tricky i sådan en fætter (højtryksbremser). Han havde ret
::::
:::
::: Svarer vel til BX, Xantia m.fl ?
::
:: De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!

Ja, jeg havde ikke kørt andet en Citroen med hydralisk bremse så første
gang jeg skulle bruge an alm. bremse blev jeg noget forskrækket over den
manglende bremsestyrke!

Nu har jeg dog vænnet mig til begge typer, men kan dog bedst lide
Citroen's system pga. den lille vandring der skal til (jeg synes den er
nemmere at dosere).

mvh Bernhard


Martin Johansen [600~ (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 15-07-04 01:31

Bernhard Ege skrev:

> Ja, jeg havde ikke kørt andet en Citroen med hydralisk bremse så første
> gang jeg skulle bruge an alm. bremse blev jeg noget forskrækket over den
> manglende bremsestyrke!

Det sjove er den egentlig ikke mangler jo men bare skal doseres anderledes.

> Nu har jeg dog vænnet mig til begge typer, men kan dog bedst lide
> Citroen's system pga. den lille vandring der skal til (jeg synes den er
> nemmere at dosere).

Er det bare mig eller er sådan en bremse på Xantia fx. ren on/off når
undervognen er kørt helt ned?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Bernhard Ege (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 15-07-04 10:42

Martin Johansen [6000] wrote:
:: Bernhard Ege skrev:
::
::: Ja, jeg havde ikke kørt andet en Citroen med hydralisk bremse så
::: første gang jeg skulle bruge an alm. bremse blev jeg noget
::: forskrækket over den manglende bremsestyrke!
::
:: Det sjove er den egentlig ikke mangler jo men bare skal doseres
:: anderledes.

Det ved jeg, men når man er vant til at bremsestyrken kan doseres næsten
udelukkende ved at trykke hårde (men ikke flytte foden ret meget) så er
det en væsentlig anden oplevelse at mærke at bremsepedalen har en noget
større vandring før bremserne virker. Det var det jeg mente med den
manglende bremsestyrke

::: Nu har jeg dog vænnet mig til begge typer, men kan dog bedst lide
::: Citroen's system pga. den lille vandring der skal til (jeg synes
::: den er nemmere at dosere).
::
:: Er det bare mig eller er sådan en bremse på Xantia fx. ren on/off når
:: undervognen er kørt helt ned?

Well, jeg har aldrig brugt bremsen når undervognen er kørt helt ned. Man
må jo ikke køre bilen i den tilstand. Det er både farligt og mekanikken
kan ødelægges.

mvh Bernhard


Martin Johansen [600~ (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 15-07-04 23:08

Bernhard Ege skrev:

> Det ved jeg, men når man er vant til at bremsestyrken kan doseres næsten
> udelukkende ved at trykke hårde (men ikke flytte foden ret meget) så er
> det en væsentlig anden oplevelse at mærke at bremsepedalen har en noget
> større vandring før bremserne virker. Det var det jeg mente med den
> manglende bremsestyrke

Det anede mig

> Well, jeg har aldrig brugt bremsen når undervognen er kørt helt ned. Man
> må jo ikke køre bilen i den tilstand. Det er både farligt og mekanikken
> kan ødelægges.

Huh? Hmm jeg var ude og prøvekøre en... "dum" som jeg var spurgte jeg
til sænkningssæt... ja ung og smart... nå men sælger sagde jeg da bare
kunne sænke den på konsollen i midten.

Som sagt så gjort... men fandt hurtig ud af det ikke var smart.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Bernhard Ege (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 16-07-04 08:51

Martin Johansen [6000] wrote:
:: Bernhard Ege skrev:
::: Well, jeg har aldrig brugt bremsen når undervognen er kørt helt
::: ned. Man må jo ikke køre bilen i den tilstand. Det er både farligt
::: og mekanikken kan ødelægges.
::
:: Huh? Hmm jeg var ude og prøvekøre en... "dum" som jeg var spurgte jeg
:: til sænkningssæt... ja ung og smart... nå men sælger sagde jeg da
:: bare kunne sænke den på konsollen i midten.
::
:: Som sagt så gjort... men fandt hurtig ud af det ikke var smart.

Har snakket med en anden som sænkede bilen helt ned og det gik fint
indtil vejen drejede. Der var en lille sten som gjorde at bilen totalt
mistede vejgreb og havnede ude på en mark. Han kunne dog sætte bilen i
høj stilling og få den tilbage på vejen igen. Bilen overlevede forsøget
(han også) men han fandt ud af på den hårde måde at det ikke var det som
din højde indstilling skulle bruges til.

Problemet er at al olien lukkes ud af kuglerne hvorved bilen bliver stiv
som et brædt. En enkelt sten er nok til at miste vejgreb. Desuden bliver
bilen så lav at bliver nærmest ikke-eksisterende så jeg tvivler man
kommer over bump...

De nye C5'er sænkes dog gerne et par centimeter på den måde for at gøre
bilen mere stabil overfor sidevind.

mvh Bernhard


Martin Johansen [600~ (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 16-07-04 11:18

Bernhard Ege skrev:

> Problemet er at al olien lukkes ud af kuglerne hvorved bilen bliver stiv
> som et brædt. En enkelt sten er nok til at miste vejgreb. Desuden bliver
> bilen så lav at bliver nærmest ikke-eksisterende så jeg tvivler man
> kommer over bump...

Stiv som et brædt? Ja tak... fårk en hård undervogn den fik...
ubehageligt. Men lav.... jep den kunne gøre enhver Brian misundelig.. LOL

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Thomas Strandtoft (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-07-04 13:23

Bernhard Ege wrote:

> Har snakket med en anden som sænkede bilen helt ned og det gik fint
> indtil vejen drejede. Der var en lille sten som gjorde at bilen totalt
> mistede vejgreb og havnede ude på en mark. Han kunne dog sætte bilen i
> høj stilling og få den tilbage på vejen igen. Bilen overlevede forsøget
> (han også) men han fandt ud af på den hårde måde at det ikke var det som
> din højde indstilling skulle bruges til.

Hvorfor er der ikke en begrænsning indbygget så det er umuligt at
sænke den helt under kørsel?


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Bernhard Ege (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 16-07-04 17:47

Thomas Strandtoft wrote:
:: Bernhard Ege wrote:
::
::: Har snakket med en anden som sænkede bilen helt ned og det gik fint
::: indtil vejen drejede. Der var en lille sten som gjorde at bilen
::: totalt mistede vejgreb og havnede ude på en mark. Han kunne dog
::: sætte bilen i høj stilling og få den tilbage på vejen igen. Bilen
::: overlevede forsøget (han også) men han fandt ud af på den hårde
::: måde at det ikke var det som din højde indstilling skulle bruges
::: til.
::
:: Hvorfor er der ikke en begrænsning indbygget så det er umuligt at
:: sænke den helt under kørsel?

Tjaa, nok mest fordi højdereguleringen er rent mekanisk styret (i de
ældre) og nok fordi at det generelt ikke bliver gjort af ret mange. Det
står jo også i instruktionsbogen som man må formode at personer uden
kendskab til systemet måtte læse.

I C5'eren er det elektronisk styret og den automatiserer det vist helt
fint. Hydralikpumpen i C5'eren er endda eldrevet så bilen hæver sig bare
man åbner døren. Der er også højderegulering i bagagerummet for at lette
indlæsning. Den sænker sig også når farten hæves. Egentlig ret smart

mvh Bernhard


Peter G C (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 15-07-04 16:35

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.07.14.22.10.10.677602@website.invalid...

[klip]

> De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!

De er desværre ikke bedre end andre bremser - dog bortset fra at de taget
meget hårdt fat når man rører pedalen .

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thunderbird [7100] (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 15-07-04 18:41

On Thu, 15 Jul 2004 00:10:10 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.invalid> wrote:

>Peter G C skrev:
>
>>> For ikke at tale om bremsesystemet. Jeg lånte en CX, en dag min racer
>>> var til service. Forhandleren havde godt nævnt, at bremserne var lidt
>>> tricky i sådan en fætter (højtryksbremser). Han havde ret
>>
>> Svarer vel til BX, Xantia m.fl ?
>
>De kan edermahme bremse... hold op man lige skal vænne sig til dem!

Tale om at bre,mse så prøvede jeg noget ulækkert her idag som jeg
faktrisk ikke finder alt for smart.

Jeg kørt i en Toyota CombiVan her idag og med motoren slulkket er der
ingen servo styring (regnede jeg heller ikke med at der var).

Det grimme var så at bilen faktisk ikke kan bremse korrekt uden at der
er tænding på bilen. Dvs at hvis der sker en funktionsfejl i bilens
elektronik og det står af, ja så har en løbsk combivan uden ordentlige
bremse andet end håndbremsen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Thomas Strandtoft (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-07-04 13:35

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Det grimme var så at bilen faktisk ikke kan bremse korrekt uden at der
> er tænding på bilen. Dvs at hvis der sker en funktionsfejl i bilens
> elektronik og det står af, ja så har en løbsk combivan uden ordentlige
> bremse andet end håndbremsen.

Den bremser lige så godt som den gør med motoren igang, du har
bare ikke længere servoassistence fra bremseforstærkeren så du
skal bruge lårbasserne meget mere. Jeg er lidt i tvivl om ABS'en
fungerer uden tænding, så i glat føre kan det godt være den
bremser dårligere, den er garanteret svær at dosere under
bremseforstærkeren.

Jeg har flere gange prøvet at køre med slæbetov, det er hårdt
arbejde hvis motoren på den bageste bil ikke kan startes. Med
slæbetov dur det ikke hvis den forreste bil bremser, for det har
den bageste svært ved at følge med til, dels fordi den med slukket
motor ikke har bremseforstærker og dels fordi der ikke er ret
meget bremseafstand til bilen foran. Tommelfingerreglen er derfor
at det er den bageste bil der står for bremsearbejdet, mens den
forreste leverer motorkraften. At bremse to biler ned uden brug af
bremseforstærker kræver lidt af en lårbasse..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Thunderbird [7100] (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 17-07-04 17:08

On Fri, 16 Jul 2004 14:34:52 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>"Thunderbird [7100]" wrote:
>
>> Det grimme var så at bilen faktisk ikke kan bremse korrekt uden at der
>> er tænding på bilen. Dvs at hvis der sker en funktionsfejl i bilens
>> elektronik og det står af, ja så har en løbsk combivan uden ordentlige
>> bremse andet end håndbremsen.
>
>Den bremser lige så godt som den gør med motoren igang, du har
>bare ikke længere servoassistence fra bremseforstærkeren så du
>skal bruge lårbasserne meget mere. Jeg er lidt i tvivl om ABS'en
>fungerer uden tænding, så i glat føre kan det godt være den
>bremser dårligere, den er garanteret svær at dosere under
>bremseforstærkeren.

Mener nu ellers at jeg jokkede godt til uden at der skete ret meget
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 18:56

Fido wrote:

> >Øh, er der nogen der har positive erfaringer med ikke at holde på
> >rattet i sving, uanset styrtøjstype??
>
> Du har åbenbart (!) aldrig kørt en CX.

Næh.. Kan man da slippe rattet i et sving i sådan en fyr og så
fortsætter den selv rundt i svinget?? Alle de biler jeg har kørt
vælger at fortsætte ligeud hvis man slipper rattet..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

jan@fedtegreven.dk (14-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 14-07-04 19:21

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Alle de biler jeg har kørt
>vælger at fortsætte ligeud hvis man slipper rattet..

Så skal du være glad for aldrig at have oplevet en af de gamle Audi
100, når styretøjsdæmperen gik amok - slap du rattet i et sving, var
selvopretningen så kraftigm, at rattede snurrede videre til det andet
endestop - Højst absurd adfærd


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Martin Johansen [600~ (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-07-04 23:10

jan skrev:

> Så skal du være glad for aldrig at have oplevet en af de gamle Audi 100,
> når styretøjsdæmperen gik amok - slap du rattet i et sving, var
> selvopretningen så kraftigm, at rattede snurrede videre til det andet
> endestop - Højst absurd adfærd

Jeg forestiller mig noget slinger i valsen..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


jan@fedtegreven.dk (14-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 14-07-04 23:42

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Jeg forestiller mig noget slinger i valsen..

Jøps - og en chauffør der skulel finde nogle rene underhylere frem ;)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Martin Johansen [600~ (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-07-04 23:50

jan skrev:

> Jøps - og en chauffør der skulel finde nogle rene underhylere frem ;)

Også det ja

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Peter G C (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-04 19:52

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:40F573CD.6B1AFDC@carftp.com...

[klpi]

> Næh.. Kan man da slippe rattet i et sving i sådan en fyr og så
> fortsætter den selv rundt i svinget??

Nej tværtimod - den retter helt vilt meget op!

> Alle de biler jeg har kørt
> vælger at fortsætte ligeud hvis man slipper rattet..

Yes - CX'eren har bare en forstærket effek på det punkt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 20:48

Peter G C wrote:

> > Alle de biler jeg har kørt
> > vælger at fortsætte ligeud hvis man slipper rattet..
>
> Yes - CX'eren har bare en forstærket effek på det punkt.

Oh, på den måde.. Skal vi så ikke bare blive enige om at det
generelt er en god ide at holde i rattet mens man svinger, det lød
på Bernhard som om det var noget specielt man skulle i en CX'er..


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Fido (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Fido


Dato : 14-07-04 20:53

On Wed, 14 Jul 2004 21:47:56 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Skal vi så ikke bare blive enige om at det generelt er en god ide
>at holde i rattet mens man svinger...

Tja' - hvis ikke man bruger knæene, fordi de er andre ting, der skal
ordnes...

Mvh...

Peter G C (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-04 21:22

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:40F58DEC.499C7CC3@carftp.com...

[klip]

> Oh, på den måde.. Skal vi så ikke bare blive enige om at det
> generelt er en god ide at holde i rattet mens man svinger, det lød
> på Bernhard som om det var noget specielt man skulle i en CX'er..
>



Det skal man også --> holde godt fast

/Peter



Bernhard Ege (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 15-07-04 00:41

Thomas Strandtoft wrote:
:: Peter G C wrote:
::
:::: Alle de biler jeg har kørt
:::: vælger at fortsætte ligeud hvis man slipper rattet..
:::
::: Yes - CX'eren har bare en forstærket effek på det punkt.
::
:: Oh, på den måde.. Skal vi så ikke bare blive enige om at det
:: generelt er en god ide at holde i rattet mens man svinger, det lød
:: på Bernhard som om det var noget specielt man skulle i en CX'er..
::

Det er noget specielt. Normalt kan man lade rattet glide mellem fingrene
men da selvopretningen i en CX er så hurtig at det snyder gevaldigt. Så
hold på fast på rattet i sving og lad det på ingen måde glide.

Og ja, giver nogle gevalidge ryk i sådan et sving når man opdager man
lige pludselig kører ligeud på vej ind i lysreguleringen eller tavler
eller folk og man får dælme travlt med at korrigere.

mvh Bernhard


Troels [around 9000] (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 15-07-04 00:25

> Øh, er der nogen der har positive erfaringer med ikke at holde på
> rattet i sving, uanset styrtøjstype??

Jep, før jeg ordnede bøsninger på Honda'en var det bare at køre ind i en
rundkørsel, dreje så man passede rundt i rundkørselen, slippe rattet, holde
tempoet, og vupti fik man hurtigt 3 omgange uden at røre rattet

// Troels



Thomas Strandtoft (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 15-07-04 01:14

"Troels [around 9000]" wrote:

> Jep, før jeg ordnede bøsninger på Honda'en var det bare at køre ind i en
> rundkørsel, dreje så man passede rundt i rundkørselen, slippe rattet, holde
> tempoet, og vupti fik man hurtigt 3 omgange uden at røre rattet

Wow, "alternativt"..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Niels Skaaning (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 14-07-04 23:04

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
news:VXcJc.279$JP3.90@news.get2net.dk...
> Niels Skaaning wrote:
>
> :: Der er så selvfølgelig altid en undtagelse og det gælder Citroëns
> :: DIRAVI-servo. Den styres helt hydraulisk. Derfor er selvopretningen
> :: også hydraulisk. Der er dog en tandstang så bilen kan styres (med
> :: stort ratslør) ved hydraulikhavari. Alle biler burde have
> :: selvoprettende DIRAVI :).
>
> Man skal bare huske at rette op inden man parkerer og huske at holde på
> rattet i sving. Det sidste opdagede jeg var ret vigtigt (Det er da den
> slags styring en CX har, right?).

Jo og nogle XM'er. Den retter jo selv op når du parkerer. Drej rattet og
slip det så finde det selv ligeudstillingen :) - smart.

NS



Ukendt (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-04 17:43

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40f543b7$0$23875$14726298@news.sunsite.dk...

> Der er så selvfølgelig altid en undtagelse og det gælder Citroëns
> DIRAVI-servo. Den styres helt hydraulisk. Derfor er selvopretningen også
> hydraulisk. Der er dog en tandstang så bilen kan styres (med stort
ratslør)
> ved hydraulikhavari. Alle biler burde have selvoprettende DIRAVI :).

Tsk, tsk... De franskmænd...



Hans L. Jørgensen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 14-07-04 19:28

Niels Skaaning wrote:
>
> Der er så selvfølgelig altid en undtagelse og det gælder Citroëns
> DIRAVI-servo. Den styres helt hydraulisk. Derfor er selvopretningen
> også hydraulisk. Der er dog en tandstang så bilen kan styres (med
> stort ratslør) ved hydraulikhavari. Alle biler burde have
> selvoprettende DIRAVI :).
>

Hvad står DIRAVI for?

Har selv haft en CX 2500D Familiale, savner den sgu' - Snøft.

Det eneste specielle ved servostyringen er vel at dens hydraliktryk styres
via samme udtag på gearkassen som speedometeret. Så hvis
speedometer/kilometertæller stopper, bliver det satme levende i styrtøjet.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Niels Skaaning (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 14-07-04 23:09

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:tVeJc.322$8D7.48@news.get2net.dk...
> Niels Skaaning wrote:
> >
> > Der er så selvfølgelig altid en undtagelse og det gælder Citroëns
> > DIRAVI-servo. Den styres helt hydraulisk. Derfor er selvopretningen
> > også hydraulisk. Der er dog en tandstang så bilen kan styres (med
> > stort ratslør) ved hydraulikhavari. Alle biler burde have
> > selvoprettende DIRAVI :).
> >
>
> Hvad står DIRAVI for?

Direction Assisteé Vitesse eller noget i den retning.

NS



Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 20:54

dtext wrote:

> Sådan rent overordnet skyldes det at bilen finder tilbage til det
> "letteste". Dvs. bilen har lettere ved at køre ligeud end at dreje, da det
> kræver mere. Dette skydles naturligvis forgaffels/styretøjets udformning

Hmm, jeg kender godt det med at en Chopper med "tilbagelænet"
forgaffel helst vil køre ligeud og at en racer-MC har en forgaffel
der er nærmest lodret så den er helt vild med at svinge, men hvad
er fysikken bag de egenskaber? Mit bud er noget med en
hvilestilling pga. tyngdekraften og hjulets centrifugalkraft, men
jeg kan ikke lige få kombineret tingene så de hænger sammen.. Med
andre ord, *hvorfor* virker den tilbagelænede forgaffel
selvoprettende?

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

jan@fedtegreven.dk (14-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 14-07-04 21:14

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Med
>andre ord, *hvorfor* virker den tilbagelænede forgaffel
>selvoprettende?

Sæt dette lidt på skrå, så er geometrien i det synlig
styretøjet omdrejningspunkt er anbragt bag hjulet

_____
/ \
| |
| []___|__________________
| | |__| \
\______/ | \
| \



--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 22:18

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Sæt dette lidt på skrå, så er geometrien i det synlig
> styretøjet omdrejningspunkt er anbragt bag hjulet

Korrekt, men hvorfor får det cyklen til at ville køre ligeud?
Forgaflen (og tyngdepunktet) ville da alt andet lige komme tættere
på jorden hvis man drejede styret 90 grader til en af siderne så
hjulet lå på siden. Hvorfor er det ikke denne stilling forhjulet
og styret jagter?

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Hans L. Jørgensen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 14-07-04 21:47

Thomas Strandtoft wrote:
>
> Hmm, jeg kender godt det med at en Chopper med "tilbagelænet"
> forgaffel helst vil køre ligeud og at en racer-MC har en forgaffel
> der er nærmest lodret så den er helt vild med at svinge, men hvad
> er fysikken bag de egenskaber? Mit bud er noget med en
> hvilestilling pga. tyngdekraften og hjulets centrifugalkraft, men
> jeg kan ikke lige få kombineret tingene så de hænger sammen.. Med
> andre ord, *hvorfor* virker den tilbagelænede forgaffel
> selvoprettende?

Prøv næste gang du kommer forbi en cykel, at dreje forhjulet så det så på
tværs af stellet, se samtidig for forenden af cyklen, du vil konstatere at
den foreste del af stellet løfter sig når du drejer forhjulet på tværs af
cyklen, - derfor.

Du vil hvis du sidder på cyklen, - med din vægt påvirke styret/forhjulet med
din vægt, og forhjulet vil automatisk forsøge at dreje tilbage mod "ligeud".



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 23:42

"Hans L. Jørgensen" wrote:

> Prøv næste gang du kommer forbi en cykel, at dreje forhjulet så det så på
> tværs af stellet, se samtidig for forenden af cyklen, du vil konstatere at
> den foreste del af stellet løfter sig når du drejer forhjulet på tværs af
> cyklen, - derfor.

Nu har jeg ikke lige en cykel ved hånden, men det bør ikke være
korrekt. Når hjulet pejer ligeud er højden fra navet og ned til
asfalten lig med hjulets radius. Med hjulet på tværs bliver
hjulets radius til hypotenusen i en retvinklet trekant hvis man
ser det fra siden, og navet kommer tættere på asfalten. Jo mere
skråtstillet forgaflen er, des mere udtalt bliver det..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Kent Friis (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-07-04 23:51

Den Thu, 15 Jul 2004 00:42:08 +0200 skrev Thomas Strandtoft:
> "Hans L. Jørgensen" wrote:
>
>> Prøv næste gang du kommer forbi en cykel, at dreje forhjulet så det så på
>> tværs af stellet, se samtidig for forenden af cyklen, du vil konstatere at
>> den foreste del af stellet løfter sig når du drejer forhjulet på tværs af
>> cyklen, - derfor.
>
> Nu har jeg ikke lige en cykel ved hånden, men det bør ikke være
> korrekt. Når hjulet pejer ligeud er højden fra navet og ned til
> asfalten lig med hjulets radius. Med hjulet på tværs bliver
> hjulets radius til hypotenusen i en retvinklet trekant hvis man
> ser det fra siden, og navet kommer tættere på asfalten. Jo mere
> skråtstillet forgaflen er, des mere udtalt bliver det..

Forgaflen er ikke lige. De nederste ~10 cm bøjer fremad, og dermed
mindre nedad. Når du drejer hjulet 90 grader, pejer de i stedet ud
til siden, og set i 2D bliver forgaflen lige, og når længere ned.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Thomas Strandtoft (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 15-07-04 01:18

Kent Friis wrote:

> Forgaflen er ikke lige. De nederste ~10 cm bøjer fremad, og dermed
> mindre nedad. Når du drejer hjulet 90 grader, pejer de i stedet ud
> til siden, og set i 2D bliver forgaflen lige, og når længere ned.

Still, jeg har lige været ude og hive i naboens cykel, den bliver
ikke højere når man drejer på styret..

Choppermotorcykler har ikke krumme forgafler, så det er ikke det
der gør det.. Kig på Per's postning om Camber, caster og den slags
i dk.binaer.motor, den afslører hvorfor...

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Per Beer Hansen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 14-07-04 21:52

Thomas Strandtoft wrote:
>
> Hmm, jeg kender godt det med at en Chopper med "tilbagelænet"
> forgaffel helst vil køre ligeud og at en racer-MC har en forgaffel
> der er nærmest lodret så den er helt vild med at svinge, men hvad
> er fysikken bag de egenskaber? Mit bud er noget med en
> hvilestilling pga. tyngdekraften og hjulets centrifugalkraft, men
> jeg kan ikke lige få kombineret tingene så de hænger sammen.. Med
> andre ord, *hvorfor* virker den tilbagelænede forgaffel
> selvoprettende?

Det er fordi at styreboltens midterlinie "rammer" vejbanen foran hjulet, og
derfor "slæbes" hjulet efter, ligesom hjulene på en indkøbsvogn.
Jeg poster lige en lille indscanning i dk.binaer.motor med en beskrivelse om
Camber & Caster.
(Lad dog venligst være med at grine, da de bruger en "Te-vogn" som
sammenligning, det er en ældre bog det kommer fra

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 23:46

Per Beer Hansen wrote:

> Det er fordi at styreboltens midterlinie "rammer" vejbanen foran hjulet, og
> derfor "slæbes" hjulet efter, ligesom hjulene på en indkøbsvogn.
> Jeg poster lige en lille indscanning i dk.binaer.motor med en beskrivelse om
> Camber & Caster.

Right on target, Capt'n - den indscannede illustration gjorde
tricket. Takker.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408662
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste